کد خبر: ۱۱۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
مدیرکل امور عشایر استان فارس از اختصاص ۶۷ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در مناطق عشایری این استان خبر داد.




زندگی عشایری در ایلام

به گزارش بیکافارس، روح‌الله بهرامی  در نشست خبری با بیان اینکه درآمد خانواده‌های عشایری پایین است بنابراین برای ایجاد تنوع در اشتغال عشایر در رسته‌های گردشگری و بوم‌گردی، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی، شرکت‌های خدمات پشتیبانی تامین نیازمندی‌های عشایر با محوریت دانش بنیان بودن و زنجیره تولید گوشت قرمز تسهیلات با بهره کم به عشایر پرداخت می‌شود، اظهار داشت: تاکنون 68 نفر متقاضی راه‌اندازی سایت‌های گردشگری و بوم‌گردی در مناطق عشایری استان فارس شده‌اند.

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق صنایع دستی عشایری فیروزآباد به عنوان پایلوت کشوری، گفت: علاوه بر این 46 صندوق خرد زنان عشایری با 1500 عضو در استان فارس راه‌اندازی شده است و تاکنون 700 میلیون تومان تسهیلات در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته است.

بهرامی با بیان اینکه برای حذف واسطه‌ها و ایجاد اشتغال برای عشایر درصدد راه اندازی زنجیره‌های تولید گوشت قرمز هستیم و تسهیلات مدت‌دار با بهره 4 درصد در اختیار متقاضیان این بخش قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ار محل اعتبارات ماده 10 و 12 معادل 12 میلیارد تومان، از محل تسهیلات راه‌اندازی زنجیره گوشت قرمز 5 میلیارد تومان و از محل اعتبارات ایجاد اشتغال پایدار در قالب سامانه کارا 50 میلیارد تومان اعتبار برای عشایر استان فارس در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در دهه مبارک فجر 8 پروژه امور عشایر استان فارس با اعتبار یک میلیارد و 142 میلیون تومان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: 240 خانوار عشایر از خدمات این 8 طرح بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه به دلیل خشکسالی منابع تامین آب عشایر دچار کم‌آبی شدید شده و چون در مراتع علوفه‌ای وجود ندارد مجبور به خرید علوفه هستند که هزینه زیادی برای آنها دارد، افزود: به منظور جبران کمبود علوفه از ابتدای سال تاکنون 35 هزار تن علوفه به منظور تامین خوراک دام در بین عشایر فارس توزیع شده و علاوه بر این از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست توزیع 20 هزار تن علوفه دیگر نیز شده است.

پرداخت بیش از 5 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به عشایر فارس

سرهنگ عیسی افسری، فرمانده سپاه عشایر استان فارس، نیز در این نشست اظهار داشت: از سال 92 تا پایان سال 95 بیش از 5 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از طریق سپاه بین عشایر استان فارس توزیع شده که سبب ایجاد اشتغال برای 360 نفر شده است.

وی افزود: این تسهیلات با بهره کمتر از بهره‌های متعارف بوده و در سال جاری نیز 400 میلیون تومان تسهیلات با بهره 10 درصد در بین عشایر استان فارس توزیع شده است.

سرهنگ افسری با بیان اینکه در حوزه محرومیت‌‌زدایی از مناطق عشایری استان فارس در سال جاری 2500 نفر روز اردوی جهادی یک روزه و 450 نفر روز اردوی جهادی 7 روزه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته نیز 300 چشمه سرویس بهداشتی سیار در بین عشایر استان فارس توزیع شده است.

وی با اشاره به توزیع یک هزار قبضه سلاح مجوزدار بین عشایر استان فارس، گفت: در دهه مبارک فجر سپاه عشایر استان فارس 200 برنامه متناسب با ای نایام و ایام شهادت حضرت فاطمه (س) برگزار خواهد کرد.

110 واحد آموزشی عشایری فارس از چادر به کانکس تبدیل می‌شود

علی عسکر نجفی، رئیس آموزش و پرورش عشایری استان فارس، نیز در این نشست با اشاره به تحصیل 11 هزار دانش‌آموز در آموزش و پرورش عشایر استان فارس که 7 هزار نفر از آن‌ها در مقطع ابتدایی و 4 هزار نفر در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: مدارس ابتدایی در چادر، کانکس، ساختمان پیش ساخته دایر است و واحدهای آموزشی مقطع متوسطه در مدارس شبانه‌روزی شهری قرار دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش عشایری استان فارس 470 واحد آموزش ابتدایی و 21 مرکز شبانه‌روزی آموزشی تحت پوشش دارد، افزود: 2 واحد شبانه‌روزی به صورت تیزهوشان و یک واحد آموزشی به صورت نمونه دولتی اداره می‌شود.  

نجفی با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به استان فارس 4 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز واحدهای آموزشی عشایری به کانکس اعتبار گرفتیم که 2.3 میلیارد تومان از این اعتبار به صورت نقدی دریافت شده است، عنوان کرد: با این اعتبار 110 مدرسه عشایری از چادر به کانکس تبدیل می‌شوند و تاکنون نیز بیش از 70 کانکس سرویس بهداشتی برای مدارس عشایری تهیه کرده‌ایم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 2 واحد آموزشی خیرساز در مناطق عشایری فارس و شروع احداث 5 واحد آموزشی خیرساز دیگر، گفت: برای نخستین بار بنیاد برکت 2 واحد آموزشی 6 کلاسه عشایری در فارس خواهد ساخت که ساخت این دو واحد آموزشی در مرحله عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار است.

رئیس آموزش و پرورش عشایری استان فارس افزود: امسال 700 نوآموز عشایری در مقطع پیش‌دبستانی به صورت رایگان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/ ت

نام:
ایمیل:
* نظر: