کد خبر: ۱۱۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
خواندنی
به گزارش تنویر ،
وزیران امور خارجه چند كشور عضو اتحادیه عرب از جمله جيبوتي! تحت حمایت سعودی‌ها، بار دیگر بدون اجماع و در غيبت چندين کشور مهم اتحاديه عرب با صدور بیانیه‌ای اتهامات علیه ایران و حزب‌الله را تكرار کردند و مدعی شدند  پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برند. ادبیاتی كه در بیانیه اعراب به كار رفته شباهت زیادی به مواضع ضد ایرانی اسرائیل دارد. رژیم صهیونیستی اعلام کرده که از هرگونه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت حمایت می‌کند. وزیر انرژی رژیم صهیونیستی هم گفته كه تل‌آویو بر اساس «‌نگرانی مشترک از ایران‌» تماس‌‌‌‌هایی محرمانه با ریاض داشته است. 

چند كشور عربی كه تحت رهبری عربستان سیاست خصمانه با ایران را در پیش گرفته‌اند، باز هم ادعاهای قبلی خود را علیه تهران تكرار كردند. اتحادیه عرب عصر یک‌‌‌شنبه نشست فوق‌العاده خود را به درخواست عربستان سعودی برای بررسی راه‌های مقابله با آنچه که سعودی دخالت‌های ایران در کشورهای عربی می‌خواند، در قاهره پایتخت مصر برگزار کرد و نمایش دیگری را برای تحریك جامعه جهانی علیه ایران به راه انداخت.

نشست اتحادیه عرب بدون اجماع برسر بیانیه پایانی برگزار شد. وزیران خارجه قطر، الجزایر و عمان از شرکت در نشست دیروز خودداری کردند و عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در خصوص بیانیه پایانی نشست ملاحظه دارد. همچنین نماینده لبنان نیز اتهام‌زنی بیانیه پایانی علیه ایران را غیرقابل قبول خواند. با این حال، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی، محمودعلی یوسف وزیرخارجه جیبوتی، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب و خالد بن احمد آل ‌خلیفه وزیرخارجه بحرین در سخنان افتتاحیه این نشست مدعی شدند که ایران در شلیک موشک حوثی‌‌‌ها به فرودگاه ریاض دست داشته و در امور منطقه دخالت کرده است. وزیر خارجه جیبوتی که ریاست این نشست را بر عهده داشت مدعی دخالت ایران در امور کشورهای عربی شد و گفت:« از تهران می‌خواهیم که پایبند به سیاست حسن همجواری باشد و از سیاست‌های به اصطلاح خصمانه نسبت به کشورهای عربی دوری کند. » دبیركل اتحادیه عرب هم در سخنان خود مدعی شد:« تهدیدات ایران در منطقه از حد و حدود خود تجاوز کرده و موشکی که ریاض را هدف حمله قرار داد پیام غیرقابل قبولی داشت.»‌

عادل الجبیر هم که با اظهارات ضد ایرانی‌اش مشهور است، بار دیگر لفاظی‌های خود را تكرار و ایران را متهم به تجاوز به حاکمیت عربستان کرد. الجبیر كه به نوعی سخنان قبلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله و ایران را بر زبان می‌آورد، مدعی شد:«عربستان مقابل این تجاوزهای آشکار ساکت و دست بسته نمی‌نشیند و از امنیت ملی خود دفاع می‌کند». ادعای دخالت ایران در امور یمن پس از آن انجام شد كه جنبش انصارالله یمن دو هفته پیش با شلیك موشك بالستیك ریاض را هدف قرار داد كه موجی از نگرانی‌‌‌ها را در بین سعودی‌‌‌ها ایجاد كرد. مقامات سعودی در واكنش به حمله یمنی‌ها، مدعی شدند كه ایران چنین سلاح‌‌‌هایی را به یمن داده است.  وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین ایران را به فرقه گرایی در منطقه متهم كردند و در پایان نشست اضطراری خود از دولت‌های عضو خواستند که برای مطرح کردن پرونده ایران در شورای امنیت تلاش کنند. عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در حالی ایران را به در پیش گرفتن سیاست فرقه‌گرایی متهم کرده‌اند که خود به‌ عنوان مرکز صدور تفکر تروریستی وهابی و تأمین‌کننده مالی و تسلیحاتی تروریست‌‌‌‌هایی چون القاعده و داعش هستند. بیانیه اتحادیه عرب همچنین حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی اعلام كرد. نشست اتحادیه عرب دو هفته پس از آن انجام شد كه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در متن استعفای خود كه گفته می‌شود به اجبار سعودی‌‌‌ها انجام شد، ایران و حزب‌الله را به دخالت در امور لبنان و كشورهای منطقه متهم كرد. 
   
همگرایی با اسرائیل 
هر چه تنش‌‌‌ها بین عربستان و ایران بیشتر می‌شود به همان اندازه روابط ریاض و تل‌آویو نزدیک‌تر می‌شود. روزنامه اسرائیل‌ الیوم، روز دو‌‌‌شنبه به نقل از یک دیپلمات عربی بلندپایه نوشت که تل‌آویو به ریاض اطلاع داده که از هرگونه پیش‌نویس قطعنامه علیه دخالت‌های ایران در لبنان و منطقه حمایت می‌کند. به نوشته این روزنامه، تل‌‌آویو این پیام را بعد از نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره برای بررسی آنچه دخالت‌های ایران در منطقه نامیده شده است، به طرف سعودی ابلاغ کرده است. همچنین یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که تل‌آویو با برخی کشورهای اسلامی و عربی از جمله عربستان سعودی تماس‌‌‌‌هایی محرمانه داشته و دارد. اشتاینیتز روز یک‌‌‌شنبه به رادیو ارتش اسرائیل گفت:« علنی نکردن این روابط به خاطر رعایت خواست این کشورهاست، وگرنه تل‌آویو مشکلی با آشکار شدن این مناسبات ندارد». پیش‌تر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تلاش این رژیم برای اتحاد با کشورهای عربی به منظور مقابله با نفوذ ایران در منطقه خبر داده بود و مدعی شد كه در كنار كشورهای عربی علیه ایران می‌ایستد. در ماه‌های اخیر اخبار زیادی از پشت پرده عادی‌سازی روابط اسرائیل و اعراب منتشر شده است و حتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای دیدار با مقامات صهیونیستی به تل‌آویو سفر كرده است. نزدیكی اعراب به اسرائیل پس از شكست گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران، با شیب تندی در حال افزایش است زیرا عربستان و اسرائیل قدرت ایران و حزب‌الله را تهدیدی برای منافع خود می‌دانند و برای مقابله با آن تلاش می‌كنند. 
   
واكنش ایران 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری میزان، در پیام قاسمی آمده است:«اینک که عربستان سعودی در اجرای سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات درون منطقه‌ای و انحراف ملت‌‌‌‌ها و دولت‌های اسلامی از ادامه اشغال فلسطین به عنوان مسئله اصلی امت اسلامی، با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی موفق شده بیانیه‌ای سراسر دروغ و تحریف به نام وزرای خارجه اتحادیه عرب صادر شود، ایران از دولتمردان عربستان دعوت می‌کند برای نتیجه‌بخش بودن این گونه بیانیه‌ها، هر چه سریع‌تر به تهاجم وحشیانه علیه همنوعان عرب خود در یمن پایان دهند تا کودکان و زنان و غیرنظامیان یمن اینگونه طعمه آتش کینه‌توزی آنها واقع نشوند». سخنگوی وزارت خارجه در پیام خود آورده است:«راه‌حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه سیاست‌های عقیم عربستان سعودی است، صدور اینگونه بیانیه‌های فاقد ارزش نیست بلکه راه‌حل، دست برداشتن از دنباله روی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و پایان دادن به زورگویی و تغذیه تروریسم و پذیرش خواست ملت‌‌‌‌ها و دولت‌های منطقه برای نیل به استقلال و آزادی و رشد و پیشرفت و زندگی همراه با کرامت و عزت است.» علاوه بر ایران، عراق و گروه‌های فلسطینی نیز به بیانیه اتحادیه عرب واكنش نشان دادند. به گزارش شبكه المیادین، وزارت خارجه عراق دیروز اعلام کرد که اتهام‌زنی به حزب‌الله و ایران با مواضع روشن این کشور که نشئت گرفته از تعریف واقعی تروریسم است، همسو نیست. به گزارش وبگاه «العهد»، گروه‌های مقاومت فلسطین هم در واکنش به این موضوع اعلام کردند كه تروریستی خواندن حزب‌الله، خدمت به دشمن صهیونیستی‌ است و تحولات در روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و علنی‌شدن آن را نشان می‌دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: