جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۰:۳۲:۰۶
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۱۱۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
به قلم دکتر مسعود گرامی
عمق حوادث دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388در حالی رخ داد که....

به نام خدا
*جریان شناسی فتنه سال1388

عمق حوادث دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388در حالی رخ داد که کشتی مستحکم انقلاب در آستانه چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی سوار برامواج و تلاطم عدیده، مشارکت 85درصدی مردم در انتخابات را که بیانگر الگوی عملی از مردمسالاری بوده و چشمان ناظران بین المللی را خیره کرده بود،حائز اهمیت است. اجرایی شدن بخشی ازنقشه ترسیم شده در اتاق‌های فکر مستقر در لندن، واشنگتن و تل آویو همراه با غفلت و جاه طلبی برخی خواص و نخبگان و خیانت تعدادی از پیاده نظامان و مزدوران غربی ،حدود هشت ماه کشور را در آشوب و بلوا قرار داد. هر چند که ماحصل آن افشای چهره واقعی بسیاری از مدعیان و سینه چاکان به ظاهر انقلابی که داعیه با امام بودنشان در قبل و بعد از انقلاب گوش فلک را کر کرده بود هویدا ساخته، نقاب از چهره موجه شان برافتاد و به خواست خداوند در پیشگاه ملت مقاوم و ولایت مدار ایران اسلامی رسوا و سر افکنده شدند.
بزرگترین دستاورد حوادث سال 88 افشای خط جدید نفاق برای مردم بود.این فتنه جنگ احزاب مدرن را در اذهان متبادر می سازد و طیف وسیعی از نیروهای داخلی،منطقه ای و بین المللی را در بر می گرفت.از مشارکتی تا تا توده ای ها،از مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره)  تا سازمان مجاهدین خلق(منافقین)، از مارکسیست ها تا بهایی ها و ملی مذهبی ها وگروهک جند الشیطان ،پژاک و فواحش  و حتی همجنس گراها !!!!! و...
از مطبوعات و سایت های داخلی،افراد و شخصیت های موجهی در لباس دین ، تا برخی شیخ نشینان حوزه خلیج فارس که با محوریت و برنامه های صهیونیسم منحوس، ایالات متحده آمریکا ،انگلیس،فرانسه وسفارتخانه های برخی دیگر از کشورها اهداف نظام سلطه را عملیاتی می کرد.
مخرج مشترکی که  برای تمامی این گروهها ، احزاب و نهاد های فوق الذکر می توان دید گرایشات براندازانه و سکولاریستی است که اصل نظام ، اسلامیت و در راس آن ولایت مطلقه فقیه را هدف قرار داده است.
شواهد، همه حاکی از فتنه ای داشت که از سالها قبل برای آن برنامه ریزی شده و بخشی از پروژه خطرناکی که تا به امروز نیز ادامه دار می باشد.(شواهد این مدعا را می توان در دیدار جورج سوروس با محمد خاتمی ، سخنان سناتور مک کین در سال 2008(1384) با این عنوان که ایران را با جنبش سبز منهدم می کنیم،
دعوت از افراد ستاره داری مانند فرح کریمی،جان کین و.. می باشد). اما با تدبیر و مدیریت فوق العاده رهبرفرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای  و بصیرت و خروش حسینی مردم ایران در نهم دی ماه،بساط فتنه در هم کوبیده شد.
در این نوشتار حوادث و اتفاقات رخ داده در قبل،حین و بعد از جریان فتنه سال 88 به صورت کلان و با رعایت برخی ملاحظات در قالب جریان شناسی فتنه 88 بیان می شود.امید که این اقدام گامی در راستای افزایش بصیرت ،آگاهی و لزوم هوشیاری در برابر توطئه هایی باشیم که بسیار مهلک و خطر ناک تر از آن چیزی ست که در حوادث 88  بر این نظام و انقلاب گذشت.
هر آنچه در  سال 88 رخ داد برآیند همه فتنه‌هایی بود که از پیش از پیروزی انقلاب تا دوره خاتمی و با هدف در هم کوبیدن یا انحراف و اضمحلال نظام اسلامی ایران در فضای داخلی و بین‌المللی دنبال شده ، به انحا مختلف فعالیت می‌کردند. که طی آن در خارج از مرزها مثلث کانونی فتنه شکل می گیرد که با همسو با عناصر معاند،مغفول، بیمار دل وجاه طلب نوک تهاجم و پیکان را به سمت و سوی نظام و رهبری نشانه می گیرد.
مثلث کانونی فتنه در غرب  شامل :
1- محافل آکادمیک و رسانه‌ای آمریکا(دفاتر ویژه)
بین سالهای 1371 تا 1388 راه اندازی شده،حداقل دارای هشت دفتر ویژه دردبی ، بگرام ، بیشکک، باکو، سلیمانیه، آمستردام، لندن و واشنگتن بوده که  به منظور ارتباط‌گیری، هماهنگ‌سازی،آموزش و تجهیز جمعیت هدف از طریق این دفاتر با سرشاخه‌هایی در تهران در ارتباط بوده و از طریق آنها از اساتید دانشگاه تا هنرمندان ، زنان، نخبگان، فعالان سیاسی و فرهنگی و .. را در قالب تشکل ها ،NGO ها،احزاب،تشکل های کارگری و.. سازماندهی کرده ، در یک برنامه چند لایه و چند مرحله ای توجیه و هماهنگ می‌شدند و در نهایت به‌عنوان پیشتازان تحول در نظام سیاسی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند. سرپل‌های این «دفاتر ویژه» همان حلقه‌ هایی بودند که در دوران مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی و خاتمی در دستگاه ‌های مختلف فعالیت می‌کردند. این دفاتر بعضاً زیر نظرسازمان جاسوسی آمریکا(CIA) ، نظر پنتاگون -وزارت دفاع امریکا- فعالیت می‌کردند و تنها دفتر دبی است که استثنائاً به صورت  مستقیم زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد یا می کند.

2-سفارت‌خانه‌ها
حد اقل 17 سفارتخانه  در جریان حوادث سال 88 در ایران فعالیت جدی و مستمر اطلاعاتی داشتند، برگزاری جلساتی با نخبگان سیاسی مخالف و معاندان نظام دینی ، ارتباط گیری هدفمند با برخی از مراکز نظام ودراختیار قرار دادن ماحصل آن به عناصر هدف، فعال بودندکه  شامل سفارتخانه‌ های  انگلیس، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، سوئیس، دانمارک، فنلاند، کره جنوبی، ژاپن و ... می باشد در این میان سفارت انگلیس تجهیز مخالفان و پشتیبانی مالی از فتنه گران را دنبال می‌کند،  به ‌صورت ملموس وعلنی تر به مقابله با نظام اسلامی پرداخته ،منویات پلیدش را عملیاتی تر می کند به‌گونه‌ای که برخی از عوامل آنها در همین جریان دستگیر و محاکمه می شوند.
3- مراکز مرتبط با سازمان جاسوسی  (اتاق های فکر)
تعداد واقعی آن‌ها مشخص نیست.بر اساس یک گزارش که به مطبوعات راه پیدا می کند اذعان می دارد که صرفا حداقل 700 اتاق فکر و برنامه‌ریزی (tank think) درایالات متحده اآمریکا به ‌طور خاص صرفا روی مسایل  جمهوری اسلامی ایران مطالعه کرده و پیشنهاداتی را برای دستگاه‌ های تصمیم‌گیر در آمریکا تهیه می‌کنند. مؤسساتی نظیر اینتر پرایز، مؤسسه اعانات ملی(NED)، دوست‌یابی کارنگی، راکفلر و شورای روابط خارجی آمریکا از این طیف هستند. که در برخی از آنها بین سه تا پنج نفر از عناصر ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران  فعالیت می کند (مانند مهدی خلجی، کامیلیا انتخابی فرد، عطاءا... مهاجرانی، اکبر گنجی، عبدالکریم سروش، محمد‌جواد اکبرین، فرشاد امیر‌ابراهیمی، مسعود بهنود و ..) هر کدام از این اتاق فکرها سالانه تحقیقات میدانی راجع به ایران به‌ عمل می‌آورند و به‌طور معمول هر هفته یک مقاله و هر دو ماه یک گزارش مبسوط تحقیقاتی بر علیه ایران به نگارش درآورده و در روزنامه‌ها و یا سایت‌های خود منتشر می کنند  شاید چیزی فراتر از 35000مورد مقاله 4200 گزارش و 300 جلد کتاب  نمونه هایی از این فعالیت باشد.
ضمن آنکه در اوج فتنه سال 88 "دفتر هماهنگی امور ایران" به ریاست معاون اول اوباما برای رصد ، هماهنگ و همگام سازی هر گونه فعالیت علیه ایران نیز در کاخ سفید شکل می گیرد.

عوامل فتنه88 در داخل
1-  احزاب و گروههای داخلی
اعتماد ملی،مشارکت،کارگزاران، بهاییان(که موسوی را دست عبدالبها در آستین می دانستند که منتقم آنان از جمهوری اسلامی ایران است و بیش از یکصد سایت در حمایت از فتنه  راه اندازی کردند). مجمع روحانیون مبارز،نهضت منحله آزادی،انجمن حجتیه و...

2-جریان اقلیت حوزوی(صانعی،منتظری،بیات،...) و اطرافیان آنها
اقلیت محدودی از حوزویان ساده لوح ، ساده اندیش و طردشده که بغض و کینه ولایت و مسئولین دلسوز نظام وانقلاب را داشته ،بدون آنکه به تذکرات و دلسوزی های حضرت امام خمینی(ره) در باب رسالت حوزویان توجه کنند به حمایت از شورش های خیابانی مبادرت کرده و بعضا خود راسا در آنها شرکت می کردند که عامل تحریک و گمراهی برخی از مردم و مریدانشان می شد.

3-نشریات و سایت ها
حداقل 19 مرکز مجرب و برخوردار از کارشناس‌های امور ایران در فاصله سال‌های 1380 تا 1388 روی پروژه تغییر ایران متمرکز بوده‌اند و در ماه‌های منتهی به انتخابات تا یک سال پس از آن به حجم فعالیت خود به شدت افزوده‌اند. این مراکز که بدون استثنا بین 3 تا 5 نفر از عناصر ایرانی مرتبط با جریان فتنه را دربدنه خود می دید  شامل مؤسسه بروکینگز، شورای روابط خارجی، بنیاد آمریکای جدید، بنیاد ملی برای دموکراسی، مرکز کارتر، بنیاد جامعه باز، مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، بنگاه رند و.. بودند که از طریق سایت ها و نشریات خود برای انتقال پیام فتنه و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی نمود می یابد
ذیلا به نمونه هایی از این سایت ها اشاره می شود
"گذار" متعلق به خانه آزادی‌ به سردبیری فاطمه حقیقت‌جو، "توانا" متعلق به مرکز آزادی خاورمیانه- ، "پنجره"- متعلق به بنیاد ملی برای دموکراسی،و به سردبیری هاله اسفندیاری، "راهبرد"- متعلق به بنیاد ملی برای دموکراسی- و به سردبیری منوچهر محمدی ،"ردیاب ایران"- متعلق به مؤسسه اویکن اینتر پرایز- و به سردبیری امیرعباس فخرآور، "ابتکار امنیتی ایران"- متعلق به مؤسسه سیاست‌ خاور نزدیک واشنگتن- و به سردبیری مهدی خلجی و "چراغ آزادی"- متعلق به مؤسسه کیتو- می‌شدند. این مؤسسات به همراه جریان داخلی فتنه قرار بود، تغییرات بنیادین را در ایران رقم بزنند
این فرآیند حتی بعد از پخش اعترافات صریح برخی سران اغتشاشات،با لجن پراکنی دروغی بزرگ مدعی می شوند که به متهمان قرص های روانگردان داده شده است و اعترافات آنان تحت تاثیر همین مورد است! هر چند که این ادعا با واکنش منفی عطریانفر و ابطحی(از متهمان  پرونده مذکور) روبرو می شود اما این گروه و طیف از رسانه ها بی توجه به واقعیت کما فی السابق به فعالیت خود ادامه می دهند.

4-برخی مردم فریب خورده:
موسوی و تیم او با انتخاب رنگ سبز- با توجه به جایگاه آن در باور های عمومی- و با طرح شعارهایی مانند"یا حسین  میر حسین"،"نخست وزیر امام"و... سعی در اصیل،دینی و ارزش دار جلوه دادن خویش و تفکراتش را دارد.البته گردانندگان صحنه در ابتدای امر با همین ترفند موفق شدند چنین باوری را در اذهان لایه هایی از جامعه وارد کنند اما به مرور زمان،رویدادهای بعدی توخالی  بودن این شعارها را روشن کرد.
شعارهایی که در ادامه روند آشکارا ساختار شکنانه بودند "نه غزه ،نه لبنان،جانم فدای ایران"،انتخابات بهانه است ،اصل نظام نشانه است"،"مرگ بر اصل ولایت فقیه"،"استقلال آزادی،جمهوری ایرانی"،"چوب،چماق ، بسیجی دیگر اثر ندارد"،فلسطین رو رها کن،فکری به حال ما کن" و.... ماهیت واقعی این جریان برملا می شود.
البته حرمت شکنی و گستاخی به همین جا ختم نمی شود و کار مدعیان  خط امام و نخست وزیر امام!!! به آنجا ختم می شود  که به واسطه سکوت و تحریکات تشویش آمیز  در اهانت کم سابقه عکس امام خمینی(ره) پاره شده و به آتش کشیده می شود ، در ادامه به امام حسین(ع) اهانت می شود و تکایا و مظاهر شعائرحسینی تخریب شد ،طعمه حریق می شود. اما " مردم خدا جو" خوانده شدن اینان از سوی سر دسته این طیف بخشی از ناگفته های شهید آیت را هویدا می سازد که سه دهه قبل  پیش بینی کرده بود که  (فلانی) روزی مقابل نظام خواهد ایستاد!!

5-مرفهین بی درد:
این قشر گروهی مرفه هستند که همیشه مدعی نظام و انقلاب بوده ، ژستی طلبکارانه دارند و اغلب در مناطق شمالی تهر ان ساکن هستند،این گروه بخشی از جریان معترض و اغتشاش گر را تشکیل می دهند.
هر چند هدف و غایت اینان ایجاد نظامی سکولاریستی  مبتنی بر آموزه های غربی است . اینان اعتقادی به مفاهیم انقلابی و دینی نداشته ،برای مقابله با نظام چند صباحی نقاب دین بر چهره می زنند!
مثال بارز این قضیه در داستان نماز جمعه26 تیر88 معروف تهران به امامت هاشمی رفسنجانی قابل بیان است.جریان موسوم به سبز از مدت ها قبل با تبلیغات گسترده معترضین را به شرکت در نمازجمعه فرا می خوانند،برخی سایت های معلوم الحال به آموزش نماز و بیان آیین و احکام نماز جمعه پرداختند. در این نماز جمعه تاریخی که به "نماز جمعه اولی ها" معروف شد .عده ای با کفش به نماز ایستادند و عده ای دیگر به صورت مختلط دوشادوش هم به نماز ایستادند،برخی نیز ترجیح دادندفقط تماشاچی باشند. همین گروه در روز قدس با بطری های آب در دست و در حالی که علنا روزه خواری می کردند شعار نه غزه نه لبنان سر دادند. اینگونه اعمال ماهیت چهره واقعی اینان را برای مردم آشکار ساخت.
روز شمار و ارتباط عوامل داخل و خارج فتنه
یک سال قبل  از انتخابات و در اردیبهشت ماه سال1387 عناصر ضد ایرانی  دولت آمریکا به همراهی جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی از جمله دکتر ابراهیم یزدی-دبیر کل نهضت آزادی-  و برخی از دیگر مخالفین و معاندین با شرکت در جلسه ای در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ایران و عملیاتی کردن بخشی از پروژه بلند مدتی که از سالها قبل در پی برنامه ریزی آن بودند(و هستند) روی دو نکته پدیده تقلب در انتخابات 88  وتلاش نظام برای پیروزی دوباره احمدی‌نژاد به عنوان رمز و کلید واژه فتنه تا مرحله براندازی کلی نظام  ودیگری لزوم تشکیل کمیته‌ای ذیل عنوان"صیانت از آراء" تاکید می شود.
ابراهیم یزدی به واسطه یکی از فرزندان ارشد نظام، و در جلسه ای محرمانه مهمترین مسئله انتخابات آینده را مسئله «تقلب» عنوان می کند و اذعان می کند که ابتدا باید توسط یک چهره موجه مرتبط با نظام مطرح شود چرا که طرح ابتدایی موضوع از طرف افراد یا گروه‌هایی که "خودی نظام" تلقی نمی‌شوند، پروژه‌ را خراب می‌کند!! و به جایی نمی‌رسد.چندی بعد  یکی از مهره های برجسته نظام در شهریور همان سال در جمع روحانیون مشهد نسبت به سلامت انتخابات ابراز تردید می کند.!! کمتر از سه ماه بعد با محوریت احزاب کارگزاران،مجمع روحانیون ، مشارکت و مجاهدین  بحث"صیانت از آرا مطرح می شود"همزمان با صدور اعلامیه های متعدد شورای نگهبان،دولت و وزارت کشور را زیر سوال برده،مشروعیت آن را به چالش کشیده می شود و مورد هجمه قرار می گیرد. و خواستار "هیات مستقل برگزاری انتخابات " و خلع ید نهادهای قانونی مرتبط با آن می شوند. در آذرماه 87 مصطفی تاج زاده عنصر برنامه ریزکمیته صیانت از آرا به صورت رسانه ای و علنی مراجع را به چالش می کشد که نظام  و رهبری را وادار به پذیرش طرح مذکور کرده و نمایندگان خود رابرای عضویت در کمیته مذکور معرفی کنند.  ضمن آنکه همزمان به نهادهای انقلابی سپاه و بسیج اتهاماتی مبنی بر داشتن ماموریت داشتن از سوی نظام(شما بخوانید رهبری) برای کانالیزه کردن انتخابات وارد می شود که در واقع هدفی جز مخدوش کردن چهره ولایت فقیه به عنوان رکن رکین انقلاب و فصل الخطاب بودن نظر ایشان نزد افکار عمومی نمی توان متصور شد.

در این بین پس از یک ماه از اعلام کاندیداتوری سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی 20 اسفند 87 اعلام کاندیداتوری کرده و شش روز بعد، محمد خاتمی استعفا می‌دهد. این جابجایی در اسفند 87 معنای خاصی داشت و از این رو بسیاری از نیروهای سیاسی چنین رخدادی را نشانه عزم این جریان برای بر‌هم‌زدن انتخابات ارزیابی کردند.
سه ماه قبل از کاندیداتوری موسوی و در آذر 87 بی بی سی فارسی کار خود را آغاز می کند(این سایت یک هفته قبل از انتخابات 24 ساعته می شود.و از ظهر روز 22 خرداد- روز انتخابات- گزارش‌های پی در پی مبتنی بر تقلب گسترده در انتخابات و در عین حال پیروزی قطعی میرحسین موسوی خبر می‌داد.)، سایت های الجزیره،العربیه و فاکس نیوز به همراه شبکه V.O.A تمام قد از موسوی حمایت می کنند و علی رغم نتایج  نظر سنجی های خوشان میر حسین موسوی را پیروز قاطع انتخابات معرفی کرده و از وجود تقلب گسترده در انتخابات سخن به میان می آورند!!
چند ماه پس از فتنه 88، باراک اوباما رئیس جمهورایالات متحده آمریکا اعلام می کند که  با دستور او تعمیرات فنی توییتر تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به عقب انداخته شده تا اخلالی در ارتباط با معترضان انتخاباتی ایران پدید نیاید. مدتی بعد نیروی انتظامی ساختمانی متعلق به کمیته صیانت از آراء در منطقه تجریش مورد بازرسی قرار داده و مشخص می شود که بی‌بی‌سی فارسی در این ساختمان استقرار داشته است.!!!
با نگاهی به حوادث و رخدادهای آذر 87 تا پایان فتنه و عزم راسخ سایت های و شبکه های خبری غربی- عربی در راستای برجسته سازی چهره موسوی وتلاش تام و تمام آنان برای تقویت او بخش دیگری از ماهیت نامبرده روشن می شود.
سه روز قبل از برگزاری انتخابات یکی از سران ارشد نظام در یک اقدام غیر معمول نامه ای  بدون سلام و والسلام به رهبر انقلاب می نویسد و خواستار رد صلاحیت احمدی نژاد برای جلوگیری از آنچه وی پیدایی شعله‌ های آتشفشان در خیابان‌ها، میادین و دانشگاه‌ها در صورت پیروزی وی در انتخابات می داند ،شد. نامه مذکور علاوه بر پخش در رسانه‌های خارجی و بسیاری از رسانه‌های داخلی به صورت انبوه چاپ و از طریق هزاران عامل به دست عابران در خیابان‌های تهران داده می‌شد ، این موضوع  علاوه بر تنش و ایجاد شرایط خاص در قبل از انتخابات از تلاش جدی جریان فتنه برای ایجاد آشوب و درگیری گسترده خبر می‌داد.
هنوز انتخابات در جریان است که میر حسین موسوی با فراخواندن خبر نگاران خود را پیروز قاطع انتخابات می خواند...
اما نتایج انتخابات چیزی غیر از ادعای باند موسوی و سایر معترضین بود. شورش‌های خیابانی و درگیری خونین علیه نظام ابتدا در بیانیه‌ها، نامه‌های سرگشاده و کنفرانس‌های خبری بروز پیدا کرد و سپس به کف خیابان ‌ها کشیده شد.
و ماجرا از این به بعد وارد فاز دیگری می شود
اسناد و خبرهای موثق بیانگر آن است که میرحسین موسوی و جریان فتنه حامی وی در نظر داشتند بلافاصله پس از پیروزی به وزارت کشور هجوم ببرند ،اعلامیه‌ای صادر کرده و فهرستی از تغییرات اساسی را منتشر کرده ، از هواداران خود بخواهند تا تحقق آن خیابان‌ها را ترک نکنند در صدر این فهرست، تغییر قانون اساسی و حذف ولایت‌ فقیه قرار داشت!! کما اینکه جریان فتنه بعد از شکست در انتخابات هم تمام فشار خود را روی رهبری نظام متمرکز کرد. راهپیمایی 25 خرداد 88 یک راهپیمایی اعتراضی به حساب آمد ولی راهپیمایی 30 خرداد  یک روز پس از فراخوان رهبری به آرامش و تعقیب ادعاها از مجاری قانونی- برای شکستن حریم رهبری و فصل‌الخطاب بودن او طراحی و بعد هم در بیانیه‌ های پی‌درپی تعقیب گردید….
هاشمی رفسنجانی هم در خطبه 26 تیرماه بار دیگر نتیجه انتخابات را مبهم می خواند و از رهبری نظام خواست تا از فتنه‌گران بازداشت ‌شده دلجویی کنند. او حتی با بیاناتی مخدوش  و بیان عبارتی از پیامبر عظیم‌الشأن (ص) خطاب به امیرالمؤمنین (ع)، به طور ضمنی خواستار کناره گیری رهبری می شود.

مهار فتنه و مدیریت رهبری
فتنه سال 88 بی تردید از بزرگترین و پیچیده ترین حوادث تاریخ انقلاب به شمار می آید که آرشیو تاریخ انقلاب، همگرایی تا این اندازه عیان و آشکار میان مزدوران داخلی و معاندان و دشمنان منطقه ای و بین المللی برای براندازی نظام و انقلاب  به یاد ندارد هرچند این فتنه نیز مانند سایر بحران های این سالها  با درایت ، مدیریت و هوشمندی امام خامنه ای خنثی شده و بسیاری از واقعیت ها برای مردم آشکار شد
رهبر معظم انقلاب در 5 مرحله این فتنه را مهار کردند:

1-فراخوان موسوی
روز شنبه 23/خرداد/88 رهبر انقلاب  در دیدار با میر حسین موسوی با نگاهی پدرانه به او یادآور می شود که جنس او آشوب ‌طلبی نیست و باید شکایت‌های خود را در چارچوب قانون پیگیری کند.
و اگر ثابت شود که تقلب به گونه ای بوده که در نتایج انتخابات تاثیر داشته،رهبری خود انحلال انتخابات را اعلام می کند.

2-بیان توطئه ها
امام خامنه ای در 27/خرداد/88 ضمن بیان صریح و شفاف توطئه های دشمن صراحتا به دو نکته اشاره می کنند که عدم پذیرش قانون و تأکید غیرمنطقی بر ابطال آراء مردم، اتخاذ دیکتاتوری است و رهبری زیر بار چنین چیزی نمی‌رود. این امر نیز بیانگر فشارهایی است که به شخص ایشان وارد می شده است.

3-تمدید یک هفته ای رسیدگی به شکایات:
تدبیرسوم رهبری دستور تمدید یک هفته‌ای دوره رسیدگی به شکایات بود ضمن آنکه هیأتی مرکب از آقایان محمدحسن رحیمیان، غلامعلی حدادعادل و علی‌اکبر ولایتی مأمور بازشماری تصادفی 10 درصد از صندوق‌ها کردند.

4-برگزاری جلسه با اعضای ستاد انتخاباتی چهار کاندیدا
در یک نیم روز رهبرمعظم انقلاب شخصا به نظرات و سخنان مخالفین  گوش فرا  می دهند
( فیلم و روایتی از این جلسه با عنوان من خود مدیر جلسه ام را می توانید از اینترنت دانلود کنید)

5-روشنگری
رهبر فهیم و بصیر انقلاب در مناسبت ها و سخنان خود ضمن ملامت سران فتنه ،به روشنگری ابعاد فتنه می پردازند.ایشان در طول مدت بحران با اعتماد و اتکا به نهادهای نظام جمهوری اسلامی کسی را عزل نکرده،هیاتی را تغییر ندادند چرا هر گونه تغییر افراد حقیقی و حقوقی هدف فتنه گران را تامین می کرد که در صدد بودند کفایت نهاد های ذیربط را تحت الشعاع قرار دهند.
رهبری و نظام در طول مدت فتنه کمترین امتیازی به فتنه‌گران نداد. فشار هاشمی‌رفسنجانی برای آزادی فتنه‌گران به جایی نرسید و رهبران فتنه روز به روز منزوی‌تر شدند. رهبری به صورت وحله‌ای در توصیف جریان فتنه عباراتی را به کار می بردندکه امید آنان را برای تأثیرگذاری بر نظام دائماً کاهش می‌داد.
نظام، از بازداشت رهبران اصلی فتنه صرفه نظرکرده ، برای جرایم آنان محکمه‌ای برپا نکرد و محاکمه آنان را وجدانی نمود. این مسئله سران فتنه را خوار کرد و سبب شد که آنان در اذهان اجتماعی به فراموشی سپرده‌شوند. و این درحالی بودکه بیش از دو میلیون نفر از شهروندان تهرانی به یکی از سران فتنه رأی داده بودند.دستگیری موسوی، کروبی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ... می‌توانست چهره ایران را به عنوان نظامی که قدرت تحمل مخالفان را ندارد و از سوی آنان احساس تهدید می‌کند، مخدوش گرداند. این در حالی صورت گرفت که نظام با دستگیری عناصر میانی- که واسطه بین سران پلید فتنه و بدنه اجتماعی بودند- ارتباط آنان را با بدنه اجتماعی از هم گسست. تا گذر زمان و تاریخ بار دیگر قاب از چهره موجهه شان بردارد.
در تمامی این مدت نوک فلش هجمه های خناسان فتنه گر به سمت  رهبری بود اما ایشان جز یک مورد که در انتهای  خطبه ی تاریخی نماز جمعه 29/ خرداد/88 که حدود سه میلیون نفر در آن شرکت داشتند، و به صورت زنده از صدها شبکه تلوزیونی پخش می شد و هزاران سایت گزارش لحظه ای آن را مخابره می کردند این مظلومیت را نشان ندادند.
ایشان قاطعانه و با صلابت عنوان می کنند که:
این تصور هم غلط است که بعضی خیال کنند با حرکات خیابانی، یک اهرم فشار علیه نظام درست می‌کنند و مسئولین نظام را مجبور می‌کنند ، تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آن ‌ها بروند "نه این هم غلط است، اولاً تن‌دادن به مطالبات غیر قانونی، زیر فشار، خود این، شروع دیکتاتوری است. این اشتباه محاسبه است". رهبری راه حل را خود مردم دانسته و فرمودند: "اگر کسانی بخواهند راه دیگری- غیر از راه قانون- را انتخاب ‌کنند، آن وقت بنده دوباره خواهم آمد و با مردم صریح‌تر از این صحبت خواهم کرد."
بعد از خطبه‌های 29 خرداد، اعلامیه‌های مشترکی از سوی موسوی و کروبی خطاب به دستگاه قضایی صادر شد.در همان روز خاتمی طی بیانیه ای مردم  را به ادامه شورش های خیابانی در روز سی خرداد دعوت می کند و در آن دوباره به شورای نگهبان حمله می کند تظاهراتی که جمعیت چندانی به خود نمی بیند اما با هدایت گروهای تروریستی شاهد شهادت 7 نفر از بسیجیان پایگاه مقداد با سلاح گرم،و به آتش کشیدن مرکز بسیج و مسجد لولاگر تهران و تخریب اموال عمومی ماحصل آن ثبت می شود.این روند در روز قدس وادامه شعارهای ساختار شکنانه ادامه می یابد.
عاشورای حسینی در سال 88 مقارن با 6 دی ماه است. جریان فتنه از خلاء ناشی از حضور مردم در هیأت‌ها و تکیه ها استفاده کرد و خیابان انقلاب را به آشوب کشاندند و به ساحت حضرت ابی عبدالله اهانت کردند. مردم در واکنش به فتنه‌گران و اهانت به امام حسین در نهم دی ودرروزی غیر تعطیل و در ساعت 3 عصر میدان آمدند ، اجتماعی قریب به 4 میلیون نفر را به وجود آوردنددر طول سه عناصر فتنه را با  ادبیات زیارت عاشورا مورد لعن قرار داده و از آنان اعلام برائت می کنند.

حماسه مردمی 9 دی بازتاب گسترده‌ای در دو سطح داخلی و خارجی داشت. میرحسین موسوی که آشوب‌گران روز عاشورای تهران را "مردمی خداجو" خوانده بود، ناچار به عقب‌نشینی شد.

در مجلس، فراکسیون اصلاح‌طلب از آنچه در روز عاشورا رخ داده بود ابراز برائت کردند و با حماسه مردمی 9 دی ابراز همبستگی نمودند. در سطح بین‌المللی هم مقاله‌های فراوانی به رسانه‌های غرب راه یافت که همه در این موضوع اشتراک داشتند "رهبری انقلاب از حمایت قاطع مردم برخوردار است و مخالفان نظام جایگاهی در میان مردم ندارند." به عبارتی 9 دی  را می توان باطل السحر فتنه نامید که دیگر بار اقتدار نظام و رهبری را به رخ جهانیان کشید. و این نکته را به ما یاد آور می کند که کلید حل عبور از مشکلات و بحران ها در دستان مردم و رهبری ولایت مطلقه فقیهی است که فصل الخطاب است.

خدایا چنان کن سرانجام کار                           تو خشنود باشی و ما رستگار

*دکتر مسعود گرامی- دکترای جامعه شناسی سیاسی
26/09/1396

نام:
ایمیل:
* نظر: