شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۳۳:۰۱
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۱۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
در راستای طرح بسیج همگام با کشاورز گياه دارويي آلوئه ورا توسط جمعی از اعضای بسیج مهندسین کازرون کشت شد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس،مهندس محمدجعفر شفیعی مسئول بسیج مهندسین شهرستان کازرون با بیان اینکه یکی از بعدهای اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید محصولات داخلی، کشت و فرآوری گیاهان دارویی است، اظهار داشت: یکی از بهترین راهکارها در شرایط خشکسالی که در چندسال گذشته در شهرستان کازرون وجود داشته و همچنین ضرورت تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی، کاشت گیاهان دارویی است که این شهرستان با توجه به ظرفیت و زمین های مستعد می تواند در تولید انواع این محصول گامهای مؤثری بردارد. 

مهندس شفیعی افزود: در این میان گیاه دارویی صبر زرد با نام علمی آلوئه‌ورا از محدود گیاهانی است که در شرایط اقلیمی کازرون دارای رشد مناسب، تولید بالا و مشروط به ایجاد صنایع فرآوری آن دارای درآمد بسیار خوبی است، چراکه هزینه نگهداری آن بسیار پایین است و یک گیاه دائمی یا چند ساله است که هزینه تجدید کشت ندارد و می‌توان خرید پاجوش آلوئه‌ورا را هزینه ثابت در نظر گرفت و فروش مازاد پاجوش منبع درآمد ثانویه مناسبی جهت بهره بردار نیز می باشد.

مهندس شفیعی برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با کشت این گیاهان و معرفی خواص، روشهای مختلف کاشت، داشت و برداشت و همچنین نکات مهم برای حفظ ذخائر گیاهان دارویی را برای کشاورزان شهرستان ضروری دانست.

مهندس مهرداد بازیار عضو شورای بسیج مهندسین کازرون مهم‌ترین مزیت گیاه آلوئه‌ورا را نیاز کم به آبیاری دانست که با توجه به کم‌آبی ایجاد شده، برای کشت بسیار مناسب است و آبیاری این گیاه اگر به صورت قطره‌ای انجام شود در هفته به ۲ تا ۴ لیتر آب برای هر بوته نیاز دارد.

وی افزود: این گیاه نسبت به سایر گیاهان در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاوم است و دامنه دمایی بین 5 تا 45 درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

عضو شورای بسیج مهندسین کازرون طریقه تکثیر و پرورش گیاه آلوئه‌ورا را بسیار آسان دانست و افزود: کشت مجدد پاجوش‌های گیاه از آسانترین روش‌های مختلف تکثیر این گیاه است.

مهندس بازیار با بیان اینکه صبر زرد قابلیت تولید حدود60 تا 80 تن برگ را در هکتار دارا می باشد و فراوری بالای آلوئه‌ورا سبب شده است که این گیاه به محصولی سودآور تبدیل شود، افزود: از برگ آلوئه‌ورا برای تهیه عرقیات گیاهی، از عصاره آن برای تولید شامپو، صابون و سایر لوازم آرایشی بهداشتی، از پالپ آن برای تولید شربت و انواع نوشیدنی و از ژله آن برای تولید ژل‌های موضعی و قرص های دارویی می‌توان استفاده کرد و محصولات دارویی این گیاه در درمان بیماری های عفونی، پوستی، اگزما، سر درد و بخصوص سوختگی ها بسیار مفید می باشد.

وی پرورش این گیاه در مناطق گرمسیر استان از جمله مناطق جنوبی شهرستان کازرون را به عنوان جایگزین گیاهان زراعی با مصرف آب بالا توصیه نمودند.

/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: