کد خبر: ۱۰۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
گزارشی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس
شهرستان لارستان به دلیل مرغوبیت و سطح زیر کشت بالا در زمینه کنجد به عنوان قطب صنایع تبدیلی کنجد معرفی شده اما مشکلات اداری سبب گلایه تولیدکنندگان شده است.

به گزارش بسیج سازندگی فارس، یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی داخلی و تولید است. مقام معظم رهبری در اردیبهشت 94 در این باره فرمودند «حلّ‌ مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی». 

توجه به توانمندی و ظرفیت هر منطقه و تعریف پروژه‌های تولیدی یکی از راهکارهای بسیج سازندگی استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته عبدالحمید اسماعیلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس در تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها نخستین فاکتوری که لحاظ می‌شود تناسب پروژه‌ها با توانمندی و ظرفیت شهرستان‌ها است.

لارستان قطب صنایع تبدیلی روغن کنجد 

شهرستان لارستان به دلیل مرغوبیت و سطح زیر کشت بالا در زمینه کنجد به عنوان قطب صنایع تبدیلی کنجد معرفی شده و فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در این راستا شکل گرفته است. سهراب نیکونژاد یکی از فعالان این عرصه در لارستان است که 2.5 سال پیش فعالیت خود را با همکاری بسیج سازندگی آغاز کرده هر چند به گفته خودش فعالیت در زمینه کنجد شغل آباء و اجدادی وی است. 

 فعالیت نیکونژاد چنین است که از کنجد خام ارده تهیه می‌کند که بخشی از این ارده به صورت خام فروش رفته، بخشی صرف تهیه حلوا شده و بخشی نیز برای گرفتن روغن استفاده و علاوه بر آن از کنجد نیز روغن تهیه می‌شود. 

متخصصان تغذیه بالینی معتقدند که ترکیب اسید‌های چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است و از آنجا که حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است سبب از بین رفتن سرطان‌های خفته در بدن و جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات و سینه می‌شود. همچنین استفاده از این روغن به دلیل دارا بودن ویتامین E شفافیت و لطافت پوست را به دنبال دارد.

فعالیت در زمینه روغن‌گیری کنجد و ارده فصلی است به این گونه که به گفته کارآفرین لارستانی در فصل تابستان کار کمتری وجود دارد و در مقابل فصل پاییز و زمستان به دلیل برداشت محصول کار بیشتر می‌شود. نیکونژاد بر همین اساس از اشتغالزایی 7 نفر در فصل تابستان و 20 نفر در فصل زمستان سخن می‌گوید. 

صنعتی شدن منوط به استقبال بازار 

 محصولات این پروژه اقتصاد مقاومتی لارستان  بازار داخلی دارد و در سطح شهرستان به فروش می‌رسد  به همین دلیل در حال حاضر کارگاه آقای نیکونژاد به صورت سنتی فعالیت می‌کند اما نیکونژاد می‌گوید: در صورتی که استقبال مردم بیشتر و بازار خارج از شهرستان نیز داشته باشد، برای صنعتی کردن کارگاه اقدام می‌کند. 

بوروکراسی‌های اداری و موانع و مشکلات گرفتن مجوزهای مختلف بخشی از مشکلاتی است که این فعال اقتصاد مقاومتی لارستان در صحبت‌هایش اشاره می‌کند و یکی از آنها را برای خبرنگار چنین شرح می‌دهد « قسمتی از بافت کارگاه فرسوده است، بهداشت اعلام کرده که برای ادامه فعالیت باید این قسمت خراب و دوباره ساخته شود اما شهرداری مجوز ساخت نمی‌دهد». 

به گفته وی هر چند بسیج سازندگی با اعطای تسهیلات و همکاری با دیگر ادارات تلاش کرده مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود اما نزدیک به یک ماه است که کار کارگاه به دلیل این مشکل تعطیل شده است. نیکونژاد 90 میلیون تومان از تسهیلات اقتصاد مقاومتی استفاده کرده است. 

راه‌اندازی، برندسازی و معرفی سه گام تحقق اقتصاد مقاومتی

محسن چرخی، رئیس بسیج سازندگی لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج سازندگی فارس راه‌اندازی، برندسازی و معرفی محصول را سه گام برای تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کند و می‌گوید: از آنجا که لارستان به عنوان قطب صنایع تبدیلی کنجد معرفی شده در ابتدای شروع فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی جلساتی با تمامی ادارات برای تسهیل کارهای تولیدکنندگان گرفته شد. 

به گفته وی برای اینکه تولیدکنندگان درگیر پیچ و خم‌های اداری نشوند باید همه دستگاه‌ها و ادارات همکاری کنند و تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیز با ادارات منعقد شده است. 

چرخی از ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و صدور پروانه فعالیت برای آنان که هم سطح با پروانه کسب است، خبر می‌دهد و معتقد است اگر مشکلات تولیدکنندگان از جمله آقای نیکونژاد برطرف شود و برند سیب سلامت را دریافت کنند می‌توانند در سطح کشور و حتی خارج از کشور بازاریابی کنند. 

از آنجا که اقتصاد مقاومتی به گفته بسیاری از کارشناسان نسخه شفابخش اقتصاد ایران است، تسهیل شرایط فعالان این عرصه می‌تواند تاثیر این نسخه شفابخش را ملموس‌تر کند علاوه بر آن هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی امری است که همواره مورد تاکید مسئولان ارشد استان برای حل مشکلات تولید بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: