کد خبر: ۱۱۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
وزیر خارجه عربستان در اتفاقی تاریخی رسما از «نقشه راه» برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل پرده برداشت
به گزارش تنویر ،

با بالاگرفتن بحران فلسطین، در روزهای پس از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن اشغال قدس توسط اسرائیلی‌ها، تل‌آویو و ریاض در جهت تشکیل ائتلاف ضدایرانی و ضدمقاومت، عجله بیشتری به خرج می‌هند. عجله‌ای که شاید برای طرف صهیونیست منافعی در بر داشته باشد اما قطعا هزینه‌های رسوایی ارتباط با اسرائیل و خیانت به فلسطین و آرمان عربی را برای سعودی افزایش می‌دهد.
بلافاصله پس از آنکه وزیر اطلاعات رژیم اشغالگر قدس از دعوت رسمی  ولیعهد سعودی برای سفر به سرزمین‌های اشغالی خبر داد، غلام حلقه به گوش محمد بن‌سلمان در دستگاه دیپلماسی عربستان هم اعتراف کرد اربابش در ریاض «نقشه راه» برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی تدوین کرده است. ابتدا روز چهارشنبه «ییزرائیل کاتص» ماجرای دعوتش از بن سلمان را به خبرگزاری ایلاف گفت و به طور شفاهی از پدر او به عنوان شاه عربستان هم دعوت کرد. او همچنین از رژیم سعودی خواست با آمریکا ائتلافی راهبردی برای مقابله با ایران تشکیل دهد. جدا از اینکه این نخستین‌ مصاحبه یک وزیر اسرائیلی با یک رسانه سعودی– پس از مصاحبه ماه پیش ایلاف با گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل- محسوب می‌شود، درخواست کاتص از شاه سعودی برای دعوت متقابل از بنیامین نتانیاهو به عربستان نیز از دیگر بدعت‌های تاریخی این گفت‌وگوی مطبوعاتی بود. اما کمتر کسی تصور می‌کرد وزیر خارجه سعودی بلافاصله دعوت صهیونیست‌ها را لبیک بگوید، آن هم فردای انتشار دعوت کاتص و در مصاحبه با شبکه «فرانس 24». عادل الجیر در ابتدا در نقش سخنگوی کاخ سفید ظاهر شد و در مقابل پرسش جدی مصاحبه‌کننده درباره خطرناک بودن تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس، به دفاع از دونالد ترامپ پرداخت و  اصرار داشت او درباره برقراری صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی جدی است اگرچه بعد توضیح داد آمریکایی‌ها گفته‌اند برای تدوین طرح سازش در خاورمیانه به زمان زیادی نیاز دارند. جبیر گفت: «هنوز مشخص نیست آیا پیشنهادات دولت آمریکا برای 2 طرف (فلسطینی و اسرائیلی) قابل قبول است یا خیر، زیرا به عقیده من هنوز طرح آمریکا تکمیل نشده است». اما از آنجا که جبیر اختیاری از خود ندارد، بلافاصله این حرف خود را نقض کرد و سراغ مرحله پس از قبول طرح آمریکایی رفت. او اگرچه  مدعی شد در حال حاضر هیچ گونه رابطه‌ای بین عربستان و رژیم صهیونیستی وجود ندارد اما از نگرانی مشترک هر دو از نفوذ ایران در منطقه سخن گفت و در نهایت دست به اعتراف بزرگی زد که قطعا پرهزینه‌ترین اعتراف رژیم ریاض طی دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. جبیر گفت ریاض نقشه راهی برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل در صورت دستیابی به توافق صلح با فلسطینیان آماده کرده است. پیش از این بسیاری از منابع سیاسی و رسانه‌های غربی، عربی و عبری سفر محمد بن سلمان و مشاوران پادشاه سعودی به سرزمین‌های اشغالی و دیدارهای‌شان با مقامات صهیونیست و حتی همکاری نظامی و امنیتی ارتش و استخبارات عربستان با همتایان اسرائیلی را فاش کرده بودند اما اعتراف جبیر معنایی جز اقدام به خودویرانگری حاکمان بی‌تجربه عربستان و بی‌اعتبار کردن موضع اخیر ملک سلمان درباره به رسمیت شناخته شدن قدس توسط آمریکا به عنوان مرکز رژیم اسرائیل ندارد. حتی حرف‌های همان روز ملک سلمان در مراسم دومین سال فعالیت هفتمین دوره شورای مشورتی عربستان مبنی بر حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی نیز با گفته‌های جبیر بر زمین ماند. گویی که بن‌سلمان از غائله قدس به عنوان اهرمی برای سلب اعتبار از پدر تاجدارش به نفع پادشاهی خودش سوءاستفاده می‌کند.
اما اعتراف نوچه او به طرح نقشه راه برای صلح با رژیمی که قبله نخست مسلمانان را اشغال کرده، آن هم توسط رژیمی که خود را‌ ام‌القرای اسلامی - عربی و پادشاهش خود را خادم‌الحرمین شریفین مکه و مدینه، قبله فعلی مسلمین جهان می‌داند، معنایی جز رسمیت یافتن ماهیت غیرعربی و غیراسلامی- و چه بسا
ضد اسلامی- رژیم حاکم بر عربستان سعودی ندارد، چون پادشاهان ریاض از زمان سلطه آل‌سعود بر جزیره‌العرب، هویت خود را در وهله نخست با قبله مسلمین گره زده‌اند. سعودی حتی ائتلاف ادعایی عربی- آفریقایی را که در سال جاری و به کمک ترامپ به راه انداخته است، ائتلاف اسلامی نامگذاری کرد حال آنکه هیچ‌یک از کشورهای اسلامی عضو این ائتلاف جز عربستان، قادر نیستند به طور رسمی تسلط اسرائیل بر قدس را به رسمیت بشناسند و از «نقشه راه» صلح با صهیونیست‌ها دم بزنند.
حتی پیش از رسمیت یافتن همپیمانی سعودی با صهیونیست‌ها، فلسطینی‌ها و اردنی‌ها در تظاهرات‌شان ضد تصمیم ترامپ، علیه شاه و ولیعهد سعودی شعار «خائن» سر داده و تصاویرشان را به آتش کشیده بودند. همچنین نظرسنجی‌های جدید در کرانه باختری و قدس نشان می‌دهد اهل سنت فلسطینی‌ها دیگر زعامت مذهبی سعودی را قبول ندارند و رژیم ریاض را خائن به اعراب می‌شناسند.

تحقیر سعودی توسط اسرائیلی‌ها
یکی از نشانه‌های بارز حقارت سعودی‌ها آنجاست که در شرایطی برای رفتن زیر چتر صهیونیست‌ها عجله دارند که چهره‌های شاخص اسرائیلی علنا آنها را تحقیر می‌کنند. ویلیام واینبرگ، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اورشلیم در همان روز انتشار حرفه‌ای جبیر درباره نقشه راه صلح عربستان با رژیم صهیونیستی، رژیم عربستان را ناتوان و غیرقابل اعتماد خواند. او در مقاله‌ای در روزنامه «جروزالم پست» عربستان را حکومتی ناکارآمد توصیف کرد که با وجود ثروتی افسانه‌ای‌اش قادر به مقابله با ایران نیست  و دچار چنددستگی‌های قبیله‌ای شده، در حالی که حاکمیت اقلیت سعودی بر آن همچون حکومت امپراتوری بیزانس، درگیر اختلافات است. از نظر این دیپلمات برجسته سابق اسرائیل، این عوامل باعث می‌شود برنامه‌هایی که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در پی انجام آن است، با شکست مواجه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: