کد خبر: ۱۱۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
سیستم ترمز AEB نجاتبخش جان سرنشینان خودرو
یکی از محصولات شرکت ولوو که طی ۱۶ سال گذشته در بازار فروش هیچ راننده یا مسافر در داخل آن کشته نشده است به عنوان ایمن‌ترین خودرو در بریتانیا معرفی شده است.

ولوو ایکس‌ سی ۹۰ (Volvo XC90) در سال ۲۰۰۲ وارد بازار خودرو بریتانیا شد و بیش از ۵۰ هزار واحد از آن تاکنون در این کشور به فروش رسیده است. در طی ۱۶ سال حضور این خودرو در جاده‌ها تاکنون حتی یک گزارش مبنی بر کشته‎ شدن راننده یا سرنشینان آن اعلام نشده است.

راز موفقیت این خودرو سیستم «ترمز اضطراری خودگردان آ ای بی (AEB)» است که ایمنی بالایی را برای سرنشینان این خودرو به همراه می‌آورد. این سیستم با کمک امواج رادیویی موانع و خطرات اطراف را شناسایی کرده و به راننده در مورد آن هشدار می‌دهد. این سیستم رادار مانند همچنین در زمانی که راننده با سرعت بالا در حال راندن است پیش از روبروشدن با خطر، سرعت خودرو را به طور اتوماتیک کاهش می‌دهد.

با توجه به ایمنی بالای این ترمز شرکت‌های خودروسازی دیگری مانند فورد، واکسول و کیا نیز تمایل دارند که آن را به عنوان یک گزینه اضافی ارائه دهند.

به طور کلی، یک سوم از خودروهایی که امروزه در بازار بریتانیا عرضه می‌شوند این سیستم ترمزی را بر روی خود دارد و بر روی یک سوم دیگر خودروها نیز آن را به عنوان یک گزینه اضافی نصب است.

محققان بر این عقیده‌اند که استفاده از این سیستم می‌تواند در یک دهه آینده جان حدود ۱۱۰۰ نفر در بریتانیا را از مرگ نجات دهد و از مجروح شدن بیش از ۱۲۲ هزار نفر در این کشور جلوگیری کند.

هزینه نصب و جایگزینی این سیستم ترمزی در خودروهای فاقد آن بیشتر از سیستم‌های مشابه است، اما کاهش تصادفاتی که منجر به کاهش حق بیمه خودرو می‌شود، این تفاوت قیمت را جبران خواهد کرد.

واما وضعیت خودروهای ایرانی از نظر نماینده مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم شیراز در نطقش در مجلس شورای اسلامی مدعی وجود مافیا یا شبه مافیا در حوزه خودرو شد و افزود نه رئیس جمهور قبلی و نه دیوان عدالت اداری نتوانست جلو ظلم خودروسازی را بگیرد.

بهرام پارسایی خودروهای داخلی را داعش آهنین خواند و با ارائه آمار مرگ و میر فاجعه بار این خودروها خواستار توقف تولیدشان شد.

پارسایی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت:جان ایرانی مهمتر از کالای ایرانیست و رهبر انقلاب نیز تاکید بر مرغوبیت کالاها دارند.

وی افزود در ده سال گذشته تلفات خودروهای داخلی بیش از 240 هزار نفر بوده است که این یعنی 1 کشته و 2 معلول و 10 مصدوم و 2 زن سرپرست خانوار و 2 کودک یتیم به ازای ایجاد هر شغل!که این اشتغال زایی هیچ توجیهی ندارد و ما داریم به ازای اشتغالزایی با مردم می جنگیم.

نماینده شیراز همچنین به رانت خواری در حوزه واردات خودرو اشاره کرد و گفت:در سال گذشته به واسطه یک انحصار میلیاردها تومان به جیب سودجویان رفت.

بهرام پارسایی مدعی وجود مافیا یا شبه مافیا در حوزه خودرو شد و افزود نه رئیس جمهور قبلی و نه دیوان عدالت اداری نتوانست جلو ظلم خودروسازی را بگیرد.

وی در مورد عدم توجیه اقتصادی خودروسازی به زیان 5هزار میلیاردی و بدهی 29 هزار میلیاردی ایران خودرو اشاره کرد و افزود:ترکیه 21 میلیون خودرو دارد و روزی 8 میلیون لیتر سوخت مصرف می کند و ایران با 19 میلیون خودرو روزی 81 میلیون لیتر سوخت مصرف میکنند که یارانه سوخت آن 40هزار میلیارد تومان می شود و می توان همین پول را به کارگران داد و خودروسازی را تعطیل کرد تا نه اینقدر کشته بدهیم و نه هوا را آلوده کنیم.

پارسایی در پایان خبر از ارائه طرح 2 فوریتی در این خصوص داد و از نمایندگان خواست به آن رأی دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: