شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۰۶:۰۶
آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
با حضور پروفسور کردوانی،پدر علم کویرشناسی
همایش بحران آب به همت کانون بسیج مهندسین سپاه لارستان با حضور پروفسور کردوانی،پدر علم کویرشناسی در اوز برگزار شد
به گزارش تنویر، به همت کانون بسیج مهندسین سپاه لارستان،همایش بحران آب با سخنرانی پرفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی در 3مردادماه96 وبا همکاری بسیج سازندگی سپاه لارستان، انجمن دوستداران محیط زیست شهر اوز، دفتر ویژه نمایندگی نظام مهندسی ساختمان لارستان، دانشگاه پیام نور اوز  در سالن پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور اوز برگزار شد.
بهره برداری مناسب از آب، بحران آب و خشکسالی، بحران آب و کشاورزی، شبکه های آبیاری و زهکشی، حفاظت از منابع آب های سطحی و زیر زمینی و مدیریت حوضه ای و توسعه پایدار آب از مهم ترین محورهای این همایش بود.
در ابتدای مراسم،سرگرد جاهدی فرمانده سپاه لارستان ضمن عرض خیرمقدم و تکریم مقام پرفسور کردوانی پدر علم کویرشناسی، بحران آب را یکی از اساسی ترین مسائل کشور بخصوص در مناطق کویری،گرمسیر و کم آب دانست و خاطرنشان کرد وظیفه اصلی قشر نخبه جامعه روشنگری در آحاد جامعه برای صرفه جویی و درست مصرف کردن آب است.

 در ادامه دکتر کردوانی با تاکید به جدی بودن بحران آب اعلام کرد من ۳۰ سال پیش این اخطار را داده ام ،وی ضمن مهم شمردن بحران آب در منطقه لارستان گفت: مناطق جنوبی کشور باید به اندازه نزولات جوی که دارند آب مصرف کنند و هیچ گاه در زمینه مصرف آب خود را با مناطق شمالی مقایسه نکنند. کردوانی میزان بارش هر منطقه را تحت تاثیر دو عامل بیان کرد: عرض جغرافیایی و ارتفاع.
وی ادامه داد با وجود مهم بودن آب در زندگی انسان، بشر با اختراع سه وسیله (شیرآب، احداث و سدسازی و کانال کشی و چاههای عمیق و نیمه عمیق)به نابودی آب پرداخت.وی یاد آوری کرد: منابع آب ایران در دو بخش منابع آب زیر زمینی و سطحی تقسیم می شود. راه افتادن نهضت سد سازی در ایران سبب از بین رفتن تالاب ها و دریاچه ها شد.
کردوانی در ادامه گفت: نمایندگان مردم تنها از توسعه می گویند ولی نمی گویند درست هم استفاده کنید. نشانه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته این است که سطح کشت شان و تعداد کارخانه هایشان بیشتر نمی شود. در ایران متاسفانه سطح کشت را افزایش دادند آب هم که آماده موجود بود و تا جایی که توانستند بهره بر داری نمودند. متاسفانه دربحث توسعه صنعت ما نگاهمان به کشورهای اروپایی است و گمان می کنیم ساخت کارخانه های عظیم می توانند کمکی برای توسعه باشد. غافل از این که ما آب نداریم وجود صنعت وابسته به آب است که متاسفانه مسئولین امر به این مساله بی توجه هستند.
کردوانی ادامه داد: نزولات جوی نمی توانند کمبود آب را جبران کنند و توجه داشته باشید که شما تا ابد در این خشکسالی به سر خواهید برد. وی اضافه کرد ما دو نوع خشکسالی داریم یکی این که بارش کمی داشته باشیم و دیگری این که با کمبود آب مواجه باشیم. وقتی آب یک منطقه تمام می شود ارتباطی با بارندگی آن منطقه ندارد. جمعیت در حال اضافه شدن هست و این انسان تنها مصرف می کند و به این فکر می کند که کشاورزی پیشرفته و صنایع بزرگ و دانشگاهها را بوجود بیاورد و این در حالی است که هیچ گونه راه حلی برای مصرف بهینه آب ندارد و این خطرناک است. نیازهای اولیه یک انسان را اول غذا تامین می کند بعد آب و بعد خاک.
کردوانی اعلام کرد هرچند که در حال حاضر برای هر اقدامی جهت مبارزه با بحران آب دیر است ولی دو راه حل را می توان پیشنهاد داد: درست مصرف کنیم همراه با فهم و سختی و دیگری این که به سراغ یک زندگی غیر متعارف برویم. نباید بیش از نیاز روزانه آب مصرف کنیم دیگر این که کمتر از نیازمان مصرف کنیم. از هدر دادن آب جلوگیری کنیم.ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﻦ ﻇﺮﻑ، ﺣﻤﺎﻡ، ﻟﺒﺎﺱ، ﻣﺴﻮﺍﮎ، ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ، ﻭﺿﻮ ﻭ …ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺵﺁﺏ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ و ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻻﻥ ﻣﻮﺿﻮﻉ با جدیت ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﻢ. ﺍﻭ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ چند ﺳﺎﻝ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﺑﯿﻦ ﺍﺳﺘﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺷﻬﺮ ﻫﺎ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺁﺏ ﻋﻠﻨﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ و ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺁﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻠﻌﯿﺪ. ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻭ ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻧﺒﺎﺷﯿﻢ، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
در ادامه پرفسور به سوالاتی که از طرف حاضرین در همایش مطرح شد پاسخ داد و سپی با حضور فرماندهان و مسئولین از مقام علمی این استاد بزرگ تجلیل به عمل آمد.
لازم به ذکر است در این همایش مسئولین شهرستان لارستان و اوز و دوستداران محیط زیست، دانشگاهیان، کشاورزان و علاقمندان حضور داشتند.


http://uupload.ir/files/x0l_img-20170726-wa0009.jpg


http://uupload.ir/files/4ml_img-20170726-wa0007.jpg


http://uupload.ir/files/ro7c_img-20170726-wa0013.jpg


http://uupload.ir/files/101u_img-20170726-wa0012.jpg

نام:
ایمیل:
* نظر: