کد خبر: ۱۱۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
مجتمع بزرگ گوشت اقلید که بنا بود روزگاری برای ۳۰۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی کند و مرکز تجمع کشتار صنعتی در میان شهرستان‌های شمالی استان فارس باشد، تعطیل شد.
کشتارگاه7

به گزارش بیکافارس، مجتمع بزرگ گوشت اقلید که بنا بود روزگاری برای 300 تا 200  نفر اشتغالزایی کند و مرکز تجمع کشتار صنعتی در میان شهرستان‌های شمالی استان فارس باشد، پس از گذشت نزدیک به 16 سال تعطیل شد تا ضربه دیگری بر زخم بیکاری این شهرستان باشد. 

تعطیلی مجتمع گوشت اقلید و بیکاری کارگران

در حالی که بیکاری به گفته امام جمعه، نماینده و فرماندار اقلید نخستین معضل در این شهرستان است. تعطیلی این مجتمع که با ظرفیت 3 تا 5 درصدی کار می‌کرد منجر به بیکاری 47 - 48 نفر شده و زندگی را بر کارگران این مجتمع تنگ کرده است. 

سید حسین افضلی، نماینده شهرستان اقلید در تاریخ 26 دی ماه در تذکری شفاهی به رئیس جمهور خواستار رفع مشکلات حوزه صنعت شده و به این مجتمع گوشت نیز اشاره کرده است.

به گفته وی « حدود 2 سال است که تعدادی کارگر زحمتکش بی‌گناه که به نان شب محتاجند در عسر و حرج برخوردهای بی‌منطق و بی‌ضابطه فردی به سر می‌برند که در قالب اصل 44 مجتمع گوشت اقلید به وی واگذار شده است و با وجود پیگیری مسئولان شهرستان و استان، متاسفانه هیچ اقدام موثر و مشهودی متصور نیست».

وقتی خصوصی‌سازی راه‌گشا نیست 

صالح مشتاقی لاری، فرماندار اقلید نیز در گفت‌وگو با تسنیم مشکل این مجتمع را عدم اهلیت مالی و تخصصی سرمایه‌گذار اعلام می‌کند. به گفته وی سازمان خصوصی‌سازی بدون استعلام از مسئولان شهرستان و استان این مجتمع را در قالب اصل 44 واگذار کرده و در این مدت هم اقدامی از سوی سرمایه‌گذار برای رونق مجتمع انجام نشده است. 

هر چند واگذاری این مجتمع بر اساس اصل 44 صورت گرفته اما « سرمایه‌گذار مبلغی کمتر از میزان واقعی را پرداخت کرده » این موضوعی است که فرماندار اقلید به آن اشاره می‌کند و از عدم پرداخت اقساط آن نیز از سوی سرمایه‌گذار سخن می‌گوید. 


حجت‌الاسلام طالبی در اردیبهشت ماه گفته است « ارزش این مجتمع با توجه به موقعیت آن، تاسیسات و وجود چاه آب و فضای سبز 150 میلیارد تومان بوده در صورتی که براساس قرائن موجود به 12 میلیارد و 800 میلیون تومان فروخته و با اقساط واگذار شده که با این کار به سرمایه مردم اقلید چوب حراج زدند». 

بیشتر بخوانید: رکود دامن مجتمع گوشت اقلید را گرفت/ حضور بخش خصوصی نیز کارساز نیست

فرماندار شهرستان اقلید از پیگیری برای بازپس‌گیری یا تعیین تکلیف این مجتمع سخن می‌گوید و معتقد است که ادامه این روند نه تنها مشکلی از اقلید برطرف نمی‌کند بلکه مشکلی بر دیگر مشکلات شهرستان شده و زندگی کارگران این مجتمع را با مشکل مواجه کرده است. به گفته وی روند بازپس‌گیری به دلیل فرایند اداری روندی طولانی است. 

فرصتی که از دست رفت 

شهرستان اقلید در طول 6 ماه از سال محل عبور بیش از 50 هزار نفر از عشایر است که به دلیل ییلاقی بودن به این منطقه کوچ می‌کنند و به گفته علیرضا قادری، رئیس اداره صنعت و معدن این شهرستان به دلیل اینکه زمان ورود عشایر دام‌های آنها به نهایت رشد رسیدند، وجود مجتمع گوشت اقلید می‌تواند ظرفیت خوبی برای کشتار، فروش و بهره‌برداری از این ظرفیت باشد. 

به گفته وی علاوه بر تهیه گوشت فعالیت این مجتمع می‌تواند زمینه ایجاد صنایع وابسته به گوشت و فرآوری مرتبط با آن نظیر چرم را فراهم کند و رونق اقتصادی شهرستان را به دنبال داشته باشد. 

مجتمع گوشت اقلید 16 سال پیش با ظرفیت اسمی 3 شیفت کاری و روزانه کشتار 1000 راس دام سبک و 100 راس دام سنگین در این شهرستان راه‌اندازی شد که در صورت تکمیل تمام ظرفیت‌ها می‌توانست برای بیش از 200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند اما با تعطیلی آن نه تنها شغلی ایجاد نشده بلکه همان تعداد محدود نیز بیکار شدند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: