کد خبر: ۱۱۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
نوبخت در نشست خبری در مجلس شورای اسلامی:
حاضر نیستیم آبرویمان را نزد مردم از دست بدهیم

به گزارش تنویر استهبان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که امروز سه‌شنبه( 3 بهمن ماه ) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در پاسخ به سوالباشگاه خبرنگاران جوان درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکره ‌ای درباره مسائل موشکی با ایران داشتند، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی حق مسلم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.

وی افزود: امکان دارد در یک جلسه‌ای شخصی اظهارنظری در این مورد کرده باشد که این دلیلی بر انجام مذاکره نیست، مذاکره یعنی یک سلسله جلساتی مانند برجام برگزار شد اما اینکه یک نفر اظهارنظری کرده و در مجامع بین المللی بگوید فلان حرف را زدم دلیلی بر انجام مذاکره نیست.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: ما تلاش کردیم بودجه 97 متفاوت با بودجه‌های سنواتی نوآوری‌هایی داشته باشد. نخستین تحول قابل مشاهده در بودجه، اصلاحی است که در ساختار تدوین بودجه پیش آمده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: از سال 80 مقرر شده بود شیوه بودجه ریزی از روش متداول فعلی که به آن سنتی افزایشی می‌گویند، تغییر کند لذا امسال بودجه ریزی را بر اساس روش مبتنی بر عملکرد انجام دادیم این روش حکمی قانونی بود اما اجرا نمی‌شد.

وی با بیان اینکه این روش در تثبیت برای 340 دستگاه و ردیف عملیاتی شد، گفت: برای اینکه مجلس در جریان جزء به جزء بودجه قرار بگیرد یک کتابی را منتشر کردیم که در آن تک تک 340 ردیف و دستگاه را نشان می‌دهد.

تلاش کردیم بودجه شفاف باشد

نوبخت با تأکید بر اینکه ما تلاش کردیم بخشی از بودجه‌ها را شفاف کنیم، اضافه کرد: بودجه را شفاف در اختیار جامعه قرار دادیم و بیش از 60 هزار صفحه سند در 14 مجلد و بیش از پیوست‌های سال گذشته هم به مجلس دادیم این موارد روی سایت هم قرار گرفته است.

سخنگوی دولت بیان کرد: همیشه کارهای اصلاح طلبانه و نوآوری می‌تواند کاستی‌هایی داشته باشد و مورد انتقاد هم قرار بگیرد؛ امسال در بودجه ریزی سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببریم به همین دلیل 20 واحد درصد بودجه‌ای که باید استان‌ها تصمیم گیری کنند نسبت به سال 96 افزایش دادیم.

وی افزود: 868 طرح عمرانی که در مرکز تصمیم گرفته می‌شد به استان‌ها واگذار کردیم در جهت تمرکز زدایی هم اقداماتی صورت گرفته است.

دولت تا پایان برنامه ششم، فقر مطلق را به صفر می‌رساند

نوبخت با اشاره به وعده‌ای که رئیس جمهور در انتخابات به مردم داده بود، گفت: آقای روحانی در انتخابات به مردم وعده پایان دادن به فقر مطلق را داد ما اجرای این مهم را آغاز کرده‌ایم.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دولت شفاف و با صراحت اصلاحات مدنظر خود را به مجلس اعلام کرده است، افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین مطالبات مردم خانواده‌ها و جوانان از دولت، ایجاد اشتغال است؛ ما هرساله چیزی حدود 750 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم و تعداد کسانی که وارد بازار کار می‌شوند بیش از 750 هزار نفر هستند.

وی تصریح کرد: قصد مقایسه کردن ندارم اما سال‌هایی هم وجود دارد که در طول چهار سال فقط 100 هزار شغل ایجاد می‌شد.

نوبخت با بیان اینکه در نیمه اول امسال نسبت به شش ماه اول سال 95، 795 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: همیشه بیش از 900 هزار نفر وارد بازار کار می‌شود و به رغم اینکه شغل ایجاد می‌شد اما باز هم بیکار داشتیم یعنی هم اشتغالمان و هم تعداد بیکاران افزایش پیدا می‌کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امسال 795 هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که فقط 350 هزار نفر متقاضی شغل بودند یعنی توانستیم 181 هزار نفر از کسانی که در سال‌های گذشته جزء بیکاران بودند را از سطح بیکاران خارج کنیم.

پیش بینی می‌کنیم در سال 97 چیزی حدود 838 هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند

وی اضافه کرد:‌ پیش بینی می‌کنیم در سال 97 چیزی حدود 838 هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که 70 درصد آنان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، ما برنامه ریزی کردیم که در سال آینده حدود یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

نوبخت ضمن مطرح کردن این سوال که یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی چگونه ایجاد می‌شود، گفت: آیا باید به هر فرد بیکار مقداری وام ارزان بدهیم و آنان را بدهکارتر کنیم؟ یا اینکه باید شغل مولد ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشور ما تجربه پول پاشی را دارد، ادامه داد: ما به جای اینکه پول را بین افراد بیکار توزیع کنیم آن را به طرح‌های مهم اختصاص خواهیم داد. ما به گونه‌ای عمل کردیم که 73 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سال 97 را مقاوم سازی بخش فرسوده بیان کرد و افزود: در سال 97 طرح مهمی داریم و بر اساس آن تمامی ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند و در معرض لرزه هستند مقاوم سازی خواهند شد، در این زمینه برنامه‌هایی برای مقاوم سازی خانه‌ها در هر محله در نظر گرفته شده است و تعداد خانه‌هایی که از بازسازی به دست می‌آید بیشتر از تعداد خانه‌های قبلی است. ما برای فروش این واحدها هم برنامه‌هایی داریم.

نوبخت افزود: ما در سال به یک میلیون مسکن نیاز داریم و برای فروش تعداد خانه‌های جدیدی که از بازسازی خانه‌های قبلی به دست می‌آید برنامه ریزی کردیم که 50 تا 60 درصد از پول آن ساختمان را به متقاضیان، وام 9 درصد بدهیم.

در سال 97، 100هزار و 26 دستگاه از ناوگان عمومی نوسازی می‌شود

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات مردم بحث آلودگی هواست، ادامه داد: برای تحقق این مهم تصمیم گرفتیم در سال آینده بیش از 100 هزار و 26 دستگاه وسایل نقلیه ناوگان درون شهری و برون شهری را نوسازی کنیم با این طرح 25 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی را سرمایه گذاری در بخش کشت گلخانه‌ای بیان کرد و ادامه داد: از کشت‌های گلخانه‌ای می‌توانیم تولید محصولات را بالا ببریم و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در سال آینده در این بخش معطوف می‌شود.

نوبخت ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی‌های برای تکمیل واحدهای صنعتی نیمه تمام داریم در این زمینه نیز به واحدهایی که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند توجه جدی خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه حدود 71 هزار پروژه ناتمام داریم، ادامه داد: از این تعداد 65 هزار پروژه برای استان‌ها و 6 هزار پروژه ملی است، گفته می‌شود که برای اتمام این پروژه‌ها حدود 400 تا 500 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مجلس تقریبا کمک‌های خوبی به ما کرده است، افزود: انتظار داریم مجلس مواردی را که نیاز به اصلاحات دارد، پشتیبانی کند البته برای هر اصلاحاتی مقاومت و یا مخالفت‌هایی وجود دارد.

نوبخت تأکید کرد: دولت تحت هیچ شرایطی مایل نیست اعتمادی که نزد مردم دارد را از دست بدهد. رأی که رئیس جمهور برای دومین بار در اردیبهشت امسال گرفت از نظر درصد از بسیاری از انتخابات‌هایی که در حوزه انتخابیه مجلس انجام گرفته بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در بسیاری از مناطق و حوزه‌های انتخاباتی بیش از بعضی از نمایندگان رأی آ‌ورده است؛ نمایندگان مردم انسان‌های بسیار شریفی هستند اما عرضم این است که دولت می‌داند چه سرمایه اجتماعی بزرگی دارد، دولت قرار نیست پاسخ این سرمایه اجتماعی را با زحمت تراشی بدهد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مردم به ما اعتماد کنند بدانند ما مضایق کشور را لمس می‌کنیم و قصدمان خدمت کردن به مردم است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره کنترل گرانی گفت: ما باید گرانی را از جامعه حذف کنیم، یکی از اهداف مهم دولت مهار تورم است و توانستیم تورم را از بالای 40 درصد به زیر 10 درصد برسانیم، اما هنوز هم شاهد برخی افزایش قیمت‌ها هستیم. دولت مصمم به حذف گرانی و کنترل تورم است و این موضوع را با جدیت تمام دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال 97 دولت در چه حوزه‌هایی اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: پیش‌بینی شده که از محل درآمدهای مالیاتی بتوانیم 194 هزار میلیارد تومان منابع کسب کنیم. 106 هزار میلیارد تومان هم از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمده آن نفت است، بدست بیاوریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اشتغال را از راه رشد اقتصادی ایجاد کردیم. در رشد اقتصادی بیشترین اعدادی که آمده یک بخش کالا و خدمات است، یک بخش مربوط به تأمین آب و برق در صنعت و بخش سوم هم کشاورزی.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره بازداشتی‌های اعتراضات اخیر، بیان کرد: مبنای دولت یا دریچه‌ای که دولت از آن به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند، منشور حقوق شهروندی است. در این منشور اعتراض و انتقاد پذیرفته شده است.

وی تأکید کرد: دولت کسانی که در چارچوب قانون اعتراضات خود را بیان و یا نقد می‌کند، همه آن را به عنوان حقوق شهروندی می‌پذیرد، اما اگر کسی خلاف قانون رفتار کند و به اموال عمومی و مردمی ضربه بزند قطعا پذیرفته شده نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: کسانی که اغتشاش انجام دادند تعدادشان محدود بود، دولت معتقد است که باید با آنها هم به صورت قانونی برخورد شود.

مأموریت روحانی به وزرای اطلاعات و کشور در مورد حوادث اخیر

نوبخت با اشاره به مأموریت رئیس جمهور به دو وزیر کشور و اطلاعات درباره تهیه گزارش دقیق از حوادث اخیر، ادامه داد: عده‌ای از کسانی که در حوادث اخیر حاضر شدند تحت تأثیر فضا و جو قرار گرفتند. ما معتقدیم با آنها با رأفت و واقع‌بینی رفتار شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره قیمت خرید گندم گفت: شورای اقتصاد برای گندم و تعدادی از اقلام کشاورزی افزایش قیمت را در نظر گرفته است، اما درباره قیمت گندم یک تفاوت نظر وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: قیمت گندم سال گذشته تقریبا هر کیلو 400 تومان بود که آن را به 1300 تومان افزایش دادیم و یکی از دلایل اینکه با تأخیر می‌توانیم پول گندمکاران را پرداخت کنیم، مبلغ آن است که حدود 11 هزار و 650 میلیارد تومان می‌شود که عدد بسیار بزرگی است.

نوبخت تأکید کرد: براین اساس برای قیمت‌گذاری گندم تفاوت نظر وجود دارد، البته شورای اقتصاد 6 ماه پیش نظر خود را ارائه کرده و ما اکنون در انتظار نظر وزیر جهاد کشاورزی در این مورد هستیم.

وی در ادامه در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اگر مجلس با حذف یارانه‌بگیران ثروتمندان و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کند دولت برنامه جایگزین دارد و اینکه آیا با وجود همزمانی بررسی بودجه و اعتراضات خیابانی دولت بر اصلاح خود اصرار دارد، بیان کرد: همزمانی دو رخداد با یکدیگر دلیلی بر رابطه علت و معلولی آن نیست.

سخنگوی دولت افزود: زمانی که اعتراضاتی انجام شد، بلافاصله عده‌ای خواستند تا آن را به بحث یارانه و افزایش قیمت حامل‌ها و گرانی نسبت دهند که این موضوع درست نیست، زیرا متوسط گرانی اکنون کمتر از 10 درصد بوده و ما پیش از این در کشور تورم و گرانی بالای 40 درصد هم داشته‌ایم.

نوبخت با تأکید بر اینکه به نظر بنده یک فرصت‌طلبی است که عده‌ای همزمانی این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط می‌کنند، بیان کرد: اگر شخصی یک مکان مقدس یا دفتر یک روحانی را در یک شهر آتش می‌زند دلیل بر مخالفت مردم با روحانیت است؟ زمانی که یک شخص پرچم ملی را با وجود نادانی و نفهمی آتش می‌زند، تنها این موضوع بیانگر نداشتن عقل آن شخص بوده و نباید آن را به قطع یارانه مربوط بدانیم.

برای اشتغال 73هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه از طریق افزایش قیمت حامل‌ها در نظر گرفته شده است

وی اظهار کرد: سال گذشته 24 میلیون نفر در بودجه قرار شد تا یارانه‌شان قطع شود، اما آیا آن زمان کسی به خیابان آمد؟ دولت با وجود آنکه در سال جاری موظف به قطع یارانه 24 میلیون نفر بود، اما به دلیل مشخص نبودن مصادیق این کار را انجام نداد، لذا در سال آینده هم در صورت مشخص نشدن چگونگی قطع و شناسایی ثروتمندان اقدام نخواهد کرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت منابع جایگزین برای اشتغال را در نظر گرفته است، برای اشتغال 73هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه از طریق افزایش قیمت حامل‌ها در نظر گرفته شده است، لذا دولت به هیچ‌وجه از سیاست ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیش از یک میلیون نفر عقب‌نشینی نمی‌کند، زیرا این موضوع مطالبه واقعی مردم است.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود بدهی‌های بالای طرح تحول سلامت پرونده‌های پزشکی در سطح کلان به صورت الکترونیکی نمی‌شود، گفت: براساس قانون باید طرح تحول سلامت به صورت ضابطه‌مند اجرا شود، البته این طرح باید براساس قانون برنامه ششم پیش برود که در این صورت حتما هزینه‌های پرت حذف خواهد شد.

وی همچنین در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه در صورت مخالفت مجلس با بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی دولت چه واکنشی خواهد داشت، بیان کرد: بنده باخبرم در این زمینه پیشنهاداتی وجود دارد که در انتظار روز یکشنبه آینده باقی می‌مانیم تا لایحه بودجه به صحن مجلس بیاید.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بودجه آموزش و پرورش تصریح کرد: هرسال بودجه آموزش و پرورش به جای صددرصد، 110 درصد پرداخت می‌شود و این تنها به دلیل اهمیت این وزارتخانه و کسری‌های این حوزه است.

نوبخت ادامه داد: هر زمان که مجلس منبع مطمئنی را برای بودجه آموزش و پرورش در نظر بگیرد ما از آن دفاع می‌کنیم.

وی همچنین درباره بودجه فرهنگی هم اظهار کرد: بودجه فرهنگی در لایحه بودجه سال 97 رشد داشته اما در صورت موافقت مجلس برای اقدامات موثرتر فرهنگی دولت هیچ مشکلی نخواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اعلام می‌کنند بانک مرکزی به جای ارائه ارز به صرافی‌ها به دلال‌ها تحویل می‌دهد، گفت: سیف باید در این مورد توضیح دهد البته بانک مرکزی به روش‌های مختلف تعادل میان عرضه و تقاضای ارز را انجام می‌دهد، اما گاهی به دلایلی غیرمعمول قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

نوبخت تصریح کرد: شاید برخی اعلام کنند به دلیل تعرفه‌ها، واردات و صادرات ارز تحت تأثیر قرار گرفته اما چنین چیزی نیست، لذا درصد دیگری از تقاضا در این میان وجود دارد.

تضعیف پول ملی از اهداف دولت نیست

وی با تأکید بر اینکه تضعیف پول ملی از اهداف دولت نبوده و با آن موافقت نمی‌کند، گفت: شاید قیمت ارز در کوتاه مدت بالا برود، اما این سیاست دولت نیست و از آن نفع نمی‌برد، بلکه زیان هم دارد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: یکی از دستاوردهای دولت مهار تورم بوده، لذا اجازه نمی‌دهد برای مهار تورمی که 4 سال زحمت کشیده با این روش از بین برود.

افزایش قیمت ارز ناشی از واردات و صادرات نیست

نوبخت با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز ناشی از واردات و صادرات نیست، افزود: برخی اندوخته‌ای داشته و بی‌میل نیستند که بر آن بیفزایند، البته ما نگران‌شان هستیم، زیرا قیمت دلار به صورت حباب بوده و به زودی با سیاست بانک مرکزی و دولت این نوسانات غیرواقعی فروکش می‌کند.

وی ادامه داد: در این میان ما تنها نگران کسانی هستیم که اندوخته‌های خود را تبدیل به ارز می‌کنند و در نهایت یک شوک به آنها وارد می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به موسسات مالی غیرقانونی که تنها با اعلام سودهای بالا مردم را تحریک به سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، اظهار کرد: دولت 11 هزار و 500 میلیارد تومان از پول بانک مرکزی به این سپرده‌گذاران پرداخت کرد و نباید مردم بار دیگر اجازه دهند یک سرمایه‌گذاری نامطمئنی انجام شود.

نوبخت گفت: بانک مرکزی خود را موظف می‌داند و چرا باید دلار را به دلال‌ها بدهد؟ بانک مرکزی از طریق صرافی‌های مرتبط به پخش دلار اقدام می‌کند، البته ما از سیف می‌خواهیم تا با ارائه گزارش نگرانی‌ها را از بین ببرد.

وی تأکید کرد: از افرادی که ریال در دستشان بوده و فکر می‌کنند به ارز تبدیل کنند نفعی خواهند برد می‌گوییم که این اقدام به نفع اقتصاد ملی نیست، بلکه اگر شخصی ارزی هم در اختیار دارد، آورده و عرضه کند تا اینگونه به دولت کمک شود.

سخن آخر درباره هدفمندی یارانه ها را مجلس می‌گوید

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما تعامل مجلس با دولت در زمینه اصلاح شیوه هدفمندی یارانه ها در بودجه 97 به چه نحو خواهد بود، گفت: بنده معتقدم حرف نهایی را در این زمینه مجلس می‌زند و بهتر است همگی یک هفته دیگر صبر کنیم تا جلسات علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه 97 آغاز شود و امیدواریم همکاری‌های دولت و مجلس تکمیل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره یکی از مصوبه‌های کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه تمام دستگاه‌های مشمول ماده 29 مشخصا سه قوه از دریافت سود سپرده منع شدند، اظهار کرد: این ممنوعیت در کمیسیون تلفیق اعلام شد و باید به تصویب و تأیید مجلس برسد اما با توجه به آنکه زمینه قانونی برای آن وجود دارد، قطعا این کار صورت نخواهد گرفت.

وی درباره اینکه نیروهای مسلح نباید فعالیت اقتصادی غیرمرتبط انجام دهند، اظهار کرد: این موضوع کاملا درست است چراکه نیروهای مسلح برای کار دیگری هستند و نباید وارد کارهای اقتصادی شوند.

نوبخت ادامه داد: صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح منابعی را در اختیار دارد که بخشی از این منابع را به یک واحد تبدیل کرده‌ است و طلبی که از دولت داشته به صورت یک واحد تولیدی به عنوان رد دیون دریافت کرده است، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تأکید کردند که نیروهای مسلح کارهای اقتصادی انجام ندهند اما می‌توانند از منابع بورسی استفاده کنند و ما معتقدیم که هر دستگاهی صرفا باید به مأموریتی که برایش ایجاد شده بپردازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود آنکه سال آینده انتخاباتی نداریم 50 میلیارد تومان برای نظارت بر انتخابات به بودجه شورای نگهبان اضافه شده است، گفت: ما اعداد و ارقام را در بودجه 97 به صورت عملیاتی تهیه کردیم و دقیقا می‌دانیم چه کاری باید انجام شود، اما ما هم معتقدیم بودجه‌ای که به یک دستگاه در سال گذشته جهت انجام مأموریتی داده شده است، لزومی ندارد که دوباره آن بودجه برای آن دستگاه در نظر گرفته شود.

هرچه مجلس نظر دهد ما اجرا می‌کنیم

وی درباره اظهارات کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه بودجه تعلق گرفته به شورای نگهبان از پول توجیبی بسیاری از مسئولان دولت هم کمتر است، اظهار کرد: همه در اختیار مجلس است و آن قدر به شورای نگهبان اضافه کنند که از پول توجیبی هم بیشتر شود و هرچه مجلس نظر دهد ما اجرا می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از سوی رئیس جمهور صادر شده است، گفت: شورای امنیت کشور در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به این نتیجه رسید که مدتی کوتاه به صورت محدود انجام شود و سر قولشان هم ماندند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در این باره نظرات متنوعی در کشور وجود دارد و باید موازین اخلاقی رعایت شود، افزود: در این فضا باید موازین اخلاقی رعایت شود چراکه در کنار این فضا عده زیادی فعالیت‌های مفید اقتصادی و فرهنگی انجام می‌دهند و لذا دستور رفع فیلتر را داد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه ما هنوز در حالت فوق العاده هستند، اظهار کرد: هر کشوری منافع ملی خود را باید تشخیص دهد و بر مبنای آن عمل کند و چون شرایط غیرعادی بود، شبکه‌های اجتماعی فیلتر شدند و لذا این مسئله دلیل بر این نیست از مواضعی که وجود دارد، کسی عقب نشینی کرده باشد.

نوبخت در مورد عرضه گندم در بورس کالا گفت: سایر اقلام مانند جو هم از طریق بورس انجام می‌شود و شرکت بازرگانی آن را کیلویی هزار و 300 تومان از کشاورز خریداری می‌کند اما اگر آن در بورس عرضه شود، ما هم آن مقدار را تقبل می‌کنیم اما اینکه سال گذشته اجرا نشده و امسال اجرا کنیم، به این معنا نیست که از مسئولیت خودمان نسبت به کشاورزان گندم کار شانه خالی کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نرخ نان هم که قرار بود در اواخر آبان ماه افزایش پیدا کند اما متوقف شد، اظهار کرد: ما باید طرف کسانی را که هزینه‌هایی در فرایند تبدیل گندم به نان دچار هزینه می‌شوند را هم بگیریم هرچند که نمی‌خواهیم قیمت نان را افزایش دهیم و تا الان هم افزایش نداده‌ایم اما از این افراد هم کنار گندمکاران حمایت می‌کنیم.

وی درباره سیاست‌های دولت برای ریشه کن کردن فقر مطلق در کشور گفت:‌ سیاست ما به این شکل است که خط مستمری را تعیین کنیم و در حال حاضر به اینگونه است که خانوارهای یک نفره که تحت پوشش هستند در ماه 193 هزار تومان و خانوارهای 5نفره حدود 700 هزار تومان دریافت می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای سال آینده تصمیم داریم کسانی که چه یارانه می‌گیرند و چه یارانه نمی‌گیرند اما دریافتی آنها کمتر از خط مستمری است، طی چهار سال آینده به خط مستمری برسانیم به گونه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم هیچ کسی در کشور نباشد که زیر خط مستمری دریافت کرده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: