کد خبر: ۱۱۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
استراتژی 3 پایه ای آمریکا در مقابل ایران
به گزارش تنویر ،
عقده حقارت ناشی از شکست تمامی طرح‌های  امریکایی - تکفیری در خاورمیانه که طی آن قرار بود دو کشور سوریه و عراق به‌جای محور مقاومت به واحه‌‌هایی تروریست‌نشین تبدیل شوند، به سنگ سخت مقاومت با محوریت سپاه خورد. حالا رئیس‌جمهور امریکا ضمن فرستادن توافق هسته‌ای به کنگره و کش دادن وضعیت تعلیق در این باره،‌ استراتژی جدیدی را رونمایی کرده است که بر اساس آن علاوه بر تشدید نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای  و برنامه موشکی نظامی، سپاه نیز هدف مجموعه‌ای از اقدامات امریکا قرار می‌گیرد. هرچند باید گفت این راهبرد تنها بازگوی اقداماتی است که امریکایی‌ها تاکنون به هر شکلی که در توان‌شان بوده است، سعی در عملی کردن آن داشته‌اند.

بالاخره در ساعات ابتدایی روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پس از رایزنی با تیم امنیت ملی خود و بعد از‌ 9 ماه بررسی و محاسبه با کنگره، متحدان نزدیک امریکا و تیم امنیت ملی این کشور درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی امریکا،  استراتژی جدیدش را در قبال ایران مشخص کرد که شامل تشدید نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای و رویکردی سخت‌تر در قبال تهران است. این استراتژی با طرح ادعا‌هایی علیه ایران از جمله حمایت لجستیک و مالی از تروریسم و افراط‌گرایی، حمایت از حکومت بشار اسد علیه مردم سوریه، رویکرد خصمانه مداوم علیه اسرائیل، تهدید پایدار آزادی کشتیرانی به ویژه در خلیج فارس، حملات سایبری علیه امریکا، اسرائیل و دیگر متحدان و شرکای امریکا در منطقه، نقض و سوء‌استفاده از حقوق بشر و نهایتاً بازداشت شهروندان خارجی از جمله شهروندان امریکا با اتهامات واهیِ جاسوسی و بدون روند منصفانه دادگاهی‌، راهبردی مشتمل بر سه هدف کلیدی برای مقابله با ایران معرفی شده است؛ تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای به گونه‌ای که دستیابی ایران به یک سلاح را سخت‌تر می‌کند، رسیدگی به برنامه موشکی بالستیک ایران و مقابله با فعالیت‌های ایران که واشنگتن می‌گوید منجر به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌شود. به عبارت دیگر عناصر کلیدی این استراتژی عبارتند از «تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه پاسداران.»

رئیس‌جمهور امریکا مدعی است این توافق سرانجام به ایران اجازه خواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد، بنابراین می‌خواهد سیاست‌های امریکا را سخت‌تر کند تا مانع از چنین اتفاقی شود. در ادامه رؤیاهای هسته‌ای مطرح شده در این سند مخالفت ایران با اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی ایران‌، بی‌توجهی به تعهدات برجامی ایران و پروتکل الحاقی عنوان شده است و ادعا شده که در گذشته‌ای نه چندان دور، همین سازمان‌‌ها تأسیسات هسته‌ای را در پایگاه‌های نظامی پنهان کردند. بر این اساس، در این سند تأکید شده است که این رفتار ایران قابل تحمل نیست و توافق به زعم دولت ترامپ باید «دقیقاً» اجرایی شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه اختیارات بازرسی خود استفاده کند. در بیانیه کاخ سفید آمده است: استراتژی جدید امریکا در قبال ایران روی خنثی‌سازی نفوذ بی‌ثبات‌کننده دولت ایران و مقابله با رفتارهای تجاوزگونه این کشور به ویژه در حمایت از شبه‌نظامیان و تروریسم متمرکز است. در ادامه این سند راهبردی نوشته شده است که ترامپ برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری برای دولت ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش خواهد کرد. در متن سند ایران‌ستیزانه دولت ترامپ از جامعه بین‌الملل خواسته شده است آنچه را که نقض گسترده حقوق بشر توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازداشت ناعادلانه شهروندان امریکایی و دیگر شهروندان خارجی به اتهامات جاسوسی خوانده شده‌، محکوم کند.

در این راهبرد تأکید شده است که امریکا با آنچه که‌« تهدید موشک‌های بالستیک و دیگر تسلیحات ایران علیه امریکا و متحدان‌مان‌» خوانده شده است، مقابله و تمام مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود خواهد کرد. در ادامه شعارهای مطرح شده در این راهبرد دولت امریکا اعلام کرد: اکنون زمان آن است که تمام جهان به امریکا بپیوندند و از دولت ایران بخواهند تا به تخریب و پیگیری‌اش برای کشتن پایان دهد. در سند تنظیم شده توسط کاخ سفید تأکید شده است که امریکا در این راستا اتحاد خود با متحدان سنتی و شرکای منطقه‌ای و توازن قدرت را در منطقه احیا خواهد کرد. بخشی از توجیهات این راهبرد انتقاد از سیاست‌های دولت قبلی امریکا است. در راهبرد ترامپ هم تمرکز کوته‌نظرانه دولت قبل (اوباما) به برنامه هسته‌ای ایران و صرف‌نظر کردن از دیگر فعالیت‌های رژیم، ‌به ایران اجازه داد که نفوذش را به سطحی بالا در منطقه افزایش دهد. این انتقاد شامل اوباما نمی‌شود و حتی دولت جمهوریخواه جرج بوش را هم را در بر گرفته است، به گونه‌ای که در سند ضد ایرانی دولت ترامپ آمده است که بیش از یک دهه و نیم گذشته،‌ سیاست امریکا همچنین به طور مداوم تمرکزش بر تهدید فوری سازمان‌های افراطی سنی بوده است و نه تهدید بلندمدت ستیزه‌جویی مورد حمایت ایران.

 نگارندگان سند راهبردی دولت ترامپ معتقدند که امریکا با این کار،‌ به گسترش روز‌افزون نیروهای نیابتی ایران و شبکه‌های تروریستی آن که هدف‌شان ضعیف و بی‌ثبات نگه‌داشتن همسایگانش بوده به این امید که بر منطقه بزرگ‌تری از خاورمیانه غالب شود، بی‌توجهی کرده است. ایران اخیراً به اقداماتش در تقویت این شبکه‌‌ها با سلاح‌های مخرب شدت بخشیده است، در حالی که آنها برای ایجاد یک پل از ایران به لبنان و سوریه تلاش می‌کنند. در نهایت در این سند تأکید شده است که دولت ترامپ این اشتباهات را تکرار نخواهد کرد و سیاست ترامپ در قبال ایران، به طور جامع و کلی به این تهدیدات و اقدامات شرورانه دولت ایران خواهد پرداخت و برای تحقق تغییر در رفتار رژیم ایران تلاش خواهد کرد.
   
هم‌نظری اروپایی‌‌ها با روسیه و چین 
وزیر خارجه آلمان روز پنج‌‌شنبه گفته رفتار امریکایی‌‌ها در خصوص توافق هسته‌ای ایران باعث خواهد شد اروپایی‌‌ها به روسیه و چین نزدیک‌تر شوند.  آلمان اعلام کرده تصمیم احتمالی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا درباره توافق هسته‌ای ایران باعث ایجاد شکاف بین اروپا و ایالات متحده شده است. خبرگزاری رویترز نوشته «سیگمار گابریل»، وزیر خارجه آلمان بار‌ها اعتراض خودش را به تصمیم احتمالی ترامپ اعلام کرده، اما او در نظر جدیدش روز پنج‌‌شنبه تلاش کرده تبعات تصمیم دولت امریکا در قبال برجام را برجسته‌تر نشان دهد. وی در مصاحبه با روزنامه RND گفت: «ضرورت دارد اروپایی‌‌ها در این موضوع با یکدیگر همراه باشند. لازم است ما به امریکایی‌‌ها بگوییم که رفتارهای آنها در موضوع ایران، ما اروپایی‌‌ها را به سمت اتحاذ مواضع مشترک با روسیه و چین علیه امریکا سوق می‌دهد.»
   
کرملین: خروج امریکا یعنی خروج ایران 
کرملین هشدار داد: اگر امریکا ار توافق هسته‌ای خارج شود، ایران نیز از توافق خارج خواهد شد.
کاخ ریاست جمهور روسیه اعلام کرد: خروج امریکا از توافق هسته‌ای به امنیت، ثبات، منع اشاعه و فضای پیش‌بینی‌پذیری جهان لطمه خواهد زد. کرملین تأکید کرد: روسیه به حمایت از راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران و منع اشاعه هسته‌ای ادامه می‌دهد. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور امریکا که بار‌ها توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مورد انتقاد قرار داده است، پایبندی ایران را به این توافق تأیید نکند که روی سرنوشت توافق تأثیرگذار خواهد بود.
   
طراح داعش از نسخه ایرانی داعش گفت!
مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) که گزار‌ش‌های متعددی در نقش سازمان متبوعش در شکل‌دهی و حمایت از گروه تروریستی داعش با همکاری کشورهای استبدادی حاشیه خلیج فارس منتشر شده است، در اظهاراتی حکومت ایران را یک استبداد دینی و حکومت پلیسی و نسخه ایرانی داعش دانست. به گزارش شبکه خبری «‌ان بی سی» پمپئو در آستانه اعلام استراتژی دولت جدید امریکا در قبال ایران و احتمال قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی دولت امریکا از سوی ترامپ، روز پنج‌‌شنبه در اظهاراتی در دانشگاه تگزاس، به شدت از حکومت ایران انتقاد وآن را یک حکومت تروریستی مشابه داعش توصیف کرد!  پمپئو گفت:‌ سازمان‌های اطلاعاتی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نقش ابزار سرکوب یک حکومت استبداد دینی عمل می‌کنند... آنها در نقش پیشرو یک امپراتوری مخرب ایفای نقش می‌کنند که به دنبال بسط قدرت و نفوذ خود در سراسر خاورمیانه است.

پمپئو با ادعای جسورتر شدن سپاه در عملیات‌های سال‌های گذشته خود در منطقه گفت: در سال‌های گذشته سپاه در عملیات‌های خود بی‌پرواتر و تحریک‌‌آمیز‌تر عمل کرده و به دنبال بهره‌برداری از خلأ قدرت موجود در خاورمیانه برای گسترش نفوذ خود در سرتاسر منطقه بوده است.
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا که از جمله دولتمردان ضد ایرانی در کابینه ترامپ است، در ادامه ادعاهای خود بدون اشاره به مبارزه مؤثر ایران با داعش در دو سال گذشته مدعی شد: حکومت استبدادی حاکم بر ایران نسخه ایرانی گروه تروریستی خلافت خودخوانده داعش است! که به مراتب قدرتمند‌تر است.
نام:
ایمیل:
* نظر: