کد خبر: ۱۱۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کارآفرین زرین‌دشتی با احیای گلیم و گبه‌بافی در این شهرستان موفق شده است ۲۰۰ هنرمند را به پای دار قالی بنشاند تا علاوه بر اشتغال‌زایی برای بخشی از بانوان توانمند این شهرستان، نقش و نگار این صنعت بومی روانه بازارهای جهانی شود.
شناخت بر ظرفیت‌های بومی هر منطقه به همراه توجه و سرمایه‌گذاری در زمینه این توانمندی‌ها می‌تواند راهکاری برای فائق آمدن بر مسئله بیکاری باشد. نکته‌ای که به عنوان سومین مولفه اقتصاد مقاومتی با عنوان « تکیه بر ظرفیت‌های علمی، انسانی، طبیعی مالی و جغرافیایی» از جانب رهبر معظم انقلاب اعلام شد و هم‌اکنون مورد توجه بسیج سازندگی قرار گرفته است.

گبه نوعی قالی گره بافت از جنس پشم است که نقوش آن به طور کامل از طبیعت الهام گرفته شده است. این صنایع دستی در مناطق مختلف استان فارس بافته می‌شود و چندی پیش به ثبت جهانی رسیده است.

هنری که طی سال‌های اخیر به همت کارآفرین زرین دشتی، نائب ملک حسینی بسیاری از اهالی این شهرستان را به پای دارهای قالی کشانده تا با هنر سرانگشتان خود کسب درآمد کنند.

به گفته هادی راهنما، رئیس بسیج سازندگی شهرستان زرین‌دشت، گلیم و گبه بافی، پرورش شترمرغ و مرغ‌های بومی و کشت قارچ از عرصه‌هایی است که کارآفرینان این شهرستان با حمایت بسیج سازندگی در آن فعالیت می‌کنند. وی در این میان گلیم و گبه بافی را داری بیشترین ظرفیت برای توسعه و رشد دانست و از ایجاد اشتغال برای بیش از 300 نفر در این زمینه خبر داد.

نائب ملک حسینی از کارآفرینان موفق این شهرستان است که از سال 83 و در سن 34 سالگی، فعالیت خود را تنها با چهار بافنده آغاز کرد و اکنون از جذب 200 بافنده و بافت ماهیانه 200 تخته گلیم و گبه سخن می‌گوید. آثار ارزشمندی که اکثرا در بازارهای خارجی به فروش می‌رسد.

ملک حسینی در تشریح نحوه فعالیت و پیشرفت خود به خبرنگار تسنیم گفت: ما با تهیه دار قالی و همین‌طور تمامی مواد اولیه، به صورت غیرمتمرکز در اختیار بافندگان قرار می‌دهیم و در ازای بافت به آن‌ها دستمزد پرداخت می‌کنیم. 

این اشتغال‌زایی رضایت بانوان روستای بره‌شور از توابع شهرستان زرین دشت را در برداشته است. رضایت خاطری که این کارآفرین روستایی دلیل آن را کمبود بارندگی و آب و شرایط نامناسب برای سایر مشاغل روستایی از قبیل کشاورزی و باغداری می‌داند.

وی با شناخت شرایط موجود و تکیه بر این ظرفیت و توانمندی بومی توانسته است، بر مشکلات غلبه کرده و این صنایع زیبا را به مفری برای درآمدزایی تبدیل کند.

ملک حسینی از موانع و مشکلات پیش‌روی این نمود موفق کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی را بیمه بافندگان می‌داند، امری که تاکنون بیمه‌کنندگان از آن امتناع کرده‌اند و کارآفرین زرین‌دشتی امیدوار است با حمایت ادارات مربوطه این مهم فراهم شود تا بافندگان با خیالی آسوده‌تر بر تارهای این هنر درآمدزا پود زنند.

رئیس بسیج سازندگی شهرستان زرین دشت نیز در گفت‌وگو با تسنیم ، فروش واسطه‌ای دست بافته‌ها را از مهم‌ترین مشکلات کارآفرینان زرین‌دشتی در این زمینه دانست و گفت: تلاش برای حذف واسطه‌ها در مسیر فروش این کالای عمدتا صادراتی می‌تواند به افزایش درآمد فعالان این زمینه کمک شایانی کند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: