جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۰۸:۴۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۱۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
ین لرزه ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر هجدک واقع در استان کرمان را به شدت تکان داد. یابی سازمان میراث فرهنگی از خسارات وارده به بناهای تاریخی در زلزله کرمان/ به محض جمع بندی مرمت و بازسازی آغاز می‌شود
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر ساعت شش و دو دقیقه صبح جمعه هجدک راور واقع در استان کرمان را تکان داد.

این زمین لرزه در ۳۷ کیلومتری هجدک (کرمان)، ۴۶ کیلومتری شهداد (کرمان) و۴۸ کیلومتری چترود (کرمان) در ۱۰ کیلومتر عمق زمین رخ داد.

علی حسین زاده مهرابی سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان درباره این زمین لرزه گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعی از منطقه در دست نیست و بررسی ها آغاز شده است.

گفتنی است این زلزله بلافاصله پس از لرزش ۶.۱ ریشتری، پس لرزه های شدیدی در ابعاد ۵.۱ ، ۴ و ۳.۸ ریشتری در همان حوالی داشته است.

 تعیین خسارت وارده به آثار و بناهای تاریخی، در شهرستان‌های کرمان و راور

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان:

با دستور معاون رییس جمهور و رییس سازمان ميراث، در حال حاضر تیم‌های تعیین خسارت وارده به آثار و بناهای تاریخی، در شهرستانهای کرمان و راور فعال هستند.

براساس گزارش‌های اولیه برخی آثار نیازمند مرمت و بازسازی هستند كه به محض جمع بندی میزان خسارات مرمت و بازسازی آغاز خواهد شد

 

آخرین امدادرسانی به مناطق زلزله زده در کرمان/بازسازی ۱۵۰۰ واحد مسکونی در هجدک شروع شد

استاندار کرمان از آخرین امداد رسانی به مناطق زلزله زده در کرمان و آغاز بازسازی ۱۵۰۰ واحد مسکونی در هجدک خبر داد.


ثبت ۹۶ پس لرزه در هجدک/اردوگاه موقت در روستاها ایجاد شد

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به ثبت ۹۶ مورد پس لرزه در منطقه هجدک گفت: بزرگی ۴۰ مورد از این پس لرزه ها کمتر از سه ریشتر است.

مدارس کرمان تعطیل شد

ستاد بحران استان کرمان اعلام کرد:مدارس بخش کوهساران شهرستان راور در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۱ و ۱۲ آذر تعطیل اعلام شد

 آخرین جزئیات زلزله کرمان تا ساعت  ۱۸

سرپرست سازمان اورژانس کشور را اعلام کرد:

 با ترخیص ۲ نفر دیگر از مصدومان زلزله ۶.۱ ریشتری امروز هجدک، آمار کل مصدومان بستری به ۴ نفر کاهش یافت.

در حال حاضر ۳ مصدوم در بیمارستان باهنر و ۱ مصدوم در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) تحت مراقبت می باشند.

تعداد کل مصدومان گزارش شده ۵۱ نفر بوده است و تمامی مصدومان به دلیل آسیب های غیر مستقیم ناشی از ترس و فرار دچار جراحت شده اند.

زلزله ۶.۱ ریشتری هجدک کرمان۵۱ مصدوم برجای گذاشت

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات از آخرین امدادرسانی‌ها به مناطق زلزله زده استان کرمان خبر داد.

هوای مناطق زلزله زده کرمان امشب کاهش می یابد

کارشناس اداره هواشناسی استان کرمان از کاهش محسوس دمای هوا در مناطق زلزله زده کرمان طی شب پیش رو خبر داد.

 وی افزود: هیچ گونه بارندگی طی سه روز آینده در این مناطق روی نخواهد داد و جو نسبتا آرام است.

برج تاریخی گزک راور در زلزله فروریخت

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان:بر اثر زلزله برج تاریخی روستای گزک فرو ریخت و به بیش از 100 قنات در مناطق زلزله زده بخش کوهساران شهرستان راور آسیب وارد شد.

 

ستاد بحران در کرمان تشکیل شد

سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان هم در این خصوص گفت: گروه های ارزیاب در روستاها و مناطق دور افتاده حضور یافته اند.

آیت الهی موسوی اظهارداشت: تا این لحظه گروه های ارزیاب تلفات جانی گزارش نکرده اند و تمام دستگاههای امدادی و انتظامی و پزشکی در منطقه حضور دارند.

وی  با بیان اینکه زمین لرزه ها همچنان ادامه دارد ، گفت:در حال حاضر ستاد بحران در کرمان تشکیل شده است و تلاش برای کمک رسانی به زلزله زدگان ادامه دارد.

وی در خصوص زمین لرزه شهداد نیز گفت: زلزله این شهر خسارت نداشته است.

موسوی از آماده باش کامل در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: از مردم می خواهیم هوشیاری خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: مناطق زلزله زده چند سال قبل به صورت کامل مقاوم سازی شدند.

اعزام گروه های ارزیاب به هجدک

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان نیز از اعزام گروه های ارزیاب به منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: هنوز هیچ خسارتی از مناطق زلزله زده گزارش نشده است.

رضا فلاح گفت: هم اکنون گروه های ارزیاب محلی در منطقه حضور دارند اما خسارتی تاکنون گزارش نشده و اقدام به اعزام گروههای ارزیاب به روستاها کرده ایم.

وی گفت: گمان می کنیم مرکز زلزله هجدک باشد از مردم می خواهیم زیر فضاهای باز قرار نگیرند.

وی از اعزام گروه های امدادی به راور خبر داد و بیان کرد: این منطقه قبلا به صورت کامل بازسازی و مقاوم سازی شده است.

فلاح گفت: بررسیها در منطقه همچنان ادامه دارد و از مردم می خواهیم نکات ایمنی را رعایت کنند.

تخریب خانه های قدیمی در منطقه زلزله زده

پس از زمین لرزه مردم مناطق زلزله زده در حال کمک رسانی به یکدیگر هستند. به مردم توصیه شده است در فضاهای بسته قرار نگیرند، پس لرزه های پی در پی در منطقه ادامه دارد.

ترافیک جاده ها به منطقه زلزله زده سنگین شده است و طبق گزارشهای اولیه هنوز هیچ گونه خسارت انسانی در منطقه گزارش نشده است اما خانه های قدیمی تخریب شده اند.

ارتباط تلفنی در منطقه وجود دارد و برق و آب نیز وصل است.

تعطیلی معادن زغال سنگ کوهساران

فرماندار شهرستان راور گفت: معادن اشکیلی، اسدآباد، باب‌نیزو و هجدک در بخش کوهساران راور به دلیل زلزله صبح امروز تعطیل شد.

سیدحسن میرصادقی اظهار داشت: تمامی معادن زغال‌سنگ در بخش کوهساران راور تا اطلاع ثانوی تعظیل است.

وی با اشاره به زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز در منطقه هجدک گفت: خوشبختانه هیچ تلفات جانی در معادن نداشته‌ایم.

فرماندار راور با بیان اینکه پس لرزه‌های این زلزله هنوز ادامه دارد تصریح کرد: معادن اشکیلی، اسدآباد، باب‌نیزو و هجدک در بخش کوهساران راور به دلیل زلزله صبح امروز تعطیل شد.

اعزام گروه های امدادی به مناطق زلزله زده

گروه های امدادی به مناطق زلزله زده برای بررسی خسارت ها اعزام شده اند.

تاکنون خسارت جانی از این زمین لرزه ها گزارش نشده است.

همچنین زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در شهداد استان کرمان نیز ثبت شده است.

بیست و چهارمین پس لرزه  با قدرت 3 و 3 دهم ریشتر، ساعت 8:19 بازهم  کرمان را لرزاند.

آماده باش بیمارستان‌های سراسر کرمان برای پذیرش مصدومان احتمالی زمین لرزه هجدک

سرپرست اورژانس کشور گفت:پس از اعلام گزارش زمین لرزه ٦.١ ریشتری در هجدک کرمان، نیرو‌های اورژانس به منظور امداد رسانی در محل وقوع زمین لرزه حاضر شدند.

وی افزود:خوشبختانه تاکنون تلفات جانی بر اثر این زمین لرزه اعلام نشده و تنها تلفات دام‌ها در روستای "گورک" از توابع هجدک که کانون زلزله بوده، گزارش شده است.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به تخلیه ٢ بیمارستان کرمان به منظور انتقال مصدومان احتمالی زمین لرزه گفت: دو بیمارستان افضلی پور و باهنر کرمان تخلیه شده اند تا در صورت لازم در این بیمارستان‌ها به مصدومان احتمالی زلزله خدمات ارائه شود. 

فراورده بنزین اضافی در جایگاه‌های استان کرمان توزیع شد

جعفر سالاری نسب، مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت:همه جایگاه‌های سوخت با حداکثر فراورده در این استان فعالند.

وی با بیان اینکه مردم زیادی به جایگاه‌های سوخت مراجعه و صف‌های طولانی تشکیل شده افزود:به همه جایگاه‌ها محموله اضافی بنزین ارسال شده است.

مظفری بخشدار کوهساران راور کرمان گفت:با توجه به اینکه کانون زلزله گورک ۴۰ کیلومتری بخش کوهساران است تاکنون بیش از ۴۰ الی ۵۰ خانه تخریب که تلفات جانی نداشته است.

 وی افزود:تعدای از دام‌های منطقه تلف شده که آمار دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

با وجود ۱۰۸ مادر چاه موجود در منطقه و گل آلود شدن آب خسارت عظیمی به قنوات این بخش وارد شده و آسیب‌ها کلی دیده اند.

اکیپ‌هایی از سپاه و هلال احمر به کوهپایه و سایر روستا‌های اطراف اعزام شده اند.

کاربران فضای مجازی، مراقب نشر اکاذیب در مورد زلزله باشند

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: با توجه به رصد صورت گرفته در فضای مجازی، در خصوص انتشار تصاویر مربوط به زلزله صبح امروز هجدک کرمان، متاسفانه برخی افراد در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی، اقدام به نشر تصاویر غیرمرتبط در این رابطه کرده اند، که این موضوع در حال پیگیری و بررسی است.

وی افزود:پلیس فتا به کاربران فضای مجازی پیشنهاد می کند که خبرها را از منابع اصلی و معتبر پیگیری نمایند و از انتشار تصاویر جعلی خودداری کنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمان اضافه کرد:پلیس با منتشر کنندگان خبرهای کذب، و کسانی که با انتشار تصاویر و اخبار جعلی، موجب تشویش اذهان عمومی می شوند، برخورد قانونی خواهد داشت.

بیمارستان ها در حالت آماده باش قرار دارند

صابری مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان در خصوص اقدامات انجام شده در پی وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری هجدک کرمان اعلام کرد: تخلیه اورژانس بیمارستان‌های افضلی پور و باهنر، افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها، فعال سازی فضای جایگزین بیمارستان‌ها و فراخوان نیرو‌های آنکال از اقدامات انجام شده توسط دانشگاه می‌باشد.

اعزام اقلام امدادی به کرمان

معاون جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت:۱۲۰ خانوار متاثر از زمین لرزه اخیر هجدک در شهرستان راور حضور دارند که اقلام امدادی شامل پتو، موکت، و چادر برای آنها بارگیری و در حال اعزام است.

زلزله صبح امروز تلفات جانی نداشته

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه :زلزله صبح امروز تلفات جانی نداشته گفت: تنها تعدادی از منازل آسیب دیدند و برخی تخریب شدند.

وی افزود:هلیکوپتر‌های هوا نیروز در منطقه مشغول سرکشی و بازدید برای بررسی آثار تخریب زلزله هستند.

 نماینده مردم کرمان اضافه کرد: هیچ گزارشی از وخیم بودن حال مجروحان نرسیده است و مردم به دلیل احتمال پس لرزه در فضای باز به سر می‌برند.

وی یادآور شد: از ساعت ۶:۳۰ پایگاه‌های امدادی فعال هستند و ستاد مدیریت بحران با حضور استاندار، نمایندگان این استان و مدیران ارشد جلسه‌ای برگزار کردند.

 پورابراهیمی گفت:تا ظهر امروز و بعد از به پایان رسیدن ارزیابی، آمار نهایی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دستور آمادگی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیروی زمینی، فرمانده نزاجا به یگان‌های مستقر 

امیر سرتیپ تقی‌خانی سخنگوی ارتش درگفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:با دستور ویژه امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیروی زمینی؛ فرمانده نزاجا به یگان‌های مستقر در منطقه زلزله‌زده دستور آمادگی داد.

وی افزود:ما آمادگی صددرصد داریم که هر گونه نیاز اعلامی را به سرعت برطرف کنیم، اما تا این لحظه هنوز درخواستی از طرف ستاد مدیریت بحران مستقر در استان کرمان دریافت نشده است.

 تماس تلفنی رئیس جمهور با وزیر کشور

رئیس جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را به منظور امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.

 دستور هماهنگی های لازم از سوی وزیر کشور برای امدادرسانی به زلزله زدگان استان کرمان

 وزیر کشور در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم به منظور هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله زدگان استان کرمان را صادر کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این تماس ها ،اعزام بالگرد و آمبولانس و سایر خودروهای امدادی برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله زده و یاری رسانی به زلزله زدگان و تامین امنیت و آرامش مردم را به عنوان اولویت های اقدامات اولیه مسئولان مورد تاکید قرار داد.

 اعزام تانکرهای سوخت‌رسانی به منطقه زلزله‌زده راور

جانشین مدیریت بحران استانداری کرمان:۳ تانکر سوخت‌رسانی به منطقه زلزله‌زده راور اعزام شد. 

وی افزود:روستا‌های زلزله‌زده در منطقه کوهساران گازرسانی نشده‌اند به همین منظور سه تانکر حامل نفت سفید به منطقه زلزله‌زده بخش کوهساران راور اعزام شده است.

حضور٢ فروند بالگرد در منطقه 

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات گفت:زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک ٥٣ مورد پس لرزه داشته که (بزرگترین پس لرزه ٥.٥ ریشتر) بوده است.

١٤ روستا (در بخش هجدک – شهرستان راور) آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه در این زمین لرزه ٤٢ نفرمصدوم شدند ، گفت: ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی و ٢ فروند بالگرددر مناطق زلزله زده حضور دارند.

ایجاد اردوگاه موقت در کرمان

مدیرعامل جمعیت هلال اهمر کرمان با اشاره به ادامه پس لرزه‌ها در منطقه زلزله زده هجدک از ایجاد اردوگاه موقت برای مردم خسارت دیده خبر داد.

امتحانات دانشگاه استان کرمان لغو شد

بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد کرمان:با توجه به وقوع زلزله اخیر در استان کرمان و با عنایت به اولویت اصلی دانشگاه مبنی بر حفظ سلامت دانشجویان و رفع نگرانی خانواده‌های این عزیزان کلیه امتحانات این هفته لغو و به هفته آینده موکول گردید.

۵۱ نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی مراجعه کردند

کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت:از مجموع ۵۱ نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی و مراکز اورژانس تا این لحظه ۴۱ نفر به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و ۱۰ نفر همچنان بستری هستند؛ از این ۱۰ نفر، ۴ نفر در بیمارستان باهنر و ۶ نفر در بیمارستان پیامبر اعظم کرمان بستری هستند.

اعزام تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان کرمان به منطقه زلزله زده هجدک

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک را لرزاند+تصاویر

 تیم های ارزیاب فوریت های پزشکی کرمان به مناطق زلزله زده اعزام شدند

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک را لرزاند+تصاویر

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک را لرزاند/ زلزله کرمان تاکنون خسارت جانی نداشته+تصویر

 

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک را لرزاند/ زلزله کرمان تاکنون خسارت جانی نداشته+تصویر

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک را لرزاند/ زلزله کرمان تاکنون خسارت جانی نداشته+تصویر

نام:
ایمیل:
* نظر: