کد خبر: ۱۱۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
گزارش خبری تحلیلی
به گزارش تنویر ، حمله به سفارت ایران توسط تشیع لندنی در حالی اتفاق افتاد که این فرقه در سال‌های اخیر تحت حمایت دولت کامل دولت انگلیس به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و اختلاف‌افکنی افراطی میان شیعه و سنی می‌پردازد.
بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان از همان دقایق اولیه یورش این افراد با انتشار توییت‌هایی از سلامت دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت خانه خبر داد و عنوان کرد که مهاجمان با خود سلاح سرد حمل کرده‌اند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حمله فرقه شیرازی به سفارت کشورمان در لندن گفت: بلافاصله پس از وصول این خبر آقای دکتر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن، و برخورد فوری پلیس با مهاجمین شد.
قاسمی افزود: سفیر انگلیس در تهران نیز ضمن ابلاغ عذرخواهی رسمی دولت انگلیس گفت: پلیس ضدشورش انگلیس در محل حضور یافته و اوضاع را تحت کنترل دارد. تمامی اقدامات لازم برای محافظت از جان دیپلمات‌های ایران و جلوگیری از ورود مهاجمین به داخل سفارت به عمل آمده است.
کمیسیون امنیت ملی
 ابعاد حمله به سفارت ایران در لندن را بررسی می‌کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام گفت که این کمیسیون موضوع حمله به سفارت ایران را در لندن مورد بررسی قرار می‌دهد و از دستگاه دیپلماسی هم در این زمینه توضیح خواهد خواست.
سید حسین نقوی حسینی ضمن محکوم کردن تعرض افراد غیرمسئول به سفارت ایران در لندن اظهار کرد: سفارت ایران در انگلستان جزئی از خاک کشور ما محسوب می‌شود و مسئولیت این تعرض به عهده دولت انگلیس است و بر این اساس لندن باید پاسخگوی این اتفاق باشد.کمیسیون امنیت ملی حتما این موضوع را بررسی می‌کند و از دستگاه دیپلماسی هم در این زمینه توضیح خواهد خواست.
نقوی حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره تاثیر این اتفاق بر روابط دو کشور گفت: ما باید این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم متعرضین چه کسانی بودند، تعرض چگونه صورت گرفته و آیا تعللی که وجود داشته عمدی بوده یا خیر تا بتوانیم به صورت دقیق‌تر در این باره
اظهار نظر کنیم.
دولت انگلیس در ماجرای حمله
به سفارت ایران در لندن کوتاهی کرد
علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل نیز در واکنش به این حادثه اظهار داشت: قطعا دولت انگلیس مسئول حفظ امنیت هیئت‌های نمایندگی سیاسی در این کشور از جمله سفارت ایران در لندن است و این‌ها در جلوگیری از هجوم چند نفر از اراذل و اوباشی که تعیین شده بیگانگان هستند کوتاهی کردند.
وی افزود: هیچ بعید نیست که این‌ها در ارتباط با برخی از جریان‌ها در انگلیس باشند.
ولایتی گفت: دولت انگلیس اگر می‌خواست می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را برای حمله به سفارت ایران بگیرد و باید در این زمینه پاسخگو باشد.
ماهیت شیعه انگلیسی
 فرقه شیرازی
فرقه شیرازی که از آنها به عنوان «شیعه انگلیسی» هم یاد می‌شود، تحت تاثیر فردی به‌نام صادق شیرازی است. طرفداران وی از جمله «یاسر حبیب»، صاحب شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای الفدک، عموما به نشر مطالب تفرقه‌برانگیز در جهان اسلام شهرت دارند. شبکه تحت مدیریت یاسر حبیب، اقدام به پخش زنده تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن کرده است.
شبکه ماهواره‌ای فدک دیدگاه‌های تندی راجع به جمهوری اسلامی ایران دارد و به طور کلی عامل سیاست مشهور انگلیسی هستند که می‌گوید: «تفرقه بینداز و حکومت کن» و در همین راستا به تفرقه‌‌افکنی بین شیعه و سنت می‌پردازند.
احداث چندین شبکه ماهواره‌ای در لندن، مدارس دینی، اقدام به برگزاری مراسم توهین به مقدسات اهل سنت، افراط و انحراف در عزاداری
امام حسین(ع)، دشمنی با ولایت فقیه و... از جمله اقدامات در سال‌های اخیر توسط فرقه شیرازی جهت دشمنی با ایران بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریور سال 1395 درخصوص این فرقه و فعالیت‌های آن فرموده بودند: «اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه‌ فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجه‌اش بودجه‌ خزانه‌داری انگلیس است؛ این بودجه‌اش بودجه‌ انگلیس [است‌]، این شیعه‌ انگلیسی است.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آذرماه همان سال نیز فرمودند: «امروز شما ملاحظه کنید از منتهاالیه شرق آسیا در میانمار مسلمان‌کشی هست، تا غرب آفریقا در نیجریه و امثال اینها؛ همه‌جا مسلمانها [کشته می‌شوند]؛ حالا یک‌جا به دست بودایی کشته می‌شوند، یک‌جا به‌ دست بوکوحرام و داعش و امثال اینها کشته می‌شوند. یک عدّه‌ای هم در این آتشها می‌دمند؛ شیعه‌ انگلیسی و سنّی آمریکایی مثل هم هستند؛ همه، دولبه‌ یک قیچی هستند؛ سعی‌شان این است که مسلمانها را به جان هم بیندازند؛ این پیام اراده‌ تفرقه است که اراده شیطانی است؛ امّا پیام وحدت این است که اینها از این اختلافات عبور بکنند، در کنار هم قرار بگیرند، با هم کار کنند.»
ارتباط تعرض به سفارت ایران در لندن با سفر ولیعهد جنجالی عربستان
این در حالی است که تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و همزمانی نسبی این اقدام با سفر مقامات سعودی به انگلیس ، از ابعاد مختلفی قابل تامل است.
روز چهارشنبه هفته گذشته،«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلستان و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی بعد از دیدار در ساختمان «وست‌مینستر» در لندن بر اهمیت آنچه «مقابله با دخالت‌های ایران» خوانده شده تأکید کردند.
دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای با اعلام این موضوع افزود نخست‌وزیر انگلیس و ولیعهد عربستان همچنین توافق کرده‌اند همکاری‌ها را به منظور مقابله با آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه» خوانده شده، تقویت کنند.
درست دو روز پس از آن، شاهد حمله طرفداران یک فرقه افراطی به سفارت کشورمان در لندن بودیم. بدیهی است که میان این دو پدیده ، یعنی سفر بن سلمان به لندن و حمله عوامل این فرقه افراطی به سفارت کشورمان ، ارتباطی مستقیم و معنادار وجود دارد. انفعال پلیس انگلیس در مقابل حمله کنندگان به سفارت (تا جایی که آنها توانستند به بالکن سفارت راه یابند)،در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است. بدون شک در این خصوص شاهد اهمال خودخواسته و عامدانه دولت ترزا می ‌بوده‌ایم.
نکته دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد، مربوط به اقدامات رسانه‌ای و تبلیغاتی افراد مهاجم در شبکه‌های رسانه‌ای وابسته به غرب بوده است.
برخی شبکه‌های غربی تصاویر حمله به سفارت ایران در انگلیس را به صورت زنده پخش کرده‌اند. این خود نشان دهنده هماهنگی کامل بخش‌های رسانه‌ای وابسته به برخی سرویس‌های امنیتی انگلیس و افراد مهاجم می‌باشد. به عبارت بهتر، در حادثه حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران به لندن، ما با حادثه‌ای طراحی شده و هدفمند
رو به رو بوده‌ایم.
تحلیل‌ها می‌گویند این بازی هدفمند از سوی سرویس‌های امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای دولت انگلیس طراحی و اجرا شده است. بدیهی است که در این معادله، نمی‌توان ادعای دولت انگلیس مبنی بر عدم اطلاع و آگاهی از این موضوع را پذیرفت زیرا رفتار پلیس و دیگر شواهد و مستندات موجود، چیز دیگری را نشان می‌دهد!
حمله برای انحراف جریان خبری یک سفر
محسن رضایی درباره سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به انگلیس و حمله ۵ شیعه نمای فرقه شیرازی به سفارت ایران در این شهر، در صفحه اینستاگرام خود نوشت :« سفر بن سلمان به انگلیس، دولت لندن را با فشار و اعتراض افکار عمومی مواجه کرده بود. اقدام طراحی شده و نمایشی پنج
شیعه‌نمای انگلیسی در حمله به سفارت ایران در لندن برای انحراف جریان خبری این سفر صورت گرفت تا موج انتقادها از جنایات رژیم استبدادی آل‌سعود به حاشیه گراید».
رضایی تصریح کرد : «آن‌ها با کمک تبلیغی در سفر بن سلمان نشان دادند که هر دو از یک ریشه‌اند و جریان ضد سنی و ضد شیعه که به راه افتاده، ازهمان لندن سرچشمه می‌گیرد. این حادثه هر چند وزن ضدامنیتی قابل اعتنایی نداشت اما دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی کشور نباید از منشا آن غافل شوند و آن را بی‌جواب بگذارند.»
لزوم برخورد قاطع وزارت امور خارجه
موضوع دیگر، به برخورد وزارت امور خارجه کشورمان با ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن باز می‌گردد.
واقعیت امر این است که دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید موضوع حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را به صورتی جدی پیگیری کند. بدیهی است که در این میان، دولت انگلیس حکم یک متهم تمام عیار را دارد و باید با جمع‌آوری شواهد و مستنداتی که اتفاقا زیاد نیز هستند، نسبت به بازخواست حقوقی و قضایی دولت انگلیس اقدام کرد. بدیهی است که ماجرای حمله اخیر به سفارت ایران حادثه‌ای ساده و تصادفی نبوده و می‌تواند محصول طراحی دستگاههای امنیتی و سیاسی وابسته به دولت انگلیس بوده باشد.
از سوی دیگر، همان گونه که‌اشاره شد نمی‌توان نقش سفر اخیر مقامات سعودی و محمد بن سلمان به انگلیس را در بروز این مسئله نادیده انگاشت. هم اکنون زمان آن است تا دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان مانع از طفره رفتن مقامات انگلیسی درخصوص پاسخدهی به این موضوع شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: