آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸
جواد خدادادی
جواد خدادادی
جواد خدادادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در یادداشتی در خصوص بایدها و نبایدها در انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم  نوشت:

امیرالمومنین علی (ع) : «إن عملک لیس لک بطعمهٍ و لکنه فی عنقک أمانهٌ»؛ همانا کاری که برعهده توست طعمه ای برایت نیست، بلکه امانتی است بر گردنت»(نهج البلاغه، نامه5)

«و قد اسْتکفاک اَمرهم و ابتلاک بهم»: خدا، راه انداختن کارشان را از تو خواست و آنان را وسیله آزمایش تو ساخت».

در این نوشتار قصد داریم برخی از صفات قرآنی و علوی که بایستی در انتخاب وزرای انتخابی کابینه به عنوان معیارهای اصلی درنظر گرفته شوند، خدمت دیدگان بینای مخاطبان محترم تقدیم کنیم و پرداختن بدین جنبه، به آن دلیل است که ملاحظات کلی دیگر در فضای کشور برای انتخاب کابینه بهتر، تقریبا توسط صاحب نظران بیان شده است و در این جا از زاویه دیدی دیگر توقعی که ما، دانشجویان از رئیس جمهور منتخب در تشکیل کابینه دوازدهمین دولت اسلامی در کشور عزیزمان داریم، شاخصه هایی در باب انتخاب وزرای اصلح است که ان شاالله بایستی تک تک این شاخص ها در شخص انتخابی نهادینه باشد. این شاخصها از این قرار اند:

انتخاب بر مبنای شایسته سالاری(متخصص متعهد)
به قول شهید مطهری ایمان جهت را مشخص می کند یعنی اینکه ایمان جهت حرکت به سوی مبانی صحیح ولایت و حکومت داری ائمه اطهار و اندیشه صحیح امام(ره) و اطاعت تام از مقام عظمای ولایت را نشانگر می شود و پس از آن علم است که می تواند ابزاری باشد برای رسیدن به این هدف، حال اولا تعهد مقدم بر تخصص و ریشه ای تو واهم نسبت به آن است در ثانی وسیله هرچه قوی تر باشد هدف بهتر محقق خواهد شد فلذا هر دو مورد در انتخاب کابینه مهم است. چرا که امام خمینی(ره) در این موارد از عالم مهذب نام می برد و معتقداند که عالم غیرمهذب و جاهل مهذب، هر کدام به نحوی ضربه به اسلام ناب محمدی خواهند زد. بر این مبنا یا وزیر ناشایست یا نمی تواند کاری جدید و خلاق در حیطه کاری خود انجام دهد ویا اینکه تخصص خود را درجهت اهداف ضد اسلامی و انقلابی و کمک به جبهه باطل به کار خواهد گرفت. مثلا در مورد اول وابسته به صنعت و پیشرفتهای غربی می شود ودر مورد دوم مقلد سبک زندگی آنان خواهد بود.

ساده زیستی، تواضع و مسئولیت پذیری
ازمهمترین عواملی که از گذشته، مردم عزیز را رنج میدهد و عدم اعتماد را بین مردم و دولت بوجود می آورد، زندگی اشرافی و ثروتمندانه آنان در اجتماع است، امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «خدا بر پیشوایانِ دادگر واجب فرموده خود را با مردمِ ناتوان برابر نهند تا مستمندی تنگدست را به هیجان نیارند و به طغیان واندارند». با این حال، وجود یکسری اشرافی گری و مجالس اشرافی و اموال و تعریف حقوق اشرافی، می تواند مهمترین عامل و زنگ خطر برای حضیض یک گروه وتفکری باشد چراکه این هشدار را امیرالمومنین اعلام فرمودند وبرای کسانی که در نظام اسلامی دارای منصب هستند تأسی به کلام ائمه و اندیشه صحیح امام خمینی نقشه راه بوده و برای آنها حدود مسئولیت شان را مشخص می کند یعنی اینکه حاکم و کارگزاران در نظام اسلامی بایستی نه تنها به مادیات مردم پرداخته بلکه طوری برای دنیایشان برنامه ریزی کنند که آخرت آنها نیز در هماهنگی با آن، تأمین شود وبرای تحقق این مهم، عمل به اینگونه مسائل، ضروری است.

آشنا وعامل به مبانی اخلاقی ،اجتماعی، سیاسی واقتصادی اسلام باشد
وزیری نباشدکه خدای نکرده حتی یک لحظه زبانش به  بدگویی بگشاید ویا اینکه برخلاف دستورات قرآن و ائمه اهل تساهل در سیاست اسلام بوده و سبب تضعیف عزت الهی در نیروهای مسلمان شود ویا اینکه در مسائل اقتصادی پیرو سرمایه داری غرب بوده وبرای تحقق خدمت به فقرا، عملی انجام ندهد در واقع بایستی همتش زنده نگه داشتن دین خدا با دست و زبان بوده وبرای آبادانی زندگی دنیوی مردم توأمان با رشد معنویات و ساخت منزل اخروی آنها عمل نماید.

دارای حسن سابقه باشد
انتخاب وزیری که در گذشته سابقه ای خوبی نداشته است وبرای اسلام و کشور ایران مشکل ایجاد نموده است کاری شبیه به حماقت است چراکه عقل می فهمدو عمل نمی کند.

روحیه جهادی و انقلابی
راهبرد مهم برون رفت کشور از مسائل مختلفی که در راه رشد و پیشرفت با آن مواجه است، تأسی به جهاد و کار مضاعف و همت والای انقلابی و استکبار ستیزی است که نیازمند شروع از تعالی سبک زندگی خود فرد خواهد بود( آن تقوموا لله مثنی و فردی) یعنی به واقع باید قبول کنیم که موانع بیرونی داریم و دشمن داریم و سپس برای مقابله با او بسیاری از برنامه های غیرضروری را حذف کرده وبا نگاهی عمیق و پشتکاری مضاعف(فإذا فرغت فأنصب) شروع به جهاد کنیم.

عدم توجه به حزب گرایی و بازیهای سیاسی و تعالی گستره اسلام ناب محمدی
یکی از بزرگترین موانع رشد، تعالی و پیشرفت کشور در زمینه های مختلف دینی، سیاسی، علمی، اقتصادی و تبلیغی پرداختن با بازی های پوچ سیاسی و حزب گرایی های غلط و پوچی است که روز به روز به کاهش هواداران اسلام ناب محمدی و کوچک شدن گستره اسلام و افزودن مشکلات اقتصادی و ... در کشور منجر می گردد.

توجه به محرومین
آن کابینه ای که دارای دغدغه مندان بیشتری به ارتقای سطح درآمد فقرا و نیازمندان و برقراری عدالت علوی در جامعه می باشد قطعا در تحقق هدف اسلام و انقلاب امام خمینی(ره) نزدیک تر خواهد بود چرا که هدف حکومت اسلامی همین است: و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا و نجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین بر این مبنا شاخصه اصلی دولت اسلامی همین مورد است.

دارای روحیه استکبار ستیزی
یکی از فلسفه های تشکیل حکومت اسلامی دفاع از مظلومین و ایستادگی در برابر ظالمان است (...اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین...)، با این مبنا بایستی در برابر حکومتهای مستکبر بانهایت سختی و مخالفت روبرو شد(یا أیها النبی جاهد الکفار والمنافقین و اغلظ علیهم...) و نباید با آنها عقد اخوت بست(ولاتتخذوا منهم اولیاء) و نبایستی برای آنها فرصت فراهم کرد بلکه بایستی ابتدا دشمنی بشکند(...حتی یهاجروا فی سبیل الله...)  سپس اقدام به دوستی و برقراری رابطه با آنها کرد چراکه دشمن، دشمن است و همیشه آماده ضربه زدن و اینکه تا ریشه تفکر شما را (اظهار دوستی نسبت به اسلام) قبول نکرده، نباید با او دست دوستی دادچراکه قرآن کریم میفرماید : « ودوا لو تكفرون كما كفروا فتكونون سواء فلا تتخذوا منهم أولياء حتى يهاجروا في سبيل الله» واگر هم پیمان شکست ، تکلیف را خداوند معلوم کرده است : « (وان نکثوا ایمانهم من بعد عهدهم و طعنوا فی دینکم فقاتلوا ائمه الکفرانهم لا ایمان لهم لعلهم ینتهون ):(و اگر سوگندهای خود را بعد از پیمانشان شکستند و در دین شما طعنه زدند، پس با پیشوایان کفر کارزار کنید که ایشان پایبند به سوگندی نیستند، شاید بوسیله این عمل دست بردارند)»؛ حال فردی که اینگونه عمل نمی کند یا معتقد به دشمن بودن طرف مقابل نیست که باید این جمله امام خمینی (ره) را یادآور شویم: «با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. مادامى که امریکا این طور است و افریقاى جنوبى آن طور عمل مى‏کند و اسرائیل هست، ما با آنها نمى‏توانیم زندگى بکنیم.»(صحیفه امام، ج‏19، ص94) که این جمله امام نیز تفسیری بر آیه مذکور است، فلذا حالا که مرز مشخص است گوشزد می کنیم که دولت محترم کمی بیشتر به قرآن و سیره پیشوایان اسلامی تأسی نموده و کمی اطاعت پذیری عملی خود را تقویت نماید( إن الذین ءامنواثم استقاموا....) و برای تحقق دولتی معزز و اسلامی به دنبال حداکثر جذب مسلمانان در سطح جهان و حداکثر تنفر جهانخوران بوده و آن را جزء ملاکهای برتری خود قرار دهد.

شفاف سازی و مردمی بودن
دولت بایستی برای برنامه هایی که اجرا می کند شفاف سازی و رو راست با مردم باشد وبرای اعتماد سازی بین مردم سعی کند از ارتباط مستقیم و توضیحات شفاهی به آنها دریغ نورزد و جامعه ای خاص را مخاطب خود نکند که خشنودی خواص و خشم عوام، خلاف سیره اسلام علوی است.
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط سایت نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: