آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
اسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
فرمانده سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز؛
boletاسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
گفتگوی صمیمی و اختصاصی با  خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
موفق ترین فرمانده حوزه در موضوع فضای مجازی از برنامه های خود می گوید:
boletگفتگوی صمیمی و اختصاصی با خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
کد خبر: ۱۱۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
گزارش تشریحی _تصویری؛
نمایشگاه «بهشت خاكی» طی ایام هفته دفاع مقدس در بوستان جنت شیراز برپا شد. نمایشگاهی كه در آن علاوه بر شبیه‌سازی عملیات آزادسازی شیحه برای كودكان، روند حركت خزنده دشمنان از جنگ سخت به جنگ نرم با استفاده از غرفه‌های نمایشگاهی نشان داده شد.
به گزارش تنویر سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز ؛ دوران دفاع مقدس یكی از حماسه‌سازترین دوران تاریخ درخشان ملت ایران است كه در آن تمام ارزش‌های ملیتی و دینی به حد اعلای خود متجلی شد. تبلور تمام نیكی‌ها، خوبی‌ها، ایثارگری‌ها،‌ دلاورمردی‌ها، شجاعت‌ها و شهامت‌های یك ملت را می‌توان در قالب یك دوران ۸ ساله مشاهده كرد.
از این رو ساله هر یك هفته را به نام هفته دفاع مقدس، نامگذاری كرده‌اند و در طی این یك هفته انواع و اقسام برنامه‌ها اعم از یادواره‌های شهدا، تكریم یاد و خاطره شهدا، بازخوانی و تورق خاطرات یادگاران دورن دفاع مقدس جهت انتقال ارزش‌ها اجرا می‌شوند.

ترسیم روند حركت خزنده دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم در «بهشت خاكی»

«بهشت خاكی» عنوان نمایشگاهی است كه اكنون چندین سال است كه در ایام طی هفته دفاع مقدس در شهر مقدس شیراز به‌همت بسیجیان پایگاه مسجدالرضا حوزه امام حسن (ع) سپاه ناحیه ثارالله شیراز وپتروشیمی شیراز   برپا می‌شود كه در آن انواع و اقسام سلاح‌های جنگ سخت و روند تبدیل حركت خزنده دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم به خوبی در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

اما «بهشت خاكی» شیراز قریب دو سال است كه با توجه به رشادت‌های اخیر رزمندگان اسلام در جبهه‌های مقاومت و دفاع جانانه آن‌ها از كیان اسلام و حریم‌های اهل بیت(ع) و بلكه دفاع از راه دور از مرزهای كشورما، كمی با سال‌های گذشته تفاوت پیدا كرده است.

شبیه‌سازی عملیات آزادسازی شیحه سوریه توسط كودكان

در این نمایشگاه علاوه بر تكریم یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، عملیات‌های دفاع از حریم‌های آل الله آن هم برای كودكان و نوجوانان یعنی آینده‌سازان این مملكت بازسازی می‌شود به این ترتیب كه خود كودكان و نوجوانان در یك عملیات برنامه‌ریزی شده جهت دفاع از حریم اهل بیت(ع) وارد عمل می‌شوند تا از نزدیك شاهد جریانات و اتفاقاتی كه برای رزمندگان مدافع حرم در جبهه‌های مقاومت رخ می‌دهد،‌ باشند.

همه چیز این نمایشگاه همانند هر سال، مزین به نام و یاد و خاطره شهداست. از لحظه ورود به نمایشگاهی كه در بوستان جنت شیراز دائر شده است، با تمثال‌ها و عكس‌های مبارك شهدا مواجه می‌شوی. راهرو ورودی نمایشگاه به زیبایی هرچه تمام‌تر خاطرات و دلاورمردی‌های شهدا را در ذهن هر بیننده‌ای تداعی می‌كند.

نمایشگاهی كه عطر شهادت و رشادت از در و دیوار آن می‌بارد

بعد از طی راهرو ورودی مسیر به دو قسمت تقسیم می‌شود بخش اول ما را به مجموعه فضای بازی راهنمایی می‌كند كه در آن صندلی‌ها به ردیف و پشت سر هم چیده شده‌اند. اینجا محل برپایی «فصل شیدایی» بهشت خاكی شیراز است. برنامه‌ای كه به‌همت مشترك سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه ثارالله شیراز همچنین صدا و سیما در طی ایام هفته دفاع مقدس هر شب به صورت زنده بر روی آنتن می‌رفت و در آن بسته به نامگذاری هر روز، میهمانانی اعم از یادگاران دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم حضور می‌یافتند و به بیان نكاتی درباره این حماسه‌سازی‌ها می‌پرداختند.

ترسیم «بهشت خاكی» شیراز در قالب كلمات/ از آزادسازی شیحه تا تبیین روند حركت خزنده دشمنان

استقبال مردم از این بخش با توجه به اینكه به صورت زنده از صدا و سیمای فارس پخش می‌شد، خوب بود به خصوص در ساعات پایانی نمایشگاه این استقبال بیشتر می‌شد.

ارائه محصولات اقتصاد مقاومتی و نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی

بخش دیگر نمایشگاه كه دقیقاً در قسمت مقابل فصل شیدایی قرار داشت، محل برپایی غرفه‌های نمایشگاه و همچنین نمایش ماشین‌ها و سلاح‌ها و اداوات دوران دفاع مقدس بود. بیشترین تعداد غرفه‌های این بخش مربوط به اقتصاد مقاومتی و ارائه محصولات آن بود. البته غرفه‌هایی نظیر ارائه لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی، زیارت مجازی كه در آن با توجه به تقارن ماه محرم‌الحرام، تصاویری از حرم مطهر امام حسین(ع) به‌صورت مجازی به بازدیدگان نشان داده می‌شد و همچنین پرسش و پاسخ و رفع شبهات اعتقادی و عفاف و حجاب نیز نظرها را جلب می‌كرد.

ترسیم «بهشت خاكی» شیراز در قالب كلمات/ از آزادسازی شیحه تا تبیین روند حركت خزنده دشمنان

پادگان آموزشی شهید عبدالله اسكندری؛ از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه

و اما جذاب‌ترین بخش نمایشگاه كه هر شب موجب جذب خیل بیشماری از كودكان و نوجوانان شیرازی می‌شد، بخش پادگان آموزشی شهید مدافع حرم،‌عبدالله اسكندری بود كه با صحنه‌آرایی‌هایی كه با استفاده از سیم‌های خاردار و گونی و سنگرسازی انجام داده بودند، بسیار شبیه پادگان‌های واقعی جنگی شده بود.

امسال نیز مانند سال گذشته كودكان برای حضور در رزم شبیه‌سازی شده عملیات آزادسازی شیحه، (بخشی از سوریه كه در فروردین‌ماه امسال توسط لشكر سرافراز ۱۹ فجر فارس آزاد شد) باید در گام نخست به بخش ثبت‌نام مراجعه می‌كردند.

همگام با كودكان در آزادسازی شیحه

كودكان بعد از ثبت‌نام، از طریق درب بخش آموزش پادگان شهید عبدالله اسكندری وارد می‌شدند و بعد از طی كوچه پس كوچه‌های شبیه‌سازی شده سوریه كه مزین به نام‌ها و شعارهایی چون «لبیك یا زینب(ع)»، «كلنا عباسك یا زینب(س)» و غیره شده بود،‌ وارد پادگان آموزشی می‌شدند.

ترسیم «بهشت خاكی» شیراز در قالب كلمات/ از آزادسازی شیحه تا تبیین روند حركت خزنده دشمنان

در این بخش كودكان توسط تعدادی از جوانان و نوجوانان بسیجی،‌ آموزش‌های رزمی می‌دیدند و در ادامه با سلاح‌های اسباب‌بازی كه در اختیار آنان قرار داده می‌شد، راهی مناطق جنگی سوریه می‌شدند و بعد از طی مسافتی وارد منطقه شیحه شده و با داعش درگیر می‌شدند.

یكی از نكات بسیار مثبت این رزم، وجود و همراهی یك روحانی بود كه در لحظه به لحظه‌های رزم و جنگ با داعش و بعد از فتح و پیروزی و آزادسازی تپه‌های شیحه به بیان نكات اعتقادی و كلیدی جبهه مقاومت و جهاد در راه خدا می‌پرداخت و بدین طریق یاد تك تك شهدای مدافع حرم را برای كودكان زنده و تكریم می‌كرد.

آزادسازی شیحه توسط لشكر ۱۹ فجر استان فارس انجام شد

حسن زارع، بسیجی حوزه مقاومت ۳ سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز كه در این نمایشگاه مسئول رزم شبیه‌سازی شده كودكان بود، درباره این عملیات  گفت: در این برنامه عملیات شبیه‌سازی شیحه برای كودكان انجام می‌دهیم كه این عملیات در فروردین‌ماه امسال توسط لشكر ۱۹ فجر در سوریه انجام شد و با موفقیت به پایان رسید.

ایجاد روحیه اعتماد به نفس و مقابله با دشمن در كودكان

وی با یادآوری اینكه در عملیات آزادسازی شیحه، ۳ نفر از مدافعان حرم استان فارس به نام‌ها خشنود، عبودی و فرح‌بخش به فوز عظیم شهادت نائل آمدند كه ما در این رزم شبیه‌سازی شده نیز یاد آنان را گرامی‌داریم، گفت: هدف نهایی ما از اجرای چنین عملیات شبیه‌سازی شده برای كودكان ایجاد روحیه اعتماد به نفس و مقابله با دشمن در نسل آینده‌مان است.

زارع ادامه داد: برخی این شبهه را القا می‌كنند كه نسل جوان ما از جنگ می‌ترسند لذا ما می‌خواهیم به پرورش نسلی بپردازیم كه منویات مقام معظم رهبری را مبنی بر اینكه اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، را تحقق بخشند.

ترسیم «بهشت خاكی» شیراز در قالب كلمات/ از آزادسازی شیحه تا تبیین روند حركت خزنده دشمنان

استقبال بیش از یك هزار كودك شیراز از عملیات آزادسازی شیحه

وی با تصریح اینكه بیش از یك هزار نفر از كودكان شیرازی تاكنون در عملیات شركت كرده‌اند، گفت: هر شب ما دو بار این عملیات را برای كودكان بازسازی می‌كنیم و همچنین صبح‌ها نیز بنا به درخواست مدارس این كار را انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام عمران حقیقی، طراح و فرمانده عملیات شبیه‌سازی آزادسازی شیحه نیز در این باره گفت: این برنامه ویژه كودكان ۶ تا ۱۲ ساله در ایام هفته دفاع مقدس نمایشگاه بهشت خاكی شیراز شبیه‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینكه در این عملیات كودكان با استفاده از توجیه اعتقادی كه می‌شوند، وارد منطقه عملیاتی خواهند، گفت: در این عملیات تلاش كردیم تا از تمام وسایلی كه كودكان به آن علاقه‌مند هستند استفاده كنیم تا جذب شوند.

حقیقی اظهار كرد: در عملیات مذكور بازسازی صحنه‌های شهادت و اسارت و همچنین وضعیت تكفیری‌ها و داعشی‌ها برای كودكان انجام می‌شود كه كودكان بعد از پیروزی در آن، شعارگویان به محل اعزام خود برگشته و تحویل پدر و مادرشان می‌شوند.

توجه ویژه به بحث توسل و تبری و تولی برای كودكان

وی با بیان اینكه مهم‌ترین اصلی كه در این كار بدان پراخته‌ایم، بحث توسل به اهل بیت(ع) است، گفت: ما در این عملیات مباحث توسل و توكل به خدا و اهل بیت(ع) كه رمز موفقیت رزمندگان اسلام بوده است را برای كودكان خود تبیین كردیم.

حقیقی با یادآوری اینكه فرماندهی این عملیات توسط یك روحانی انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینكه دشمن تلاش فراوانی امروزه برای جداسازی نسل جوان از روحانیت می‌كند، ما فرماندهی این عملیات را به یك روحانی سپرده‌ایم تا این مسئله جدایی از روحانیان در ذهن كودكان بماند.

كودكان با دشمنان اسلام آشنا می‌شوند

وی با بیان اینكه در عملیات مذكور مباحث تولی و تبری را به صورت عملیاتی برای كودكان تبیین می‌كنیم، گفت: در این راستا كودكان دوست و دشمن خود را می‌شناسند و می‌فهمند كه چه كسانی در برابر مسلمانان و قرآن و اسلام ایستاده‌اند.

ترسیم «بهشت خاكی» شیراز در قالب كلمات/ از آزادسازی شیحه تا تبیین روند حركت خزنده دشمنان

در ادامه این گزارش، دقایقی هم با كودكانی كه در این عملیات شركت كرده‌اند، همراه می‌شویم. كودكانی كه شور و شوق و اشتیاق آنان برای مشاهده از نزدیك صحنه‌های جنگ وصف‌ناشدنی است.

نگاهی به اشتیاق‌های كودكان شركت‌كننده در عملیات

طه علی‌پور، كودك ۸ ساله شیرازی با شور و اشتیاق فراوانش، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد؛ او در این باره گفت: من برای جنگ با داعش خونخوار آمده‌ام چرا كه انسان‌های بیگناه بیشماری را می‌كشد.

وی با بیان اینكه بسیار دوست دارم كه به جنگ با داعش بروم و همه آنان را بكشم چرا كه آنان دشمنان مسلمانان هستند، گفت: من اصلاً از جنگ نمی‌ترسم و پدر و مادرم همیشه به من می‌گویند كه برای جنگ با دشمنان نباید ترسید.

محمدرضا دشتی، نوجوان ۱۴ ساله‌ و یكی از دست‌اندركاران پادگان آموزشی شهید عبدالله اسكندری است كه او هم از علایقش به جنگ با دشمنان اسلام سخن گفت و تأكید كرد كه من آمده‌ام تا به شهدا بگویم كه تنها نیستند و راه آنان را ادامه خواهم داد.

ترسیم «بهشت خاكی» شیراز در قالب كلمات/ از آزادسازی شیحه تا تبیین روند حركت خزنده دشمنان

وی با یادآوری اینكه ۳ سال است كه در نمایشگاه بهشت خاكی همراه با سایر بسیجیان پایگاه مسجد الرضا(ع) حضور می‌یابد، گفت: من از زمانی كه در بسیج عضو شدم، توانستم بسیاری از شهدای شهر و دیار خود را بشناسم. شهدای بزرگی كه برای دفاع از این میهن شهید شدند.

بنا براین «بهشت خاكی» كه به‌همت سپاه فجر فارس، پایگاه مقاومت مسجدالرضا(ع)، سپاه ثارالله(ع) شیراز و مجتمع پتروشیمی شیراز طی ایام هفته دفاع مقدس برپا شده بود، هرچه بود گذشت اما یاد و خاطره رزم‌های حماسی كه كودكان در عملیات آزادسازی شیحه انجام دادند، در ذهن آنان برای همیشه حك خواهد شد و مسلماً در آینده ادامه دهنده راهی خواهند شد كه مدافعان حرم و رزمندگان اسلام آن را در پیش گرفتند.

حضور پرشعور یادگاران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا در «فصل شیدایی»

همچنین حضور درخشان و پرشعور خانواده‌های شهدا و یادگاران دفاع مقدس در «فصل شیدایی» و تبیین نكات كلیدی ارزش‌های دفاع مقدس و سیره شهدا، مسلماً تأثیر بسزایی در میان مخاطبان آن‌ها خواهد داشت كه باید برای بهره‌گیری از این شخمی كه اكنون در میان اذهان مردم زده شده است، بهره‌برداری‌های لازم برای ترویج سبك زندگی شهدا انجام شود.

*پایگاه اطلاع رسانی سپاه ثارالله (ع) شیراز _  روابط عمومی*


نام:
ایمیل:
* نظر: