جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۳۱:۱۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۱۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
زمانی گفت: اقدام دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان سال 1358 دارای ابعاد گسترده سیاسی و بین‌المللی بود و تابوی ابر قدرتی آمريكا در نظر ملت‌ها را در هم شكست که موجب جرئت و جسارت مظلومين عالم شد.
ه گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل شیرازه، از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون، 13 آبان محمل پیدایش حوادث مختلفی در کشور ما بوده و در شكل دهی تاریخ ایران و انقلاب عظیم اسلامی نقش بزرگ و سرنوشت سازی ایفا کرده است. از تبعید حضرت امام خمینی (ره) در 13 آبان 42 گرفته تا شهادت جمعی از دانش‌‏آموزان در صحن دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی ایالات متحده توسط دانشجویان پیرو خط امام از جمله حوادث رخ داده در روزی که است که به نام استکبارستیزی در تقویم جمهوری اسلامی ایران جای گرفته است.

حركت دانشجويان انقلابی در تسخير لانه جاسوسی آمريكا دارای ابعاد گستره ملی و بین المللی بود و در تاریخ انقلاب اسلامی از چنان اهمیت و جایگاه ویژه‌‏ای برخوردار است که با گذشت چند دهه از خلق آن، شاهد پیامد و آثار ملموس این واقعه در صحنه سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران هستیم. از همین رو شیرازه در گفتگویی با دکتر غلامحسین زمانی که در سال‌های 54 تا 58 در دانشگاه نبراسکا آمریکا مشغول به تحصیل و فعالیت فرهنگی بوده به بررسی فضای روانی حاکم بر جامعه آمریکا پس از وقوع انقلاب اسلامی پرداخته است که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

غلامحسین زمانی، استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه گفت: وقتی که انقلاب اسلامی رخ داد جامعه آمریکا از سیاستمداران گرفته تا اقتصاددانان و عموم جامعه در شوک و بهت عظیمی فرو رفتند. به گونه‌ای که از ایرانیان مقیم آمریکا درخواست می‌کردند انقلاب رخ داده در ایران را تحلیل کنند و توضیح دهند زیرا اقتصاد و سیاست‌های آمریکا بر اثر انقلاب اسلامی دچار آسیب فراوانی شد.‌ در آن سال‌ها با چاپ و توزیع اطلاعیه در میان دانشجویان و مردم آمریکا سعی داشتیم جامعه آمریکا را از حقیقت انقلاب اسلامی آگاه سازیم اما زمانی که از عمیق بودن جریان دینی در جامعه ایران سخن می‌گفتیم با سردرگمی نمی‌توانستند این موضوع را درک کنند.

براندازی سه ماهه جمهوری اسلامی هر روز در رسانه‌های آمریکا بازگو می‌شد

استاد دانشگاه شیراز افزود: آمریکا و کشورهای غربی تمام تلاش خود را جهت ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی به کار گرفتند و ابتدا فکر می‌کردند در مدت سه ماه می‌توانند انقلاب ایران را کنترل و مدیریت کنند و سقوط سه ماهه نظام جمهوری اسلامی را به مراتب در رسانه‌ها بازگو می‌کردند و به صورت شبانه‌روزی وقایع رخ داده در ایران را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دادند تا شاید به یک راه حل برسند. زیرا خاندان پهلوی در طول سالیان دراز منافع آمریکا را حفظ کرده بود و از همین رو سرمداران غرب برنامه‌ریزی و تلاش‌های بسیاری جهت حفظ منافع اقتصادی و سیاسی و تحقق اهداف خود انجام دادند اما درایت حضرت امام خمینی و حضور همیشگی مردم تمام نقشه‌های آن‌ها را خنثی کرد.


زمانی ادامه داد: پس از وقوع انقلاب زمانی که حضرت امام خمینی (ره) قصد ورود به ایران را داشت، دولت بختیار با تهدید بستن فرودگاه‌ها قصد ممانعت از حضور حضرت امام را داشت. از همین رو ما با نگارش و تلگراف یک بیانیه به دفتر کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا دست داشتن ایالات متحده در این موضوع و مسئولیت سنگین آمریکا در هر اقدامی جهت به خطر افتادن امام خمینی را متذکر شدیم. سپس بیانیه را چاپ و در دانشگاه‌های مختلف توزیع کردیم. خوشبختانه این نامه با فشار عمومی که ایجاد کرد موثر واقع شد و مقدمات ورود امام به میان ملت ایران فراهم آمد.


وی تصریح کرد: آن سال‌ها در انجمن اسلامی دانشگاه نبراسکا آمریکا تعداد زیادی از دانشجویان با گرایش مذهبی و سیاسی مختلف فعالیت داشتند و مسئولیت این انجمن بر عهده بنده بود‌ که صبح‌های جمعه با برگزاری دعای ندبه و جلسات تحلیل سیاسی سعی داشتیم سطح علمی و تحلیل سیاسی دانشجویان را ارتقا دهیم. در آن دوره موفق شدیم تعداد زیادی از دانشجویان کشورهای مختلف از جمله مصر، هند و پاکستان مقیم آمریکا را با حقیقت اسلام و اهداف انقلاب آشنا کنیم.

سفارتخانه آمریکا مرکز جاسوسی و طرح توطئه کشورهای غربی بر علیه ایران شده بود

استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در حالی‌که مردم ایران بر پایه دموکراسی و آزادی، گفتمان امام خمینی(ره) را انتخاب کرده بودند اما کشورهای مدعی آزادی موانع بسیار زیادی بر سر راه ملت ایران ایجاد می‌کردند‌. بعد از انقلاب اسلامی سفارتخانه آمریکا در ایران مرکز جاسوسی و طرح توطئه کشورهای غربی بر علیه ایران شده بود که دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر این لانه فساد و جاسوسی تمام توطئه‌های دشمنان را نقشه بر آب کردند. زیرا ایالات متحده قصد داشت از طریق سفارتخانه خود در همه ارکان نظام جمهوری اسلامی نفوذ کرده و سپس با براندازی، رژیم دست نشانده‌ای در ایران مستقر شود.

زمانی گفت: جوانان آگاه و انقلابی علی‌رغم مخالفت دولت لیبرال وقت و جریان روشنفکری حاکم به صورت خودجوش و با یک اقدام حماسی لانه جاسوسی را تسخیر کردند و حقیقتا همان‌گونه که حضرت امام(ره) فرمودند؛ تسخیر سفارتخانه آمریکا انقلاب دوم بود. زیرا با انتشار اسناد لانه جاسوسی علاوه بر افزایش بصیرت مردم، بسیاری از طراحی‌های دشمنان داخلی و خارجی از جمله کودتای نوژه، طرح توطئه قطب‌زاده و غیره خنثی شد که موجبات حفظ و قوام نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورد.

این استاد دانشگاه در پایان متذکر شد: این اقدام دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان سال 1358 دارای ابعاد گسترده سیاسی و بین‌المللی بود. زیرا تابوی ابر قدرتی آمريكا در نظر ملت‌ها را در هم شكست و موجب جرئت و جسارت مظلومين عالم شد و پرده از چهره كريه و اتو كشيده سياسی آمريكا برداشت. همچنین به ملت‌های مختلف فهماند؛ آمريكا چگونه در قالب ديپلمات و كاردار سياسی به توطئه عليه كشور‌های مستقل اقدام می‌کند. علاوه بر این، تاثیر عمیقی نیز بر استراتژی‏ امنیتی منطقه و توازن قدرت بین غرب و شرق داشت به گونه‌ای که کشور ایران تبدیل به یک هژمون منطقه‌‏ای با شعار وحدت جهان اسلام شد که منافع هر دو ابر قدرت شرق و غرب را به خطر انداخت.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: