جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۴۴:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸

اخلاص طلبه در فرمایش مقام معظم رهبری

 اخلاص: روحانی، به اخلاص و مراقبت بر نیت، نیاز جدی دارد باروری تلاشها و زحمتها و مشقتها به انگیزه‏ی عمل او وابسته می‏نماید.

خلوص نیت او، می‏تواند بذر پاک تلاش او را بارور کند و چونان شجره‏ی طیبه‏ی الهی، باروبر دهد و در هر زمان و هر منطقه مبارک و نافع باشد و خلق کثیری را از خود متنفع سازد «تؤتی اکلها کل حین» .

تبلیغ دین، تنها با جدیت و تلاش و پشتکار، توفیق نمی‏یابد و به ثمر نمی‏نشیند راه دین، جدای از راه دنیا می‏نماید خداوند در کار خود شریک نمی‏پذیرد؛ توفیق دنیوی و اخروی را در تبلیغ دین خودش به کسانی می‏دهد که دل از زنگار بزدایند و در جلوه‏ی تجلی او به راه افتند و شب پرگان را در کنار آن آفتاب حقیقت به هیچ انگارند.

رمز اساسی توفیق امام راحل (ره) نه در هوشمندی و پشتکار و جدیت و علم و آگاهی و امثال آن بود در هر یک از این خصلتها چونان او کم و بیش بودند؛ اما آنجه او را ممتاز و متمایز ساخت این بود که او این اوصاف بلند را با اخلاص بی‏مانند همراه ساخت و در پرتو خلوصی غیر قابل وصف، به آن دست یافت که همگان دیدیم و دریافتیم:

اگر ما به حیثیت عالم بودنمان، اخلاص و صفا داشته باشیم و برای خدا کار بکنیم، دنیا اصلاح خواهد شد. یک نفرمان، امام امت است که شما نتیجه اخلاص او را می‏بینید.

آن روزی که هنوز ملت، او را نمی‏شناختند، هر کس که با آن مرد از نزدیک آشنا بود، می‏دانست که او برای خدا کار می‏کند آن روزی که ایشان، شروع به امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به اصلاح و غضب لله و فی الله کرد این کارها علی الظاهر هیچ افتخاری نمی‏آفرید . آن روز این کارها نانی نداشت؛ نان را هم می‏برید. ان روز، توجهی جلب نمی‏شد؛ توجه‏ها را هم سلب می‏کرد. ... شخص ایشان، با اخلاص خودش ـ که می‏خواست برای خدا کار کند، نه حتی برای پیروزی ـ توانست دنیا را تکان بدهد. ... این، اثر اخلاص است.

بارها ایشان، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن، این مطلب را به زبانهای مختلفی می‏گفتند که ما برای فتح و پیروزی کار نمی‏کنیم، ما برای تکلیف کار می‏کنیم.(1)

...........................................

پی نوشت:

1- سخنرانی در جمع علما و روحانیون نیشابور 29/4/ 1365


نام:
ایمیل:
* نظر: