پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۵۶:۴۳
کد خبر: ۱۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
این همایش گامی مهم و نخستین همایش فکری علمی است که درباره اندیشه و شخصیت امام خامنه‌ای در ابعاد مختلف در خارج از ایران برگزار می‌شود. من ابتدا از همه برگزارکنندگان این همایش و همه حاضران در آن تشکر می‌کنم.

اولین آشنایی
شناخت شخصی و مستقیم من با امام خامنه‌ای به سال ۱۹۸۶ برمی‌گردد که با بسیاری از اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها و مبانی فکری و شیوه تحلیل و نگاه ایشان به رویدادها و روش رهبری و اداره امور و تصمیم‌گیری‌های ایشان و همچنین خصوصیت‌های اخلاقی‌شان آشنا شدم.

با توجه به شناخت و اطلاعی که از ابعاد مختلف شخصیت ایشان پیدا کردم می‌توانم بگویم که ما با رهبری بزرگ در رهبری، تقوا، فقه و اجتهاد روبه‌رو هستیم؛ رهبری که دیدگاهی همه‌جانبه، عمیق و متین براساس مبانی فکری ثابت دارد، از مشکلات و نیازها آگاه است، از امکانات آگاه است، راه‌حل‌های مناسب و هماهنگ با اصول و پایه‌ها را می‌شناسد، و از این رو با تمام رویدادها و تحولات و موضوعات با نگاهی روشن و عمیق با این دیدگاه همه‌جانبه تعامل می‌کند و در تمام دیدارهای ایشان با اقشار مختلف مردم شما با رهبری آگاه به موضوع و جزئیات امور روبه‌رو هستی که کارشناسانه نظر می‌دهد.

بوسیدن دست امام خامنه ای توسط سید حسن نصرالله

ما با شخصیتی عظیم و استثنایی روبه‌رو هستیم که بسیاری در میان امت، چیزی درباره او نمی‌دانند و کمتر کسی با این شخصیت آگاه هستند  ما می دانیم که این رهبر در میان امت و حتی در ایران چقدر مظلوم است حتی در بارزترین و روشن‌ترین بعد در شخصیت ایشان یعنی بعد رهبری و سیاسی ایشان مظلوم است. شما در برابر شخصیتی قرار داری که دشمنان، او را محاصره کرده اند و دوستان نیز حق او را آن‌گونه که باید ادا نمی‌کنند.

مسئولیت ما آن است که این امام عظیم را به امت معرفی کنیم تا از برکات وجود چنین رهبر و فقیه و اندیشمندی برای حاضر و آینده و دنیا و آخرت خود استفاده کنند و این در شرایطی است که امت با چالش‌هایی روبه‌رو است که درتمام دهه‌ها و قرن‌های گذشته با آن روبه‌رو نبوده است و مسئولیت این همایش بسیار مهم و حساس همین است.

 

کنفرانس مادرید
درجریان کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ در آن مرحله که معادلات جهانی متحول شد، منطقه و جهان دچار تغییر زیادی شد. دولت آمریکا اعلام کرد که تصمیم گرفته روند سازش را به سرانجام برساند. بسیاری در آن شرایط فکر کردند که ما در آستانه سازش قرار داریم و این شبه اجماع بوجود آمد که آمریکائی‌ها سازش را تحمیل خواهند کرد. در آن شرایط امام خامنه‌ای نظر دیگری داشتند و نظر ایشان خارج از این اجماع بود. در آن شرایط گفتند که این همایش به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این سازش به سرانجام نخواهد رسید و آمریکا نمی‌تواند سازش را تحمیل کند. امروز پس از گذشت بیست سال، از سوی طرف‌هایی که دراین مذاکرات شرکت کردند و برخی شخصیت‌هایی که در کنفرانس مادرید حضور داشتند، می‌شنویم که از دو دهه سرخوردگی و ناامیدی و گمراهی سخن می‌گویند که مذاکرات سازش به دنبال داشت.

 

وعده اسحااق رابین
درسال ۱۹۹۶ همه تحول یا پیشرفت بزرگی را که در مذاکرات اسرائیل و سوریه بوجود آمد، بیاد دارند که آن را وعده «رابین» یعنی آمادگی اسحاق رابین برای عقب‌نشینی به خط چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ یا عقب‌نشینی از بلندی‌های جولان نام گذاشتند. در چنان شرایطی این باور در منطقه ما شکل گرفت که سازش حتمی است و اوضاع به سرانجام رسیده و تنها برخی جزئیات باقی مانده و از این رو برخی‌ها به ما می‌گفتند که خودتان را خسته نکنید.

در شرایطی ما را به توقف مقاومت دعوت می‌کردند که مقاومت روند تصاعدی داشت و به ما می‌گفتند مسئله تمام شده است و دیگر نیازی ندارید قربانی دهید. و حتی برخی به ما می‌گفتند اوضاع خودتان را براساس این که سازش حتمی شده، مرتب کنید. حتی از ما خواستند که نه تنها در ماهیت خود به عنوان یک جنبش مقاومت بلکه در نام و ساختار تشکیلاتی و برنامه سیاسی‌مان نیز تجدید نظر کنیم.

اما در همان شرایط  امام خامنه‌ای به روشنی به ما گفتند که من فکر نمی‌کنم این مسئله به سرانجام برسد و این سازش میان اسرائیل و سوریه و در نتیجه لبنان عملی نخواهد شد. من به شما پیشنهاد می‌کنم به مقاومت و جهاد ادامه دهید بلکه روند جهاد و مقاومت را تشدید کنید تا پیروزی را تحقق بخشید و به این‌گونه فرضیه‌ها و احتمال‌ها و ادعاها گوش فرا ندهید.

بوسید بازوی امام خامنه ای توسط سید حسن نصرالله

پس از بازگشت به لبنان دیدیم که رابین در حال سخنرانی از سوی یک صهیونیست هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و شیمون پرز جانشین او شد.

در آن شرایط جنبش‌های حماس بویژه جهاد اسلامی فلسطین ضربات بسیار سختی را متحمل شدند، بطوری‌که برخی گمان کردند مقاومت فلسطین دیگر توان اجرای عملیات را ندارد اما عملیات‌های شهادت‌طلبانه در قدس و تل‌آویو، رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد. سپس اوضاع در جنوب لبنان متشنج شد و اجلاس شرم‌الشیخ تشکیل شد و سران بسیاری کشورهای جهان برای دفاع از اسرائیل و محکومیت به اصطلاح تروریسم در شرم‌الشیخ جمع شدند و بطور صریح از حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله نام بردند و تصمیم‌هایی را برای محاصره این به اصطلاح جنبش‌های تروریستی اتخاذ کردند که پس از آن نبرد خوشه‌های خشم در ماه آوریل ۱۹۹۶ روی داد که پس از آن نتانیاهو به قدرت بازگشت و روند سازش به بن‌بست اول بازگشت.

 

ماجرای عقب‌نشینی اسرائیل
امام خامنه‌ای از اصل پیروزی مقاومت سخن می‌گفت و همواره می‌گفت که به این پیروزی ایمان دارد و این ایمان، ریشه عقیدتی دارد. پس از سال ۱۹۹۶ ایشان می‌گفتند که اسرائیل در باتلاق گل گیر کرده و نه می‌تواند به جلو پیشروی کند و لبنان را بار دیگر به اشغال درآورد و نه قادر به عقب‌نشینی است و نه می‌تواند در مکان خود باقی بماند و از این رو ما باید منتظر بمانیم چه اتفاقی می‌افتد؛ اما مسئله مرهون عملکرد مقاومت است. در اواخر سال ۱۹۹۹ انتخابات نخست‌وزیری در اسرائیل انجام شد که رقابت میان نتانیاهو و باراک بود. باراک اعلام کرد که در ماه ژوئیه از لبنان عقب‌نشینی خواهد کرد و فضا درسوریه و لبنان این‌گونه بود که ما به این تاریخ می‌رسیم اما باراک عقب‌نشینی نخواهد کرد. باراک هم تلاش کرد به ضمانت‌ها و امتیازهای امنیتی با دولت لبنان یا حافظ اسد در ازای وعده عقب‌نشینی از لبنان دست یابد اما ناکام  ماند. در نتیجه این فضا ایجاد شد که او عقب‌نشینی نخواهد کرد بلکه با رسیدن زمان وعده خود خواهد گفت که برای دستیابی به ضمانت‌ها تلاش کرده بود اما ناکام مانده و نتوانسته عقب‌نشینی کند.

ما در مقاومت هم این‌گونه فکر می‌کردیم که این اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی با امام خامنه‌ای ملاقات کردیم و دیدگاه‌ مان را توضیح دادیم اما ایشان نظر دیگری داشتند و گفتند که پیروزی شما در لبنان بسیار بسیار نزدیک است و نزدیک‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید. این سخن برخلاف تحلیل و اطلاعات موجود بود و براساس اطلاعات موجود، حتی آمادگی‌هایی از سوی اسرائیل برای عقب‌نشینی دیده نمی‌شد اما ایشان به ما گفتند که خود را  برای این دستاورد آماده کنید و ببینید چه موضعی برای مرحله پس از عقب‌نشینی خواهید داشت و به همین علت بود که ما از عقب‌نشینی غافلگیر نشدیم بلکه خود را کاملاً آماده کرده بودیم.

آیت‌الله خامنه‌ای معتقد است که چه در روندهای سازش یا جریان‌های مقاومت و یا خیزش فلسطین روی می‌دهد، بیانگر این حقیقت است که ما امروز در برابر نسل‌های جدید ملت فلسطین قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری به بازگشت به سرزمین خود ایمان دارند.
جنگ سی‌ و سه روزه
در جنگ سی‌وسه روزه که یک جنگ جهانی بود و تصمیم آن در سطح بین‌المللی اتخاذ شده بود و برخی طرف‌های عربی از آن حمایت کردند و اسرائیل نیز آن را اجرا کرد و عنوان جنگ نیز نابودی مقاومت در لبنان بود و همه شما شدت و دَدمنشی اسرائیل را در آن جنگ دیدید و در آن شرایط  هرگونه سخن از پیروزی و حتی سخن از نجات و سالم بیرون آمدن از جنگ چیزی شبیه به دیوانگی بود زیرا مقاومت با امکانات مشخص و لبنان به عنوان کشوری کوچک در شرایطی قرار گرفت که همه جهان بر ضد آن توطئه می‌کرد و چنین جنگ وحشیانه‌ای را بر ضد آن راه انداخته بود.

در این شرایط پیامی شفاهی از سوی ایشان به من در حومه جنوبی بیروت رسید؛ در حالی‌که ساختمان‌های ضاحیه زیر بمباران فرو می‌ریخت. این پیام چند صفحه است اما من به برخی فرازهای آن اشاره می‌کنم. امام خامنه‌ای دراین پیام گفتند برادران من این جنگ شبیه جنگ خندق (جنگ احزاب) است که قریش و یهود مدینه و همه عشیره‌ها و قبیله‌ها جمع شدند و رسول‌الله صل‌الله‌علیه‌وآله را با تمام قوا به محاصره درآوردند و تصمیم گرفتند که اسلام و این گروه مؤمن را ریشه‌کن کنند. این جنگ هم شبیه آن جنگ است و جان‌ها به لب خواهد رسید اما بر خداوند توکل کنید و من به شما می‌گویم که شما حتماً پیروز خواهید شد بلکه بیشتر می‌گویم زمانی که این جنگ با پیروزی شما پایان یافت، به قدرتی تبدیل خواهید شد که هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر آن بایستد.
براستی در آن شرایط، بویژه روزهای نخست جنگ چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند یا به چنین جمع‌بندی برسد.

 

نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره حوادث پس از یازده سپتامبر
پس از حوادث یازدهم سپتامبر دیدیم که چگونه همه به لرزه درآمدند و بسیاری گمان کردند که منطقه ما وارد دوران آمریکایی شد و تحت سیطره و سلطه مستقیم آمریکا قرار گرفت و این سیطره برای یک‌صد یا دویست سال بر این منطقه باقی خواهد ماند و برخی این جنگ تازه آمریکا را به جنگ‌های صلیبی تشبیه کردند.  من به ایران رفته بودم و به دیدار امام خامنه‌ای مشرف شدم و نظر ایشان را پرسیدم. ایشان برخلاف تمام آنچه در منطقه شایع بود سخن گفت. بیاد می‌آوریم که در آن شرایط بسیاری از دولت‌ها و گروه‌های سیاسی در منطقه در حال بررسی اوضاع و سرنوشت خود در سایه گمان سیطره آمریکا بر منطقه بودند و حتی برخی مسئولان در ایران می‌آمدند و می‌گفتند که واقعیت‌های جدید این‌گونه است و باید به بدنبال سازش با آمریکا باشیم.  اما امام خامنه‌ای براساس دیدگاه راهبردی به من گفت که نگران نباشید. آمریکا به اوج و به قله رسیده است و از این پس ما شاهد سقوط آن هستیم و هم‌اکنون سراشیبی سقوط با آمدن آمریکا به افغانستان و عراق آغاز شده است. آن‌ها به سمت پرتگاه حرکت می‌کنند و این آغاز پایان آمریکا و اهداف آن در منطقه است و شما باید بر همین اساس عمل کنید. ایشان گفتند هنگامی که آمریکا از خلال رژیم‌های کنونی منطقه و ارتش‌ها و ناوگان‌های دریایی خود در منطقه قادر به حمایت از منافعش در این منطقه نیست و ناچار به آوردن تمام ناوگان‌هایش به منطقه شده، این نشانه ضعف است و نشان می‌دهد حکام منطقه نسبت به ملت‌هایشان جهل دارند که به فرهنگ جهاد و مقاومت وابسته‌اند و از این رو آنچه روی می‌دهد مایه نگرانی نیست بلکه مایه امید است.

سخنرانی سید حسن نصرالله درباره امام خامنه ای

می‌توانم بگویم که طی ده سال گذشته امت با دشوارترین جنگ در تاریخ خود روبه‌رو بوده است و آمریکا و هم‌پیمانان آن، همه امکانات و توان‌های خود را بکار گرفته و آمدند تا بر منطقه سیطره یابند و نظام‌های مقاوم و پایدار را ساقط کنند و امام خامنه‌ای رهبر دشوارترین جنگی در این مدت بود که به حکمت، عقل، شجاعت و اندیشه بسیار نیازمند است و تاکنون بسیاری از ابعاد این جنگ را نمی‌توان فاش کرد.

 

نابودی اسرائیل نزدیک است
امام خامنه‌ای اعتقاد دارد که اسرائیل رو به زوال است و اعتقاد دارد که نابودی این رژیم دور نیست بلکه این نابودی را نزدیک می‌دانند. ایشان معتقد است که این روند سازش به هیچ جایی نمی‌رسد و هر آنچه هم‌اکنون در فلسطین و منطقه چه در روندهای سازش یا جریان‌های مقاومت و یا خیزش فلسطین روی می‌دهد بیانگر این حقیقت است که ما امروز در برابر نسل‌های جدید ملت فلسطین قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری به بازگشت به سرزمین خود ایمان دارند.

ما آنچه امام خامنه‌ای درباره اسرائیل می‌گوید را می‌توانیم از پس‌رفت آمریکا و دستاوردهای مقاومت و تجربه جنگ تموز و جنگ غزه درک کنیم و به این نتیجه می‌رسیم که اسرائیل إن‌شاءالله در آینده‌ای بسیار نزدیک رو به نابودی است و این دیدگاهی درست و مبتنی بر درک صحیح از واقعیت‌ها از سوی این رهبر شجاع است.

در پایان باید به تحرک جوانان فلسطینی در مرز جولان اشغالی سوریه اشاره کنم. این حرکت و پافشاری این جوانان در رویارویی با دشمن پیام آشکاری بر وجود این تصمیم در میان امت است و این جوانان بار دیگر چهره حقیقی دولت آمریکا را فاش کردند که می‌کوشد انقلاب‌های عربی را مصادره کند. ولی در حوادث اخیر جولان بار دیگر ثابت شد که آمریکا بطور کامل از اسرائیل حمایت می‌کند. خون‌های پاک این جوانان بار دیگر با افشای حقیقت ادعای آمریکا درباره حقوق بشر و آزادی بیانگر آگاهی سیاسی و تاریخی است که امام خمینی(ره) و سپس امام خامنه‌ای آن را پایه‌گذاری و تثبیت کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: