کد خبر: ۱۰۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
معاون رئیس جمهور:
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه ۴ هزار طرح اشتغال روستایی در سراسر کشور تنظیم شده است گفت: به محض آنکه مجلس قانون مرتبط با توسعه اشتغالزایی روستایی را ابلاغ کند آمادگی لازم برای اجرای آن داریم.



 

به گزارش بیکافارس؛ ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در نشست خبری اولین جشنواره ملی فرهنگی - ورزشی روستا در محل ساختمان ریاست جمهوری کوثر اظهار کرد: زمانی که از دوره کاهش جمعیت روستا و افزایش جمعیت در حاشیه شهرها صحبت می‌کنیم باید عوامل متعددی را مورد توجه قرار دهیم. در این ارتباط برخی عوامل به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته و در مواردی حتی با آن مخالفت نیز صورت گرفته است.

وی افزود: در این ارتباط در کنار عواملی مانند سرمایه‌های مالی و انسانی باید گفت: باید به فرهنگ و آداب رسوم توجه بیشتری کرد و در این شرایط است که می‌توانیم به میزان اشتغال‌، توزیع ثروت در مناطق روستایی بیفزاییم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائلی که از آن غافل بوده‌ایم آداب و رسوم، غذاها و ورزشهای محلی و روستایی است. براین اساس تعداد زیادی از برنامه‌های ورزشی را می‌توان از طریق همین ورزشهای مناطق روستایی و عشایری به رشته‌های موجود اضافه کرد که در این ارتباط همکاریهایی با وزارت ورزش و جوانان داشته‌ایم.

رضوی ادامه داد: 744 ورزشکار در اولین جشنواره ورزشی روستایی و عشایری شرکت می‌کنند که 430 نفر از این تعداد را آقایان و 310 نفر را بانوان تشکیل خواهند داد.

وی با اشاره به رشته‌هایی که در این مسابقات برگزار می‌شود گفت: چوب‌کشی، قاز و النگ، دان‌پلان، 7 سنگ و... از جمله این ورزشها است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین یادآور شد در این نمایشگاه از موسیقی های محلی و روستایی استفاده می‌کنیم تا از آن به عنوان موسیقی‌های پیشتاز در کشور بهره گرفته شود.

وی یادآور شد توجه به آداب و رسوم و فرهنگ مناطق روستایی و عشایری نقش مهمی در پررنگ شدن هویت مستقل مردمان این مناطق دارند که این امر باعث ماندن بیشتر آنها در روستاها و تکریم بیشتر خواهد بود.

رضوی در ادامه سخنان خود در ارتباط با وضعیت اختصاص وام یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغالزایی در مناطق روستایی گفت: یکی از مهمترین مشکلات روستاهای کشور در شرایط فعلی اقتصاد است برهمین اساس در سال 94 تقاضای 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی داشتیم اما با عدم تحقق آن در سال 94 منجر به تقاضای یک و نیم میلیارد دلاری شد که از طریق نامه‌ای توسط معاونت توسعه روستایی به ریاست جمهوری نوشته شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: در تیرماه امسال بالاخره مجلس با قید یک فوریت این موضوع را تصویب کرد که از طریق بانک کشاورزی توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید این وام با کارمزد قرض‌الحسنه در اختیار اشتغال روستایی قرار گیرد.

* وام یک و نیم میلیارد دلاری اشتغال روستایی هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است

رضوی گفت: شورای نگهبان هنوز موافقت خود را با خلاف شرع یا قانون اساسی نبودن این قانون اعلام نکرده است.

* 4 هزار طرح اشتغال روستایی در سراسر کشور تنظیم شد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: آئین‌نامه اجرایی این طرح را با همکاری سازمان برنامه بودجه، وزارت کار انجام داده‌ایم و به محض اینکه مجلس این قانون را ابلاغ کند آمادگی داریم 4 هزار طرح اشتغالزایی برای روستاها در سراسر کشور تنظیم کرده‌ایم به مرحله اجرا درآوریم.

وی همچنین یاد‌آور شد: در شرایط فعلی و قبل از ابلاغ این قانون توسط مجلس تسهیلاتی با کارمزد 8 درصد از طریق بنیاد برکت، پست بانک و بانک کشاورزی پرداخت می‌شد. در صورتی که متقاضیان طرحی ابلاغ کنند مشکلی برای پرداخت آن نداریم.

این جشنواره در روزهای دوم و سوم شهریور در شاهین شهر استان اصفهان برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: