کد خبر: ۱۱۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
استاندار فارس:
استاندار فارس گفت: میزان بارش‌های جوی استان فارس در سال96 نسبت به متوسط مشابه سال 95 بالغ بر 68 درصد کاهش داشته است.


اسماعیل تبادار، در جلسه مشترک با حضور وزیر نیرو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تبیین وضعیت کنونی مشکلات حوزه آب و آنچه دستگاه‌های اجرایی به عنوان شرح وظایف تعیین‌شده در این خصوص انجام داده اند پرداخت و تشریح همه‌ جانبه بحران آب را گامی موثر در زمینه فرهنگ سازی در جامعه توصیف کرد.

استاندار فارس، وجود آمارهای دقیق برای آگاهی از شرایط کنونی مسائل مرتبط با آب در همه حوزه‌ها را ضروری دانست و افزود: مدیریت مناسب در استان فارس نیازمند این است که اطلاعات دقیق و کارشناسی شده در خصوص وضعیت گذشته و حال حاضر منابع آب و فعالیت های انجام شده در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه صرفه جویی های حاصل از اقدامات مختلف از جمله اجرای طرح‌های آبیاری نوین ،تغییر الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی آب بر باید به صورت دقیق مشخص باشد، خاطرنشان کرد: آب صرفه‌جویی شده باید ذخیره شده و به منظور استفاده در آینده برنامه ریزی شود .

تبادار با اشاره به اینکه آبخیزداری می‌تواند نقش موثری در مدیریت بحران آب به ویژه در استان فارس داشته باشد، خواهان توجه بیش از پیش به این موضوع در همه نقاط استان شد و تاکید کرد: توسعه طرح‌های آبخیزداری در شهرها و روستاهای استان باید در دستور کار شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری ها قرار گیرد.

استاندار فارس گفت: در سفر دو روزه وزیر محترم نیرو به استان فارس افتتاح تصفیه خانه فاضلاب استهبان‌، شروع تصفیه خانه فاضلاب داراب، انتقال آب از ایج استهبان به فسا و چند پروژه در استهبان و آباده با اعتباری بالغ بر ۶۵۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسید.

تبادار گفت: بهره برداری از منابع آب سالانه فارس، هیچگونه تناسبی با آب تجدیدپذیر سالانه در استان ندارد و این برداشت باید حداکثر ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد اما امروز بیش از ۱۲۰ درصد از این منابع بهره برداری می شود بنابراین باید برنامه جامع و مدونی در راستای طرح تعادل بخشی مهیا شود و انتظاراتی که از هر یک از دستگاه‌ها در رسیدن به اهداف برنامه مورد نیاز است، مشخص شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه برداشت آب از سفره های زیر زمینی در سطح استان معادل 16 استان کشور است، تاکید کرد: مشکل کم آبی و خشکسالی بسیار نگران کننده است.

اسماعیل تبادار تصریح کرد: ضروری است در مصرف آب صرفه جویی کنیم و با نگاه به آینده فرهنگ درست مصرف کردن آب را در جامعه گسترش دهیم .

وی افزود: سال‌های متمادی است که از آبهای زیر زمینی برداشت می کنیم و هر مکانیزمی که بتواند در ابعاد فرهنگی و علمی در مدیریت مصرف آب به ما کمک کند، ضرورت امروز جامعه به‌شمار می‌رود.

استاندار فارس نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی را قدمی اساسی برای بهینه‌سازی مصرف آب در امروز و آینده اقتصادی کشاورزان قلمداد و تاکید کرد: اگر در مدیریت مصرف بهینه آبهای زیرزمینی تمهیدات و تدابیر ضروری اتخاد نشود، شاهد عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری برای استان خواهیم بود که خدای نکرده براساس فرونشست ها حتی زیر ساخت های ما را دچار مخاطره می کند .

استاندار فارس خواستار توجه جدی سازمان جهاد کشاورزی به روش های تغییر الگوی کشت در استان فارس شد و افزود: در مناطقی که وضعیت منابع آب به شرایط بحرانی رسیده است باید رویکرد اشتغال را تغییر و به سمت صنایع سوق دهیم تا آب کمتری مصرف شود.


استاندار فارس با بیان اینکه بحران آب واقعیت است و گریز از آن بی‌معناست، افزود: برای هر بحران و مشکلی باید راهکار ارائه دهیم و این واقعیت را نیز در نظر بگیریم که در بحران ها و مشکلات متضرر خواهند شد اما باید به این معاش مردم پرداختن به مشکلات تعادل و توازنی برقرار کنیم که البته رفع مشکلات نیز در راستای تامین معاش مردم انجام می شود.

تبادار از مصرف ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی ابراز نگرانی و اضافه کرد: تنها دو درصد در بخش صنعت و ۶ درصد در آب شرب استفاده می‌شود و اگر با استفاده از روشهای بهینه مصرف آب ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم ،نزدیک به ۸۰ میلیون متر مکعب از منابع آب های زیرزمینی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی خواستار توجه جدی سازمان جهاد کشاورزی به روش های تغییر الگوی کشت در استان فارس شد و افزود: در مناطقی که وضعیت منابع آب به شرایط بحرانی رسیده است باید رویکرد اشتغال را تغییر و به سمت صنایع سوق دهیم تا آب کمتری مصرف شود.

استاندار فارس با بیان اینکه هرگونه سهل انگاری امروز ما در آینده تبعات بسیار ناگواری در پی خواهد داشت، افزود:ما در برابر نیازهای نسل آینده نیز مسئولیم. هر یک از مسئولان باید در آینده پاسخگوی آنچه امروز در زمینه کنترل آب انجام داده اند باشند.

تبادار با اشاره به اینکه هیئت دولت در ۶ اسفند ماه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را تشکیل داده است، تبیین کرد: اعضای این کارگروه وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نفت، معدن و تجارت، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که وظیفه این کارگروه هماهنگی و همکاری فزاینده این دستگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های این برنامه ها توسط کارگروه های استانی ارائه و تصویب می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: