کد خبر: ۱۱۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
از حال‌وهوای بازار گوشی تلفن همراه بعد از اجرای رجیستری
به گزارش تنویر ،اگر عادت دارید از روبه‌روی پاساژ علاءالدین رد شوید و نیم‌نگاهی به دستفروشان داشته باشید مسلما متوجه تغییری بزرگ شده‌اید؛ دستفروش‌ها دیگر اپل نمی‌فروشند، این یعنی دیگر اپل برای جیب‌زن‌ها و دزدها جذاب نیست. به گفته یکی از این دلالان خیابانی، مردم چند روزی است اپل را تنها از مغازه‌ها می‌خرند، چون می‌ترسند رجیستری نشود. به گزارش «وطن امروز»، رونق دوباره به پاساژ علاءالدین و بازار موبایل ایران بازگشته و به نظر می‌رسد شرایط بهتری نسبت به یک ماه گذشته دارند؛ ورود چند محصول جدید اپل و سامسونگ نیز بر این رونق افزوده است. اهمیت این دو مرکز فروش از این بابت است که قیمت موبایل در سطح تهران و ایران را با قاعده ننوشته علاءالدین و بازار موبایل ایران تعیین می‌کنند. اصلی‌ترین جمله‌ای که این روزها از فروشندگان علاءالدین می‌شنویم، دارای گارانتی بودن موبایل‌هاست. تمام مغازه‌ها به نمایندگی بودن یا تضمین رجیستر شدن موبایل‌های‌شان تاکید می‌کنند؛ دیگر نه دوربین چند مگاپیکسلی مهم است و نه حافظه ترابایتی، مردم فقط به دنبال رجیستر شدن هستند.
 به نام رجیستری به کام فروشنده
رجیستری شدن یا نشدن اصلی‎‌ترین سوالی است که مشتری‌ها از فروشندگان می‌پرسند و همین حساسیت در کنار اطلاع‌رسانی ضعیف باعث شده برخی از سودجویان قیمت موبایل رجیستری شده را بیشتر اعلام کنند اما مشتریان می‌توانند با کمی جست‌وجو موبایل‌هایی با قیمت به مراتب کمتر پیدا کنند. گزارش میدانی خبرنگار «وطن امروز» نشان می‌دهد فروشندگان موبایل به بهانه رجیستر شدن موبایل‌ها  قیمت‌های مختلفی را اعلام می‌کنند. برای مثال جدیدترین محصول موبایل اپل یعنی آیفون x با ظرفیت 64 گیگ قیمتی بین 000/100/5 تومان تا 000/100/6 تومان در بازار علاءالدین دارد. نکته جالب اینجاست که هر دو گروه فروشنده گارانتی یک شرکت یعنی مدیا پردازش را روی گوشی‌های خود دارند اما فروشنده‌ای که با قیمت کمتری می‌فروشد ادعا می‌کند فروشندگان دیگر کلاهبردار هستند و فروشنده‌ای که با قیمت بیشتری می‌فروشد ادعا می‌کند گارانتی همکارش جعلی است و موبایل پس از یک ماه بلاک سیمکارت می‌شود. بر این اساس شرکت فروش اینترنتی دیجی‌کالا در اقدامی شگفت‌انگیز همین موبایل را با تخفیف طلایی 000/200/6 هزار تومان به فروش می‌رساند!  این یعنی عملا هر کس موبایل‌ را با هر قیمتی که دوست دارد می‌فروشد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با گذشت زمان نه‌چندان طولانی و بر اساس اصل عرضه و تقاضا و تعادل قیمت‌ها بزودی قیمت واقعی موبایل آشکار می‌شود و این حباب و اختلاف عجیب قیمتی از بین می‌رود. همین بلبشو  در مدل‌های دیگر و در محصولات جدید شرکت سامسونگ با اختلاف قیمتی پایین‌تر دیده می‌شود. اختلاف قیمت بین یک‌میلیون تومان از قیمت واقعی تا قیمت رجیستر شده نه تنها خلاف قانون است بلکه غیرعقلانی به نظر می‌رسد. آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عرف گران شدن موبایل‌ها پس از رجیستری را در بدترین شرایط اندازه گمرکی موبایل‌ها ( 16 درصد کل قیمت موبایل) اعلام کرده بود اما حالا شاهد افزایش قیمتی بیشتری هستیم.
چگونه از رجیستری بودن یک موبایل مطمئن شویم؟
به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف دستگاه‌های متعدد اجراکننده رجیستری، هنوز اکثر مردم نحوه رجیستر کردن موبایل را نمی‌دانند که البته حق هم دارند، در ادامه گام به گام با این موضوع آشنا می‌شویم. پس از خرید موبایل لازم است در همان واحد صنفی که موبایل خود را خریده‌اید کد #06#* را شماره‌گیری کنید تا یک کد 15 رقمی به نام IMEI برای شما نمایش داده شود. به این نکته توجه کنید که کد IMEI را تنها با شماره‌گیری به دست بیاورید زیرا امکان دارد شماره‌ای که روی جعبه نوشته شده تقلبی باشد (همین موضوع باعث شکست طرح رجیستری در سال‌های گذشته شده بود اما با تدابیر اندیشیده شده این باگ حل شده است). توجه کنید که موبایل‌های دو سیمکارته 2 کد IMEI دارند و باید هر دوی آنها را یادداشت کنید. پس از این کار کد IMEI را به شماره 7777 پیامک کنید یا با استفاده از کد دستوری #7777* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، از اصالت گوشی مطمئن شوید. طبق اطلاعیه وزارت ارتباطات، تمام پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی باید با سرشماره HAMTA  ارسال شده باشد و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به شما ارسال شد، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست. حتماً پس از خرید موبایل، فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه 15 رقمی (IMEI) دستگاه روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل درباره غیرقانونی بودن گوشی، فروشنده ملزم به پاسخگویی است. پس از اینکه از اصالت موبایل خود مطمئن شدید یک کد فعال‌سازی را فروشنده در اختیار شما می‌گذارد. برای فعال‌سازی باید کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال‌سازی را انتخاب کنید. پس از آن شناسه  15 رقمی (IMEI) دستگاه و کد فعال‌سازی مربوط به دستگاه و شماره سیمکارت دستگاهی را که قصد فعال‌سازی آن را دارید به ترتیب وارد کنید. پس از تایید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند را دریافت می‌کنید. توجه کنید که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیمکارت فعال شده و قابلیت استفاده از شبکه برای یک سیمکارت است؛ اگر قصد استفاده از سیمکارت دیگری را دارید  باید فرآیند انتقال بهره‌برداری را طی کنید. در غیر این صورت تلفن همراه روی سیمکارت جدید فقط به مدت 30 روز قابل استفاده خواهد بود. فرآیند انتقال بهره‌برداری هم از طریق کد *7777# صورت می‌گیرد. ثبت و فعال‌سازی گوشی تلفن همراه کاملاً رایگان است. توجه کنید اگر در حال حاضر موبایل اپل دارید و می‌خواهید سیمکارت خود را تعویض کنید باید با HAMTA فرآیند انتقال مالکیت را ثبت کنید. این یعنی هر موبایل با یک کد IMEI حق فعال‌سازی یک سیمکارت را دارد.
آینده چه می‌شود؟
بازار موبایل این روزها کمی هیجانی به نظر می‌رسد و با توجه به ناآگاهی برخی مشتریان، برخی سودجویان قصد دارند از این وضعیت سوءاستفاده کنند. مشتریان برای خرید موبایل حتما باید به فروشگاه‌های مختلف مراجعه و از قیمت نهایی گوشی‌ها مطمئن شوند. خریداران اپل نیز حتما دستورالعمل بالا را رعایت کنند و باید از اصالت گوشی و رجیستری بودن آن مطمئن شوند. با توجه به تفاوت فاحش قیمت‌ها توصیه می‌شود خریداران با آگاهی به بازار موبایل بروند یا اینکه صبر کنند تا قیمت‌ها واقعی‌تر شود و حباب قیمت‌های هیجانی بترکد.
نام:
ایمیل:
* نظر: