کد خبر: ۱۱۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
تیلرسون: برجام دیگر محور نیست
به گزارش تنویر ،
وزیر امور خارجه امریکا گفته كه توافق هسته‌ای 1+5 با ایران دیگر مركز سیاست‌های امریکا در قبال ایران نخواهد بود بلكه امریکا استراتژی چندبعدی فراگیری برای رو در رو شدن با تمام تهدید‌های ایران دارد. منابع آگاه می‌گویند كه مقام‌های شورای امنیت ملی امریکا و اسرائیل حدود سه هفته قبل در واشنگتن به یك توافق محرمانه برای رویارویی با تهدید فراگیر ایران رسیده‌اند. 
به گزارش «جوان»، منابع امریکایی و اسرائیلی می‌گویند كه واشنگتن و تل‌آویو روز 12 دسامبر 2017(18 روز پیش) در واشنگتن به یك توافق محرمانه برای رویارویی با آنچه تهدید فراگیر ایران می‌نامند، دست پیدا كرده‌اند. این توافق حاصل دو سال مذاكره است؛ مذاكراتی كه ظاهراً قدمت آن به دوره اوباما برمی‌گردد ولی در دوره ترامپ شكل و شمایلی جدید پیدا كرده و سرانجام به توافق محرمانه روز 12 دسامبر منجر شده است. این توافق بین هربرت مك مستر، دبیر شورای امنیت ملی امریکا و میر بن شابات هتمای اسرائیلی او در واشنگتن امضا شده ولی مبنای آن، همان چیزی است كه ركس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در یادداشت خود در نیویورك‌تایمز آن را بیان كرد. پیش فرض دولت اوباما این بود كه از طریق توافق هسته‌ای و تلاش برای گسترش آن به حوزه‌های دیگر، در نهایت می‌توان رفتارهای سیاست خارجی ایران را كنترل كرد ولی پیش‌فرض تیم ترامپ، آنگونه كه ركس تیلرسون در یادداشت خود در نیویورك‌تایمز نوشته این است كه توافق هسته‌ای با ایران «توافقی ناقص است» كه قادر نبوده است تهدید‌های ایران را برطرف كند. به همین دلیل تیلرسون می‌گوید:‌«توافقی هسته‌ای دیگر در مرکز سیاست ما در قبال ایران قرار ندارد.» ‌به جای این توافق ناقص، امریکا «حالا در حال مقابله با مجموع تهدیدات ایران‌» است. تیلرسون می‌گوید:« بخشی از این استراتژی، ایجاد دوباره اتحاد با شرکای‌مان در خاورمیانه است.»
   
توافق چهاروجهی

توافقی كه حدود سه هفته قبل بین هربرت مك مستر و میر بن شابات، دبیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در واشنگتن به شكلی محرمانه به دست آمده و حالا محور‌‌‌هایی از آن فاش شده، بخشی از نگاه جدید امریکا به سیاست خود در قبال ایران است. محور‌‌‌هایی از این توافق را روز پنج‌‌شنبه سایت The Hill وابسته به كنگره امریکا منتشر كرد و دیروز رسانه‌های اسرائیلی هم آن را تأیید كردند. كانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید كه امریکا و اسرائیل بر سر یك طرح كاری مشترك برای مهار فعالیت‌های ایران در خاورمیانه به توافق رسیده‌اند. یك مقام امریکایی در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست گفته كه این سند امضا شده، آغاز تلاش‌های همكارانه علیه ایران است. این سند كه روز 12 دسامبر بین دو طرف امضا شده، به گفته یك نماینده شورای امنیت ملی امریکا یك «چارچوب» رسمی محسوب می‌شود كه بعد از سخنرانی ماه اكتبر 2017 دونالد ترامپ به دست آمده است. در چارچوب این توافق، اسرائیل و امریکا تصمیم گرفته‌اند تیم‌های مشترکی را برای مقابله با ایران در منطقه ایجاد کنند. یکی از این تیم‌های مشترک «مسئول مقابله با روابط تهران با گروه حزب‌الله لبنان‌» و همچنین «فعالیت‌های ایران در سوریه‌» است. هدف تیم دوم «مقابله با اهداف هسته‌ای ایران‌» است و یک تیم دیگر هم‌«متخصص در مقابله با برنامه‌های موشکی ایران‌» است. تیم چهارمی هم برای «کنترل روند کسب آمادگی‌‌‌ها برای هرگونه تشدید تنش‌‌‌ها از سوی حزب‌الله یا تهران‌» طراحی شده است. مقام‌های ارشد اسرائیلی در گفت‌وگو با تلویزیون این رژیم دستیابی به تفاهم با امریکا درباره ایران را تأیید کرده‌اند. یکی از این مقامات گفته است: «اسرائیل و ایالات متحده درباره روند و رخدادهای منطقه، به خصوص ایران، کاملاً هم‌نظر هستند و درباره راهبرد و سیاست لازم در این رابطه، به توافقاتی دست یافته‌اند. هم ما و هم امریکایی‌‌‌‌ها از این نتایج و تعهدات داده شده درباره چالش‌‌‌‌ها و موقعیت‌های پیش رو شده، خرسندیم.»

 ‌نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی هم در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته كه اسرائیل دنبال‌ ائتلاف‌‌‌‌هایی در خاورمیانه است. بنت گفت همکاری با کشورهای «‌عرب میانه‌رو‌» علیه ایران رابطه‌ای با «‌منافع متقابل‌» خواهد بود. او به رادیوی سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت: «‌البته که دنبال ائتلاف‌‌‌‌هایی هستیم. ضمناً این به نفع خود کشورهای عرب میانه‌رو است که ایران مهار شود.» او می‌گوید كه ایران آنها را خیلی بیشتر از اسرائیل تهدید می‌کند، ما (اسرائیل) قوی هستیم.
   
سرنوشت برجام 

اینكه در چارچوب این استراتژی، برجام چه سرنوشتی پیدا می‌كند، بخشی از اختلاف‌نظر میان وزارت خارجه امریکا و شورای امنیت ملی زیر نظر كاخ سفید است. ركس تیلرسون، وزیر خارجه هرچند مانند ترامپ برجام را توافقی ناقص می‌داند ولی معتقد است امریکا همچنان می‌تواند به آن متعهد بماند. با این حال، شورای امنیت ملی امریکا و همچنین ترامپ همچنان معتقدند كه امریکا باید از این توافق خارج شود. نشریه پولیتیکو، در گزارش خود نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به زودی با یکسری ضرب‌الاجل‌‌‌‌ها مواجه خواهد بود که می‌تواند از آنها برای عمل به وعده انتخاباتی خود مبنی بر پاره کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در سال 2015 حاصل شد استفاده کند.  «مارک دوبوویتز» مؤسس و رئیس اندیشکده تندرو «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که روابط نزدیکی با دولت ترامپ دارد، می‌گوید: «کاملاً ممکن است که ترامپ به کنگره و اروپایی‌‌‌‌ها بگوید که «‌من به شما ۹۰ روز فرصت دادم تا با هم اقدام کنید، اما این کار را نکردید. مسئله برای من تمام شده است.»
نام:
ایمیل:
* نظر: