کد خبر: ۱۰۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
چهارمین کارخانه قطعات پیش ساخته ساختمانی دنیا در سال ۹۲ در اقلید راه‌اندازی شده اما نزدیک به یک سال است که تعطیل شده و هزار نفر کارگری که در این کارخانه مشغول بودند، بیکار شدند.

به گزارش بیکافارس، بیکاری معضلی بزرگ برای شهرستان اقلید است که نه تنها معیشت مردم را تنگ کرده بلکه صدای اعتراض امام جمعه شهر را نیز درآورده است. حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی، امام جمعه اقلید  چندی پیش در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از تعطیلی واحدهای تولیدی در این شهرستان بیکاری را مهم‌ترین معضل در اقلید دانست و از اینکه «هیچ کس اهتمامی برای حل این مشکل ندارد» انتقاد کرد. 

 پیش از این  گزارش‌هایی در مورد مشکلات مجتمع فولاد اقلید ، مجتمع گوشت اقلید  و تعطیلی واحدهای تولیدی این شهرستان و بیکاری مردم به گوش رسیده بود.

تعطیلی یک ساله کارخانه پیش ساخته اقلید 

چهارمین کارخانه قطعات پیش ساخته ساختمانی دنیا در سال 92 در اقلید راه‌اندازی شده اما از ابتدای تاسیس با مشکلات بسیار همراه بود و اکنون نزدیک به یک سال است که تعطیل شده و هزار نفر کارگری که در این کارخانه مشغول بودند، بیکار شدند. 

احمد ذوالفقاری، سرمایه‌گذار این کارخانه در گفت‌وگو با تسنیم با حسرت از سرمایه 50 ساله خود و شرکایش سخن می‌گوید که با تعطیلی کارخانه از بین رفته و دیگر دستش به جایی بند نیست.

وی قصه پرغصه سرمایه‌گذاریش در اقلید را چنین شرح می‌دهد« از سال 82 مراحل ساخت کارخانه قطعات پیش‌ساخته آغاز شد که به دلایل تحریم بانکی ال سی آن تا سال 87 تامین نشد پس از آن از سال 87 تا 90 درگیر ورود ماشین‌آلات این کارخانه بودیم که پس از ورود به دلیل تحریم و قطع روابط با کانادا برای نصب سیستم و ماشین‌‌آلات با مشکل مواجه شدیم. 

اوایل سال 92 تولید آزمایشی کارخانه را آغاز کردیم و اواخر 92 به تولید نهایی رسیدیم اما در سال 93 با بازار رکودگرفته مواجه شدیم و هر از گاهی کارخانه تعطیل می‌شد تا اینکه از سال گذشته به طور کلی تعطیل شد و همه کارگران به جز نگهبان و باغبان بیکار شدند». 

دهن‌کجی بانک به مصوبه‌ای با امضای 4 وزیر 

ذوالفقاری مشکل اصلی را نبود سرمایه در گردش می‌داند و معتقد است که کارشکنی‌های بانک در ارائه تسهیلات سبب شده که کارخانه از رونق بیفتد و تعطیل شود. براساس صحبت‌های این سرمایه‌گذار کارگروه ملی برای ارائه تسهیلات به این کارخانه مصوبه داده است اما «بانک می‌گوید ابتدا 25 درصد تسهیلات ارزی را پرداخت کنید آنگاه تصمیم گرفته شود که تسهیلات به شما پرداخت شود یا خیر». 

وی می‌گوید: بانک نه تنها مصوبه‌ کارگروه ملی با امضای 4 وزیر را اجرا نمی‌کندبلکه  حتی حاضر نیست که تسهیلات را بپردازد آنگاه 25 درصد را از آن کم کند. 

وی می‌گوید: « ما دیگر پولی نداریم، شرکت به مشکل برخورده و دیناری برای هزینه کرد کارخانه باقی نمانده است حتی برای پرداخت هزینه امور جاری کارخانه با مشکل مواجهیم». ذوالفقاری فشار ادارات مالیات و تامین اجتماعی را دیگر مشکل این کارخانه تعطیل شده اعلام می‌کند. 

به گفته این سرمایه‌گذار تا پایان سال 92 از سوی سرمایه‌گذاران 137 میلیارد تومان برای این کارخانه هزینه شده  در حالی که بانک در مدت ذکر شده تنها 25 میلیارد تومان تسهیلات داده است. ذوالفقاری می‌گوید: « بانک کارشناس هم فرستاده و ارزیابی کارشناس بانک 240 میلیارد تومان بوده اما تاثیری نداشته و تسهیلاتی به این کارخانه تعلق نگرفته است». 

مشکل کارخانه نبود بازار است 

در مقابل این سخنان علیرضا قادری، رئیس اداره صنعت و معدن اقلید است که مشکل کارخانه را نبود بازار فروش می‌داند. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: به دنبال رکودی که در بخش مسکن پیش آمده این کارخانه بازار داخلی ندارد و با وجود توان صادراتی اما بازاریابی مناسبی در عرصه خارج از کشور نداشته است. 

وی از وجود 3 قرارداد برای این کارخانه سخن می‌گوید که یکی از آنها مربوط به شهرداری تهران، پروژه شاندیز و یک قرارداد با یکی از کشورهای خلیج فارس است. به گفته قادری به ثمر رسیدن این قراردادها می‌تواند جرقه‌ای برای رونق‌بخشی به کارخانه باشد. 

« این کارخانه در هر 24 ساعت می‌تواند 1500 متر مربع زیربنا ساختمان را تولید کند، کارخانه آماده کار است و اگر پروژه‌ای هم دهند قبول می‌کنیم» این را ذوالفقاری می‌گوید و اضافه می‌کند پروژه‌هایی که دولت واگذار می‌کند بدون پرداخت اعتبار است و کارخانه در این وضعیت نمی‌تواند آنها را قبول کند. 

تعطیلی، بیکاری، رکود سهم امروز صنعت شهرستان اقلید است، مجتمع فولاد که منتظر تاثیر برجام و آزاد شدن ال سی است، مجتمع گوشت نیز تعطیل شده و چشم امید به بخش خصوصی دارد و اینک کارخانه پیش ساخته این شهرستان یک سال است که خاک می‌خورد.منبع خبر:تسنیم

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: