کد خبر: ۱۰۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
پوتین نظامی‌ترین و ضدغربی‌ترین سفیر روسیه را در آمریکا منصوب کرد
به گزارش تنویر ، گسیل داشتن یک دیپلمات قرص و محکم که هنوز سودای احیای قدرت شوروی را در سر دارد به سوی واشنگتن به این معناست که کرملین قصد دارد از موضعی متفاوت با رهبران آمریکا سخن بگوید.
آناتولی ایوانوویچ آنتونف 62 ساله به عنوان یک سیاستمدار و دیپلمات کارکشته با مواضع مشخص ضد غربی در حالی رسما جایگزین«سرگئی کیسلیاک» خواهد شد که سفیر قبلی روسیه در آمریکا به‌عنوان «نماد دخالت مسکو در امور داخلی آمریکا» شناخته می‌شود و روابط 2 کشور با اخراج متقابل دیپلمات‌های‌شان عملا در حال قطع شدن است. خط‌مشی واشنگتن در جهت تیرگی هر چه بیشتر روابط با کرملین که از 2 سال آخر ریاست‌جمهوری باراک اوباما آغاز شد با آمدن ترامپ تغییر مشخصی نداشته است. نمونه آن مشکل‌تراشی وزارت خارجه آمریکا در اعطای روادید به شهروندان روس است که حتی پیش‌بینی می‌شود از سال میلادی 2018 به عدم صدور روادید برای شهروندان عادی بینجامد. این بدون تردید به منزله تشدید رویارویی بین 2 دولت و کشاندن آن به سطحی اجتماعی است.
به قول «فئودور لوکیانوف» رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه، تصمیم جدید واشنگتن در حقیقت به منزله گرفتن انتقام اخراج دو‌سوم دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا در روسیه از مردم این کشور است. پوتین می‌داند که ریسمان روابط دو طرف پاره شده است و این را به منزله فرصتی تلقی می‌کند تا بدون نفوذ باند آمریکایی در مسکو، هژمونی جهانی «روسیه جدید» را همان طور که می‌خواهد بچیند و ابتکار عمل گره زدن دوباره ریسمان روابط با غرب را نیز خود به دست بگیرد.
بدین ترتیب آنتونف نه فقط سفارت روسیه در ایالات متحده بلکه یک سنگر را در منطقه جنگی واشنگتن تحویل خواهد گرفت؛ اگر چه وظیفه دارد روابط مسکو با واشنگتن را از دل جنگ سرد دوم دوباره به سیاقی دیپلماتیک بازگرداند. «لیو کلیپاتسکی» استاد آکادمی دیپلماتیک وزارت خارجه روسیه و استاد دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو  با اشاره به این شرایط، آنتونف را «سفیر ضدبحران» کشورش در آمریکا می‌داند که می‌تواند روابط 2 کشور را از بن‌بست کنونی خارج کند.
بی‌دلیل نیست که پوتین به جای کیسلیاک همیشه خندان یک نظامی سابق را به این سمت گمارده، آنتونفی که نه تنها اسمش برای غربی‌ها یادآور صنایع نظامی دوران شوروی است بلکه رسمش نیز کاملا مشخص است. مواضع اخیر این نظامی‌ترین سفیر روسیه در آمریکا علیه دخالت‌های غرب در اوکراین و آسیبی که آمریکایی‌ها به روابط بین‌الملل وارد آورده‌اند مشهور است. او برای مدتی (2016-2011) سمت معاونت وزارت دفاع روسیه را برعهده داشته و پیش از آن نیز طی سال‌های 2011-2004 مدیر نظامی‌ترین اداره وزارت خارجه یعنی اداره امنیت و خلع سلاح بود. در دوره معاونتش برای 2 وزیر دفاع اخیر روسیه نیز مسؤولیت کنترل همکاری‌های نظامی خارجی و اجرای توافقات بین‌المللی را برعهده داشت. به عبارت دیگر او طی بیش از یک دهه گذشته وزیر خارجه بخش نظامی حاکمیت کرملین یا همان ارتش سرخ بوده است که نمایندگی روسیه در بسیاری از نشست‌های جهانی را برعهده داشته است تا اینکه سال گذشته به عنوان معاون وزیر خارجه دوباره به دستگاه دیپلماسی بازگشت.
در عین حال تسلطش به زبان انگلیسی و روابط بین‌الملل در کنار دیسیپلین نظامی‌اش می‌تواند او را در ایجاد ارتباطات راهبردی نیمه‌پنهان با دولت سایه آمریکا یاری کند. همان چیزی که پوتین برای چیدن پازل جدید روابط با غرب از موضعی بالاتر از گذشته نیاز دارد. از طرف دیگر تخصص آنتونف در مسائل هسته‌ای می‌تواند نقش او را در مذاکرات آتی شرق و غرب برای رسیدن به موازنه قدرتی جدید  یادآوری کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: