کد خبر: ۱۱۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
سازمان ملل ادعای نیکی هیلی درباره ایرانی بودن موشک های شلیک شده از یمن به سمت ریاض را رد کرد
به گزارش تنویر ، با وجود آنکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه هفته گذشته در جدیدترین گزارش خود به شورای امنیت درباره میزان پایبندی ایران به قطعنامه 2231‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اتهام آمریکا و پادشاهی سعودی علیه ایران درباره ایرانی بودن موشک‌‌های شلیک شده از یمن به سمت عربستان را رد کرده بود اما نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و نزدیک‌‌‌‌‌ترین دیپلمات آمریکایی به سیاست‌‌های ضد ایرانی دونالد ترامپ، چهارشنبه‌شب با ترتیب دادن یک نشست خبری، چند لاشه از یک موشک را نشان داد و مدعی شد این لاشه‌ها مربوط به موشکی است که اخیرا جنبش مقاومت یمن به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پایتخت عربستان شلیک کرده‌‌‌ است.
به گزارش «وطن‌امروز»، سفیر آمریکا در سازمان ملل البته در این نشست خبری هیچ سندی را مبنی بر اینکه این لاشه‌ها مربوط به همان موشک شلیک شده یمنی‌ها به فرودگاه ریاض بوده باشد ارائه نکرد. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 31 تیر و 13 آبان ماه گذشته، «ریاض» پایتخت عربستان را با موشک هدف قرار دادند. پس از این شلیک‌ها آمریکا و پادشاهی سعودی مدعی شدند این موشک‌ها را ایرانی‌ها در اختیار ارتش و جنبش مقاومت یمن قرار داده‌اند. بر همین اساس در تازه‌‌‌‌‌ترین اقدام و پس از آنکه دبیرکل سازمان ملل این ادعای آنها علیه ایران را رد کرد، اقدام به برگزاری یک نمایش عجیب کردند. نیکی هیلی در این نشست خبری با استناد به همین لاشه‌ها، ایران را متهم به بی‌ثبات کردن خاورمیانه کرد و گفت این اقدام مغایر قطعنامه 2231 بوده است، چرا که ایران به جریان مقاومت یمن موشک داده است. او مدعی شد موشک شلیک شده ساخت  گروه صنعتی شهید باقری از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع ایران است که پیش از این در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. این نمایش نماینده آمریکا در سازمان ملل البته در همان ابتدا با سوالات جدی در محافل سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد؛ نخست اینکه بر اساس کدام دلیل می‌توان پذیرفت لاشه‌‌های نمایش داده شده مربوط به همان موشک شلیک شده از یمن به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض باشد؟ دوم اینکه کدام اسناد ارائه شده درباره این لاشه‌ها ثابت می‌کند این موشک ایرانی است؟ سوم اینکه به فرض اگر حتی این لاشه‌ها مربوط به یک موشک ایرانی باشد و این موشک همان موشکی باشد که جنبش مقاومت یمن به سمت ریاض شلیک کرده است؛ آن‌وقت از کجا می‌توان زمان انتقال این موشک به یمن را مشخص کرد؟ شاید این موشک‌ها قبل از قطعنامه 2231 از سوی یمنی‌ها خریداری شده باشد. سوال بعدی این است: آیا قطعنامه 2231 یک قطعنامه الزام‌آور است و جمهوری اسلامی ملزم به رعایت آن است؟ سوال دیگر این است: آیا فروش سلاح در قانون تجارت بین‌المللی جرم تلقی می‌شود؟ بر همین اساس آیا بیش از نیمی از سلاح‌‌‌هایی که سعودی‌ها بر سر مردم و کودکان یمنی می‌ریزند، آمریکایی نیستند؟
همه این سوالات باعث شد تا اعتبار نمایش نیکی هیلی زیر سوال برود، با این حال موضع‌‌‌گیری سازمان ملل در واکنش به این ادعای هیلی نشان داد دولت جدید آمریکا حتی نزد مقامات تشریفاتی سازمان ملل نیز اعتبار ندارد. یک روز پس از اجرای نمایش نیکی هیلی، سازمان ملل که پیش از این کارشناسان وابسته به آن اقدام به نمونه‌برداری و بررسی لاشه‌‌های موشک شلیک شده به ریاض کردند، اعلام کرد هیچ سندی مبنی بر اینکه موشک شلیک شده به ریاض ایرانی بوده باشد پیدا نکرده‌ است. در همین راستا، «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در این سازمان علیه ایران را رد کرد. وی در نشستی خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: گزارشی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه کرد، گزارشی نیم‌سالانه درباره میزان اجرای قطعنامه 2231 در زمینه برنامه‌‌های هسته‌ای ایران بود. وی افزود: این گزارش، تحلیلی را درباره موشک‌هایی که از یمن به عربستان شلیک شده است، ارائه کرده و هیچ دلیل محکمی که منبع ساخت این موشک‌ها را مشخص کند، وجود ندارد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره زمان اعلام منبع ساخت موشک‌های شلیک‌شده به یمن گفت: کارشناسان همچنان در حال بررسی این موضوع هستند. پیش از این نیز دبیرکل سازمان ملل این ادعای مقامات آمریکایی و سعودی را رد کرده بود. آنتونیو گوترش در گزارشی که روز جمعه هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد، تصریح کرد نمی‌تواند ادعای ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده از درون خاک یمن به عربستان‌سعودی را تایید کند. بخش‌هایی از این گزارش روز سه‌شنبه منتشر شد. بر اساس این گزارش، آنتونیو گوترش در این گزارش محرمانه به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده که کارشناسان نتوانسته‌اند ایرانی‌ بودن موشک‎های شلیک شده به فرودگاه ملک خالد در شهر ریاض را اثبات کنند. بر اساس این گزارش، گوترش در حالی این گزارش را به شورای امنیت ارائه کرد که کارشناسان سازمان ملل متحد از آثار به‌جا مانده از موشک‌هایی که 22 جولای
و 4 نوامبر از یمن به سمت عربستان شلیک شده، بازدید کردند. به عبارتی گزارش گوترش مستند به گزارش و اعلام نظر کارشناسان سازمان ملل پس از بررسی قطعات به جا مانده از موشکی بوده که به فرودگاه ملک خالد در ریاض اصابت کرده است. بر اساس گزارش روسیاالیوم، کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارش خود بیان کرده‌اند نمی‌توانند تایید کنند موشک‌های شلیک شده توسط ارتش یمن به عربستان، ساخت ایران است. این کارشناسان که از آثار به‌جا مانده از موشک‌های شلیک شده توسط ارتش یمن به عربستان بازدید کرده‌اند، اعلام کردند قطر موشک‌هایی که 22 جولای (31 تیر) و چهارم نوامبر (13 آبان) از یمن به سمت عربستان شلیک شده، با قطر مشابه ایرانی آن موسوم به «قیام یک» برابر است اما این قطر با قطر موشک‌های اسکاد نیز برابر است، از این رو منشأ این موشک نمی‌تواند ایران باشد.
وزارت دفاع آمریکا هم ادعای نیکی هیلی را رد کرد!
نمایش عجیب سفیر آمریکا در سازمان ملل آنقدر بدون سند و مدرک بود که حتی برخی مقامات کاخ سفید که ترجیح داده‌‌اند نام آنها افشا نشود، به رسانه‌‌های آمریکایی گفته‌‌اند ادعاهای نیکی هیلی درباره ایرانی بودن موشک‌‌های شلیک شده از یمن به سمت ریاض را قبول ندارند. بر همین اساس و به گزارش تسنیم، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه ایران را رد کرد. هیلی روز چهارشنبه با ایستاندن کنار قطعاتی که مدعی بود لاشه موشک‌ها و سلاح‌های ایرانی است، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد اما مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند با بررسی تسلیحات مورد نظر نمی‌توان ادعاهای او را تأیید کرد. نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که اقدام ایران نقض کدام قطعنامه‌های بین‌المللی است به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در تأیید برجام اشاره کرد. این قطعنامه که سال 2015 به تصویب رسید ایران را از تأمین، فروش یا انتقال برخی سلاح‌های معین به بیرون از این کشور، مگر در صورت صدور مجوز توسط شورای امنیت منع می‌کند. نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات دفاعی آمریکا نوشته قادر به تایید ادعاهای مطرح‌شده درباره 4 سلاحی که عربستان و امارات در اختیار آمریکا قرار داده و هیلی آنها را در پایگاه «آناکوستیا بولینگ» در واشنگتن به نمایش گذاشت نیست. مقام‌های دفاعی آمریکا گفته‌اند نمی‌توانند زمان دقیق ارسال سلاح‌ها به یمن را مشخص کنند و این به معنای آن است که سلاح‌ها ممکن است قبل از زمان صدور قطعنامه شورای امنیت به یمن ارسال شده باشند. در برخی موارد مقام‌های آمریکایی گفته‌اند نمی‌دانند این سلاح‌ها چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این مقام‌ها همچنین قادر نیستند بگویند لاشه یک پهپاد به نام  Qasef-1 چه زمانی یافت شده است. برخی منابع هم گفته‌اند هیچکدام از سلاح‌هایی که هیلی به نمایش گذاشت قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیستند و این بدان معناست که نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت به شمار نمی‌رود.
ظریف: نمایش است
محمدجواد ظریف 2 بار به نشست خبری سفیر آمریکا در سازمان ملل واکنش نشان داده است. او بار اول در حساب شخصی‌‌‌‌اش در توئیتر با انتشار یک قاب تصویر از کالین پاول در زمان طرح ادعایی در سازمان ملل مبنی بر یافتن مستندات سلاح‌‌های کشتار جمعی در عراق و همینطور تصویر هیلی در مقابل لاشه موشک‌ها، تلویحا این اقدام هیلی را مشابه همان دروغ بزرگ کالین پاول دانست. ظریف در توئیتر خود نوشت: «وقتی در سازمان ملل بودم همین نمایش را دیدم و آنچه را هم که از آن برآمد...»
ظریف دیروز نیز در توئیترش نوشت: «در حالی که ایران از روز نخست، خواستار آتش‌بس، کمک‌رسانی و گفت‌وگو درباره یمن شده است، آمریکا با اقدام به فروش سلاح، متحدانش را برای کشتار غیرنظامیان و تحمیل قحطی تقویت کرده است. هر قدر هم واقعیت‌ها و شواهد وارونه ارائه شود، نمی‌توان همدستی آمریکا در جرائم جنگی پنهان کرد». وی همچنین فایلی را که حاوی مستنداتی درباره نقش سلاح‌های آمریکا در جنگ یمن است به پیام خود در توئیتر پیوست کرد.
غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی به نمایش نیکی هیلی واکنش نشان داد.
در بخشی از بیانیه خوشرو آمده است: «در حالی که ایران موشکی به یمن ارسال نکرده، این جار و جنجال‌ها فقط برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسارگسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است. تصادفی نیست که این اتهامات سفیر آمریکا در سازمان ملل، درست 2 روز پس از ادعای نامبرده در مصاحبه با سی‌ان‌ان صورت می‌گیرد که وی طی آن مدعی شد جنگ مشترک ما و متحدان منطقه‌ای‌مان علیه ایران بسیار مهم‌‌‌‌‌‌تر از مصائب فلسطینیان و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. این اتهامات همچنین با هدف سرپوش نهادن بر جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن با مشارکت و حمایت همه‌جانبه آمریکا مطرح می‌شود. به‌علاوه، این اقدامات در پی انحراف توجه جامعه جهانی و منطقه از تجاوز نافرجام علیه مردم مظلوم یمن است که تاکنون به کشتار بیش از 10 هزار غیرنظامی، آوارگی بیش از 3 میلیون نفر، نابودی زیرساخت‌‌های یمن و سیستم بهداشتی آن منجر شده و همانگونه که سازمان ملل هشدار داده، این کشور را در آستانه بزرگ‌ترین قحطی و گرسنگی جهان طی دهه‌‌های اخیر قرار داده است».
نام:
ایمیل:
* نظر: