کد خبر: ۱۱۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
شروع مسابقه بزرگ ایرانیار
جوایز نفیسی در راه است؛شروع مرحله اول طرح بزرگ ایرانیار در قالب مسابقه در زمینه ایجاد هرگونه اثر علمی و هنری با موضوع حمایت از کالای داخلی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

نام طرح :

طرح« ایران یار»

مقدمه:

 نظر به اینکه مقام معظم رهبری اولویت کشور را دوزمینه اقتصاد و فرهنگ میدانند و با توجه به نامگذاری امسال توسط معظم له تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی سازمان بسیج کارگری استان فارس طرح ایرانیار که طرحی فرهنگی و در راستای حمایت از کالای ایرانی میباشد را ارائه نموده است،در اهمیت انجام کارهای فرهنگی همین بس که مقام معظم رهبری میفرمایند که من حاضرم در راه آن جانم را فدا کنم.

با توجه به تاکیدات مکرر معصومین علیهم السلام به آموزش کارهای درست به کودکان و نوجوانان که آینده سازان فردای جامعه هستند و بذر درستی و نیکی در این سنین بسیار بهتر بارور و تبدیل به نهال برومنددر وجود انسان میشود ، تجربیات موفق گذشته در کشور مثل همیار پلیس  ، علاقه والدین به فرزندان و همچنین علاقه دیگر بزرگترهای فامیل به بچه ها و دانش آموزان،این نوگلان باغ هستی میتوانند اثرات بسیار مهمی در تغییر رفتار بزرگترها داشته باشند،  دانش آموزان مخاطب و مجری اصلی این طرح می باشند.

امید است با همت مضاعف همه مسئولین و مردم در حمایت از کالای ایرانی شاهد شکوفایی اقتصادی کشور عزیزمان و تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع بیکاری و به تبع آن رفع مشکلات حاد اجتماعی ناشی از بیکاری باشیم.

 

 

هدف طرح :

           ترویج و نهادینه کردن  فرهنگ حمایت از کالای ایرانی در جامعه توسط آینده سازان فردای ایران

چیستی طرح :

              این طرح در چند شاخه به صورت همزمان و موازی اجرا می شود:

ü  -یکی از این شاخه ها برگزاری مسابقات بزرگی  در زمینه تولید هرگونه اثر علمی یا هنری با موضوع حمایت از کالای داخلی بین دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی میباشد.به این دلیل این مسابقات در رشته های مختلف برگزار میشود که یک دانش آموز ممکن است در هنرهایی مثل نقاشی اثر گذار باشد و یک دانش آموز دیگر بتواند نوشته ای مثل انشاء خوب در زمینه حمایت از کالای داخلی بنویسد و....

ü  -در این طرح افرادی از بین دانش آموزان مستعد و خوش ذوق و علاقه مند و ترجیحا محبوب بین دانش آموزان در هرمدرسه انتخاب میشوند که عنوان «ایرانیار» را به خود میگیرند که با نصب اتیکت بر روی سینه و یا پوشیدن لباس یا کاور خاص در بین  دانش آموزان و مدیر و معلمان و ... مدرسه شناخته می شوند. افراد زیر مجموعه این شخص و کلیه علاقه مندان به کار در زمینه حمایت از کالای داخلی در مدرسه لقب ایرانیار را به خود میگیرند

« ایرانیار» :

       وظیفه دارد به اشکال مختلف در ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی فعالیت کند از جمله :

1 - پل ارتباطی بین بسیج و مدرسه در برگزاری سالانه مسابقات ایرانیار

2 - تشکیل گروه اندیشه ورز درمدرسه با موضوع طرح

3- فعالیت  در فضای مجازی و ارتباط با دانش آموزان مدرسه و همچنین دیگر ایرانیارهای مدارس دیگر

4- برنامه ریزی برای جلسات و نشستهای صمیمی و اثر گذار در مدرسه با هماهنگی مدیران مدرسه و دعوت از سخنران،کار آفرینان ومدیران موفق در زمینه تولید

5 - هماهنگی برای پخش فیلم با موضوع حمایت از کالای داخلی در مدرسه(چند فیلم در سالهای اخیر در کشور ساخته شده  است).

6- هماهنگی برای اعزام دانش آموزان برای بازدید از کارخانجات،

7- ارتباط چهره به چهره با دیگر دانش آموزان برای حمایت از کالای داخلی

8- هماهنگی برای تولید سرود یا تئاتر و دیگر کارهای گروهی با موضوع حمایت از کالای داخلی

9- برنامه ریزی برای اینکه ایرانیارها با لباسهای خاص خود در یک روز مشخص و به صورت گروهی در خیابانهای و میادین مرکز شهر به بین مردم آمده و با تبلیغات سینه به سینه و چهره به چهره(face to face)مردم شهر خود را به خرید کالای داخلی تشویق می نمایند.

10- تهیه روزنامه دیواری و همچنین تهیه مطالب مفید برگرفته از قرآن و روایات و سخنان بزرگان در حمایت از کار و تلاش و تولید و کار آفرینی و همچنین حمایت از خرید کالاهای داخلی برای ارائه در مراسماتی مثل مراسمهای صبحگاهی

3- از دیگر شاخه های اجرایی طرح ایرانیار ،کار و تلاش در فضای مجازی است.فضای مجازی اکنون مهمترین مدیوم ارتباطی بین انسانهای کره زمین است. با توجه به اهمیت روزافزون فضای مجازی و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت فضای مجازی و کار در آن( تا جاییکه حتی معظم له بیان نمودند که مدیرانی که اعتقاد به اهمیت کار در فضای مجازی ندارند باید برکنار شوند) و با توجه به اینکه امروزه هرکسی که در زمینه فضای مجازی دانش ندارد را به نوعی میتوان کم سواد دانست، .طرح ایرانیار در فضای مجازی در زمینه های ذیل می تواند اجرایی شود:

 با تشکیل گروه ها و کانالها در بستر اپلیکیشنهای داخلی توسط دانش آموزان،با دعوت عمومی برای وبلاگ نویسی،با ایجاد پویش های بزرگ(کمپین) در فضای مجازی با هماهنگی قبلی و داغ کردن هشتگهایی(#) ( یک نماد پیشوندی و یکی از تگ های ابرداده است) در پویشهایی از قبیل فرستادن عکس از کالاهای داخلی که دانش آموزان در منزل دارند و اعضای خانواده از آنها راضی هستند؛انجام مانورهای مجازی توسط خیل عظیم مشمولین طرح در تاریخهای خاصی در زیر یک مقاله و لایک کردن و گذاشتن نظر(کامنت) در ذیل آن مقالات یا عکسها و دیگر مطالب با موضوع حمایت از کالای داخلی و آن مطلب را به صدر مطالب پربازدید سایت رساندن.

لازم به ذکر است که با توجه به ماهیت طرح که حمایت از کالای داخلی است ،مسابقات در صفحات مجازی داخلی و در بستر اپلیکیشن های ارتباطی ایرانی مثل سروش و ایتا و ... برگزار می گردد.به طور مثال ایجاد صفحه در اینستاگرام که فیلتر هم نشده است ولیکن  یکی از نامناسب ترین  بسترهای مجازی در ایران میباشد را به هیچ عنوان جزء مسابقه نیاورده ایم.

4- با توجه به اینکه دانش آموزان اغلب در زمینه های تئوری کار میکنند برای ایجاد نهضت مهارت آموزی در بین دانش آموزان باید رابطه ای بین سازمان فنی و حرفه ای و بسیج و دانش آموزان مشمول طرح ایجاد شود تا حداقل در سطوح ابتدایی با مهارتهای تولیدی و صنعتی آشنا شوند.

سابقه طرح :

              در سال 95 سازمان بسیج کارگری استان فارس مسابقه انشاء وشعر را با موضوع حمایت از کالای ایرانی آغاز کرد در ادامه به این نتیجه رسیدیم که این کار می تواند موثر باشد و با جلسات و مشورتهای صورت گرفته فعلا طرح در این حد رسیده که شرح آن آمده و امید است که در آینده با استفاده از نظرات دیگران آن رادر مساجد ،نمازجمعه ها و...ساری وجاری نماییم.

دلیل نامگذاری طرح:

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که می فرمایند ما در جنگ اقتصادی هستیم و همچنین با توجه به ماهیت و موضوع طرح که حمایت از کالای داخلی است و نظر به اینکه اعتقاد راسخ داریم که حمایت از کالای داخلی  یاری  رسانی به امر حفاظت از کیان ایران و ایرانی(حتی حوزه امنیت ودفاع) است و همچنین به منظور تهییج هرچه بیشترعرق ملی مشمولین طرح، با توجه به فرمایش گهربار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرمایند:« حب الوطن من الایمان»، برای این طرح نام «ایرانیار» انتخاب شد.

چرایی طرح :

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند و شروع تحریمهای ظالمانه آمریکا و تحرکات خصمانه این کشور جهانخوار بر علیه ایران  در ماههای اخیر،و اعلان جنگ اقتصادی توسط ترامپ خبیث و اذنابش ، سازمان بسیج کارگری استان فارس تصمیم گرفته است که در حین تحولات فوق و در لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، ودر پاسخ به شیطنتهای خصمانه آمریکا بر علیه ایران این طرح را در مدارس استان فارس و در فاصله بین هفته بسیج تا روز 22 بهمن اجرایی نموده و در یکی از مراسمات بزرگی که برگزار می گردد، جوایز برندگان مسابقات را اهداء نماید.(لازم به ذکر است که با تدابیر مسئولین ارشد سازمان بسیج و سازمان بسیج کارگری کشور این طرح پیشنهادی استان فارس به صورت کشوری برگزار میگردد).

برگزاری مسابقات انشاء بین دانش آموزان استان، توسط سازمان بسیج کارگری استان فارس در دوسال گذشته و همچنین  تجربیات  موفق گذشته در کشور مثل فرهنگ سازی در بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی که از مدارس و دانش آموزان  و با طرح هایی مثل همیار پلیس شروع شد  و موفقیت آمیز بود،اعتقاد داریم این طرح نیز ان شاء الله می تواند مثمر ثمر و موفق باشد.

لازم به ذکر است که یکی از مزایای جانبی برگزاری این طرح،معرفی و ترویج طرح کوثر است که طرح خدمات رسانی به بسیجیان و کارگران و خانواده های گرامیشان و در راستای حمایت از کالای داخلی میباشد.لازم به ذکر است که سازمان بسیج کارگری استان فارس  این طرح را از ابتدای سال 97 شروع کرده است و هم اکنون نیز این طرح در حال اجرا می باشد

دلیل محوریت بودن بسیج کارگری در این طرح:

با توجه به اینکه کارگران و خانواده هایشان گسترده ترین  قشر در کشور هستند که بیش از40 در صد جمعیت کشور را تشکیل می دهند (و به تبع بیشترین تعداد دانش آموزان نیز در این خانواده ها هستند)و با توجه به ماهیت کارسازمان بسیج کارگری که با صنعت و کار و تولید و کارخانجات و کارگاهها ارتباط دارد،بسیج کارگری در این طرح به عنوان دبیر طرح انتخاب میشود.

زمان اجرای طرح:

شروع به کارطرح ایرانیار و شروع مسابقات ایرانیار و مهلت ارسال آثار  :

به حول و قوه الهی همزمان با هفته بسیج،با برگزاری سابقه بین دانش آموزان و بازدید دانش آموزان از مراکز تولید طرح «ایرانیار»آغاز می گردد.مهلت ارسال آثار برای دانش آموزان تا 20 دی 1397 میباشد(همانطورکه در پوسترها و بنرها و تابلوهای شهری و ..اعلام عمومی شده است).

 

 زمان اعلام نتایج مسابقات: ابتدای دهه فجر 1397 همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

زمان اهدای جوایز :در یکی ازمراسمات بزرگ مربوط به سالگرد 22 بهمن

لازم به ذکر است که این طرح به صورت محدود از روز بسیج دانش آموزی در چند مدرسه شروع شده است.

دلایل برگزاری مسابقه در رشته های مختلف:  نظر به اینکه استعدادهای دانش آموزان  متفاوت است  و دانش آموزان استعداد های متفاوتی برای ابراز توانایی های علمی ، هنری ، درونی و... خود در اختیار دارند بر آن شدیم تا امسال این مسابقات را  در زمینه های مختلف برگزار نماییم و لذا تصمیم گرفتیم که در این مسابقات  هم  از مدیوم های  کلاسیکی مثل شعر و نقاشی و داستان ،... و هم از  ابزارهای جدیدی مثل فیلم،عکاسی،... که جدیدترین آنها فضای مجازی میباشد، استفاده نماییم.

البته موضوع مسابقه درکل یک عنوان است(حمایت از کالای ایرانی)

چگونگی و مراحل اجرای این طرح:

1-تشکیل ستاد برگزاری طرح« ایران یار» با دبیری سازمان بسیج کارگری

اعضای ستاد مرکزی دراستان:

1-یک نفر از هیأت رئیسه سپاه فجر(رئیس ستاد)

2- سازمان های بسیج کارگری(دبیر)

3-سازمانهای بسیج دانش آموزی،بسیج رسانه ، بسیج صدا و سیما،بسیج فرهنگیان،معاونت فرهنگی اجتماعی،معاونت فرهنگی خانواده قرارگاه فضای مجازی (به عنوان امضاء)

4-ناگفته پیداست که برای امتیاز دهی به اثرات علمی یا هنری تولیدی  توسط دانش آموزان و انتخاب اثرات برتر باید از سازمانهای بسیج علمی و پژوهشی و هنرمندان هم می توانند نقش آفرینی نمایند.

لازم به ذکر است که  در شهرستانهای استان فارس نیز ستادهایی در سطح ناحیه  با اعضای فوق الذکر برگزار می گردد.

وظایف دبیر:(سازمان بسیج کارگری)

وظایف اعظای ستاد:

1-سازمان بسیج کارگری(دبیر)

·        برگزاری جلسات هماهنگی

·        پیگیری کلی طرح و نظارت برآن برای رسیدن به نتیجه.

·        فراهم نمودن زمینه بازدید دانش آموزان از کارخانجات(هماهنگی با کارخانجات).

·        فراهم نمودن زمینه حضور مدیران عرصه کار و تولید کارآفرینان اساتید دانشگاه و سخنرانان توانمند در مدارس.

·        تهیه مطالب،فیلمها،کلیپ ها و به طور کلی محتوای مناسب برای ارائه در مدارس .

·      هماهنگی برای دعوت از گروه های سرود ، تئاتر ،استندآپ کمدی  ودیگر برنامه های نمایشی حرفه ای و جذاب جهت ارائه برنامه برای دانش آموزان درراستای حمایت ازکالای ایرانی.

2- سازمان بسیج دانش آموزی(عضو)

·        ایجاد هماهنگی با آموزش و پرورش،مدیران،معلمان و دانش آموزان

·        تشریح وتبیین طرح برای دانش آموزان ومعلمان مدیران

·        کمک در انتخاب فرد مناسب از بین دانش آموزان به عنوان ایران یار

·        کمک در تهیه خوراک و محتوا جهت ارائه  در مدارس

·        هماهنگی با مدیران برای بازدید دانش آموزان از مراکز تولیدی

·        هماهنگی با مدیران برای سخنرانی مدیران تولید در مدارس

·        پیگیری برگزاری جلسات هم اندیشی دانش آموزان در خصوص طرح

·        توجیه وهماهنگ نمودن فرمانده حوزه های دانش آموزی برای هرچه بهتر اجرتا نمودن طرح

3- سازمان بسیج رسانه

·        کمک در اطلاع رسانی طرح برای آحاد جامعه

·        کمک در اطلاع رسانی اقدامات انجام شده بعد از اجرای طرح

4- سازمان بسیج صدا و سیما

·        کمک در ساخت و پخش انیمیشن متناسب با این طرح

·        کمک در اطلاع رسانی به جامعه قبل و بعد از اجرا

 5- سازمان بسیج فرهنگیان

·        کمک در هماهنگی با آموزش و پرورش ، معلمان و مدیران

·        کمک در انتخاب داور از بین معلمان برای داوری مسابقات

·        استفاده از ظرفیت معلمان برای گرفتن مشاوره در راستای هر چه بهتر انجام شدن طرح

·        کمک در تهیه محتوا و خوراک برای ارائه به دانش آموزان

6- معاونت فرهنگی اجتماعی

·        کمک در تهیه محتوا و خوراک جهت ارائه در مدارس

·        کمک در تهیه بنر ،پوستر و......

7- معاونت فرهنگی خانواده

·        ترویج طرح در خانواده پایوران

·        برگزاری مسابقه بین فرزندان پایوران

·        جمع آوری آثار مسابقه ازفرزندان پایوران و تحویل به بسیج کارگران

اطلاع رسانی به دانش آموزان:

فرمانده های حوزه های دانش آموزی  در مدارس به سخنرانی پرداخته و طرح را برای دانش آموزان تبیین مینمایند.

از طریق اطلاع رسانی به جامعه هدف بسیج کارگری( که 110 هزار شماره ایشان را در اختیار داریم)،میتوانیم به فرزندان کارگران شریف در مورد طرح اطلاع رسانی نمایید.

از طریق پیامک به دانش آموزان عزیز و والدین گرامیشان( سازمان بسیج دانش آموزی و مدیران مدارس)

از طریق برگزاری کنفرانس خبری ،

 روزنامه های کثیر الانتشار و زیرنویس در شبکه استانی صدا و سیما

نصب پوسترها در اتوبوسهای درون شهری انجام شده است،درج خبر در تابلو شهری در چند میدان مهم انجام شده است

بروشور و تراکت باید در مراسمی مثل نماز جمعه و....توزیع شود

لازم به ذکر است که طبق قاعده ی مربوط به چگونگی ایجاد موج رسانه ای  در مورد یک موضوع که در کتاب «نقطه شروع» (یکی از پرفروش ترین کتاب های آمریکا) موجود است،باید از اعضای ذی نفوذ در شهر مثل امام جمعه محترم،سخنرانان مطرح استان و حتی شخصیتهای تلویزیونی محبوب بچه ها مثل خاله ستاره در فارس و یا عمو پورنگ در سطح کشور برای همگانی شدن طرح استفاده نماییم.

روشهای دریافت اثرات هنری ، علمی و...دانش آموزان شرکت کننده درمسابقه  و چگونگی داوری:

الف:

        از طریق ایمیل،اپلیکیشن های ارتباط جمعی درفضای مجازی(کانال سروش ویا نرم افزارهای مجازی دیگر)

ب:

به دلیل اینکه میخواهیم بعضی از اثرات دانش آموزان به صورت اصلی و با همان دستخط کودکانه و یا نقاشی های کودکانه شان جمع و آرشیو گردد(و ممکن است در آینده نمایشگاهی برای معرفی آثار دانش آموزان برتر برگزار گردد) از طریق آدرس سازمان بسیج کارگری و همچنین حوزه های بسیج کارگری که آدرسهای آنها در سایت بسیج کارگری  قرار دارد و نیز از طریق دیگر اعضای ستاد اثرات علمی و هنری دانش آموزان عزیز را دریافت و آرشیو می نماییم.

پ :

همانطور که در پاراگرافهای قبلی توضیح داده شد برای داوری اثرات فرستاده شده به دبیرخانه ستاد برگزاری طرح «ایران یار»،از کارشناسان سازمان بسیج علمی و پژوهشی ،سازمان بسیج هنرمندان،معلمان و دبیران سازمان بسیج دانش آموزی و از دیگر کارشناسان مرتبط با سازمان بسیج کارگری استفاده می شود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: