کد خبر: ۱۱۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
واکنش رئیس‌جمهور پس از خط‌ونشان اخیر ترامپ برای برجام
به گزارش تنویر ، 2 روز پس از خط‌ونشان دونالد ترامپ برای برجام، حسن روحانی از اروپا خواست به آمریکا فشار بیاورد تا به تعهداتش در برجام پایبند بماند.
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی دیروز شنبه در دیدار «زیگفرید براک» رئیس مجلس نمایندگان بلژیک با بیان اینکه ایران خواهان گسترش روابط خود با اتحادیه اروپایی است، گفت: بی‌تردید 2 طرف با اراده مشترک می‌توانند از شرایط موجود به نفع ملت‌های خود نهایت استفاده را به عمل آورند. روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش کردیم روابط ایران با دنیا هموار شده و مشکلات برطرف شود و در دوره جدید به دنبال آن هستیم تا از  فضای بسیار مناسبی که در دولت قبلی به‌وجود آمده برای بهبود و تأمین منافع ملت‌ خود استفاده کنیم و امیدوارم در این مسیر، کشورهای دوست از جمله بلژیک در ایجاد فضای مناسب برای تقویت مناسبات اقتصادی و فعالیت‌ تجار و بخش خصوصی فعال‌تر عمل کنند. او در ادامه موضوع برجام و لزوم پایبندی طرفین به مفاد این توافق را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ در برجام ایران و 1+5 توانستند در یک مسأله مهم به نام هسته‌ای به توافق برسند و این یکی از موفقیت‌های بزرگ میز مذاکره در یک مسأله پیچیده بود که می‌تواند الگویی برای مسائل پیچیده منطقه‌ای و جهانی باشد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: معتقدیم تنها دستگاهی که می‌تواند اعلام کند ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است،
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران براساس گزارشات آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است و انتظار داریم طرف‌های مقابل نیز کاملا به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشند. روحانی با اشاره به تخلفات ایالات متحده درباره برجام، گفت: از اتحادیه اروپایی انتظار داریم که اولا به طور کامل به توافق برجام عمل کرده‌ و ثانیا به آمریکا نسبت به پایبندی‌ به تعهداتش در برجام فشار آورده و به آنها پیام قاطعی داده شود. اظهارات روحانی پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ضمن تکرار مخالفتش با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: «خواهید دید اکتبر چه خواهم کرد». ترامپ روز پنجشنبه به خبرنگارانی که در جریان سفر به ایالت فلوریدا در هواپیمای ریاست‌جمهوری با او بودند، گفت: بزودی در اکتبر (ماه آینده میلادی) خواهید دید که چکار خواهم کرد. اما این را بگویم که توافق [هسته‌ای با] ایران یکی از بدترین توافق‌‌‌هایی است که تاکنون دیده‌‌ام. رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد: توافق ایران یک توافق منصفانه برای این کشور نیست. این قرارداد اصلا و به هیچ عنوان نباید بسته می‌شد. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دولت وی اقدام شدیدتری علیه ایران انجام خواهد داد، اظهار داشت: آنها اصول بسیار زیادی را نقض کرده‌‌اند و همچنین روح آن توافق را هم نقض کرده‌‌‌اند. در ماه اکتبر خواهید دید چکار خواهم کرد. کاملا روشن خواهد شد. اظهارات ترامپ در راستای نقشه او برای بی‌اعتبار کردن برجام است. رئیس‌جمهور آمریکا مقدماتی فراهم کرده است که بر اساس آن می‌خواهد در گزارش 15 اکتبر /23 مهر که مربوط به وضعیت پایبندی ایران به برجام است، مدعی نقض برجام توسط ایران شود. ترامپ با این کار به دنبال آن است تا شرایط را برای کنگره آمریکا فراهم کند که تحریم‌‌های هسته‌ای معلق شده در برجام را مجددا علیه ایران فعال کند. به اعتقاد کارشناسان، این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا به معنای واقعی یعنی خروج از برجام. خط‌ونشان روز پنجشنبه ترامپ برای برجام نیز در راستای آماده‌‌سازی فضای سیاسی و برای این منظور بوده است.  حالا 2 روز پس این خط‌ونشان صریح دونالد ترامپ، حسن روحانی ضمن اینکه تلویحا نسبت به برنامه ترامپ برای بازرسی از مراکز نظامی ایران توسط آژانس مقاومت نشان داده، از اروپا خواسته است به آمریکا فشار بیاورد به تعهداتش در برجام پایبند باشد.
امید روحانی به «آقا اجازه‌ها»!
«امیدواری به اروپا برای مقابله با آمریکا» استراتژی دولت روحانی مقابل خروج آمریکا از برجام است. پیش از این محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی تلاش کردند این انگاره را در افکار عمومی جا بیندازند که می‌توان بدون آمریکا و با همراهی اروپا، همچنان برجام را زنده نگه داشت. حالا حسن روحانی نیز امیدوار است اروپا از یک سو
به برجام پایبند باشد و از سوی دیگر به آمریکا برای عدم خروج از برجام فشار بیاورد.  این امیدواری البته چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. به اعتقاد کارشناسان، مسائل اختلافی آمریکای ترامپ و اروپا به اندازه‌ای است که مسأله برجام در آن ناچیز به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید و به همین دلیل هرگونه توافق طرفین بر سر نقاط اختلافی اصلی، می‌تواند موضوع برجام را به عنوان یک مسأله اختلافی، از روی میز بردارد. از سوی دیگر واقعیت مربوط به مناسبات آمریکا و اروپا نیز حاکی از آن است که نمی‌توان به مقاومت اروپا در مقابل آمریکا دل خوش کرد. حسن روحانی که حالا از اروپا درخواست می‌کند به آمریکا فشار بیاورد، 4 سال قبل مدعی بود اروپا در مقابل آمریکا اراده‌ای مستقل ندارد و حتی با تمسخر اروپا را «آقا اجازه» می‌خواند.  روحانی 23 اردیبهشت 92 در دانشگاه صنعتی شریف در راستای توجیه مذاکره هسته‌ای با آمریکا گفت: «درباره مشکل هسته‌ای ایران با ابرقدرت‌ها و مذاکرات سال 82 [در آغار موضوع هسته‌ای] هم عده‌ای تلاش‌های ایران را مذبوحانه می‌خوانند. برخی گفتند مذاکرات با آژانس و اروپا فایده‌ای ندارد و برخی دیگر نیز گفتند که باید فعالیت هسته‌ای خود را تعطیل کنیم و خلاص شویم و عده‌ای خواستار تقابل و جنگ با دنیا بودند اما راه تعادل از طریق مذاکره و همکاری برای ثابت کردن صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای صورت می‌گرفت. از این رو ما برای دور کردن کشور از جنگ و شورای امنیت و برای به دست آوردن فرصت برای تکمیل فناوری هسته‌ای، راه مذاکره با آژانس و اروپا را برگزیدیم ...هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست، چرا که اروپایی‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند ...آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند، دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند».

تکرار ادعاهای ترامپ از سوی مشاور امنیت ملی آمریکا
مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با یک رسانه عرب‌زبان، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد. به گزارش تسنیم، ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الأوسط تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود درباره مشارکت آمریکا در برجام را مطابق اولویت‌های خود که تضمین امنیت ملی آمریکاست، می‌گیرد. ماموریت دولت ترامپ، ارائه گزینه‌های بسیاری است تا با توجه به تضمین امنیت آمریکایی‌ها، درباره آن تصمیم‌گیری شود. مشاور امنیت ملی آمریکا با طرح این ادعا که ایران توافق هسته‌ای را عملا نقض کرده است، گفت: مثلا یکی از مفاد توافق این است که در صورت نقض توافق از سوی ایران، ما باید به آن اخطار بدهیم و اگر ایران در مدت زمان مشخصی اشتباه خود را اصلاح کرد و پایبندی خود را به توافق نشان داد، دیگر این یک نقض نیست و این یکی از دلایلی است که این توافق را به توافقی خوب برای ایران و توافقی خطرناک برای طرف‌های مقابل تبدیل کرده است. بنابراین اولین گام، اجرای قاطعانه مفاد توافق است. بازرسی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان انجام داد اما انجام نمی‌شود، شیوه‌هایی برای نظارت وجود دارد که به آن رجوع نمی‌شود و همه طرف‌ها باید برای اجرای این توافق با نهایت قاطعیت تلاش کنند. مک‌مستر در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: ترامپ اعلام کرده است نظام ایران به وظایف خود عمل نمی‌کند و طبیعتا به روح برجام پایبند نیست. وی مدعی شد ایران به‌جای مشارکت در برقراری صلح و امنیت در منطقه که توافق آن را ایجاب می‌کند، از گروه‌های تروریستی برای خشونت و هدف قراردادن غیرنظامیان بی‌گناه در مناطق مختلف خاورمیانه استفاده می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: