کد خبر: ۱۰۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
بی توجهی به صنعت گیاهان دارویی در فارس علی رغم مزیت رقابتی :
شهرستان فیروزآباد به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی استان فارس با خلأ نبود واحد فرآوری این گیاهان روبه‌رو است.


به گزارش بیکافارس، ، شهرستان فیروزآباد در فاصله 100 کیلومتری شیراز قرار دارد و به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی استان فارس شناخته می‌شود، به گفته ایرج دهقانی، مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد، علاوه بر گیاهان دارویی که به صورت وحشی و خودرو در کوه‌ها و دشت‌های این شهرستان می‌روید یک هزار و 350 هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت انواع گیاهان دارویی قرار دارد.

گل محمدی، استویا، به لیمو، نعنا فلفلی، مرزنجوش، آویشن باغی، بادرنجبویه و فیسالیس گیاهان دارویی است که به صورت زراعی در شهرستان فیروزآباد کشت می‌شود. گل محمدی با 1300 هکتار بیشترین سطح زیرکشت را در بین گیاهان دارویی این شهرستان دارد.

متوسط تولید گل محمدی در هر هکتار 5 تن است بنابراین سالانه 6 هزار و 500 تن گل محمدی از مزارع فیروزآباد برداشت می‌شود. متوسط تولید گیاهان دارویی در هر هکتار نیز یک تن است بنابراین سالانه 50 تن گیاه دارویی از مزارع این شهرستان برداشت می‌شود.

به دلیل اقلیم خاص و خاک حاصلخیز شهرستان فیروزآباد گیاهان دارویی این شهرستان از کیفیت خوبی برخوردار هستند و به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گیاهان دارویی به ویژه استویا، به لیمو و عرقیات این شهرستان بازار مصرف خوبی دارد و به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته دهقانی آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی برخی از کشورهای اروپایی خریدار عرقیات و گل محمدی شهرستان فیروزآباد هستند.

قطب گیاهان دارویی فارس فاقد واحد فرآوری

وی با بیان اینکه 80 واحد عرقیات و گلاب‌گیری در شهرستان فیروزآباد فعالیت دارند که 7 واحد آن صنعتی و مابقی سنتی است، می‌گوید: گیاهان دارویی مثل استویا، نعنا فلفلی و غیره کارگاه فرآوری در فیروزآباد ندارند و این گیاهان دارویی به صورت خام به نقاط مختلف ارسال می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه خلا وجود کارگاه‌های فرآوری گیاهان دارویی باید در شهرستان فیروزآباد برطرف شود، می‌افزاید: جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از سرمایه‌گذاران در این زمینه استقبال می‌کند و علاوه بر تسهیلات، زمین برای ساخت واحدهای فرآوری گیاهان دارویی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

شهرستان فیروزآباد رتبه نخست تولید عرقیات و گیاهان دارویی را در بین شهرستان‌های استان فارس دارد و علاوه بر این از لحاظ تولید گل محمدی و عرقیات رقیب سرسخت قمصر کاشان محسوب می‌شود.

عمده واحدهای گلاب‌گیری شهرستان فیروزآباد سنتی است که به گفته مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان برای تبدیل شدن به واحد صنعتی با مشکلات ملکی و وثائق بانکی روبه‌رو هستند.

وی می‌افزاید: با جلساتی که با اوقاف و بانک‌ها برگزار شده است در حال رایزنی برای رفع مشکلات این واحدها و تبدیل شدن آنها به واحدهای صنعتی هستیم.

کشت گیاهان دارویی مزیت‌های زیادی دارد که نیاز اندک آبی و ارزش بالا در بازار از جمله این مزیت‌ها است و گیاهان دارویی علاوه بر کاربردی که در درمان بیماری‌ها دارند در صنایع غذایی، عطرسازی، آرایشی، بهداشتی و غیره کاربرد دارند.

هر کیلو از گیاهان دارویی به طور متوسط 40 هزار تومان فروخته می‌شود بنابراین ارزش ریالی 50 تن گیاه دارویی که در شهرستان فیروزآباد برداشت می‌شود حدود 20 میلیارد ریال است اما اگر همین میزان تولید به جای خام‌فروشی فرآوری شود ارزش افزوده آن چند برابر می‌شود.

با وجود اینکه شهرستان فیروزآباد از شرایط اقلیمی مناسب برای تولید گیاهان دارویی برخوردار است اما متاسفانه توجهی به صنعت فرآوری این محصول در این شهرستان نشده است و خام‌فروشی چالش مهم گیاهان دارویی این منطقه محسوب می‌شود.تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: