کد خبر: ۱۱۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
جهان به ترامپ هشدار داد
به گزارش تنویر ، طرح رئیس‌جمهور آمریکا در مورد انتقال سفارت این کشور از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس»، جهان اسلام را به خشم آورده و حتی اروپا و متحدان واشنگتن در منطقه و رسانه‌های صهیونیست را هم به شدت نگران کرده است.
ظاهرا «دونالد ترامپ» قصد دارد به شیوه اجداد گاو‌چرانش، بخت آمریکا و اسرائیل را در میدان «دوئل» بیازماید؛ تا بدین ترتیب، سرپوشی بگذارد بر شکست‌ها و ناکامی‌هایش در سراسر دنیا از جمله در فلسطین. انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، تصمیمی است که احتمالا، اکنون که در حال مطالعه این خبر هستید، رئیس‌جمهور آمریکا آن را به اجرا درآورده است. هرچند ممکن است این اقدام به خاطر فشارهای گسترده بین‌المللی بازهم تعویق افتد.
سیاستمداران روباه صفت در داخل آمریکا، کشورهای اروپایی و خصوصا متحدان منطقه‌ای آمریکا از پیامدهای خطرناک این تصمیم ترامپ، به خود می‌لرزند و هر اتفاقی را برای خودشان احتمال می‌دهند.
البته خود ترامپ و مسئولان آمریکایی نیز دیروز به سفارتخانه‌های این کشور در کشورهای اسلامی و غرب آسیا، تفنگدارانی را اعزام کردند!
علاوه بر آن، سفارتخانه‌های آمریکا در کل جهان سطح هشدار امنیتی خود را افزایش داده‌اند. نوع و میزان واکنش‌ها و نگرانی‌ها در کنار همه این تحرکات علاوه بر اهمیت این رویداد، نشان می‌دهد، دنیا نگران تبعات پیش‌بینی نشده این تصمیم احمقانه است.
در هر حال، این گاوچران آمریکایی ممکن است که دیشب خط قرمز را شکسته و با غرور مخصوص خودش، فرمان انتقال سفارت را داده باشد، ولی اگر چنین حماقتی از او سرزده باشد، از امروز دیگر بعید است بتواند شرایط را به راحتی کنترل کند.
انتفاضه چهارم
به گزارش تسنیم، گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین با صدور بیانیه مشترکی، خواستار برگزاری «تظاهرات خشم» شده‌اند. این گروه‌ها در بیانیه خود، بیت‌المقدس را «خط قرمز» همه کشورهای عربی و اسلامی دانستند. این خبرگزاری به نقل از شبکه «المنار»، گزارش داد، فلسطینیان در حال حاضر به فکر انتفاضه جدیدی هستند. «خضر حبیب»، «مال حمد» و «اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش‌های «جهاد اسلامی»، «فتح» و «حماس» در گفت‌وگو با المنار، چنین هشداری را به رژیم صهیونیستی و آمریکا دادند. خبرها حتی از آغاز درگیری در «بیت‌لحم» واقع در کرانه غربی حکایت می‌کند. این درگیری چند ساعت قبل از سخنرانی ترامپ، میان فلسطینیان خشمگین و نظامیان رژیم صهیونیستی رخ داد و معترضان خشمگین تصاویر ترامپ را آتش زدند. صهیونیست‌ها نیز برای ممانعت از شیوع اعتراضات و درگیری به سایر مناطق، در کرانه غربی و قدس حالت فوق‌العاده اعلام کردند.
نگرانی شدید متحدان آمریکا
همان طور که اشاره شد، تصمیم ترامپ متحدان ترامپ در غرب آسیا را هم به شدت نگران کرده حتی آنها را مجبور کرده که علی‌رغم میل باطنی خود، مقابل این تصمیم بایستند، به همین خاطر، کشورهای وابسته به غرب و آمریکا پس از چند دهه، طی 48 ساعت گذشته، مواضع متفاوتی گرفتند؛ سفیر فلسطین در انگلیس گفت: اقدام ترامپ، «بوسه مرگ بر صلح» بود. مصر اعلام کرد، وزرای خارجه اتحادیه عرب هفته آینده درباره قدس، تشکیل جلسه می‌دهند. ترکیه خواستار نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس شد و «چاوش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه، اقدام ترامپ را اشتباهی بزرگ خوانده «عبدالله دوم» شاه اردن که تاکنون به فرمان آمریکا بود، اظهار داشت که انتقال سفارت آمریکا به قدس، پیامدهای خطرناکی خواهد داشت. شاه اردن نیز مثل سران قاهره، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحرکات ترامپ شد.
«احمد الطیب» شیخ الازهر، به آمریکا درباره پیامدهای انتقال سفارت به بیت‌المقدس، هشدار داد و گفت که هرگونه تعرض به قدس، تهدیدی علیه صلح جهانی است.
اما، نکته جالب توجه، همراه شدن رژیم آل‌سعود با این جریان ضدآمریکایی و ضداسرائیلی است؛ «خالدبن سلمان» پسر پادشاه و سفیر این کشور در آمریکا، طی بیانیه‌ای، هشدار داد که انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، صلح را تهدید می‌کند و باعث تنش بیشتر در منطقه می‌شود.
سازمان همکاری اسلامی هم طی نشستی در «جده»، اعلام کرد که صلح فراگیر در منطقه، جز با بازگرداندن قدس اشغالی به فلسطینی‌ها به عنوان مرکز و پایتخت کشور فلسطین، محقق نخواهد شد.
البته در این میان، موضع کشورهای اسلامی، از پیش مشخص است؛ دمشق اقدام ترامپ را شدیدا محکوم کرد و «حیدر عبادی»، نخست‌وزیر عراق نیز به آمریکا درباره پیامدهای انتقال سفارت به قدس، هشدار داد. روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز طی گفت‌وگویی با همتای ترکیه‌ای خود، درباره تبعات این اقدام ترامپ هشدار داد و گفت مسئولیت عدم امنیت و ثبات در منطقه مستقیما برعهده اسرائیل است.
اروپا
موج واکنش به اقدام ترامپ، در اروپا نیز گسترده بود؛ مسکو که اصولا مخالف سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا است، این اقدام ترامپ را زمینه‌ساز ناآرامی در منطقه دانست.
ولی مخالفت متحدان سنتی آمریکا در اروپا با اقدام ترامپ، نکته‌ای قابل تأمل است و به نظر می‌رسد که این کشورها مخالف ماجراجویی‌های کاخ‌سفید هستند.
در همین چارچوب، وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اقدامی فاجعه‌بار است. وزارت خارجه آلمان نیز درباره پیامدهای خشونت‌آمیز تصمیم ترامپ، به وی و دولت آمریکا هشدار داد. اتحادیه اروپا نیز همین موضع مشابه را درباره تصمیم ترامپ گرفت. اما موضع شخص «موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ایسنا به نقل از روزنامه مصری «الیوم السابع» آن را گزارش کرده، این است که قدس باید پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل باشد!
در اروپا همچنین، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» هشدار داد که اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، باعث آشوب می‌شود.
«نیکولای ملادینوف» نماینده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز گفت، وضعیت آتی قدس باید از طریق مذاکرات، حل و فصل شود.
پیامد تصمیم ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا که طی 11 ماه حکومتش، ثابت کرده اصولا مرد پیچیدگی‌های دیپلماتیک نیست، ممکن است برای آمریکا، اروپا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن، فردی نامطلوب باشد، ولی برای جهان اسلام و فلسطین یک فرصت است. ترامپ می‌خواهد با اقدام خود، قضیه هفت دهه‌ای فلسطین را یکسره کند؛ این اتفاق ممکن است رخ بدهد، اما نه براساس ذهنیتی که خود ترامپ دارد، بلکه براساس خواسته به حق مردم فلسطین و ملت‌های منطقه، تحولات به پیش خواهد رفت، از این پس، شرایط برای اسرائیل به شدت سخت خواهد شد، چرا که حتی قوی‌ترین متحدانش و شخصی مثل «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی هم، برای اینکه در قدرت بمانند،  مجبورند که مقابل اسرائیل و آمریکا بایستند و البته که این اتفاق، فرصت مغتنمی برای جهان اسلام و محور مقاومت است.
نام:
ایمیل:
* نظر: