کد خبر: ۱۱۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
روسیه متعهد به فروش 500 جنگنده‌ به ایران شد
به گزارش تنویر ، پس از 2 سال مذاکرات ایران و روسیه برای فروش جنگنده‌های روسی به ایران، برخی منابع خبری از نهایی شدن این قرارداد و تعهد دولت روسیه برای فروش جنگنده به ایران خبر می‌دهند. به گزارش «وطن‌امروز»، قرارداد ایران و روسیه برای فروش جنگنده به ایران، البته پس از تغییراتی نهایی شده است و ایران به جای هواپیماهای سوخو 30 که پیش‌تر به دنبال خرید آن بود، حالا از روسیه جنگنده‌های پیشرفته میگ 31 و میگ 35 خریداری می‌کند. خبر فروش جنگنده‌های روسی میگ 35 را روزنامه عرب‌زبان الدیار منتشر کرده است. براساس نوشته این روزنامه، ایران از روسیه 500 هواپیمای میگ31 و میگ 35 می‌خرد و در ازای آن به روسیه نفت صادر می‌کند. بر اساس این گزارش، روزنامه الدیار، چاپ بیروت نوشت ایران برای جبران ضعف ناوگان هوایی نظامی‌اش، بر ساخت موشک‌های زمین به زمین و موشک‌های بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به روسیه، وی به روس‌ها پیشنهاد خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ۳۱ و میگ ۳۵ را داد که در مقابل آن ایران به روسیه نفت صادر می‌کند.  به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب‌زبان در ادامه آورده است: پوتین با این معامله و فروش ۵۰۰ هواپیما به ایران موافقت کرد تا روسیه پذیرای هزاران نفر از جوانان ایرانی برای آموزش خلبانی نظامی باشد. این جوانان ایرانی در صورت پذیرش در معاینات، 3 سال تحت آموزش قرار می‌گیرند تا قادر به پرواز با ۵۰۰ جنگنده تراز سوخوی۳۵ که از جدید‌ترین هواپیماهای جنگی روسیه است، باشند. براساس این گزارش، در حالی طرف روس به اجرای این توافق نظامی متعهد شده که این توافق با مخالفت آمریکا مواجه شده است. وزیر دفاع آمریکا در این باره گفته است: قطعنامه شورای امنیت فروش سلاح به ایران را ممنوع کرده است و در صورتی که روسیه چنین اقدامی کند، ایالات متحده تمام روابط خود با روسیه را قطع خواهد کرد. با این حال، پوتین با رد فشار آمریکا، متعهد شد سالانه ۱۰۰هواپیمای خود را پس از آموزش خلبانان ایرانی به مدت 3 سال، به ایران بفروشد. رئیس‌جمهور روسیه البته یک پیشنهاد دیگر به ایران داده است که این پیشنهاد با مخالفت طرف ایرانی مواجه شده است. به نوشته این روزنامه عرب‌زبان، پوتین همچنین پیشنهاد ایجاد یک پایگاه هوایی روسی بزرگ در ایران را به تهران داده است تا ۴۰۰ جنگنده به همراه موشک‌های زمین به هوای روسیه در آن مستقر شوند اما ایران با رد این پیشنهاد اعلام کرده شعار جمهوری اسلامی ایران آن است که به هیچ دولت خارجی اجازه بنا نهادن پایگاه نظامی در خاک خود را ندهد.
آغاز رایزنی‌ها برای خرید جنگنده
نخستین رایزنی‌های رسمی برای خرید جنگنده‌های نظامی از روسیه به سال 94 و سفر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به روسیه برای بازدید از نمایشگاه «ماکس-2015» بازمی‌گردد که در این سفر ستاری پیشنهاد خرید جنگنده‌های سوخو 30 را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داد. اندکی پس از انتشار خبر مذاکره
معاون رئیس‌جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین درباره جنگنده سوخو30، مقامات آمریکایی نسبت به آن واکنش نشان داده و رسماً اعلام کردند فروش این جنگنده به ایران، قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل را نقض می‌کند. بلافاصله پس از انتشار این موضع مقامات آمریکایی، خبرگزاری اینترفکس روسیه بیانیه‌ وزارت خارجه این کشور را منتشر کرد که در آن  روسیه اعلام کرده بود: «قراردادهای مربوط به فروش جنگنده‌های سوخو‌30، تانک‌های تی‌90 و بالگردهای توپدار به ایران را خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نمی‌داند». روسیه حتی اواسط فروردین‌ماه سال 95 اعلام کرد مسکو برای فروش این جنگ‌افزارها نیازی به مجوز شورای امنیت ندارد و درخواست چنین مجوزی را هم نخواهد کرد.
پس از این کش و قوس‌ها، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در سفری به مسکو، با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و چند روز بعد به تهران بازگشت. وی چندین هفته پس از بازگشت به تهران، گفته بود: ما طرفدار منافع ملی خودمان هستیم و هر کس منافع ملی ما را تأمین کند و در امور داخلی ما دخالت نکند، خواهان روابط با آن کشور هستیم. برخی کشورهای اروپایی حتی حاضر نیستند یک گلوله توپ یا یک تفنگ به ما بدهند اما روسیه حاضر است جنگنده سوخو30 به ما بدهد.
میگ 35 بهتر از سوخو
پس از انتشار خبر تلاش ایران برای خرید جنگنده‌های سوخو 30 از روسیه، یک سایت روسی در گزارشی از علاقه‌مندی ایرانی‌ها به جنگنده میگ 35 به جای سوخو خبر داد. سایت اسپوتنیک در گزارشی با عنوان «اوج‌گیری غیرمنتظره علاقه‌مندی به خرید جنگنده میگ 35 در ایران» در این رابطه به نقل از کاربران ایرانی نوشت: هواپیماهای بمب‌افکن تهاجمی سوخو34 و هواپیمای جنگنده فوق مدرن سوخو35 که برای کسب برتری در آسمان در نظر گرفته شده‌اند، در حال حاضر برای ایران گران هستند اما خریداری ۴۰ تا ۵۰ فروند هواپیمای میگ 35 در روسیه و سپس آغاز تولید تحت لیسانس 120 تا 150 فروند از این هواپیماها، جان تازه‌ای به روند رشد صنعت هواپیماسازی ایران بخشیده و قدرت نظامی نیروی هوایی ایران را بشدت بالا خواهد برد. در این گزارش همچنین آمده ایرانی‌ها عقیده دارند ایران دارای تجارب کافی در زمینه بهره‌برداری و تعمیر اساسی میگ 29 است و از این لحاظ خریداری هواپیمای جنگنده میگ 35 مشکلات زیادی ندارد و ایرانی‌ها بهره‌برداری از این جنگنده‌ها را به آسانی فرا خواهند گرفت.
ویژگی میگ 35
میگ ۳۵ جنگنده چند منظوره روسیه است که پروژه آن با هدف جایگزینی جنگنده میگ29 در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی توسط شرکت MIKOYAN گسترش داده شد. این جنگنده از آخرین تجهیزات الکترونیکی، موتور‌های جدید و سیستم‌های دیگر بهره می‌برد. میگ ۳۵ نخستین بار سال ۲۰۰۷ میلادی رونمایی شد و در همان سال هم نخستین پرواز خودش را انجام داد. غربی‌ها این جنگنده را به اسم FULCRUM-F می‌شناسند. این جنگنده با طول بیش از 17 و عرض 11 متر، طول بال‌ها 12 متر، سرعت 2 هزار و 560 کیلومتر بر ساعت و برد بیش از 3 هزار کیلومتر، می‌تواند انواع موشک‌های کلاس «R-27» و کلاس «KH»، بمب‌های هدایت‌شونده «S-8،KAB-500L» و «S-13،S-24،S-250،S-251 » و انواع مهمات مورد نظر را حمل کند.
هدف اصلی از تولید میگ ۳۵ به دست گرفتن برتری هوایی و همچنین بمباران هوایی با دقت بسیار زیاد است. همچنین از این جنگنده می‌توان برای شناسایی البته با تجهیزات ویژه استفاده کرد. در طراحی میگ ۳۵ از جنگنده
MIG- 29M الهام گرفته شده و به طور کلی طراحی این جنگنده شبیه میگ29 است. در میگ ۳۵ به طور ویژه از نظر سیستم‌های سلاحی، قابلیت نصب مهمات و تجهیزات الکترونیکی ارتقا پیدا کرده که مهم‌ترین بخش آن رادار جدید منظم فاز فعال Phazatron Zhuk است که این رادار هدف‌های بیشتری را تشخیص می‌دهد و برد آن هم بیشتر است و توانایی تشخیص هدف‌های هوایی تا ۱۶۰ کیلومتری و هدف‌های دریایی تا ۳۰۰ کیلومتری را دارد. ویژگی مهم این رادار این است که تا ۳۰ هدف را به صورت همزمان تشخیص می‌دهد و جنگنده می‌تواند تا ۶ هدف را به صورت همزمان هدف قرار بدهد. این جنگنده همچنین از یک سیستم مکان‌یابی اپتیکال بهره می‌برد که یک بخش آن در جلوی جنگنده و بخش دیگر زیر بدنه قرار گرفته است. بخش اول به دنبال هدف‌های هوایی می‌گردد و توانایی شناسایی جنگنده‌هایی را که به سمت میگ 35 حرکت می‌کنند تا حداقل ۵۰ کیلومتری و جنگنده‌هایی که از میگ 35 دور می‌شوند را تا حداقل ۹۰ کیلومتری دارد. بخش دوم که زیر بدنه قرار گرفته توانایی دارد هدف‌های به‌اصطلاح سطحی همچون تانک را از فاصله حداقل ۲۰ کیلومتری شناسایی کند. این جنگنده یک مسلسل ۳۰ میلی‌متری با خشاب ۱۵۰تایی دارد و روی بدنه ۹ جایگاه برای حمل سلاح در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌های دیگر این جنگنده توانایی حمل بیش از ۷۰۰۰ کیلوگرم بار است. با توجه به اینکه این جنگنده 40 تا 50 میلیون دلار قیمت دارد و از ویژگی‌های تاکتیکی و عملیاتی بسیار خوبی برخوردار است، می‌تواند یک گزینه مناسب جهت خرید و تولید مشترک تحت لیسانس  باشد و این موضوع توان عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: