کد خبر: ۱۱۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
نماینده مردم خوی در مجلس:
كبيري : در حالی به پایان سال 2017 نزدیک می‌شویم که تا به امروز یک سوم این مبلغ به وسیله 3 مرز رسمی بازرگان ماکو، سروی ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی محقق نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری ، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: توافق ایران و ترکیه برای تجارت تا سقف 30 میلیارد دلار تا به امروز تحقق نیافته است.
سید تقی کبیری ضمن اشاره به اهمیت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه گفت: طبق توافق‌های به عمل آمده بین ایران و ترکیه می‌بایست تا سال 2017 سقف تجارت بین این دو کشور به 30 میلیارد دلار می‌رسید و در حالی به پایان سال 2017 نزدیک می‌شویم که تا به امروز یک سوم این مبلغ به وسیله 3 مرز رسمی بازرگان ماکو، سروی ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی محقق نشده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این امر در سفر اخیر اردوغان به تهران تاکید ویژه شده است به طوری که در این راستا تاکید بر این شد ترانزیت‌ها به صورت 24 ساعته انجام شود تا بتوان حداقل به این پیش بینی‌ها نزدیک شد، افزود: مرز زمینی و ریلی رازی خوی دارای ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه تجارت بین ایران و ترکیه و کمک به تحقق توافق بین این دو کشور و رسیدن به سقف تجارت پیش‌بینی شده است، لذا برای این منظور هم شده، طرح احداث و اتمام ساختمان پایانه و ساماندهی جاده این مرز که از مشکلات و کمبودهای این مرز به شمار می‌رود ضروری است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس با اشاره به اینکه کشور ترک به اهمیت توسعه مبادلات تجاری از این مرز واقف است و در این رابطه درصدد رفع موانع و توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل امور هست، افزود: طرف ترکیه همین الان جاده چهار بانده‌اش تا مرز آماده است و پایانه نیز سال قبل کلنگ‌زنی شده و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال 97 افتتاح شود.

کبیری گفت: در کشور ترکیه معمولا این طور پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود و ساخت و تکمیل چنین پروژه‌ها به سرعت طی می‌شود اما در کشور ما چون بخش دولتی وارد می‌شود به دلیل کمبود و اختصاص دیر هنگام بودجه‌ها روند ساخت و ساز کند پیش می‌رود.

انتهای پیام/ر

نام:
ایمیل:
* نظر: