آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
اسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
فرمانده سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز؛
boletاسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
گفتگوی صمیمی و اختصاصی با  خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
موفق ترین فرمانده حوزه در موضوع فضای مجازی از برنامه های خود می گوید:
boletگفتگوی صمیمی و اختصاصی با خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
کد خبر: ۱۰۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
فرمانده تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی(عج) گفت: از فاصله ۴ مایلی به بعد،‌ ماموریت دفاع از ساحل خلیج فارس را برعهده داریم و نمی‌گذاریم پای دشمن به سواحل برسد.
به گزارش تنویر سپاه ناحیه ثارالله به نقل از تسنیم؛ از 6 سال پیش به ابتکار کشور روسیه مسابقاتی تحت عنوان مسابقات صلح و دوستی بین نیروهای مسلح کشورهای جهان در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. یکی از مهمترین بخش‌های این مسابقات،‌ رشته هوابرد است که نیروهای ویژه و واکنش سریع ارتش‌های مختلف در آن به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

جمهوری اسلامی ایران بنابر تدبیر ستادکل نیروهای مسلح دو سال است که با ترکیبی از تیم‌های ارتش و سپاه در این مسابقات شرکت می‌کند. سال گذشته تیمی مشترک از ارتش و سپاه به سرپرستی نیروی زمینی ارتش در این مسابقات شرکت کردند اما امسال پس از رقابت داخلی بین تیپ 33 هوابرد المهدی از سپاه و تیپ 55 هوابرد ارتش، در نهایت تیپ 33 المهدی سپاه موفق می‌شود به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بخش هوابرد ARMY GAMES 2017 که برای اولین بار در کشور چین برگزار شد، شرکت و رتبه چهارم این مسابقات را کسب کرد.

به همین مناسبت با سردار سید نورالله حسینی فرمانده تیپ هوابرد 33 المهدی(عج) به گفت‌وگو نشستیم تا از چند و چون برگزاری این مسابقات، نحوه عملکرد نیروهای تیپ 33، ماموریت‌های این تیپ و . . . مطلع شویم.

** مشروح این مصاحبه به شرح ذیل است:

** تسنیم: با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، به عنوان سوال اول بفرمایید چه زمانی وارد سپاه و چه زمانی فرمانده تیپ نیروی مخصوص 33 المهدی(عج) شدید؟

- سردار حسینی: از سال 60 وارد سپاه شدم و مدتی در سپاه جهرم بودم بعد از یک سال به تیپ المهدی اعزام شدم و از آن موقع تا الان در این تیپ حضور دارم و الان هم حدود 10 سال است که پس از گذراندن مسئولیت‌های مختلف در این تیپ، فرماندهی تیپ نیروی مخصوص 33 المهدی را برعهده دارم.

** تسنیم: چه روندی طی شد تا تیپ المهدی(عج) به مسابقات نظامیان جهان در روسیه اعزام شد؟

- سردار حسینی: مسابقات صلح و دوستی که ابتکارش با روسیه بوده، 6 سال است که برگزار می‌شود و بنا به دلایلی جمهوری اسلامی ایران تا سال گذشته در این مسابقات شرکت نکرده است. از سال گذشته بنا به تدبیر ستادکل نیروهای مسلح قرار شد در این مسابقات شرکت کنیم.

این مسابقات در 26 رشته برگزار می‌شود و به نوعی المپیک نظامیان جهان است و سال گذشته اولین حضور ما در این مسابقات بود. در سال گذشته انتخاب تیم‌ها بین سپاه و ارتش مشترک بود و ما با تیپ 55 هوابرد شیراز و منتخبین سپاه مجموعا به تعداد 29 نفر به سرپرستی مسئول آموزش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات اعزام شدیم. اما امسال ستاد کل تصمیم گرفت پیش از مسابقات روسیه مسابقات داخلی در بین نیروهای مسلح برگزار کند و هر کدام که موفق شدند آن تیم را به این مسابقات اعزام کنند.

ما از اواخر سال گذشته شروع به تمرین کردیم و مسابقاتی را با تیپ 55 هوابرد شیراز انجام دادیم و نهایتا تیپ 33 المهدی(عج) برنده این مسابقات شده و به مسابقات روسیه اعزام شد. البته میزبان اصلی این مسابقات روسیه است و آنها بنا بر صلاحدید و توانایی کشورها میزبانی چند رشته را به کشورهای مختلف می‌دهند و امسال اولین سالی بود که کشور چین میزبانی مسابقات هوابرد را برعهده داشت.


سردار حسینی فرمانده تیپ 33 هوابرد المهدی(عج) در مسابقات نظامی 2017 - چین

** تسنیم: سطح مسابقات و میزان توانمندی تیم تیپ 33 المهدی(عج) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- سردار حسینی: در این مسابقات، کشور چین از آمادگی بسیار خوبی برخوردار بود ضمن آنکه تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کردیم و همچنین زمین مسابقه و حتی برخی قوانین و مقررات که موجب اعتراض کشور روسیه هم واقع شد از آنِ چینی‌ها بود اما با توجه به اینکه اولین سالی بود که تیم سپاه به صورت مستقل در این مسابقات شرکت می‌کرد ما در مجموع در مسابقات هوابرد موفق به کسب مقام چهارم شدیم ولی در آیتم پرش سقوط آزاد به مقام سوم رسیدیم، در نقشه‌خوانی مقام سوم را کسب کردیم و همچنین در تیراندازی به اهداف متحرک نیز موفق به کسب مقام سوم شدیم. البته در برخی آیتم‌ها نزدیک به کسب مقام دوم بودیم که چون امتیازات بر اساس عملکرد تیم ارزیابی می‌شود برای مثال در بحث پرش با چتر اتوماتیک، اشتباه یک نفر از اعضای تیم باعث شد که به مقام پنجم برسیم.

در این آیتم، 3 بالگرد در اختیار ما بود که بعد از پرش باید در یک نقطه جمع می‌شدیم 21 نفر از اعضای تیم در عرض 6 دقیقه به محل مورد نظر رسیدند و چون یک نفر با 4 دقیقه تاخیر به محل مورد نظر رسید مجموع زمان تیم ما 10 دقیقه شد و به مقام پنجم رسیدیم.

** تسنیم: نحوه برخورد سایر نظامیان کشورهای جهان با شما به عنوان تیم سپاه پاسداران چگونه بود؟

- سردار حسینی: اصل این مسابقات برای تحکیم صلح و دوستی است زمانی که با حضور سرپرست سایر تیم‌ها در کنفرانس خبری شرکت کردم، گفتم که ما قربانی یک جنگ 8 ساله هستیم و کشور من بیش از 18 هزار نفر را در رابطه با تروریسم از دست داده است به همین دلیل ما برای صلح‌طلبی ارزش زیادی قائل هستیم.

** مردم چین ما را با لباس سپاه، نماد مبارزه با استکبار می‌دانستند

خیلی از کشورها متوجه نیستند که ما یک جنگ 8 ساله را پشت سرگذاشته‌ایم. بسیاری از رسانه‌های مختلف درخواست مصاحبه با ما را داشتند البته جالب‌تر اینکه هر جا که مردم ما را با لباس سپاه می‌دیدند ما را به عنوان نماد مبارزه با استکبار می‌دانستند. همچنین ما با هیئت‌های مختلفی از کشورهای قزاقستان، ونزوئلا، مراکش و آفریقای جنوبی مذاکره و گفت‌وگو داشتیم و در تمامی این مذاکرات آنها ما را مصداق مبارزه با استکبار آمریکا می‌دانستند.

** تسنیم: با توجه به عملکرد تیم اعزامی تیپ 33 المهدی اعزامی به مسابقات روسیه و ارزیابی نقاط قوت و ضعف این تیم، چه برنامه‌ای برای پوشش این نقاط دارید؟

- سردار حسینی: در این مسابقات محدودیتی برای ما وجود نداشت و ما توانستیم از تمام تجهیزات کشورهای مختلف فیلم و اطلاعات تهیه کنیم و زمانی که آمادگی سایر کشورها را دیدیم، تصمیم گرفتیم از نقاط قوت آنها استفاده کنیم و سعی کنیم در آینده خودمان را به سکوی قهرمانی برسانیم.

** با سلاحی در مسابقات شرکت کردیم که فقط یک هفته در اختیارمان بود

ما پیش از مسابقات 5 یا 6 ماه با تجهیزات خودمان کار کردیم ولی در چین مجبور شدیم با تجهیزات آنها کار کنیم. ما در این مسابقات با سلاحی که تنها یک هفته در اختیارمان بود و دو بار با آن به میدان تیر رفته بودیم، مسابقه دادیم و این نشان از ورزیدگی نیروهای ما دارد. پیش از وارد شدن به بخش رقابت‌های مسابقات، تقریبا یک هفته در آنجا آموزش تجهیزات کشور چین را دیدیم و با همین آمادگی کم و تنها یک بار استفاده از چترهای اتوماتیک چینی‌ها، توانستیم در این مسابقات عملکرد خوبی داشته باشیم.

البته بعضی از کشورها با نیروهای جوان و سرباز خودشان در مسابقات شرکت کرده‌اند و از این جهت نیز ما اختلاف سنی با آنها داشتیم. همچنین میدان موانعی که چینی‌ها در آنجا استفاده می‌کردند، پیچیده‌تر از میدان موانع ما بود که ما از آن الگوبرداری کردیم تا در یگان خودمان از آن استفاده کنیم. 

** تسنیم: از چه زمانی ماموریت هوابرد، به تیپ 33 المهدی(عج) ابلاغ شد؟

- سردار حسینی: تیپ المهدی(عج) تقریبا یک مدت کوتاهی تحت فرماندهی سردار فضلی بود و پس از شرکت در عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس، سردار اسدی فرماندهی این تیپ را بر عهده گرفتند. این تیپ در 24 عملیات آفندی دفاع مقدس حضور داشته و بعد از دفاع مقدس رسما رسته هوابرد به ما ابلاغ شد.

در دوران دفاع مقدس در چند عملیات مشترک با تیپ 55 هوابرد ارتش در شیراز، شرکت کردیم که جرقه اولیه تبدیل تیپ المهدی به تیپ هوابرد از آنجا بود. قرار بود در منطقه عملیاتی کربلای 4 عملیاتی انجام شود که ما به همراه تیپ 55 هوابرد ارتش می‌بایست پس از اجرای یک آتش تهیه سنگین روی خطوط اول دشمن، نیروها را با بالگرد در پشت دشمن پیاده و یک سرپل از دشمن می‌گرفتیم و سپس سایر تیپ‌ها و لشکرها از نقطه مورد نظر وارد و عملیات را توسعه و به سمت اهداف مشخص شده پیشروی کنند.

برای این عملیات قرارگاهی تحت عنوان ظفر تشکیل که فرماندهی آن به صورت مشترک بین تیپ 55 هوابرد و تیپ المهدی (عج ) بود به همین منظور نیروهای لشکر المهدی(عج)  به مدت سه ماه در اصفهان همراه با تیپ 55 هوابرد و هوانیروز ارتش آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و منطقه عملیات را شبیه سازی و چندین بار تمرین کردند. این سابقه و سوابق دیگر، باعث شد که پس از جنگ وقتی ضرورت تشکیل یک تیپ هوابرد برای مسئولین و فرماندهان سپاه محرز شد، تیپ المهدی(عج)  را مناسب این رسته تشخیص دادند.

** تسنیم: آیا شما با سایر یگان‌های نیرو مخصوص سپاه تداخل ماموریتی ندارید؟

- سردار حسینی: خیر، سازمان رزم یگان‌ها را فرماندهان رده‌های بالا براساس تهدیدات برنامه ریزی می‌کنند و در سپاه سازمانی هوشمند که بتواند تهدیدات را پیش بینی کرده و متناسب با آن در ساختار خود انعطاف سازمانی ایجاد کند، وجود دارد. امروز پیش بینی سپاه این است که در آینده با تهدیداتی از جنس جنگ‌های نیابتی روبرو خواهد شد بر همین اساس بر روی نیروی مخصوص تمرکز بیشتری دارد تا آنها نتوانند ضربه اول را به ما بزنند.

امروز 5 تیپ نیروی زمینی سپاه تغییر رسته داده و تبدیل به تیپ نیرو مخصوص شده‌اند و همزمان با تغییر ساختار تجهیزات و تسلیحات آنها نیز تغییر یافته است.

با 400 نیرو، 5 ساعته از جهرم به تبریز رسیدیم 

** تسنیم: با توجه به تهدیدات پیش‌رو،‌ نوع و میزان آموزش‌های تیپ المهدی(عج) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- سردار حسینی: به اذعان همه فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح که همه ساله برای ارزیابی به تیپ ما می‌آیند، تیپ نیروی مخصوص 33 المهدی(عج) از گذشته یک تیپ واکنش سریع بوده است و عملکردش بعد از جنگ موید این ادعا است. زمانی که در شمالغرب اتفاقاتی افتاد، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با من تماس گرفتند که تیپ المهدی(عج) را برای اجرای ماموریت به آن منطقه ببریم، من همراه با 400 نیرو در عرض کمتر از 5 ساعت پس از تماس سردار پاکپور در فرودگاه تبریز بودیم، آیا مفهوم واکنش سریع غیر از این است.

اما با این سطح از آمادگی هیچگاه بی نیاز از آموزش نیستیم و این آموزش مداوم است که می‌تواند ما را آماده نگهدارد. در این مدت آموزش‌های خوبی که فرماندهان برای ما طراحی می‌کردند را به خوبی پشت سر گذاشتیم و بسیاری از این آموزش‌ها را که ما قبلا هم آنها را طی کرده بودیم، مانند آموزش چتر بازی سقوط آزاد، غواصی و راپل را به سایر یگان‌ها مانند تیپ بهبهان و 110 سلمان فارسی آموزش داده‌ایم.

** آموزش یگانی واکنش سریع به سایر یگان‌های نیروهای مسلح

همچنین یکی از تیپ‌های واکنش سریع ارتش که در اهواز مستقر است از تیپ المهدی به‌عنوان الگوی آموزشی بازدید کردند. ضمن آنکه ما از طرف ستادکل ماموریت اجرای الگوی آموزش یگانی را داشتیم که از تمام یگان‌های نیروهای مسلح برای الگوبرداری آموزش یگانی به ما مراجعه کردند و حتی ما از سوی ستاد فرماندهی کل قوا در دستور تشویق  قرار گرفتیم.

** تسنیم: با توجه به تهدیدات و ماموریت‌های شما، وضعیت  تسلیحاتی تیپ المهدی(عج) چگونه است؟ آیا این تسلیحات متناسب با تجهیزات روز دنیا است؟

- سردار حسینی: امروز ما در زمینه تجهیزاتی مشکلی نداریم و بسیاری از تجهیزات ما ساخت داخل و آنجایی هم که نیاز داشته باشیم از منابع دیگر تهیه می‌کنیم.

** تسینم: ارزیابی شما از میزان آمادگی تیپ المهدی(عج) در مقابل تهدیدات چگونه است؟

- سردار حسینی: ما در آمادگی 100 درصد به سر می‌بریم و آماده مقابله با هرنوع دشمن هستیم. ما امروز در حال پاسخگویی به تهدیدات در جای دیگری هستیم، کشور خودمان که سهل است. امروز هم مانند دوران دفاع مقدس رزمندگان ما مشتاق حضور در ماموریت هستند.

** تسنیم: آیا شما در ماموریت‌های داخلی مانند جنوب‌شرق و شمال‌غرب هم شرکت داشته‌اید؟

- سردار حسینی: ما قبلا در احتیاط قرارگاه قدس سپاه بودیم و آنقدر در منطقه جنوب‌شرق  ماموریت اجرا کرده‌ایم که با آن منطقه کاملا آشنایی داریم. در منطقه شمالغرب هم سالی یکبار برای ماموریت حضور داشته‌ایم و احتیاط قرارگاه حمزه هم بوده‌ایم.

در درگیری‌های جاسوسان، تیپ المهدی(عج) 40 روز حضور داشت و 2 شهید تقدیم کرد و یکی از ارتفاعات مهم در سمت چپ جاسوسان به نام قطمان را ما آزاد کردیم و با جغرافیای آن منطقه هم آشنا هستیم. ما همچنین در قرارگاه نجف، زمانی که گروهک داعش در مرز ما و عراق تحرکاتی داشت، اولین یگانی بودیم که در آنجا حضور پیدا کردیم و حدود 20 روز خودم آنجا حضور داشتم و دوگردان از تیپ المهدی(عج) وارد عمل شدند و شرایط که قدری آرام شد، ماموریت ما تمام شد.

** تسنیم: آیا در این ماموریت‌ها نیازی به تاکتیک‌های جدید را احساس کردید؟

- سردار حسینی: قطعا این طور هست بعد از هر عملیات بر اساس نوع تهدید و دشمن، ما هم تاکتیکی مناسب آن اتخاذ می‌کنیم. ما الحمد الله یک گام هم جلوتر هستیم یعنی بر اساس پیش بینی‌های آینده که تهدیدات ما چه چیزی یا چه کسانی هستند و  تاکتیک آنها چیست، تصمیم می‌گیریم و آموزش و تمرین و تاکتیک خود را بر اساس آن اجرا می‌کنیم، یعنی تاکتیک بر اساس نوع، جنس و تهدید دشمن اتخاذ می شود و بایستی منطبق با واقعیات باشد.

نمی‌گذاریم پای دشمن به ساحل خلیج فارس برسد

** تسنیم: با توجه به اینکه شما یکی از یگان‌های تحت امر قرارگاه مدینه نزسا هستید، آیا در بحث دفاع ساحلی از خلیج فارس با نیروی دریایی سپاه همکاری دارید؟

- سردار حسینی: سپاه قرارگاه مدینه منوره را تشکیل داده که ما هم یکی از یگان‌های این قرارگاه هستیم. ما تمام تاکتیک‌ها و حتی مواضع و جای استقرار تسلیحات خودمان در سواحل خلیج فارس را مشخص کرده‌ایم و اگر در دریا نتوانیم موفق شویم، نمی‌گذاریم پای دشمن به خشکی برسد. ما زیر نظر نیرو زمینی سپاه از فاصله 4 مایلی به بعد از دریا به سمت خشکی، ماموریت دفاع ساحلی را برعهده داریم و تمام طرح‌های این کار را آماده کرده‌ایم.

** تسنیم: تعامل شما با هوانیروز سپاه چگونه است؟

- سردار حسینی: ما تعامل خیلی خوبی با هوانیروز داریم و الان که سازمان آنها تغییر کرده، روند اداری ما هم کوتاه‌تر شده و واقعا نیروی زمینی نیازمند هوانیروز بود.

** تسنیم: تعامل شما با سایر یگان‌های نیروهای مسلح چگونه است؟

- سردار حسینی: تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای با سایر یگان‌ها، مخصوصا با تیپ55 هوابرد شیراز داریم. در مسابقات سال گذشه روسیه سرپرستی تیم اعزامی با ارتش بود و از زمان دفاع مقدس سابقه دوستی و همکاری با فرمانده این تیپ داریم. اگر هم روزی قرار باشد ما با یگانی از ارتش به صورت مشترک در ماموریتی شرکت کنیم، هماهنگی بین ما و ارتش توسط رده های بالای فرماندهی انجام می‌شود که البته رابطه دوستانه ما وآنها بسیار در این روند تاثیر گذار است.

** تسنیم: نقطه تمرکز شما در رزمایش‌های سال جاری چه خواهد بود؟

- سردار حسینی: رزمایش در نیروهای مسلح در چند سطح برگزار می‌شود. یکسری توسط ستاد کل ابلاغ می‌شود و یکسری توسط نیروی زمینی سپاه به ما ابلاغ می‌شود. همچنین ما براساس ساختار نیرو مخصوص یکسری رزمایش‌های گردانی داریم تا بتوانیم تاکتیک‌های ابلاغی را به‌صورت عملی اجرا کنیم.

شناخت کاملی از دشمن در خلیج فارس  داریم

**تسنیم: به عنوان سوال آخر، آیا شما به بررسی تجهیزات و تاکتیک‌های ارتش‌های دشمن هم می‌پردازید؟

- سردار حسینی: سن تزو یک نویسنده و فرمانده نظامی چینی که  500 سال قبل از میلاد مسیح می زیسته گفته است که، اگر خودت را بشناسی 50 درصد پیروزی را به‌دست آورده‌ای و اگر هم خودت و هم دشمن را بشناسی، 100  درصد پیروزیت تضمین شده است.

همه یگان‌های نظامی این کار را می‌کنند و ما هم  بخشی از کارها را خودمان انجام می‌دهیم و یکسری اطلاعات را رده‌های بالاتر در اختیار ما قرار می‌دهند. در ارتباط احتمال درگیری در خلیج فارس،‌ اینکه دشمن چه تجهیزات و تاکتیک‌هایی دارد و اینکه چه کشورهایی ممکن است مقابل ما قرار بگیرند، نقاط قوت و ضعف آنها به‌روز به دست ما می‌رسد و بر همن اساس ما بسیاری از رزمایش‌ها را اجرا می کنیم. مثلا در رزمایش به ما می‌گویند دشمن چگونه در زمین گسترش پیدا کرده و چه تاکتیکی دارد و ما بر آن اساس تمرینات خودمان را اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: