کد خبر: ۱۱۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
انتشار اسناد کنگره درباره همکاری اف بی آی و دموکرات‌ها علیه ترامپ جنگ قدرت در واشنگتن را وارد مرحله جدیدی کرد
به گزارش تنویر ،

جنگ داخلی سیاستمداران متخاصم آمریکایی که رهاورد عصر بحرانی ترامپ است مشخصا به دستگاه امنیتی کشیده شده و آبروی پرطمطراق‌‌‌‌‌ترین سازمان پلیسی جهان و آمریکا را بر باد داده است. اف‌بی‌آی یا دفتر تحقیقات فدرال(پلیس) ایالات متحده که زمانی نامش حتی لرزه به اندام سیاستمداران قدرتمند آمریکایی می‌انداخت، دومین ضربه بزرگ را هم ظرف حدود یک سال‌ونیم از یاغی کاخ سفید دریافت کرد. دونالد ترامپ پس از آنکه سال گذشته جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی را به شکلی توهین‌آمیز و حتی بدون در جریان گذاشتن خود او اخراج کرد، حال با افشاگری جدید جمهوری‌خواهان نزدیک به خود زمینه استعفا یا اخراج جانشین او، کریستوفر ری را هم فراهم آورده است.  اینگونه رئیس‌جمهور آمریکا که از همان روز نخست ورود به اتاق بیضی، با جامعه اطلاعاتی آمریکا یا آنچه به عنوان دولت عمیق یا پنهان واشنگتن خوانده می‌شود درگیر شده بود، یک ضرب شست بزرگ به شخصیت‌‌‌هایی که خود را مترادف حاکمیت می‌دانستند نشان می‌دهد. سندی که جمعه گذشته توسط جمهوری‌خواهان کنگره انتشار عمومی یافت، نه‌تنها استقلال دستگاه تحقیقات فدرال را زیر سوال می‌برد، بلکه نشان می‌دهد گزارش‌‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که گاه ممکن است واشنگتن را به جنگ با یک کشور دیگر سوق دهد، تا چه میزان مغرضانه و بر اساس منافع افراد و گروه‌‌های خاص تدوین می‌شود. در این‌باره خاص، با افشاگری اخیر، دموکرات‌ها متهم به غرض‌ورزی علیه یک کشور دیگر و رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده کذایی موسوم به «دخالت فدراسیون روسیه در انتخابات ایالات متحده» شده‌اند. با موافقت ترامپ، جمعه پیش ادوارد نونس، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره اقدام به انتشار یادداشت‌‌های خود از جلسه شهادت معاون سابق اف‌بی‌آی کرد که در آن «اندرو مک‌کیب» در مقابل کمیته مزبور اعتراف کرده بود خط اصلی و مستندات لازم برای گشودن پرونده تبانی ترامپ و روسیه را از حزب دموکرات دریافت کرده است. در این یادداشت‌ها آمده که معاون سابق کومی شهادت داده که بدون وجود منابع تحقیقی از حزب مخالف یعنی دموکرات‌ها و ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون- در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016- درباره پرونده روسیه- ترامپ، اجازه‌ای از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده برای نظارت و تحقیقات درباره اعضای ستاد ترامپ صادر نمی‌شد. بدین ترتیب اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) متهم به سیاسی‌گری و سوءاستفاده از قدرت در جریان تحقیقات درباره ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه می‌شود.
پاسخ ترامپ به تمسخر هیلاری
پس از آنکه هیلاری با شرکت در جشن جوایز گرمی اعتبار هنری- موسیقایی آن را هم مانند اعتبار سینمایی اسکار بازیچه سیاست‌بازی خود کرد، نوبت ترامپ بود که بازی را به شکلی جدی‌‌‌‌‌‌تر دنبال کند. سه‌شنبه هفته پیش یک روز پس از تمسخر غذاخوردن ترامپ توسط هیلاری با روخوانی بخشی از کتاب جنجالی «خشم و آتش» درباره حقایق پشت پرده ریاست‌جمهوری ترامپ در مراسم گرمی، ترامپ خشمگین و زخم خورده در نخستین نطق سالانه خود به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده تهدید کرد قطعا سندی را درباره سیاسی بودن پرونده‌‌سازی برای او و اطرافیانش در ارتباط با روس‌ها رو می‌کند. کمتر کسی باور می‌کرد این سند که طبقه‌‌‌بندی شده هم است ظرف تنها 4 روز در اختیار رسانه‌ها هم قرار بگیرد اما نونس، یادداشت‌‌های 3 صفحه و نیمی‌‌‌‌اش را با اجازه کاخ سفید در اختیار تنها شبکه تلویزیونی جریان اصلی حامی ترامپ یعنی فاکس‌نیوز گذاشت تا حتی رسانه‌‌های پرشمار مخالف مثل نشریه نیویورک‌تایمز و شبکه سی‌ان‌ان هم غافلگیر شده و با وجود کم‌اهمیت دانستن سلاح جدید رئیس جمهور علیه دشمنان دموکراتش، به برتری موضعی او در جنگ داخلی سیاست در واشنگتن اعتراف کنند. جیمز کومی که از انتشار اعترافات معاون پیشین خود در اف‌بی‌آی شوکه شده بود، بشدت به این سند که در حقیقت اخراج او توسط ترامپ را توجیه می‌کند واکنش نشان داد و در توئیتی به همه آمریکایی‌ها هشدار داد: «این یادداشت متقلبانه و گمراه‌کننده، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را تخریب کرد، اعتماد به جامعه اطلاعاتی را از بین برد و به‌طرزی نابخشودنی از تحقیقات محرمانه یک شهروند آمریکایی پرده برداشت». رئیس فعلی اف‌بی‌آی نیز که حالا جایگاه خود و معاونش، مک کیب را در خطر می‌بیند، از روز‌های سختی پیش روی پلیس فدرال گفت. به گزارش پولیتیکو، کریستوفر ری در پیامی ویدئویی خطاب به اعضای بزرگ‌‌‌‌‌ترین سازمان امنیتی آمریکا گفت: «روز‌های سختی را پیش‌رو داریم، روز‌هایی که نگران‌کننده بوده و تحولات روز‌های اخیر آن را بدتر کرده است». وی همچنین مقابل فشارهای کاخ سفید برای استعفای معاونش تهدید به کناره‌گیری کرده است. اما قطعا در واشنگتن هیچ‌کس بیش از ترامپ به‌خاطر مالیده شدن پوزه جامعه اطلاعاتی آمریکا و دموکرات‌ها از این رویداد خوشحال نبود. او روز جمعه توئیت کرد: «این یادداشت‌ها نشانه تبعیض در رویه تحقیقات اف‌بی‌آی است. مقامات اف‌بی‌آی و بازرسان آن و وزارت دادگستری، «روند مقدس» تحقیقات قضایی را به نفع دموکرات‌ها و علیه جمهوری‌خواهان، سیاست‌زده کردند؛ چیزی که قبلا تصور آن هم نمی‌شد. این یک فضاحت است که بعضی‌ها به‌خاطر آن باید از خودشان خجالت بکشند». او همچنین مدعی شد: «هیلاری کلینتون و حزب دموکرات سعی کردند این حقیقت را پنهان کنند که به شرکت اطلاعات راهبردی و تحقیقات تجاری «جی‌پی‌اس فیوژن» پول دادند تا پرونده‌سازی کرده و این پرونده توسط متحدان آنها در دولت اوباما برای گمراه کردن دادگاه جهت جاسوسی از تیم ترامپ استفاده شود.»
برگه تعیین‌کننده
افشاگری تیم ترامپ علیه رقبای سیاسی و اطلاعاتی جدای از حیثیتی بودن بویژه از این جهت تعیین‌کننده است که روند تحقیقات درباره پرونده تبانی رئیس‌جمهور با روس‌ها به خطرناک‌‌‌‌‌ترین مرحله خود رسیده بود به طوری که «جف سشنز»  وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده و یکی از نزدیک‌ترین یاران حلقه ترامپ، روز سه‌شنبه گذشته توسط «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات این کشور مورد بازپرسی قرار گرفته. این پس از افشاگری استیو بنون، دستیار مستعفی و مغز متفکر تازه اخراج شده کاخ سفید در جلسه بازپرسی دیگری در حضور مولر بود مبنی بر اینکه اطرافیان رئیس‌جمهور در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 با روس‌ها در ارتباط بوده‌‌‌اند. حتی سپس اعلام شد که خود رئیس‌جمهور هم بزودی برای بازپرسی احضار خواهد شد. اما افشای یادداشت‌‌های نونس احتمالا به عنوان تنها برگ به درد بخور ترامپ و جمهوری‌خواهان مقابل برگه‌‌های بسیار طرف مقابل، بموقع جهت بازی را عوض کرد. دهن‌کجی مضاعف ترامپ به رقبایش آنجا بود که یک روز پیش از انتشار سند محرمانه مزبور، رئیس سازمان سیا مایک پمپئو، در دفتر لانگلی میزبان روسای ارشد 3 سازمان اطلاعاتی روسیه بود. شاید همه فکر می‌کردند که این بار روس‌ها اطلاعات جدیدی علیه دموکرات‌ها در اختیار دولت ترامپ می‌گذارند اما برگه اصلی در کشوی میز بزرگ اتاق بیضی کاخ سفید بود و ترامپ طی یک هفته اخیر بارها و بارها آن را خوانده بود.
دخالت انگلیسی به جای دخالت روسی
بدین ترتیب حزب دموکرات برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن ترامپ خود را از نقطه نظر اخلاقی در موضع ضعف می‌بیند چرا که سند نونس، نشان می‌دهند مقامات ارشد اف‌بی‌آی و دادگستری مدارک لازم برای پرونده ضدروسی را از دموکرات‌ها یعنی عوامل دولت اوباما و نامزد انتخاباتی آنها هیلاری کلینتون جمع‌آوری کرده‌اند. در یادداشت‌‌های منسوب به جلسه اعتراف معاون سابق اف‌بی‌آی آمده است که نحوه اخذ مجوز برای تعقیب، نظارت و شنود کارتر پیج، عضو ارشد ستاد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی از دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی ایالات متحده اخذ شده است. مبنای تشکیل پرونده نیز صرفا یک گزارش جهت‌دار از سوی یک مامور اطلاعاتی سابق بریتانیا به نام «کریستوفر استیل» بوده است که از موضع دشمن ترامپ و مخالف انگیزه‌‌های سیاسی و مالی او گزارشی در رابطه با اهرم‌‌های فشار کرملین بر ترامپ از جمله  فیلم ویدئویی مستجهن و صدای ضبط‌ شده او تهیه کرده و در اختیار سایت یاهو قرار داده است. حال فاش شده که نه‌تنها استیل در سپتامبر ۲۰۱۶ به دادستان عمومی آمریکا قول داده بود که برای انتخاب نشدن دونالد ترامپ هر کاری می‌کند، بلکه او در فهرست منابع موثق خارجی اف‌بی‌آی هم نبوده است. به عبارت دیگر آمریکا بیش از آنکه مورد دخالت عوامل روسیه قرا گرفته باشد با دخالت یک عنصر اطلاعاتی مشکوک انگلیسی مواجه بوده است. یادداشت نونس، اف‌بی‌آی را به دروغگویی و پنهانکاری متهم می‌کند، چرا که بر اساس ادعاهای چنین کسی پرونده‌ای برای تعقیب عضو ارشد ستاد ترامپ به عنوان جاسوس تشکیل داده‌‌اند و جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، اندرو مک‌کیب، معاون او و سالی ییتس، دادستان کل دوران اوباما به‌عنوان مقامات ذی‌ربط پای مجوز مزبور را امضا کرده‌‌‌اند. در عین‌ حال این یادداشت می‌گوید که دیگر مجوزهای پرونده‌‌سازی علیه ترامپ و اطرافیانش نیز توسط منصوبین دوران حکومت دموکرات‌ها در دستگاه‌‌های امنیتی و قضایی صادر شده‌اند. دموکرات‌ها تنها هدف انتشار سند محرمانه و «دست چین شده» توسط کمیته امنیت خانه نمایندگان را زیر سوال بردن تحقیقات رابرت مولر، مسؤول ویژه پرونده ترامپ-روسیه می‌دانند. آنها تهدید کرده‌‌اند که زیرفشار قرار گرفتن این مقام ارشد اف‌بی‌آی برای استعفا به‌خاطر رسوایی یادداشت‌‌های نونس می‌تواند بحران سیاسی و افتضاح دیگری را برای اف‌بی‌آی و کل دستگاه حاکمه آمریکا به همراه آورد. برای همین می‌توان مطمئن بود که جنگ داخلی سیاسی، اوضاع واشنگتن را از این هم آشفته‌‌‌‌‌‌تر خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: