کد خبر: ۱۱۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۳
وزیر دفاع:









وزیر دفاع می‌گوید: آمریکا می‌بایست دست از تحریک همسایگان ایران و ایجاد ایران هراسی بردارد.

به گزارش تنویر استهبان، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش کنفرانس امنیتی تهران با بیان اینکه محیط منطقه غرب آسیا محیط پیچیده و پرآشوبی شده است، اظهار داشت: این پیچدگی عمدتاً ناشی از تعدد بازیگران به ویژه مداخله بازیگران فرامنطقه­ای و ایجاد رقابت بدون دوراندیشی راهبردی است.
وی با بیان اینکه رقابتی که تصنعی و عامدانه در حال هدایت از فضای رقابتی به فضای تنازع است، افزود: این سیر تغییر، با یک پیشران تسریع و هدایت می­شود و آن هم حضور و دخالت بیگانگان و نیروهای فرامنطقه ای است.

وزیر دفاع با بیان اینکه اگرچه وابستگی فزاینده، بی اعتمادی، ناآگاهی و فریب خوردگی برخی از دولت­ها در شکل­‌گیری این شناخت و منطق بدون تاثیر نبوده است، تصریح کرد: از منظر ما مشکل اصلی منطقه تروریسم و اختلافات درونی است که ریشه در استعمار، مداخله­های استکباری قدرت­های فرامنطقه‌­ای و اشغال­گر دارد که مصداق بارز آن اشغال هفت ده‌ه­ای سرزمین فلسطینی‌­هاست که همچنان با سرکوب وحشیانه تحت حمایت آمریکا و برخی دیگر از قدرت­ها ادامه دارد.

امیر حاتمی با بیان اینکه این دخالت­‌ها با هدف نهادینه کردن وابستگی کشورهای منطقه برای حضور بیشتر و غارت منابع آنها بوده است، تاکید کرد: گروه های تروریستی که ابتدا برای کمک به مقابله با قدرت هایی نظیر شوروی سابق به عنوان محصول و نسخه برآورد راهبردی آمریکایی‌­ها ایجاد شده بودند، امروز با نسل‌­های جدید آن یعنی القاعده، جبهه النصره و داعش ظهور کردند و در آینده نیز با نام ها و نشان­های جدید بروز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ریشه این گروه‌­ها در خرده هویت‌­های هم­ستیز است که با فتنه قدرت­های استعماری ایجاد شده­اند، خاطرنشان کرد: نظم سایکس پیکو، یک نظم منبعث از ذهنیت غربی، مادی، فرصت طلبانه، منفعت محور و استعماری بود که بر منطقه تحمیل شد و منطقه طی یک سده با همین مرزها و با تمام هزینه­‌هایی که پرداخت کرده است، به یک نظم جغرافیایی رسید و نظم مد نظر آمریکایی نسخه شده برای منطقه، رسم الخط ناشیانه، عقب افتاده، قلدر مئآبانه و تک قطبی با محوریت آمریکا است که بار دیگر هزینه­‌های بیشتری را می تواند بر منطقه تحمیل کند.

وزیر دفاع با بیان اینکه واقعیت آن است که رنج مردم منطقه، محصول این تفکرات و ارزیابی های اشتباه، خودبرتربینانه و خودخواهانه استعماری و استکباری است، گفت: معتقدیم قدرت­‌های غربی که در منطقه ایفای نقش می­کنند، واقعیت‌­ها و تغییرات جدید در منطقه را به­ خوبی درک نمی‌­کنند و همچنان بر اشتباهات گذشته خود پافشاری دارند.

وی با بیان اینکه نگاه مادی آنها به دنیا موجب می­شود با ترجیح منافع خود، نتوانند با درک شرایط و واقعیت­ها تصمیم درستی بگیرند و همچنان وجود ناامنی در منطقه را تامین کننده منافع خود تلقی کنند، افزود: این قدرت­‌ها و برخی کشورهای منطقه با قالب های تحلیلی و روش ها و الگوهای ذهنی قدیمی خود به منطقه نگاه می­کنند و راه حل ارایه می­دهند، واقعیت­های جدیدی در منطقه جریان دارد که از مهم ترین واقعیت­‌ها، آن است که نه قدرت های غربی و نه آمریکا آن قدرت قدیمی را دارند و نه ملت ها و کشورهای منطقه آن مردم گذشته‌­اند.

وی با بیان اینکه در دوران پوست اندازی راهبردی در منطقه هستیم، تصریح کردک دوران معادلات امنیتی جنگ سرد و شبه جنگ سرد به اتمام رسیده و ملت­ های منطقه به هویت و توانایی خود به خوبی آگاهی یافته اند و با اطمینان از آینده مطلوب خود سخن می گویند.

امیر حاتمی با بیان اینکه نظام بین الملل امکان، ظرفیت و تحمل هژمونی و تک صدایی شدن و خودخواهی را ندارد، تصریح کرد: هرگونه تلاش برای تک محور شدن و جهان را براساس خواسته‌­ها و ارزش­‌های خود تقسیم کردن بی فایده است.

وی تاکید چندین باره آمریکایی ها در سند راهبرد امنیت ملی جدید، بر موضوع رهبری جهان وتاکید بر استیلا و هژمونی جهانی، موید پافشاری بر رفتارها و اشتباهات گذشته دانست و گفت: ما امیدواری به اصلاح تحلیل، ارزیابی و برآورد و در نتیجه تغییر رفتار آنان در منطقه نداریم.

به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه همکاری ایران با کشورهای جهان در موضوع برجام، حسن نیت جمهوری اسلامی ایران را به جهان نشان داد، افزود: آمریکایی ها نشان دادند اصلاح پذیر و قابل اعتماد نیستند و هنوز در قالب‌­ها و فرمول های محاسباتی گذشته شان فرو مانده­اند و متاسفانه این عقب ماندگی توسط آنها و برخی کشورهای غربی و منطقه‌­ای که متحدین و شرکای آمریکا به‌­شمار می‌­روند، درک نمی­‌شود.

وزیر دفاع با بیان اینکه همه ملت­ ها و کشورهای منطقه، خاطره وحشتناک و تلخی از ایده های آمریکایی­‌ها برای حل مسایل به تعبیر خودشان رهبری و مدیریت جهان دارند، خاطرنشان کرد: حمایت از حکومت های دست نشانده غیردموکراتیک، اشغال­گری و حمایت از اشغال­گران، تزریق و تعمیق خشونت، جنگ و بی ثبات سازی و دخالت در امور کشورها و منطقه، فروش بی رویه سلاح، تلاش برای تجزیه و حمایت از کودتا، نمونه های روشنی از محصول و خروجی های پروژه های فکری و مدیریتی آنها برای مردم مظلوم منطقه ما بوده است.

امیر حاتمی با بیان اینکه آمریکایی ها نشان دادند برای مدیریت جهان و منطقه مهم ما، ناکارآمد هستند، اضافه کرد: آمریکایی ها نه می توانند و نه می­خواهند نسبت به اعمال و رفتارشان پاسخگو باشند و هنوز پاسخ جنایت‌هایشان را در فلسطین اشغالی، افغانستان و عراق و ایجاد گروه های تروریستی نداده‌اند.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی منتظر پاسخ آنهاست، گفت: پاسخی که آنها برای این ناکارآمدی و بی مسئولیتی و عدم پاسخ­گویی دارند، متهم کردن دیگر کشورها، فرافکنی و ایران­ هراسی است که عذری بدتر از گناه است.

وزیر دفاع با بیان اینکه به خوبی درک می‌­کنیم که غرب به ویژه آمریکا چرا به دنبال ایران هراسی است، اظهار داشت: این روایت، یک روایت کاملا آمریکایی است که برای رونق اقتصاد آمریکا، ایجاد جنگ اجتناب ناپذیر است؛ لذا دائمی کردن بحران و جنگ برای فروش اسلحه ضروری است.

وی با بیان اینکه آنها با ایجاد و دائمی کردن بحران های ساختگی و تصنعی در منطقه ما، به دنبال جذب کنشگران غافل منطقه هستند، ادامه داد: فروش بی رویه سلاح به کشورهای فاقد صلاحیت، مرتجع، دیکتاتور و غیر مردم سالار و تحریک شهوت سیری ناپذیر خرید انواع سلاح، تبدیل منطقه به انبار بزرگ باروت، پیچییده کردن معادله امنیت در منطقه، تبلیغ شعار "اول آمریکا" و ترجیح اقتصاد آمریکا به امنیت ملت ها و کشورها، سکوت و بی تفاوتی در برابر جنایات در یمن و حمایت از آن، همگی نشان دهنده بی مسئولیتی و بی اخلاقی برخی قدرت­های بزرگ که اتفاقاً عضو دائم شورای امنیت هم هستند؛ می­‌باشد.

امیر حاتمی با بیان اینکه آمریکا خودخواهانه منافع خود را به مصالح جهان ترجیح می دهد، گفت: این کشور فاقد صلاحیت برای رهبری و مدیریت جهان است.

وزیر دفاع با بیان اینکه معتقدیم آمریکایی ها متوهمانه، فهم دقیق و درستی از تحولات، شرایط، آمال و دردهای عمیق منطقه ندارند، ادامه داد: ما آنها را مسئول اصلی فجایع منطقه می­دانیم و با این درک از رفتار آمریکا، خود را متعهد به دفاع فعال و بازدارنده از خودمان و کشورها و ملت های مظلوم منطقه می دانیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت مسئولیت پذیر و خیرخواه، خود را نسبت به سرنوشت ملت­های منطقه و نگرانی های آنان مسئول می داند، گفت: کمک، همراهی و حمایت از ملت، دولت و ارتش عراق و سوریه در از بین بردن تروریسم دست پرورده آمریکا یعنی داعش جنایتکار، از جمله مصداق های مهم و آشکار این مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

امیر حاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای برقراری صلح در جهان و منطقه به کار بسته و خواهد بست، اضافه کرد: معتقدم موضوع‌های منطقه ای با ظرفیت بالای کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای متنفذ منطقه قابل حل و فصل است.

وی با بیان اینکه ما با اتکاء به توان درونی و قدرت ملی خود، نگرانی از تهدیدهای آمریکایی­‌ها نداریم، افزود: آنها هزینه زیادی را بر مردم منطقه به­ ویژه مردم ایران در طول بیش از هفت دهه گذشته تحمیل کرده­اند و می­بایست در برابر تاریخ و وجدان بشری پاسخگو باشند.

امیر حاتمی با بیان اینکه به آمریکا توصیه می­‌کنیم که دست از نقش مخرب، غیرسازنده، تحریک دوستان و همسایگان ایران و ترویج ایران هراسی بردارد، تاکید کرد: ما به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر، نگرانی های احتمالی کشورهای همسایه و جهان را درک می‌­کنیم؛ زیرا که این نگرانی­‌ها را شبکه‌­های رسانه­‌ای تحت نفوذ استکبار ساخته اند. بر همین اساس و با درک این واقعیت، همیشه تلاش کرده ایم برنامه های مان را برای آنان شفاف کنیم و بسیاری از آنها، امروز با این توضیحات ما متقاعد شده­اند.

وی با بیان اینکه معتقدیم برنامه های دفاعی ایران برای صلح و امنیت منطقه و کشورهای همسایه است، گفت: توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران که توان موشکی بازدارنده، یکی از اجزای آن است، هیچ تهدیدی برای دوستان، همسایگان و حتی سایرین نیست و صرفاً جهت مقابله با تهدیدات مشخص برنامه ریزی شده و محدودیت برد و ارتقاء دقت آنها بر همین مبناست.

وی با بیان اینکه نظم این منطقه، براساس الگوهای بومی منطقه ای برخاسته از نگرانی­ها و ملاحظات و منافع کشورهای منطقه قابل تامین است، گفت: حضور بیگانگان به جز بی ثبات سازی منطقه، عایدی دیگر برای منطقه نداشته است.

امیر حاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، لنگر ثبات کشتی آشفته منطقه است، گفت: به تفاوت­ها و نگرش­های مختلف کشورهای منطقه احترام می­گذاریم و آن را در این محیط جغرافیایی متنوع و پیچیده، طبیعی می دانیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه از نظر ما امنیت سازی به روش آمریکایی‌­ها و بر محوریت استعمار و استکبار، نه تنها منطقه را به ثبات نرسانده است، بلکه با نادیده گرفتن نقش کشورهای مهم منطقه، این ناامنی را به صورت فزاینده ای افزون کرده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با خویشتنداری راهبردی، اجازه تبدیل شدن رقابت به تنازع را نداده و این صبر از منظر جمهوری اسلامی ایران، دارای پیام مهمی برای کشورهای منطقه و فرامنطقه ای است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه ظرفیت بالای همکاری و همزیستی را با یکدیگر دارند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تامین امنیت منطقه با حضور فعال و سازنده کشورهای منطقه در موضوع امنیت قابل دسترسی است و بدون همکاری کشورهای منطقه، غلبه و مدیریت بر چالش­های منطقه‌­ای بسیار دشوار خواهد بود و لازمه این همکاری، عدم اتکاء به نیروهای بیگانه و فرامنطقه ای و اطمینان داشتن به توان درونی منطقه است.

امیر حاتمی با بیان اینکه اگرچه پدیده بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا امید بازگشت منطقه به اصل خود را در ابتدا ایجاد کرد، افزود: اما با دخالت­ قدرت­های فرامنطقه­ای این بیداری اسلامی به اهدافش نرسید و امید داریم که این حرکت به آگاهی اسلامی و به اعتماد به نفس منطقه­ای منجر شود تا کشورهای منطقه مستقل از بیگانگان، با همکاری و همراهی، به امنیت مشترک و در نهایت به همکاری های بیشتر منطقه ای و تقویت صلح و دوستی دست یابند.

نام:
ایمیل:
* نظر: