پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۵۹:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
رئیس شورای عالی بسیج حقوق دانان فارس:
دکتر القاصی‌مهر گفت: حل آسیب‌های اجتماعی باید به‌عنوان یک مطالبه از سوی مردم نسبت به سیاست‌گذاران در حوزه‌های مختلف مطرح شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق‌دانان از فارس؛ دکتر القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری فارس در جلسه شورای عالی سازمان بسیج حقوق‌دانان پیرامون فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر مسئله مهمی است که دین مبین اسلام نیز بر روی آن تأکید بسیاری دارد و بنای اسلام نیز در تحقق این فریضه ارزشمند بنیان‌گذاری شده که ریشه آن به قرآن برمی‌گردد.

 

وی با اشاره به اهمیت درک و شناخت نسبت به فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر، مطرح کرد: زمانی که اسم از امربه‌معروف و نهی از منکر می‌آید، ذهن‌ها به‌سوی رعایت مسائل اخلاقی و تکالیف شرعی سوق داده می‌شود، درحالی‌که امربه‌معروف و نهی از منکر مسئله عام و عمومی است که تمام ابعاد زندگی فردی اجتماعی و سیاسی انسان و جامعه را در برمی‌گیرد.

 

رئیس شورای عالی بسیج حقوق‌دانان فارس با اشاره به عوامل مؤثر در شکل‌گیری رفتارهای یک شخص، تصریح کرد: زمانی یک فرد به یک انسان سالم و عاری از انحراف و خطا که به تعالی و رشد معنوی رسیده، تبدیل می‌شود که در آن جامعه و محیط تربیتی، مسئله انتخاب رفتار صحیح در آن شکل‌گرفته باشد.

 

دکتر القاصی‌مهر بابیان اینکه پیشگیری از انحراف، خطا و جرائم به‌عنوان بخشی از وظایف سازمانی دستگاه‌ها و نهادها معرفی می‌شود، پیشگیری این مسئله را نیز بخشی از امربه‌معروف و نهی از منکر دانست.

 

وی افزود: با توجه به ناهنجاری‌های درون جامعه مشخص می‌شود که ریشه آن به چگونگی تربیت انسان برمی‌گردد و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از گناه، جرم و خطا داشته باشیم باید به ساختارهای محیطی و فرآیند رشد و تکامل انسان در جامعه توجه کنیم.

 

رئیس دادگستری کل استان فارس بابیان اینکه باید مسائل ساختاری، محیطی و تشکیلاتی نظام تربیتی را بررسی کنیم، گفت: باید علل و عوامل آسیب‌ها را پیدا کرد، زمانی که نمی‌توانیم نیازهای روحی، جسمی، غریزی، عاطفی و اجتماعی فرد را در جامعه فراهم کنیم، طبیعی است که این فرد به گناه و جرم روی می‌آورد.

 

دکتر القاصی‌مهر با اشاره به اینکه مسئله امر به معرف و نهی از منکر یک نوع جرم شناختی است، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسئله مهم پرداختن به اولویت‌هایی است که آسیب‌پذیری جامعه در آن زمینه است و افراد بیشتری در معرض آسیب قرار می‌گیرند که باید به‌عنوان یک مطالبه از سوی مردم نسبت به سیاست‌گذاران در حوزه‌های مختلف مطرح شود.

 

وی مشکلات حوزه فضای مجازی و مسئله آسیب‌های اجتماعی که در سطح کلی و در گفتمان اصلی نظام مطرح است را، از آسیب‌های دیگر جامعه بیان کرد.

 

رئیس شورای عالی بسیج حقوق‌دانان فارس افزود: آن چیزی که در حیطه‌ی مجموعه شورای عالی بسیج حقوق‌دانان مدنظر است، گفتمان‌سازی این مسائل و مشکلات به‌عنوان مطالبه در جامعه می‌باشد که یک نوع فرهنگ‌سازی است و یک گوش زد برای افرادی که در خصوص وظایفشان کم‌کاری دارند.

 

دکتر القاصی‌مهر بابیان اینکه آگاهی بخشی به جامعه مسئله مهمی است، تصریح کرد: آگاهی بخشی در زمینه‌های مقررات، قوانین، حدود وظایف و اختیاراتی که اشخاص و نهادها و سازمان‌ها در قبال جامعه و مردم‌دارند، می‌تواند به مسئله رواج امربه‌معروف و نهی از منکر کمک کند و همچنین می‌توان از ظرفیت‌های علمی حقوق‌دانان و رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیمای استان در این زمینه استفاده کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: