کد خبر: ۱۰۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
پای حرف کارگران "دکه‌های کارگری"
کارگران دکه‌های کارگری شیراز این روزها حال و روز خوشی نداشته و حضور اتباع بیگانه در دکه‌ها آنان را از کار بیکار کرده است.

کارگر


به گزارش بیکافارس از تسنیم، اگر صبح زود به نقاط مختلف شهر شیراز از جمله دروازه کازرون، میدان قصرالدشت، کمربندی و میادین تعریف شده کار سربزنی کارگران زحمتکشی را می‌بینی که با تجهیزات کارگری و بنایی چشم به انتظار کار هستند.

مردان جوان تحصیل کرده که از مراسم ازدواج آنان نیز زمان زیادی نمی‌گذرد، اما مجبورند برای امرار معاش و تامین مایحتاج زندگی در دکه‌های کارگری حاضر شده تا کسب درآمد کنند.

اما آنچه کارگران شیرازی را بیش از همه چیز، مورد رنج و آزار قرار می‌دهد، حضور اتباع بیگانه در دکه‌های کارگری است، اتباع بیگانه‌ای که بسیاری از آنها غیرمجاز هستند و با مختل کردن کسب و کار ایرانی، اجازه کار را به آنان نمی‌دهند.


کارگرانی که به سمت خودروها می‌دوند

وقتی به محل این دکه‌ها می‌روی، چکش‌های برقی یا همان "پیکورها" به همراه بیل و کلنگ‌هایی که مرتب و منظم در گوشه خیابان به نمایش گذاشته شده، نظرتان را جلب می‌کند.

کارگران با مشاهده توقف خودروها به سمت آنان رفته و برای انجام کار اعلام آمادگی می‌کنند. اینجا به نوعی رقابت میدانی است، هر فردی زودتر به خودرو رسیده و بتواند نظر صاحب‌کار یا درخواست‌کننده کارگر را جلب کند روزش خوش است و با لبخندی ملیح، بر خودرو صاحب‌کار سوار شده و روانه کار می‌شود.

برخی هم هستند که از ابتدای صبح همراه با طلوع آفتاب در دکه‌کارگری حاضر می‌شوند اما کار برایشان فراهم نمی‌شود و باید با عرق شرمساری به سوی خانه و خانواده خود رفته و یا از روی ناچاری برای انتظار کسب و کار در حاشیه خیابان کارتن‌خواب شوند.

حضور اتباع بیگانه کسب و کار را در شیراز مختل کرده است

یکی از این کارگران اظهار داشت: وضعیت کارگری در شیراز مناسب نیست و از دلایل اصلی آن نیز حضور اتباع بیگانه در دکه‌ها است.

وی که دارای تحصیلات دانشگاهی است و خواست نامی از او برده نشود بیان کرد: مسئولان اداره کار و اتباع فقط آمار داده و با شعار حرف می‌زنند. چرا باید با حضور تبعه بیگانه در دکه‌های کارگری غرور و شخصیت کارگر ایرانی زیر سوال برود. این کارگر گفت: درخواست ما از مسئولان برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز و جلوگیری از حضور و دخالت تبعه افغانستانی در کار ایرانی است.

یک کارگر دیگر نیز گفت: مسئولان با افغانستانی‌های غیرمجاز برخورد نمی‌کنند، چرا باید تبعه غیرمجازی که امروز به جرم تخلف توسط نیروی انتظامی بازداشت می‌شود، فردای آن روز به خود جرات حضور در دکه‌های کارگری را بدهد.

مهرداد حسنی افزود: بیکاری مشکل اصلی در شهر شیراز شده، دولت باید شغل ایجاد کند نه اینکه برای کارگران زحمت درست کند. دکه‌های کارگری سروسامانی ندارد باید طوری باشد که تنها کارگران ایرانی بتواند از کار بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از کارگران نیز با بیان اینکه «امروز وضعیت معیشت یک کارگر صفر است» اظهار داشت: جوانی که در اول جوانی نتواند کار مناسبی برای خود پیدا کند به سمت هزار خلاف می‌رود. در کشور ما کار هست اما یا دست افغانستانی است یا اینکه پارتی می‌خواهد. 

وی افزود: من یک مستاجر هستم، چگونه با ودیعه‌های سنگین 30 تا 40 میلیون تومانی، آن هم در پایین شهر به امرار معاش پرداخته و زندگی خود و خانواده را تامین کنم.

یکی دیگر از کارگران نیز با بیان اینکه بیکاری یعنی راه خلاف نشان جوان دادن گفت: جوانی که کار ندارد، نمی‌تواند ازدواج کند، نمی‌تواند مسکن تهیه کند در نتیجه به سمت اعتیاد و هزار خلاف دیگر می‌رود. 

محمدی تصریح کرد: درست است که ما کارگر هستیم اما همه انسانیم و عزت نفس داریم. وقتی جوان غرورش را زیر پا گذاشته برای کار کنار خیابان می‌ایستد دیگر نباید حضور افغانستانی‌های غیرمجاز باعث شود که از کار بیکار شود. 

وی که اجاره نشین است گفت: دو جوان دانشگاهی دارم حتی یکی در مقطع دکتری پذیرفته شد، اما با توجه به هزینه‌های دانشگاه نتوانستم او را برای ادامه تحصیل به دانشگاه بفرستم. امیدوارم هیچ پدر و مادری اینگونه شرمنده همت فرزندان خود نشود.

یک کارگر دیگر نیز که از حضور اتباع بیگانه و افغانستانی‌ها در "دکه‌های کارگری" ناراحت است اظهار داشت: چرا باید یک تبعه بیگانه جایگزین ما ایرانی‌ها در کارگری شود و ما بخواهیم کارتن‌خواب شده و روزمان را بر روی کارتن شب کنیم.

کمالی تصریح کرد: صدای ما را به مسئولان برسانید و بگویید، کدام روز از سال از وضعیت موجود کارگران در دکه‌های کارگری بازدید کردید؟ چرا میز و صندلی و کولرگازی را رها نمی‌کنید و پای حرف کارگران نمی‌نشینید؟

وی افزود: امروز باید جامعه کارگری که یک قشر کم درآمد است بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، نه اینکه اگر کنار خیابان نیز منتظر کار ایستاده‌اند با آنان رفتاری نامناسب و ناشایست شود.

تعدادی از این کارگران هم ترس از این دارند که نکند خبرنگار یک مسئول باشد و بخواهد با آنان که تنها دغدغه معیشت خانه و خانواده را دارند برخورد کرده و به جرم تخلف اجازه ندهد اینجا دنبال کار باشند. این نگرانی سبب شد که اجازه عکس گرفتن به خبرنگار تسنیم داده نشود نگرانند که همین کار نصفه و نیمه را نیز از دست بدهند. 

یکی دیگر که خیالش راحت شده شماره خود را می‌دهد و می‌گوید؛ هرجا چکش برقی برای تخریب نیاز داشتی به من اطلاع بده، من از همه کارگران نیازمندتر هستم. اینجا است که انسان می‌داند بله افرادی هستند که حاضرند با افتخار تمام شغل مقدس کارگری را دنبال کرده و برای خانه و خانواده خود تامین معاش کنند.

برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز و جلوگیری از حضور آنان در "دکه‌های کارگری" امروز یک مطالبه جدی برای کارگران تبدیل شده و این مهم باید بیش از پیش دنبال شود. همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد رونق در کسب و کار، نیز از موضوع‌هایی است که می‌تواند التیامی برای درد کارگران باشد.


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: