سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
berooz
۱۳:۲۸:۰۱
کد خبر: ۱۲۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر عراق:
حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف آمریکا از حضور در عراق را فراتر از حضور نظامیِ صرف خواندند و گفتند: آنها به دنبال حضور و منافع بلندمدت و تشکیل دولتی همچون دولتهای نظامی در اوائل اشغال عراق هستند.
به گزارش تنویر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روزگذشته (شنبه) در دیدار آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و هیأت همراه، با اشاره به آمیختگی اعتقادی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عراق تأکید کردند: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از روابط دو کشور همسایه است و دولت و ملت ایران، پیشرفت و سعادت عراق را به نفع خود می‌دانند، اما آمریکایی‌ها بر خلاف اظهارات لفظی خود دموکراسی و مجموعه فعالان سیاسی کنونیِ عراق را به ضرر خود می‌دانند، و بر همین اساس دولت عراق باید کاری کند که نظامیان آمریکایی هر چه زودتر از عراق خارج شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از مواضع هوشمندانه و حکیمانه آقای عادل عبدالمهدی نسبت به مسائل عراق و منطقه، به ظرفیت‌های انسانی این کشور اشاره کردند و گفتند: از جمله ظرفیت‌های انسانی عراق، جوانان این کشور هستند که در قضیه مقابله با فتنه داعش، امتحان خوب و تحسین‌برانگیزی دادند و آنچه اتفاق افتاد حادثه ای تاریخی بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای از دانشمندان و فرزانگان عراقی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های انسانی این کشور نام بردند و افزودند: امریکایی‌ها در همان اوایل حضور در عراق، تعداد زیادی از دانشمندان این کشور را به قتل رساندند زیرا آنها اهمیت این ثروت مهم را می‌دانستند.
ایشان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های انسانی و منابع غنی زیرزمینی عراق، این کشور را به تأثیرگذارترین کشور در جهان عرب تبدیل خواهد کرد، گفتند: امریکایی‌ها و دنباله‌های آنها در منطقه، با تبدیل شدن عراق با چارچوب دموکراسی فعلی و شخصیت‌ها و جریان کنونیِ در رأس کار، مخالفند و آن را به ضرر منافع خود می دانند.
ایشان با تأکید بر اینکه اگر دولت و مسئولان عراقی دنباله رو امریکا باشند آنها مشکلی نخواهند داشت، افزودند: دولت و مجلس عراق و مجموعه فعالان سیاسی کنونی در این کشور برای امریکایی‌ها نامطلوب هستند و بر همین اساس آنها برای خارج کردن این مجموعه از صحنه سیاست عراق طراحی می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اظهارات لفظی امریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره عراق با نیات درونی آنها متفاوت است، خاطرنشان کردند: آنها در مقطعی که داعش، موصل را اشغال کرد، برای آنها پول و سلاح و تجهیزات ارسال می‌کردند و اکنون که عراق بر داعش غلبه پیدا کرده است، اظهار دوستی می کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان نخست وزیر عراق مبنی بر حضور بقایای داعش در عراق گفتند: باید کاملاً هوشیار بود زیرا آنها اگر در دولت و ملت عراق، لحظه‌ای احساس ضعف کنند، بار دیگر جنایات خود را آغاز خواهند کرد.
رهبر انقلاب اسلامی حضور نظامیان امریکایی در کشورهای منطقه را به ضرر کشورها و ملتهای منطقه دانستند و خطاب به نخست وزیر عراق تأکید کردند: باید کاری کنید که امریکایی ها هرچه زودتر نظامیان خود را از عراق خارج کنند زیرا آنها در هر کشوری که برای مدت طولانی حضور نظامی داشته‌اند، روند بیرون راندن آنها دچار مشکل شده است.
ایشان هدف آمریکا از حضور در عراق را فراتر از حضور نظامیِ صرف خواندند و گفتند: آنها به دنبال حضور و منافع بلندمدت و تشکیل دولتی همچون دولتهای نظامی در اوائل اشغال عراق هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای به موضوع تأثیر پیشرفت علمی بر آبادانی و عمران کشور نیز اشاره کردند و افزودند: به عنوان یک تجربه پیشرفت علمی در عراق را زمینه‌ساز مصونیت مستمر در عرصه‌های مختلف می‌دانیم.
ایشان همچنین ارتباط بیش از پیش دولت عراق با مرجعیت را بسیار مفید و سودمند خواندند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران همواره در شرایط سخت در کنار دولت و ملت عراق بوده است که آخرین مورد آن، غلبه عراق بر داعش، با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی با تأکید بر اینکه برغم از بین رفتن تشکیلات داعش اما هنوز عناصر آن در عراق حضور دارند، افزود: با وجود همه این مسائل امروز مردم عراق در شرایط امنیتی و ثبات خوبی بسر می برند.
نخست وزیر عراق با اشاره به سفر چندی پیش آقای روحانی به بغداد و دیدارهای امروز در تهران خاطرنشان کرد: در نتیجه مذاکرات انجام گرفته، توافق‌های خوبی در زمینه‌های احداث راه آهن، تأسیس شهرکهای صنعتی، گسترش روابط تجاری، حمل و نقل و لایروبی اروند به دست آمده است.
آقای عادل عبدالمهدی در پایان تأکید کرد: روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران روابط ویژه‌ای است و ما اعلام کرده‌ایم که هیچگاه به تحریم‌های امریکا بر ضد ایران نخواهیم پیوست.
نام:
ایمیل:
* نظر: