جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
جایزه بهترین رساله دکتری در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی (گارفیلد 2013) به دانشجوی ایرانی دانشگاه «ولورهمپتون» (Wolverhampton) انگلستان اعطا می‌شود.
انجمن بین المللی علم سنجی و اطلاع سنجی (International Society for Scientometrics and Infometrics) هر دو سال یکبار به پاس گرامی داشت نام یوجین گارفیلد (Eugene Garfield)، بنیانگذار موسسه آی. اس. آی. (ISI) و دانشمندی که شاخص‌های معروف استنادی را تدوین کرده و بنیاد گذاشت، جایزه‌ای با عنوان جایزه گارفیلد به بهترین رساله دکتری در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی اعطا می‌کند.

گارفیلد نقش اساسی در بسیاری از محصولات آی‌اس‌آی که امروزه یکی از قسمت‌های کلیدی شرکت تامسون-رویترز محسوب می‌شود، داشته است که از جمله آنها کارنت کانتنت، نمایه ارجاع علمی و نمایه‌های ارجاعی دیگر مثل JCR است. گارفیلد طرح جامعی را برای ارجاعات علمی پایه‌ریزی کرد و با تعریف مفهوم «شاخص ارجاعی علم»، محاسبه ضریب تاثیرگذاری را امکان‌پذیر کرد که به یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات پژوهشی دنیا تبدیل شده است.

جایزه گارفیلد 2013 که شامل یک بورس تحصیلی سه هزار دلاری است در چهاردهمین کنفرانس بین المللی علم سنجی و اطلاع سنجی ISSI که از 24 تیرماه به مدت پنج روز در شهر وین برگزار می شود به احسان محمدی اعطا خواهد شد.

هدف پژوهش محمدی که به راهنمایی استاد برجسته علم سنجی، پروفسور مایک تلوال انجام شده، شناسایی و ارزیابی شاخص‌های جدید برای سنجش تاثیر مقالات علمی فراتر از رویکرد سنتی ( تحلیل استنادی) است. این رساله دکتری در حوزه آلتمتریکس (altmetrics) تدوین شده که شیوه ای نو در مطالعات علم سنجی است و در آن بیشتر از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی علمی استفاده می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: