کد خبر: ۱۱۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
فقط 7 کشور با قطعنامه ضداسرائیلی مجمع عمومی مخالفت کردند
به گزارش تنویر ،
فقط توگو، پالائو، نائورو، میکرونزی، جزایر مارشال، گواتمالا و هندوراس در كنار اسرائیل و امریکا به قطعنامه پیشنهادی ترکیه و یمن در مجمع عمومی سازمان ملل رأی منفی دادند. این قطعنامه با حمایت 128 كشور و رأی ممتنع 36 دولت‌، تصمیم امریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تقبیح و از آن ابراز تأسف عمیق می‌كند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واكنش به این رای، سازمان ملل را «خانه دروغ» خواند و نماینده امریکا هم گفت كه روزی را که كشورش در سازمان ملل‌ تنها ماند و مورد حمله قرار گرفت به خاطر خواهد سپرد. رئیس‌جمهور تركیه رأی مجمع عمومی را نشان این دانست كه رئیس‌جمهور امریکا نمی‌تواند با دلار همه را بخرد و وزیر خارجه ایران، این قطعنامه را «نه محکم جهانی به تهدید و قلدرمآبی رژیم ترامپ در سازمان ملل متحد» خواند. 

به گزارش «جوان» 48 ساعت از وتوی چهل و سوم امریکا پای قطعنامه ضد اسرائیلی شورای امنیت سازمان ملل نگذشته بود كه تركیه و یمن روز پنج‌‌شنبه قطعنامه‌ای را در تقبیح تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس به مجمع عمومی سازمان ملل بردند. این قطعنامه هرچند غیر الزام‌آور (NonBinding)  بعد از بحث‌های نسبتاً طولانی در جلسه شورای امنیت به رأی گذاشته شد و مورد حمایت 128 كشور از جمله متحدین اروپایی دولت امریکا‌، روسیه، چین و هند قرار گرفت‌. 36 كشور از رأی مثبت به قطعنامه خودداری كردند و21 كشور هم در زمان رأی‌گیری در نشست مجمع عمومی شركت نكردند. تنها هفت كشور توگو، پالائو، نائورو، میکرونزی، جزایر مارشال، گواتمالا و هندوراس با مجموع جمعیت قریب به 29 میلیون در كنار امریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. نیكی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل سه‌‌‌‌شنبه قبل با تهدید تلویحی گفته بود كه روز پنج‌‌شنبه هنگام رأی‌گیری در مورد قطعنامه‌ امریکا اسامی را یادداشت خواهد کرد. هیلی طی نامه‌ای كه یك روز قبل از رأی‌گیری با ایمیل به اعضای مجمع عمومی ارسال شد، نوشت:‌« رئیس‌جمهور رأی‌گیری را از نزدیک پیگیری می‌کند و از من خواسته است تا درباره کشور‌‌‌هایی که علیه ما رأی می‌دهند گزارشی تهیه کنم. تمام آرای شما را در این باره یادداشت خواهیم کرد». نماینده امریکا ساعاتی قبل از رأی‌گیری هم تهدید خود را تكرار كرد و با اشاره تلویحی به توقف كمك‌‌‌ها به سازمان ملل و كشورهای حامی در پست توئیتری خود نوشت:«اجازه دهید آنها علیه ما رأی بدهند، ما پول بیشتری پس‌انداز خواهیم کرد.»
  
واكنش بعد رأی‌گیری

رئیس‌جمهور امریکا بعد از رأی مجمع عمومی گفت: «این کشور‌‌‌ها صد‌‌‌ها میلیون یا میلیارد‌‌‌ها دلار از ما پول می‌گیرند و علیه ما رأی می‌دهند. ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. ما به دقت مواظب رأی‌گیری هستیم و اگر علیه ما رأی بدهند مبالغ زیادی صرفه‌جویی خواهیم کرد». نیكی هیلی هم گفت كه اینكه مجمع عمومی سازمان ملل همواره‌«رویکردی خصمانه علیه اسرائیل داشته»، شرم‌آور است.وی گفت:« برای من سؤال است که با وجود این همه دشمنی، چرا اسرائیل گزینه ماندن در سازمان ملل را انتخاب کرده است. فکر می‌کنم که اسرائیل تاکنون برای اثبات خودش در این سازمان مانده است، اسرائیل برای حیات خود به عنوان یک ملت باید ایستادگی کند.»‌ نماینده امریکا گفته كه كشورش‌« این روز و این رأی را به یاد خواهد سپرد» روزی كه به گفته او امریکا‌«به دلیل اقدام به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل متحد تنها مانده و مورد حمله قرار گرفت. »‌هیلی افزود: «امریکا سفارت خود را به  بیت‌المقدس خواهد برد، این چیزی است که مردم امریکا از ما خواسته بودند و این کار درست است و رأی مخالف سازمان ملل تأثیری بر این موضوع نخواهد گذاشت.»‌نماینده امریکا گفت: «این رأی باعث خواهد شد امریکایی‌‌‌ها به‌طور متفاوتی به سازمان ملل بنگرند و اینکه ما چطور به کشور‌‌‌هایی که در این سازمان ما را بی حرمت شمردند بنگریم و این رأی به خاطر سپرده خواهد شد.»‌ هیلی بعد از سخنرانی خود و نماینده رژیم صهیونیستی، نشست مجمع عمومی را ترك كرد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق اوباما با انتقاد از سیاست امنیت ملی اخیر دونالد ترامپ گفت: امریکا «‌اقتدار اخلاقی‌» خود در خارج را از دست می‌دهد و باعث می‌شود رویکرد «‌اول امریکا‌» مورد مضحکه قرار بگیرد. 
  
نتانیاهو: سازمان ملل خانه دروغ است

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بر وضعیت ویژه بیت‌المقدس تأكید کرده و هرگونه اقدام  و تصمیم با هدف تغییر بافت شهر قدس را باطل و بی‌اثر خوانده است. این قطعنامه همچنین به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط امریکا را تقبیح و از آن ابراز تأسف عمیق كرده است. قبل از رأی‌گیری، نمایندگان ونزوئلا، پاكستان، اندونزی و سوریه، چین و كره شمالی و ایران در حمایت از قطعنامه موضع‌گیری كردند. غلامعلی خوشرو سفیر ایران نیز بعد از رأی‌گیری این رویداد را نشانه انزوای بین‌المللی امریکا دانست. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سازمان ملل را «‌خانه دروغ‌»   کشور‌‌‌هایی را که از قطعنامه مجمع عمومی حمایت كردند را «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی» خواند كه فلسطینی‌‌‌‌ها آنها را هدایت می‌كنند. بنیامین نتانیاهو گفته كه اسرائیل‌ این قطعنامه پوچ را رد می‌کند. قدس پایتخت ماست، همواره بوده و خواهد بود  ‌او گفت:«سازمان ملل بخواهد یا نه، اورشلیم پایتخت اسرائیل است. 70 سال طول کشید تا امریکا این مسئله را رسماً پذیرفت، سال‌‌‌‌ها نیز طول می‌کشد تا سازمان ملل همین کار را انجام دهد.»‌ریاض المالكی وزیر امور تشكیلات خودگردان فلسطینی در نشست مجمع عمومی گفت كه امریکا پس از اقدام رئیس‌جمهور خود در زمینه شهر اشغالی قدس، دیگر نمی‌تواند میانجیگری عادل در فرآیند به اصطلاح صلح باشد.

جنبش فتح نیز اعلام کرد: «رأی مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت اقدام ترامپ سیلی بر صورت امریکا و اسرائیل بود و پیروزی برای عدالت بین‌المللی و قدس به شمار می‌رود.» تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تصویب قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت قانونی قدس را پیروزی برای فلسطین دانسته و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم گفته كه کشورهای رأی‌دهنده اراده مردم آزاده در مخالفت با سلطه‌جویی امریکا را نشان دادند و ثابت کردند که زبان تهدید دیگر در مقابل حقوق هیچ فایده‌ای ندارد. اصول قوی‌تر از منافع هستند.»رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور تركیه كه پیش از رأی‌گیری گفته بود« به تمام کشورهای جهان می‌گویم که مبادا مبارزه دموکراسی خود را به این دلار‌‌‌ها بفروشید‌»، خطاب به ترامپ گفت: «آقای ترامپ شما نمی‌توانید با دلار اراده دموکراسی ترکیه را بخرید. تصمیم ما مشخص است. »‌بنعلی ییلدریم نخست‌وزیر تركیه نیز با اشاره به تهدید ترامپ علیه كشورهای رأی‌دهنده به قطعنامه گفت:« به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور امریکا با گفتن این حرف که اگر برخلاف خواست امریکا رأی دادید به شما پول نمی‌دهم امور را از مسیر خود خارج کرده است، حواستان را جمع کنید.»‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم توئیت كرد:« یک «‌نه‌» محکم جهانی به تهدید و قلدرمأبی رژیم ترامپ در سازمان ملل متحد.»‌ امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته كه امریکا با به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، خود را رد صلاحیت كرد. ‌ماكرون دیروز در ملاقات با محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان، وعده كرد كه فرانسه «در زمان مناسب و نه تحت فشار، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.»
نام:
ایمیل:
* نظر: