چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۱۲:۴۷
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۰۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
جمعی از اعضای بسیج مهندسین شهرستان کازرون از سد نرگسی بازدید نمودند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس:در ابتدای بازدید مهندس استوار از کارشناسان فنی پروژه با بیان اینکه این سد در تیرماه سال 89 شروع به کار نمود، اظهار داشت: هدف از ساخت این سد تأمین آب کشاورزی ۱2 هزار هکتار اراضی پایین دست منطقه جره و بالاده، تأمین آب شرب کازرون و فراشبند، تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی کازرون، تولید انرژی برقابی و همچنین بهره‌برداری از این سد تأثیر بسزایی در احیای دریاچه پریشان به‌عنوان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه دارد.

وی با بیان تخصیص سالانه 10 میلیون مترمکعب آب از سدنرگسی به دریاچه پریشان ابراز داشت: با این میزان آب، دریاچه خشک شده پریشان که دارای آب شیرین و محل زیست گونه‌های جانوری بوده است، احیا می‌شود.

مهندس استوار با اشاره به مشخصات سدنرگسی کازرون تصریح کرد: ارتفاع تاج سد از پی، ۸۰ متر و طول تاج آن ۶۰۰ متر می‌باشد.حجم مخزن آن ۱۱۳ میلیون متر مکعب و همچنین ارتفاع سد از بستر رودخانه 78/5 متر با قابلیت تنظیم سالانه 226 میلیون متر مکعب است که تمام اهداف سد را تأمین می‌کند.

در ادامه اعضای بسیج مهندسین از سیستم انحراف، خاکریز فرازبند و بدنه سد، سرریز، گالری های زیرپی و دسترسی ها، تونل های نیروگاه بازدید نمودند.

گفتنی است سد نرگسی در 15 کیلومتری شرق بالاده کازرون و 60 کیلومتری جنوب غرب شیراز به‌ صورت خاکی با هسته رسی در دست ساخت است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: