کد خبر: ۱۱۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کارآفرین جوان دارابی بعد از تعطیل کردن سالن پرورش قارچ به فکر احداث گلخانه می‌افتد. وی در حال حاضر ۲۵۰۰ متر فضای گلخانه‌ای در دو نقطه از شهر داراب ایجاد کرده است و سالانه حدود ۲۵ تن خیار تولید می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جهادی از بسیج سازندگی فارس، «مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است بخش خصوصى را باید توانمند کرد؛ هم به فعالیت اقتصادى تشویق بشوند، هم سیستم بانکى کشور، دستگاه‌هاى دولتى کشور و دستگاه‌هائى که می‌توانند کمک کنند، کمک کنند که مردم وارد میدان اقتصاد شوند». (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، سوم مرداد 91)

در نقاط مختلف فارس جوانان تحصیل‌کرده‌ای وجود دارند که با سرمایه اندک وارد کار تولید شده‌اند و از این طریق موجبات امرار معاش برای خود و عده‌ای دیگر فراهم کرده‌‌اند. ابوذر پورکارگر، کارآفرین جوان دارابی است که کارشناسی ارشد مهندسی برق دارد و در حال حاضر با احداث گلخانه به تولید خیار مشغول است.

پورکارگر در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: شغل پدرم کشاورزی است و از قبل پیش زمینه انجام کارهای کشاورزی را داشتم به همین خاطر بعد از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از آنجا که شرایط برای استخدام در ارگان‌های دولتی برایمان فراهم نبود تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار برای خودم شدم.

وی می‌افزاید: از طریق آشنایان مطلع شدم که بسیج سازندگی برای طرح‌هایی مانند پرورش قارچ، احداث گلخانه، پرورش بلدرچین و غیره تسهیلات پرداخت می‌کند به همین دلیل با دریافت وام 5 میلیونی یک سالن پرروش قارچ راه‌اندازی کردم اما چون تولید قارچ در داراب فصلی است با ضرر روبه‌رو شدم و کار خود را تعطیل کردم.

این کارآفرین جوان دارابی بعد از تعطیل کردن سالن پرورش قارچ به فکر احداث گلخانه می‌افتد و با تسهیلاتی که از بسیج سازندگی دریافت می‌کند به همراه یکی از دوستانش گلخانه تولید خیار راه‌اندازی می‌کند و بعد از کسب تجربه در این زمینه بار دیگر با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی یک گلخانه دیگر با موقعیت مناسب‌تر در نقطه‌ای دیگر راه‌اندازی می‌کند.

وی در حال حاضر 2500 متر فضای گلخانه‌ای در دو نقطه از شهر داراب ایجاد کرده است و سالانه حدود 25 تن خیار تولید می‌کند و به گفته خودش در تلاش است که با تجربیاتی که در این چند سال کسب کرده است فضای کار خود را به 5 هزار متر گسترش دهد تا از این طریق هم کسب درآمدش بیشتر شود هم افراد بیشتری مشغول به کار شوند.

این کارآفرین دارابی در حال حاضر به دلیل اینکه فضای گلخانه‌اش وسیع نیست محصولات‌اش به صورت تازه‌خوری در بازار داخلی داراب به فروش می‌رسد اما معتقد است که اگر کار خود را وسعت دهد می‌تواند این محصولات را به استان‌های دیگر نیز ارسال کند.

پورکارگر می‌گوید: نزدیک به 4 سال است که گلخانه خود را راه‌اندازی کردم اما هنوز به هدفی که در این کار داشته‌ام نرسیده‌ام و همچنان با تلاش به دنبال رسیدن به آن هدف هستم.

این کارآفرین یکی از اهداف خود را ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای افراد بیشتر عنوان می‌کند و می‌گوید: چون رشته تحصیلی‌ام برق است دوست دارم برای راحت شدن کار گلخانه‌داری تلفیقی از برق و کشاورزی ایجاد کنم و حتی پایان‌نامه ارشدم نیز درباره اتوماسیون و مانیتورینگ کردن حرارت و رطوبت در گلخانه‌ها بوده است.  

وی می‌افزاید: متاسفانه به دلیل نداشتن سرمایه هنوز موفق به اجرای این ایده در گلخانه خودم نشده‌ام و شرایط مالی اجازه پیاده کردن این طرح را نمی‌دهد.

سرهنگ محمدحسین تمدن، رئیس بسیج سازندگی داراب در گفت‌وگو با تسنیم از پرداخت وام 15 میلیونی با بهره 10 درصد به متقاضیان خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته سقف پرداخت وام‌ها 30 میلیون تومان با بهره 16 درصد بود.

وی می‌گوید: سازمان بسیج سازندگی داراب به متقاضیانی که در آستانه ورشکستی و تعطیلی کارگاه تولیدی خود هستند وام اشتغال پرداخت می‌کند و همچنین به کسانی که طرح جدید برای ایجاد اشتغال و تلید دارند نیز وام می‌پردازد.

سرهنگ تمدن می‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون 120 میلیون تومان وام اشتغال به متقاضیان پرداخت شده و پرداخت این تسهیلات همچنان تداوم دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: