کد خبر: ۱۱۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
کارشناس اداره جهاد کشاورزی کازرون اعلام کرد:‌ اختراع جوان کازرونی که سیستم کنترل بهینه سازی الگوی مصرف آب در کشاورزری نام دارد و مورد تایید این اداره است.

به گزارش بیکا فارس از ایرنا،کارشناس ادره جهاد کشاورزی،مهرداد بازیار دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ این اختراع به شماره 93090 در اداره ثبت مالکیت ها و اختراعات به ثبت رسیده است و به گونه ای است که بدون حضور نیروی انسانی، آبیاری مزارع و باغ ها را به طور هوشمند انجام می دهد و از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.
وی ادامه داد:‌با طراحی و ساخت این سیستم که به طورآ زمایشی در یکی از باغ های مرکبات کازرون نصب شده است علاوه بر میزان آب واقعی مورد نیاز به باغ ها و مزارع می رسد، هزینه کارگر هم کاهش می یابد.
عبدالله نیاکان باغداری که این سیستم را برای اولین بار نصب کرده است گفت:برای جلو گیری ازهدر رفت آب و صرفه جویی در مصرف آب هر جا حتی در خارج از استان جویا شدم که سیستمی پیدا کنم موفق نشدم تا اینکه سیستم جدید را خریداری و نصب کردم که از زمان نصب تاکنون هم در آب صرفه جویی شده است هم مزارع بدون حضور کارگر و یا باغدار بموقع آبیاری می شود و هم در مصرف برق در موقع اوج مصرف صرفه جویی می شود.
وی گفت: این سیستم را حدود یک میلیون تومان خریداری کردم که نسبت به دستگاه هایی که توانایی این کار را نداشتند 20 برابر ارزان تر است.
محمد یاسین دیوانی مخترع این سیستم گفت: این دستگاه هوشمند قادر است به طور خودکار زمین های مختلف کشاورزی را براساس نوع کشت به میزان مورد نیاز در تمام ساعات شبانه روز آبیاری کند.
وی در مصاحبه با ایرنا افزود: از ویژگی این سیستم هوشمند این است که به طور خودکار ساعت اوج مصرف برق را شناسایی می کند و غیرفعال خواهد شد و آبیاری متوقف می شود.
این مخترع جوان کازرونی گفت: از ویژگی های دیگراین سیستم این است که زمان شروع آبیاری و اتمام آن و میزان آبیاری به هر مزرعه از طریق تلفن همراه به کشاورز درهر کجا که باشد اطلاع رسانی می کند.
دیوانی ادامه داد: این سیستم که نمونه خارجی ندارد برای اولین بار در یکی از باغ های کازرون نصب شده است که کشاورز از میزان عملکرد این سیستم در کاهش هدر رفتن آب و کاهش مصرف برق و عدم نیاز به نیروی انسانی برای باز وبسته کردن شیرو تقسیم آب در شبانه روز اظهار رضایت کرد.
کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز است.
نام:
ایمیل:
* نظر: