چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۲۹:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
رئیس شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس:
رئیس‌کل دادگستری استان فارس در نخستین همایش حقوق رسانه بر جایگاه ویژه اصحاب رسانه در شکل‌دهی افکار عمومی و حساسیت امر خطیر اطلاع‌رسانی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق‌دانان از فارس؛ علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان فارس در نخستین همایش حقوق رسانه با اشاره به اینکه اصحاب رسانه نماینده افکار عمومی در جامعه هستند، گفت: مهم‌ترین وظیفه‌ای که باید توسط اصحاب رسانه دنبال شود هدایت فکری و ایجاد ثبات و آرامش در جامعه باشد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف بر عهده اصحاب رسانه است در حقیقت مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در جامعه در اثر اقداماتی است که این قشر از جامعه انجام می‌دهند ازاین‌رو نقش بسیار مهمی در تمام ابعاد و حوزه‌ها بر عهده‌دارند.

 

رئیس شورای عالی سازمان بسیج حقوق‌دانان فارس، با اشاره به اینکه حوزه اطلاع‌رسانی در دنیای امروز با گذشته تفاوت بسیاری کرده است، تصریح کرد: حجم بسیار زیاد اخبار و اطلاعات امروزه به دلیل روند رو به رشد ابزار و تکنولوژی و فناوری‌های نوین در سریع‌ترین زمان در جهان منتشر می‌شود.

 

القاصی‌‌مهر با اشاره به اینکه دنیای امروز به دهکده جهانی تشبیه شده است، خاطرنشان کرد: انتقال سریع اطلاعات سبب شده امروز در یک فضای مشترک تمام اطلاعات افراد نسبت به یکدیگر تبادل شود و هرکسی در هر نقطه‌ای از دنیا که باشد در کوتاه‌ترین زمان به جدیدترین اطلاعات دست یابد.

 

وی بابیان اینکه قانون اساسی کشور ما برگرفته از شرع مقدس اسلام است، مطرح کرد: در قانون اساسی کشور ما وسایل ارتباط‌جمعی به‌ویژه رادیو و تلویزیون درروند تکامل انقلاب اسلامی باید در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی باشند که بر اساس قانون رسانه‌ها باید از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت بهره‌مند و از اشاعه و ترویج ضد دین و پرهیز کنند.

 

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به اصل ۲۴ قانون اساسی که نشریات و مطبوعات در بیان مطلب آزادند مگر آنکه مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد، افزود: آزادی مطبوعات بخشی از اطلاعات به‌عنوان یکی از حقوق بنیادین مظهر تمدن یک ملت و نشانه رشد و بیداری آن ملت است البته این نکته را باید در نظر داشت که در هیچ کشوری آزادی مطبوعات نامحدود نیست.

 

القاصی‌مهر در ادامه بابیان اینکه صاحب‌امتیاز و مسئولیت مدیرمسئول نافی مسئولیت نویسنده و سایر اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت دارند نیست، خاطرنشان کرد: در تبصره ۴ ماده ۶ قانون مطبوعات صاحب‌امتیاز در قبال خط‌مشی کلی نشریه مسئول است و مسئولیت یکایک مطالبی که در نشریه به چاپ می‌رسد به عهده مدیرمسئول می‌باشد.

 

وی با تأکید بر لزوم رعایت قانون توسط اصحاب رسانه توصیه کرد: نباید اجازه داد از رسانه‌ها استفاده ابزاری شود، زیرا برخی رسانه‌ها ابزار برخی گروه‌ها و اشخاص هستند و این خیانت به مردم و جامعه است.

 

رئیس شورای عالی سازمان بسیج حقوق‌دانان فارس بابیان اینکه باید جایگاه رسانه تقویت شود، گفت: حفظ آبروی افراد و حفظ و حرمت مسئولان ضرورت دارد و اصحاب رسانه نباید تا زمانی که گناه کسی ثابت نشده آن را رسانه‌ای کنند.

 

القاصی‌مهر بابیان اینکه باید مراقب بود تا مسائل شخصی و صنفی وارد مسائل رسانه‌ای نشود، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری شخصی یا گروهی از جایگاه رسانه و استفاده ابزاری از آن ممکن است حتی سبب تهدید مصالح ملی و تضعیف مبانی اعتقادی و باورهای عمومی در جامعه شود.

 

وی‌ با اشاره به اینکه رسانه خوب رسانه‌ای است که ابداع‌کننده شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی در عرصه‌های مختلف باشد، تصریح کرد: یک رسانه خوب می‌تواند با نقد منصفانه و سازنده سبب ارتقای جامعه در تمامی ابعاد شود و همچنین با ایفای نقش نظارتی بر عملکرد دستگاه‌ها، روند رو به رشد و تعالی کشور را تسریع کند.

 

این مقام ارشد قضایی مطرح کرد: رسانه باید نقش پیشگیری در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد و نقدها را بدون غرض بیان کرده و توانمندسازی جامعه را دنبال کند و باید دقت شود که مطرح کردن و پرداختن به برخی مسائل در رسانه‌ها سبب ناامن جلوه دادن استان و عدم جذب سرمایه در استان می‌شود.

 

القاصی‌مهر با اشاره به موضوعات مختلف و مرتبط با جرائم مطبوعاتی، بیان کرد: امروزه بیشتر جرائمی که مطبوعات و رسانه‌ها گریبان‌گیر آن هستند درزمینه‌ی هتک حیثیت، افشای اسرار مردم و نشر اکاذیب است.

 

وی گفت: پیشی گرفتن برخی رسانه‌ها جهت انتشار اخبار در بسیاری موارد سبب دور شدن از واقعیت‌ها و عدم انتشار اخبار صحیح و درنهایت خدشه‌دار شدن اعتبار رسانه و سلب اعتماد مردم نسبت به آن رسانه می‌شود.

 

در ادامه این همایش دکتر فضل‌الله فروغی، استاد دانشگاه و مدیر گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شیراز و عضو هیئت‌منصفه مطبوعات استان فارس، نیز در این جلسه به تبیین مفهوم مطبوعات و جرائم مطبوعاتی پرداخت و جزئیات برخی قوانین این حوزه را تشریح کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: