کد خبر: ۱۱۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
در حالی رسیدن به نرخ بیکاری تک رقمی از برنامه های دولت یازدهم بوده که گمانه زنی مسئولان اقتصادی کشور نشان می دهد، به تحقق نرخ بیکاری تک رقمی در دولت دوازدهم هم نباید خیلی امید داشت.





به گزارش بیکافارس فروردین سال گذشته بود که عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گفته بود : وزارت کار متعهد شد بیکاری را تا پایان دولت یازدهم تک‌رقمی کند به همین منظور نیازمند ایجاد سالانه 800 هزار شغل هستیم.

 وی درباره تک رقمی شدن نرخ بیکاری گفته بود: با فرض ثابت ماندن نرخ مشارکت باید 800 هزار شغل به صورت سالیانه برای تک رقمی شدن ایجاد شود. در راستای دستور رئیس جمهور برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری متعهد هستیم که با استفاده از بسته اشتغال زایی "حرکت " تا پایان دولت یازدهم به این نرخ دست یابیم.

اما شب گذشته علی ربیعی در برنامه نگاه یک درباره رسیدن به نرخ تک رقمی بیکاری با اما و اگر چیز دیگری گفت. شواهد از وضعیت نرخ بیکاری و میزان تعدیلی بنگاه های  اقتصادی حاکی از این است که ماجرای تک رقمی شدن نرخ بیکاری فعلا منتفی است.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم نرخ بیکاری در کشورمان تک رقمی می شود؟ گفت: اگر بتوانیم با برنامه ای که در بودجه قرار دادیم در بهبود حمل و نقل و بازسازی بافت فرسوده و ایجاد اشتغال در بخش مسکن و اشتغال خرد و سیاست های اشتغالی دیگر از جمله حق بیمه کارفرمایی و یارانه مزد کار کنیم، این رقم دست یافتنی است.

وی گفت: قبلا رابطه ای میان رشد اقتصادی و رشد اشتغال وجود داشت اما اکنون این رابطه متناسب نیست به همین علت رشد فراگیر مطرح شده است و اشتغال ما هم به سمت اشتغال فراگیر پیش می رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیشترین شغل در بخش خدمات ایجاد شده است، افزود: بیش از 100 هزار شغل در حوزه آی تی ایجاد شد و در بهداشت و درمان و گردشگری هم شغل ایجاد کردیم. 60 و سه دهم درصد شغل ها در حوزه خدمات بوده است، تحصیل کرده ها وارد حوزه خدمات مولد شده اند.

ربیعی با بیان اینکه معمولاً افراد با مهارت، شاغل می شوند، افزود: اشتغال فقط از طریق پول ایجاد نمی شود بلکه مهارت آموزی هم بسیار مهم است.

مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور هم شب گذشته بیکاری را یکی از ابرچالش ها برشمرد و با بیان اینکه میانگین نرخ بیکاری در بلندمدت در دنیا شش درصد اما در کشور ما 12 درصد است گفت: نرخ مشارکت در مقایسه با 10 سال گذشته بسیار بیشتر شده و در حالی که 750 هزار شغل ایجاد شده است اما با سه میلیون و 300 هزار بیکار روبه‌رو هستیم. 

نیلی افزود: اقتصاد به‌شرطی می‌تواند شغل ایجاد کند که توسعه پایدار داشته باشد اما رشد اقتصادی کشور با نوسان‌های بسیاری روبه‌روست و این اقتصاد؛ اشتغال کمی در پی دارد.

بر اساس گمانه زنی هایی که مسئولان اقتصادی در خصوص بیکاری دارند و با توجه به آمار و ارقام بیکاری در سال جاری، به نظر می رسد، رسیدن به نرخ تک رقمی حداقل در یکی دو سال آتی ممکن نباشد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: