کد خبر: ۱۱۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
اطلاعیه نمایندگان مجلس خبرگان درباره خروج آمریکا از برجام و عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی رهبری در توافق هسته‌ای
به گزارش تنویر ، جریان منتقد عملکرد دولت حسن روحانی در مذاکرات هسته‌‌‌ای، اگرچه پس از خروج رسمی آمریکا از برجام خویشتنداری و نجابت به خرج داد و ترجیح داده حسابرسی از بانیان وضعیت موجود را به زمان دیگری موکول کند و فعلا انسجام ملی در مقابله با آمریکا را در اولویت قرار دهد اما این ملاحظه جریان انقلابی باعث نشده مقامات و ریش‌سفیدان نظام تکالیف خود در قبال منافع ملی و مصالح جمهوری اسلامی را نادیده بگیرند. بویژه وقتی هنوز می‌توان از لابه‌لای اظهارات برخی بانیان برجام، دل سپردن به غرب و اروپا و امیدوار بودن به ایجاد شرایط دادن امتیازات جدید را هم مشاهده کرد؛ ریش‌سفیدان قوم، ضرورت تذکر و جلوگیری از ادامه این مسیر خسارت‌بار را احساس کرده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز روحانیون ارشد جمهوری اسلامی ایران، یعنی اعضای مجلس خبرگان رهبری درباره خروج آمریکا از برجام اطلاعیه‌ای با امضای آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری منتشر کردند. بیانیه‌ای که در آن به بدعهدی آمریکا در اجرای تعهداتش و اثبات مجدد غیر قابل اعتماد بودن این کشور اشاره شده اما در عین حال ضعف تیم مذاکره‌کننده در گرفتن تضمین‌‌های لازم از آمریکا برای اجرای تعهداتش و نیز عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی از سوی رهبر حکیم انقلاب هم مورد توجه قرار گرفته است. در پایان این اطلاعیه از حسن روحانی خواسته شده به خاطر اشتباهاتی که دولت او در مسیر توافق هسته‌ای و اجرای آن انجام داده و در نتیجه به مردم خساراتی تحمیل شده، از مردم ایران عذرخواهی کند.  
متن اطلاعیه مهم مجلس خبرگان رهبری به این شرح است:‌
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ‌الله لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ » انفال/58
بار دیگر مردم شریف ایران، نقض عهد و خیانت‌پیشگی جبهه استکبار را مشاهده کردند و توصیه قرآن کریم مبنی بر عدم اعتماد به دشمن را با همه وجود خود لمس نمودند. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نیز با تکیه بر تعالیم قرآن کریم و تجربه ارزشمند سالیان مبارزه با استکبار، بارها بر غیر قابل اعتماد بودن دشمنان تأکید ورزیده بودند. ایشان بارها تأکید کردند به نتیجه مذاکرات خوشبین نبوده و صرفاً به جهت اصرار دولت محترم و به منظور ایجاد تجربه‌ای دیگر برای مردم شریف ایران با برجام موافقت نمودند. دستگاه دیپلماسی کشور اگرچه در چند سال گذشته، تمام تلاش خود را برای انجام توافق موسوم به برجام به کار بست؛ لکن در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در این توافق رعایت نگردید و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود را به‌صورت کامل به اجرا گذاشت اما تضمین لازم از طرف مقابل دریافت نگردید و زمینه را برای خروج آمریکا از برجام فراهم نمود. در خصوص مسأله نقض عهد و خروج آمریکا از توافق برجام، نکات زیر به اطلاع مردم شریف ایران می‌‌رسد.
1- برجام یک پیمان جمعی بوده که در یک طرف ایران و در طرف مقابل، 1+5 قرار داشتند و رعایت این پیمان منوط به التزام همه کشورهای طرف قرارداد به تعهدات بوده و خروج هر یک از طرف‌ها از توافق، به معنای نقض پیمان است؛ بویژه در شرایطی که اکثر تعهدات طرف مقابل بر عهده طرف نقض عهدکننده یعنی آمریکا بوده و با خروج آمریکا از برجام، دیگر هیچ محدودیتی برای این کشور در جهت مانع‌تراشی بر سر راه ایران عزیز نخواهد بود. در شرایط کنونی، ماندن در این قرارداد بدون اخذ تضمین‌‌های صریح و روشن، به‌طور مسلم تضمین‌کننده منافع ملی ما نخواهد بود.
2- طرف‌های اروپایی برجام، سابقه خوبی در تعامل با جمهوری اسلامی نداشته و در سال‌های گذشته از هیچ اقدامی بر خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌‌اند و اعتماد به آنان در ادامه راه برجام، نادیده انگاشتن تجربیات گذشته است. در شرایط کنونی هم به نظر می‌رسد اختلاف ظاهری آمریکا و 3 کشور اروپایی در واقع، نوعی تقسیم کار بین آنان است و بر همین اساس در ادامه مذاکرات با آنان لازم است در اسرع وقت و ضمن جلوگیری از اتلاف فرصت توسط دشمن، تضمین‌‌های جدی و محکمی برای ماندن در توافق اخذ شود. در غیر این صورت، خروج از برجام، تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود.
3- از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواسته می‌شود هر چه سریع‌تر درباره نقض عهد آمریکا، تصمیمات لازم را اتخاذ نموده؛ درباره قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام، پیگیری جدی را معمول دارند.
4- از دولت محترم می‌خواهیم درباره شکایت از دولت ایالات متحده آمریکا به‌خاطر خسارت‌هایی که در طول سالیان گذشته بر کشور وارد شده است، اقدامات لازم را انجام داده، پیگیری حقوقی مناسبی را در مجامع حقوقی جهان آغاز نماید.
5- لازم است رئیس‌جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارده در برجام که به‌خاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین‌‌های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیز ایران عذرخواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده
قرار دهند.
احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
نام:
ایمیل:
* نظر: