کد خبر: ۱۱۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
زرآبادی خبر داد؛
یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح سوال از وزیر کشور درباره وضعیت دریافت گواهینامه رانندگی ازسوی مشمولین خدمت سربازی خبر داد.

به گزارش بیکافارس از ایلنا،سیده فاطمه زرآبادی ، با اشاره به تهیه طرح سوال از وزیر کشور اعلام کرد: باتوجه به این‌که بنابر ماده ۵۴ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ با گذشت حدود ۲ سال هنوز اجرایی نشده است، از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور سوال کردم که درباره دلایل و موانع اجرایی شدن این ماده توضیح دهد.

در متن این طرح سوال آمده است:

در ماده ۵۴ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ تاکید شده که نیروی انتظامی مکلف است، ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون ترتیبی اتخاذ کند که امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با موضوعات مورد نیاز از قبیل مشخصات وسایط نقلیه و دارندگان آنها و گواهی نامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان، از طریق سامانه‌های الکترونیکی به صورت برخط برای مراجع قضایی، صندوق و بیمه مرکزی فراهم شود. اخذ گواهینانمه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست)

متاسفانه با گذشت حدود ۲ سال، قانون فوق هنوز اجرایی نشده است. رهبر معظم انقلاب نیز به دفعات تاکید بر قانونمداری نموده‌اند از این رو مجلس توقع دارد که ناجا این قانون را هر چه زودتر اجرا نماید.

داشتن حداقل گواهینامه برای افراد ضروری است زیرا در این صورت از میزان خسارات و آسیب‌های ناشی از رانندگی بدون گواهی ‌نامه کاسته می‌شود ضمن آنکه افراد با داشتتن مهارت رانندگی اگر سرباز شوند برای نظام وظیفه موثرتر و کاربردی‌تر خواهند بود.

قانون‌گذار با وجود تمامی قوانینی که در گذشته بوده است، قانونی را تصویب کرده که افراد بدون گذراندن خدمت مقدس سربازی، امکان دریافت و اخذ گواهی‌نامه رانندگی را داشته باشند. ماده ۵۴ قانون مذکور به سبب تصویب مجلس و تایید شورای محترم نگهبان لازم‌الاجرا بوده به تعبیری قانون روشن و صریح می‌باشد و جای تردیدی باقی نمی‌گذارد.

به این ترتیب مقتضی است چالش‌ها و موانع اجرایی ماده ۵۴ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۹/۲/۱۳۹۵ را بیان نمایید.

photo_۲۰۱۷-۱۰-۲۹_۱۷-۲۹-۰۱

وزیر کشور سیده حمیده زرآبادی
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: