کد خبر: ۱۱۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
حیدر رستمی نماینده عشایر مطرح کرد:
حیدر رستمی به نمایندگی از عشایر فارس، گفت: اگر فعالیتی در عشایر فارس صورت گرفته متناسب با عمق محرومیت عشایر نیست و با آن فاصله دارد.
به گزارش روابط عمومی سپاه عشایر فارس، حیدر رستمی زبان گویای عشایر در همایش متنفذین، سران ایلات و عشایر طایفه کشکولی بزرگ و دره شوری که  به همت حوزه امام رضا(ع) و با حضور مدیر کل امور عشایر فارس ، امام جمعه شهرستان قایمیه و مسئولین استانی و شهرستانی در سالن ارشاد شهرستان قایمیه برگزار شد، با گله مندی از مسئولین گفت: اگر چه عشایر در کلام امام خمینی (ره) ذخایر کشور است اما الان جامعه عشایر قشری بی پناه، سرگردان و دارای زبانی قاصر است .   
 نماینده عشایر فارس، در این آیین خطاب  به مسئولین، گفت: اگر واقعیت خود را پشت الفاظ پنهان نکردیم پس چرا به جامعه عشایر خدمت نمی کنیم .
وی، با توجه به این که جلسات متعدد با مسئولین تعاونی ها و اعظای شورا ها و خود عشایر که چوب به دست می گیرد و به همراه گوسفندان خود می رود داشتیم و این مشکلات که به آن اشاره خواهم کرد مستقیم از زبان عشایر است که از مسئولین می خواهیم تا در صدد رفع آن ها تلاش کنند.
حیدر رستمی، اضافه کرد: عشایر به لحاظ جمعیت کوچک است ولی گذشته افتخار آمیزی دارد حتی قبل از انقلاب هروقت خطری جامعه را تهدید می کرد حکومت از عشایر، رزمنده ، جنگجو، طلب می کرد و دفع خطر می کرد.
وی، گفت: عشایر به لحاظ ظواهر مادی فقیر است اما گذشته اش غنی و افتخار آمیز است، اگر چه 3.5در صد جمعیت استان را تشکیل می دهد اما 8.5 درصد شهدای جنگ تحمیلی متعلق به جامعه کوچک عشایر است.
نماینده جامعه عشایر فارس، در ادامه اذعان داشت: خشک سالی یکی از مشکلات جامعه عشایر است که متاسفانه خشک سالی های متوالی در چند سال اخیر ظرفیت تالیفی مناطق ییلاق و قشلاق را بسیار ضعیف کرده و به همین دلیل مجبورند تا دام خود را بفروشند و راهی روستا و شهرها و حاشیه آن ها شوند.
وی، امنیت عشایر را دومین مشکل عشایر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر عشایر بدون دفاع رها شده و دام و احشام آن ها مورد سرقت قرار می گیرد با این که بارها جلسات متعدد برای امنیت عشایر گذاشتیم اما تا به حال هنوز این مشکل حل نشده و اگر مسئولین از ما راهکار بخواهند به آنها خواهیم گفت که سپاه عشایر با آن سابقه اش، با آن اخلاصش و با آن اقتدارش وارد عمل شود.
حیدر رستمی، ضمن انتقاد از مسئولین که وام های کم بهره را چه کسانی دریافت می کنند به مشکلات بعد اشاره کرد و ادامه داد: وام از نظر تنوع کم است و به لحاظ پوشش جمعیت نیز بسیار ناچیز است و بهره اش هم مناسب نیست، اما با این حال افرادی که دفترچه دام دارند  ولی عشایر نیستند و در واقع دام دار نیستند به خوبی از این وام ها استفاده می کنند در صورتی که این نوع وام ها باید تعلق به عشایر دام دار باشد.
وی، در ادامه از رانندگانی که با گرفتن پول اضافی از بعضی از خانواده های عشایر که آب شرب را به آن ها می فروشند و بعد از چند بار تازه نوبت به دیگران می رسد گفت: متاسفانه از لحاظ بهداشت هم رعایت آب شرب را نمی کنند.
رستمی، در ادامه به مشکلات بیمه عشایر اشاره کرد و از صدا و سیما نیز انتقاد کرد و گفت: جاده های مواصلاتی از دیگر مشکلات عشایر است که اتحادیه های عشایری با خرید دستگاه های سنگین این مشکلات را برطرف سازد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: