کد خبر: ۱۱۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
گزارش خبری تحلیلی
ویزخارجه فرانسه به ایران می آید.
به گزارش تنویر ، چندی پیش روزنامه فرانسوی لوفیگارو به نقل از «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه این کشور گزارش داد که قرار است وی 14 اسفندماه (5 مارس) برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای، توافق هسته‌ای و برنامه موشکی ایران به تهران سفر کند.
به گزارش ایسنا، لودریان همچنین به لوفیگارو گفته است که آنها گفت‌وگوهایی را با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران آغاز کرده‌اند.
وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب علیه کشورمان گفت: پاریس امیدوار است بتواند موضوع نفوذ ایران در خاورمیانه حمایت مالی از حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن را مطرح کند. این دلیلی است که به خاطر آن قرار است به ایران سفر کنم.
لودریان پیش از این نیز ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و این کشور را به داشتن تمایلات هژمونیک در منطقه متهم کرده بود.
در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز مدعی شد که کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام وارد گفت‌وگوهایی با ایران درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند.
در هفته گذشته نیز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد که طرف‌های اروپایی با اعمال برخی تغییرات مورد نظر دولت ترامپ در برجام، از جمله محدودیت‌های موشکی موافقت کرده‌اند.
علاوه‌بر این در حالی‌که در روزهای گذشته، «بعیدی‌نژاد» سفیر فعلی ایران در انگلیس و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته بود درخصوص پایان دادن به بحران یمن با انگلیس مذاکره و توافق کردیم، انگلیس برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تلاش کرد. با این اقدام،خباثت انگلیس بیش از پیش ثابت شد اما متاسفانه وزارت خارجه همچنان به خوش‌خیالی ادامه می‌دهد.
«محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور-مهر 96- در مصاحبه با سی‌ان‌ان در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:«اگر درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نگرانی وجود دارد، این مسائل می‌تواند موضوع مذاکره میان ایران با کشورهای منطقه یا اروپا باشد»
متاسفانه علیرغم انتشار اخباری مبنی بر مذاکره کشورهای اروپایی عضو 1+5 با ایران درخصوص مسائل منطقه‌ای، هنوز موضع‌گیری شفاف و قاطعی از سوی مسئولین دستگاه دیپلماسی اتخاذ نشده است.
عاقبت برجام!
در ماه‌های اخیر، روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات بارها و بارها موضوع برجام موشکی و برجام منطقه‌ای را مطرح کرده‌اند.
برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق-۲۴ بهمن ۹۶- در مطلبی نوشته بود: «اروپایی‌ها از مجموعه سخنان و عملکرد ترامپ دریافته‌اند که باید در زمینه‌های غیرهسته‌ای به‌نوعی شکلاتی به ترامپ بدهند تا از یک‌سو زمان بخرند و از سوی دیگر ترامپ آن را برای خود کسب وجهه‌ای محسوب کند و به شرایط حاضر رضایت دهد...بدون هرگونه مجامله‌ای باید گفت اگر ایران دنبال راه‌حلی است که اروپا را به خود نزدیک کند، باید درجه احساس ناامنی اروپا از توسعه موشکی ایران را به مقدار زیادی کاهش دهد. سپس ایران با اروپا گفت‌وگویی شروع کند که در آن علت منطقی توسعه موشکی ایران مطرح شود».
متاسفانه در شرایطی که دشمن در چارچوب عملیات روانی، تک‌تک منابع قدرت ملی-از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای - را اسباب مزاحمت و دردسر برای ما جا می‌زند، رسانه‌های حامی دولت نیز در اقدامی تأمل‌برانگیز، بهره‌مندی ایران از این منابع را ماجراجویی و هزینه تراشیدن برای کشور معرفی کرده و مدعی هستند که می‌شود بر سر این منابع نیز معامله «برد-برد برجام»! را تکرار کرد.
روزنامه شرق همان روزنامه‌ای است که- دی ماه 94- در اوج عهدشکنی‌های آمریکا در تیتر یک نوشته بود:«امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام». در متن این گزارش آمده بود:«عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».
مدیرمسئول روزنامه شرق چندی پیش در یک گفت‌وگو اذعان کرد که در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده است وظیفه آنها بزک کردن برجام بوده است!
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد که ید طولایی در بزک کدخدا! دارد-7 بهمن 96- در مطلبی اعتراف کرد: «اینکه تصور کنیم اروپا کاملاً در طرف ایران قرار خواهد گرفت ساده‌لوحانه است چرا که پیوند ساختاری اروپا و آمریکا در تبادلات اقتصادی و امنیتی موجب شده این دو قدرت به یکدیگر وابستگی متقابلی داشته باشند».
سؤال این است که برجام چه دستاوردی داشت و چه گلی بر سر ما زد که باید به دنبال تکرار آن باشیم؟!
همین چند ماه پیش بود که ظریف اذعان کرد که «به دلیل پابرجاماندن تحریم‌ها حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم» و همین چند هفته پیش بود که عراقچی گفت: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چرا که از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است» و همین چند روز پیش بود که فرودگاه آلمان در اقدامی توهین‌آمیز از ترس تحریم‌های آمریکا، از سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل آقای ظریف خودداری کرد.
آقای روحانی که برجام را «آفتاب تابان» و «نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ در برابر اراده ملت» نامیده بود، آبان 96 در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم در مجلس تصریح کرد: «به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید».
اظهارات تأمل برانگیز برخی دولتمردان و مدعیان اصلاحات درخصوص برجام موشکی و منطقه‌ای در حالی است که خسارت محض برجام در مقابل دیدگان همه قرار دارد. اولین تجربه شکست خوردن را می‌توان با تسامح به حساب ‌اشتباه و بی‌تجربگی گذاشت. اما وقتی ریل حرکت به سمت تکرار یک تجربه ‌اشتباه است، دیگر نمی‌توان آن را فقط یک خطا و ساده‌لوحی دانست.
حامی منافقین
«فرانسوا سنمو» سفیر فرانسه در تهران-تیر 96- در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در اظهارنظری گستاخانه گفت:«سازمان مجاهدین [گروهک تروریستی منافقین] هرسال، در حومه پاریس، گردهمایی دارد و قوانین فرانسه مدافع حق آزادی تظاهرات و بیان است و مادامی‌که در این گردهمایی، عملی غیرقانونی یا خلاف نظم عمومی اتفاق نیفتاده، مقامات فرانسوی اجازه ممنوع‌کردن آن را ندارند».
سنمو در ادامه مدعی شد: «این گروه هیچ ربطی به فرانسه ندارد و ما بر گسترش روابط خود با ایران در چارچوب برجام تأکید داریم. این مسئله موضوعی جدا از روابط دوجانبه است و در فرانسه به آقای ظریف متذکر شدیم».
ژست مضحک و تهوع‌آور سفیر فرانسه درخصوص «دفاع از حق آزادی» و لحن طلبکارانه و تأکید بر اینکه «به ظریف متذکر شدیم» در حالی است که گروهک تروریستی منافقین، ۱۷هزار ایرانی بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است. برگزاری نشست تروریست‌ها در پاریس، یک دلالت با خود دارد و آن میزان احترامی است که دولت و وزارت خارجه فرانسه برای همتایان خود در دولت روحانی قائل هستند.
لازم به ذکر است که در تیرماه امسال تنها 48 ساعت پس از سفر ظریف به پاریس، میتینگ گروهک تروریستی منافقین با مجوز فرانسه در پاریس برگزار شد.
پس از این اقدام بی‌شرمانه و گستاخانه از سوی پاریس، این سؤال در افکار عمومی ایجاد شد که وقتی سفر وزیر خارجه ایران حتی نمی‌تواند مانع برگزاری یک نشست سیاسی با محوریت تروریست‌های بین‌المللی علیه کشور شود؛ انتظار برای لغو تحریم‌های قبلی یا به ثمر رسیدن سرابی به اسم برجام، بیهوده نیست؟!
ظریف چندی پیش در اظهارنظری تأمل‌برانگیز از همراهی پاریس با منافقین صرفاً به‌عنوان نقطه ابهام در روابط یاد کرده بود!
فرانسه در جنگ تحمیلی، یکی از کشورهای اصلی حامی صدام بود، کمک‌های تسلیحاتی پاریس به بعثی‌ها، فروش هواپیماهای سوپر اتاندارد و میراژ برای حمله به ایران، فروش موشک‌های اگزوست به صدام و حتی سلاح شیمیایی تنها بخشی از اقدامات خصمانه‌ای است که دولت‌های پیشین فرانسه علیه ایران انجام داده‌اند.
رونق اقتصاد فرانسه!
رسانه فرانسوی «دروز انفو» در روزهای گذشته در گزارشی نوشت: «صنایع خودروسازی و دامپروری فرانسه برای بقای خود، به بازار پرسود ایران نیاز دارند».
«جوفری سلستین اوربن» معاون مدیر روابط اقتصادی دوجانبه در خزانه‌داری فرانسه در این باره گفت: «ما شرکت‌های تجاری را به ادامه فعالیت‌های خود در ایران تشویق می‌کنیم».
به گفته این مسئول تشکیلات اداری وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه، در طول 11 ماه گذشته از سال 2017 صادرات فرانسه به ایران با افزایشی 120 درصدی همراه بوده است.
لازم به ذکر است که فرانسه که در مذاکرات هسته‌ای نقش «پلیس بد» را ایفا می‌کرد، پس از امضای برجام علی‌رغم امتیازات اقتصادی گسترده و یک‌جانبه برجامی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.فرانسه تاکنون میلیاردها دلار قرارداد اقتصادی با ایران امضا کرده که بخش عمده آن، از جمله یک قلمش حدود 27 میلیارد دلار برای خرید هواپیما و بخش قابل توجه دیگر آن برای خرید محصولات شرکت بدعهد پژو و دیگر شرکت‌های خودروساز ورشکسته فرانسه صرف می‌شود. در عرصه نفت و گاز نیز فرانسه با شرکت نفتی بدسابقه توتال پیش آمد که آن هم با وجود سودآوری زیاد برای توتال، هر روز با کرشمه طرف فرانسوی و زیر سایه ترس از تحریم‌های آمریکا دچار ابهام بیشتری می‌شود.
حامی تروریست ها!
فرانسه علاوه‌بر حمایت از گروهک تروریستی منافقین و تجهیز صدام در حمله به ایران، نقش ویژه‌ای در حمایت از گروهک‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا و به ویژه در سوریه دارد.
کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های غربی از گروه تکفیری صهیونیستی داعش حمایت مالی کرده‌اند و فرانسه از همان آغاز تجهیزات نظامی و سلاح در اختیار این گروه تروریستی قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کارخانه فرانسوی«لافارژ»-اسفند 95- اذعان کرد که به گروههای تروریستی در سوریه کمک مالی کرده است.
بررسی‌های بعدی مشخص کرد که این شرکت به طور مستقیم از داعش حمایت مالی کرده است.براساس مستندات به دست آمده، فرانسه برای گروه‌های تروریستی، دوربین دید در شب و سلاح و تجهیزات نظامی ارسال کرده است.
چندی پیش روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: «فرانسه از گروه‌های مسلح [تروریست‌های تکفیری] در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند».
حال سؤالی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود این است که فرانسه با کارنامه سیاه در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، آیا اصلا در جایگاهی هست که بخواهد درباره مسائل منطقه‌ای اظهارنظر کند و یا راهکاری ارائه دهد؟!
فرانسه خود یکی از دلایل مشکلات موجود در منطقه است و پیش از آنکه بخواهد ژست یک مذاکره‌کننده در امور منطقه‌ای به خود بگیرد باید درباره حمایت و تجهیز گروهک‌های تروریستی پاسخگو باشد.
پلیس بد مذاکرات هسته‌ای و حامی درجه یک منافقین و داعش در راه تهران است. همزمان مقامات فرانسوی و برخی مقامات ایرانی زمزمه مذاکرات منطقه‌ای و موشکی را مطرح کرده‌اند. اولین تجربه شکست خورده را می‌توان با تسامح به حساب‌اشتباه و بی‌تجربگی گذاشت. اما وقتی ریل حرکت به سمت تکرار یک تجربه ‌اشتباه است، دیگر نمی‌توان آن را فقط یک خطا و ساده‌لوحی دانست.

نام:
ایمیل:
* نظر: