کد خبر: ۱۱۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
توصیه نیویورک‌تایمز به ترامپ درباره چگونگی حمایت از ناآرامی‌ها در ایران:
به گزارش تنویر ، دونالد ترامپ رسما از اعتراضات در ایران اعلام حمایت کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدن تمام تلاش‌ خود را برای اعمال فشار به ایران به کار گرفته است، در یک پیام توئیتری از تجمع اعتراضی در چند شهر ایران حمایت کرد. ترامپ در این پیام، بیانیه کاخ سفید را منتشر کرد و نوشت: «گزارش‌های زیادی از تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و هدر دادن ثروت این کشور برای تأمین منابع مالی تروریسم در خارج این کشور خسته شده‌اند، وجود دارد». ترامپ نوشت: «دولت ایران باید به حقوق مردم خود از جمله حق ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است». پیش از توئیت ترامپ در حمایت از تجمع اعتراضی در ایران، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز بامداد شنبه از تجمع اعتراضی در برخی شهرهای ایران حمایت کرد و در توئیترش با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران نوشت: «مهم است که ما از معترضان غیرخشن در ایران حمایت کنیم. این، نتیجه اقدامات رژیمی است که تمرکزش بیشتر معطوف به حمایت از سازمان‌های تروریستی بوده تا گرفتاری‌های شهروندان خودش». وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای شدیداللحن با تکرار مجدد ادعاهای چند ماه پیش دونالد ترامپ علیه ایران، مدعی شد  صادرات اصلی ایران، «خشونت، خونریزی و هرج و مرج است.» واشنگتن همچنین از «تمام ملت‌ها» خواست «علناً» از مردم ایران حمایت کنند.
شنبه نیز سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در توئیتر از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. سندرز در این پیام توئیتری نوشت: «آمریکا در کنار مخالفان ایستاده است، روزهای چشم‌پوشی آمریکا از سرکوبگری در ایران به پایان رسیده است». دیروز مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری همچون دیگر مقامات ارشد کشورش از اغتشاشات در برخی شهرهای ایران حمایت کرد. وی در این پیام توئیتری اینگونه نوشت: «من و رئیس‌جمهور آمریکا در کنار معترضان آرام ایران هستیم که خواستار آزادی هستند و دستگیری افراد بی‌گناه را محکوم می‌کنیم». پنس در ادامه تصریح کرد: «زمان آن رسیده است که رژیم تهران به فعالیت‌های تروریستی، فساد و بی‌احترامی به حقوق‌بشر پایان دهد».
ترامپ ساکت باشد!
پس از این اعلام حمایت‌‌های صریح و آشکار از اعتراضات در ایران، حالا روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی خطاب به دونالد ترامپ نوشته است اگر می‌خواهد از اعتراضات در ایران حمایت کند بهتر است ساکت باشد. این روزنامه در این مقاله نوشت: به دلیل نفرت مردم ایران از دولت آمریکا، حمایت رسمی ترامپ از تجمعات خیابانی نمی‌تواند به این اعتراضات کمک کند. بر همین اساس، روزنامه نیویورک‌تایمز به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد بهتر است به جای اعلام حمایت علنی از اغتشاشات در ایران، سکوت کند و اجازه دهد اوضاع خود به خود پیش برود. به گزارش فارس، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی به بررسی اغتشاشات اخیر در ایران پرداخت و به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد برای حمایت از اغتشاشگران بهتر است ساکت بماند. در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه ترامپ، ایران را مقصر تمام مشکلات خاورمیانه اعلام داشته و از هیچ تهدیدی علیه ایران صرف‌نظر نکرده، آمده است: پس اگر ترامپ می‌خواهد از اغتشاشات حمایت کند، بهتر است ساکت باشد و کاری انجام ندهد. نیویورک‌تایمز با بیان اینکه توئیت‌های ترامپ در روز شنبه در حمایت از اغتشاشات، بیش از حد مورد نیاز بود، نوشت: هنوز چیز زیادی درباره این اعتراضات یا اینکه به کجا ختم خواهد شد، مشخص نیست. اما چیزی که مشخص است حمایت‌های علنی آمریکا از اغتشاشات، بیشتر از آنکه مفید باشد، صدمه می‌زند. در ادامه این یادداشت با اشاره به اینکه بیشتر مقامات دولت ترامپ معتقدند برای ایجاد تغییر واقعی در رفتار ایران، باید نظام آن را عوض کرد، تاکید شده است: اما یک دلیل برای نگرانی از اینکه ترامپ بخواهد برای اغتشاشگران قهرمان‌بازی دربیاورد، این است که باراک اوباما نتوانست از فرصتی که سال 2009 (1388) ایجاد شده بود، ‌استفاده کند. نیویورک‌تایمز ضمن تاکید بر اینکه ترامپ نمی‌تواند برای مخالفان دولت ایران، مفید باشد، افزود: مردم ایران هر فکری که درباره دولت خود داشته باشند اما نمی‌خواهند رئیس‌جمهور آمریکا که بتازگی با تسهیل اقتصادی این کشور و مسافرت آنها به آمریکا مخالفت کرده بود،‌ صدای اعتراض آنها باشد. در پایان این مقاله با بیان اینکه سیاست‌های ترامپ، آمریکا را از متحدان جهانی‌اش جدا کرده و به ایران دلیلی برای متحد شدن علیه او داده، آمده است: اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کرده و تحریم‌های ایران را مجددا اعمال کند، کار مفیدی برای مخالفان انجام نداده و بهترین راه برای افزایش شانس موفقیت اغتشاش گران این است که کاری انجام ندهد. از سوی دیگر نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در واکنش به موج‌سواری ترامپ درباره اغتشاشات اخیر ایران خطاب به وی اعلام کرد: ساکت شو!
سوزان رایس دیروز یکشنبه در پیامی توئیتری به اغتشاشات اخیر در ایران واکنش نشان داد.
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در این باره نوشت: ترامپ چگونه می‌تواند به معترضان در ایران کمک کند؟ (پس) ساکت شو!
 
نام:
ایمیل:
* نظر: